Gå til innhold

Jet-boil.


Frode G.

Anbefalte innlegg

Som flere har nevnt fungerer Jet-Boil veldig bra. Vannet blir varmt på et øyeblikk, men det er et par saker du bør være oppmerksom på. Det er ikke alle forhandlere som fører gassbeholdere av den lille typen som følger med. Dette er ikke avgjørende for funksjonen, for du kan også bruke større gassbeholdere - men litt irriterende dersom pakking og volum er en faktor (den lille beholderen får plass i kokekaret under transport, det gjør ikke den store).

Konstruksjonen er relativt ustabil og krever stabilt/stødig underlag. Er du en "slomsemaker" vil du garantert klare å søle ut vannet innen du har fått glede av det. Så har jeg erfart at den pizoelektriske tenneren kan være en svakhet. Den kan selvfølgelig byttes eller overstyres ved hjelp av en enkelt fyrstikk (greit å pakke med i vanntett emballasje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jet boil er fin til EN ting; koke opp en halv liter vann. Den er liten, kompakt og forholdsvis lett, og for min del perfekt på småturer der det går i frysetørka mat, rett-i-koppen og havregrøt. Den lille gassboksen holder til kanskje 10-15 oppkok (har ikke målt) og inneholder ca 100g netto/200g brutto. Fordi den har såpass liten kapasitet kan det være lurt å sjekke boksvekta før du drar ut. Tabba meg ut på akkurat dette i sommer ..... :-\

Oppsatt for koking er den ganske høy og blir lett en skummel veltepetter, så støttebeina til gassboksen er viktig. Det var ekstrautstyr før, men nå muligens inkludert i pakken (?).

Jeg savner opphengsmuligheten som Primus har. Lurer på å mekke til noe oppheng sjøl. Kompisen som bruker Primus har hatt mye trøbbel med piezo-tenneren på sin Primus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er opptatt av vekt og plass og er derfor ikke fan av jetboil. Bruker micro brenner til primus og liten kaffekjele. Samme funksjon det tar bare et par minutter lengre tid m jeg har ikke dårlig tid på tur. Ps hvis du mister noen av delene på jetboil er du litt ute å kjører;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Dritbra greie. Bruker den hele tiden på tur. Jeg liker jo effektive middager på tur og det er de. Veldig godt egnet for. To poser Real og jetboil holder meg gående langs en elv i tre dager. Glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps hvis du mister noen av delene på jetboil er du litt ute å kjører;D

Det gjelder vel de fleste brennere da   :rolleyes:

De fleste har ikke løse deler på utstyret;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Tja, har klart å miste opptil flere deler jeg  ;D . Har du prøvd å tenne opp en multifuel på bensin uten flammespreder noen gang ?

PS : ikke gjør det i ett telt (forøvrig ,aldri tenn opp en primus i ett telt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps hvis du mister noen av delene på jetboil er du litt ute å kjører;D

Det gjelder vel de fleste brennere da   :rolleyes:

De fleste har ikke løse deler på utstyret;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Tja, har klart å miste opptil flere deler jeg  ;D . Har du prøvd å tenne opp en multifuel på bensin uten flammespreder noen gang ?

PS : ikke gjør det i ett telt (forøvrig ,aldri tenn opp en primus i ett telt)

;D

Ikke det samme med gass uten spreder, for det tar faen ikke fyr. Laaangt til skogs, og ikke skjønne driten. Det er moro det ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps hvis du mister noen av delene på jetboil er du litt ute å kjører;D

Det gjelder vel de fleste brennere da   :rolleyes:

De fleste har ikke løse deler på utstyret;D

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Tja, har klart å miste opptil flere deler jeg  ;D . Har du prøvd å tenne opp en multifuel på bensin uten flammespreder noen gang ?

PS : ikke gjør det i ett telt (forøvrig ,aldri tenn opp en primus i ett telt)

Jo takk jeg prøvde dette i påsken. Det var faen meg stygt. Dette var i en hytte. Det sprutet bensin alle veier. Dum som jeg er skjønte jeg ikke en dritt. Og for en flamme :o

Ingen suksess!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...