Gå til innhold

Snørebukt og luftmotstand


Andreas L

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Har snørebuktas åpning / hvor trang den er mye å si for luftmotstand under kasting? Jeg tviler litt på det, men ser at stadig skrives og sies....

Hersker ingen tvil om at en trang snørebukt har mindre luftmotstand, men det er dermed ikke sagt at en trang snørebukt er det beste til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

DEt er nok ikke trang snørebukt alene som gjør det. En trang snørebukt blir vanligvis satt med mere kraft. Og det er nok en viktigere faktor. Men når det er sagt. Man kan sett veldig hurtige bukter som er mere åpen også.

Godt spørsmål forresten ! Nå er det bare å vente på at en eller annen som kan det kommer med fasit  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Og DET hørtes logisk ut ! Energi tilført kastet er det som penetrerer etter min mening.

Jeg har syntes i mange år at det ikke er så mye å hent ved bruk av rask stang i vind. Man klarer seg i lange baner med en Scott G for eksempel.. Synes ikke jeg vinner noe særlig med f.eks en Z-axis i vind...

Men, det er klart at en slapp raje er ikke å foretrekke i vinden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Og DET hørtes logisk ut ! Energi tilført kastet er det som penetrerer etter min mening.

Jeg har syntes i mange år at det ikke er så mye å hent ved bruk av rask stang i vind. Man klarer seg i lange baner med en Scott G for eksempel.. Synes ikke jeg vinner noe særlig med f.eks en Z-axis i vind...

Men, det er klart at en slapp raje er ikke å foretrekke i vinden.

Ja. Jeg får ikke dette til å henge på greip. Diameteren på snøret er jo forsvinninde liten, så motstanden arealet av snøret utgjør er jo liten???? Ingen fysikere der ute som kan svare?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnestykket skjønte jeg fint lite av, og er med andre ord hverken matematiker eller fysiker, men....

Hvorfor kollapser kastene mine oftere ved åpne bukter enn ved trange bukter i motvind?

Hvorfor tar sidevinden mer tak i lina når jeg kaster med veldig åpne bukter enn når jeg smalner bukta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok linken Jan la ut forklarer mye.

Lina som er på linje med fartsretining har mindre motstand enn lina som danner bukta.

Man kan jo henge opp en hyssing på en pinne når det blåser. Bindt fast i en ende. Hyssingen vil henge den vei som gir minst motstand. Etterhvert som vindhastigheten øker og motstanden mellom luft og hyssing blir større enn tyngdekraften, så blafrer jo hyssingen tilnærmet rett ut etter en gitt hastighet på luften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredrik hoffmann

Hvis man tilfører kastet samme energi er det jo luftmotstanden som dominerer. men i virkeligheten hamre man jo inn ei smal bukt mot vinden....

DEt er vel de ferreste som kaster rolige åpne bukter inn i vinden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men snørets kinetiske energi vil jo også avhenge av hastigheten snøret har? Og det er den energien som skal overvinne luftmotstanden?

Sant nok.

Man må jo tilføre mer energi med åpen bukt enn med trang bukt. Nå er det lengesiden jeg regnet på slikt, men det stod vel noe i linken til Jan om at 0,5 meter med line på tvers av fartsretning tilsvarer ca 25 meter med line med fartsretning. Det sier jo hvor stor motstanden i bukten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt er vel de ferreste som kaster rolige åpne bukter inn i vinden..

Det er jeg enig i, men jeg lurer på om det er farten på snøret som betyr mest eller hvor trang bukta er? I praksis betyr det her sikkert ingenting, men når vi først er i gang med å flisespikke og regne på ting..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen fysiker, slik som Grunde, men jeg tenker at mot luftmotstanden utøver lina et visst trykk. Jeg mener at trykket lina utøver i en trang bukt er større fordi kraften satt inn fordeles over et mindre areal. Dette skulle bety at vi er avhengige av å sette på større kraft i et kast med åpnere bukt, vel og merke for å oppnå det samme, fordi trykket inn i fartsretningen denne gang reduseres som følge av at den opprinnelige kraften satt inn ble fordelt over et større areal.

Jeg noterer meg det, at det ikke alltid er kraften som er det vesentligste i et langt fluekast. Kraften påvirker også overrullingstiden. Setter du på ekstremt, er det nærliggende å mene at en bør sette en formasjon som setter total overrulling på vent. Dette til tross for at vi også kan styre overrullingstid gjennom å bruke andre virkemidler.

Det er i denne sammenheng spennende å observere de ulike kasternes stiler. Rent personlig så har de alle sammen ulike stiler til henholdsvis fiske- og konkurransekast, og de tar også ut ulik stil i forhold til om de kaster i vindstille eller er påvirket av ulike vinder. Langt på vei styrer vi type buktformasjon til ulike forhold. Tar vi konkurransekastet først, utendørs, velger vi formasjon ikke nødvendigvis og i første rekke for å utøve det riktige trykket omtalt, snarere for å kaste under vinden, oftest bakover. Derved unngår vi endel av problematikken. I et fiskekast vet jeg som ihuga sjøørretfisker over mange år hvor viktig det kan være å slå lina under vinden den andre veien, altså forover når vind kommer derfra. Der presser jeg over foran med stor fart, trykker toppringen ned og inn i bukt, dytter på underlina, åpner følgelig en liten tanke til å begynne med, for deretter å snevre inn mot slutten for full strekk (øker snordraget).

På facebook-siden til MYHRE fluefiske kasteakademiet har jeg en video (den avatar-bildet mitt her oppe til venstre er hentet fra) som viser et kast hvor jeg nettopp gjør det beskrevne. Jeg står høyt, og vil komme litt over foran for å presse ned og under. så løfter jeg lett igjen. Kastet har litt omfang og rotasjon, da jeg vil sette presset mot et noe lengre kast. Jeg runder en liten tanke forøvrig, helt bevisst, altså jeg går litt på akkord med flatheten forover spesielt fordi jeg har en knaus lenger bak der.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Og DET hørtes logisk ut ! Energi tilført kastet er det som penetrerer etter min mening.

Jeg har syntes i mange år at det ikke er så mye å hent ved bruk av rask stang i vind. Man klarer seg i lange baner med en Scott G for eksempel.. Synes ikke jeg vinner noe særlig med f.eks en Z-axis i vind...

Men, det er klart at en slapp raje er ikke å foretrekke i vinden.

Ja. Jeg får ikke dette til å henge på greip. Diameteren på snøret er jo forsvinninde liten, så motstanden arealet av snøret utgjør er jo liten???? Ingen fysikere der ute som kan svare?.

Min erfaring er at snørediameteren kan ha ganske mye å si for evnen til å skjære i gjennom vinden. Prøv første kaste med et flytesnøre og deretter et fastsink-snøre. Det er forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Og DET hørtes logisk ut ! Energi tilført kastet er det som penetrerer etter min mening.

Jeg har syntes i mange år at det ikke er så mye å hent ved bruk av rask stang i vind. Man klarer seg i lange baner med en Scott G for eksempel.. Synes ikke jeg vinner noe særlig med f.eks en Z-axis i vind...

Men, det er klart at en slapp raje er ikke å foretrekke i vinden.

Ja. Jeg får ikke dette til å henge på greip. Diameteren på snøret er jo forsvinninde liten, så motstanden arealet av snøret utgjør er jo liten???? Ingen fysikere der ute som kan svare?.

Min erfaring er at snørediameteren kan ha ganske mye å si for evnen til å skjære i gjennom vinden. Prøv første kaste med et flytesnøre og deretter et fastsink-snøre. Det er forskjell.

Ja, men er det snørediameteren eller densiteten på snøret? Et tynt flytesnøre går jo dårlig i vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare den trange snørebukta noe som genererer høyere snørehastighet?

Fd = 1/2 x Cd x rho x A x v2

Luftmotstanden er avhengig av areal ja, men også hastigheten opphøyd i andre. Så luftmotstanden blir høyere ved høyere snørehastighet? Arealet av snøret er jo forsvinnende lite i denne sammenhengen...

Hmmmmm. ???

Og DET hørtes logisk ut ! Energi tilført kastet er det som penetrerer etter min mening.

Jeg har syntes i mange år at det ikke er så mye å hent ved bruk av rask stang i vind. Man klarer seg i lange baner med en Scott G for eksempel.. Synes ikke jeg vinner noe særlig med f.eks en Z-axis i vind...

Men, det er klart at en slapp raje er ikke å foretrekke i vinden.

Ja. Jeg får ikke dette til å henge på greip. Diameteren på snøret er jo forsvinninde liten, så motstanden arealet av snøret utgjør er jo liten???? Ingen fysikere der ute som kan svare?.

Min erfaring er at snørediameteren kan ha ganske mye å si for evnen til å skjære i gjennom vinden. Prøv første kaste med et flytesnøre og deretter et fastsink-snøre. Det er forskjell.

Ja, men er det snørediameteren eller densiteten på snøret? Et tynt flytesnøre går jo dårlig i vind.

En tynn flyteline går bedre i vind enn en tykk. Og en fast sink line går enda bedre på grunn av at den er tynnere og tyngre ;)

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...