Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Denne er til deg Lars!

Hvorfor er det ingen som er bedre enn deg når det kommer til fluefiske Lars?

Det handler mest om gener . . . Det andre bruker år på å tilegne seg fikk jeg med morsmelka, og var vel knapt 4 år gammel da jeg bandt mine første strøkne parachutes og holdt kurs for folk som kunne vært besteforeldrene mine.

Når det gjelder praktisk fiske så var jeg utlært som tenåring, så det mest imponerende er egentlig at jeg fortsatt ikke går lei.

Det gir jo motivasjon å kunne brife med alt jeg kan på forum som dette, og noen evner å ta litt lærdom av det jeg deler, også. Slikt er moro  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D Ja, ja... Slukmeitern som gikk fra nada til flue-verdensmester på 2 år(?) Må må si det Lars, du får meg fortsatt, etter nesten snart ti år, til å glise og le utrolig godt  <<l Men skjerp deg, for du veit at alt her inne skal være dødens seriøst og 100% nyskapende og konstruktivt  ppplease 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at mine skyteklumpspørsmål var leie å svare på... Sorry :-p

Sendt fra en gammel skrammel av en mobil...

;D

Ja,ikke sant.... ;D

Tom.

Prøv nybegynner-tråden først, Grunde. Sikkert noen der som synes det er stas å svare på slike banaliteter.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe du lurer på, sånn generelt, så er det bare å fyre løs.

Hei Lars og JB! :)

Er i et lite dilemma her.. Spiller som CM Wizard i Diablo 3 og lurer på om jeg bør bytte gemstone i hovedvåpenet mitt.

Bruker Marquise Emerald for øyeblikket som gir fin damage, men når jeg kommer i kamp med elites som har reflect damage har jeg en tendens til å tape en del liv.

Bør jeg bytte til Marquise Ruby for høyere average damage i bytte for 110% critical damage som emeralden gir meg?

En ting til; holder det med 18 Arcane power on crit eller bør jeg komme meg opp på 19-20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det noe du lurer på, sånn generelt, så er det bare å fyre løs.

Hei Lars og JB! :)

Er i et lite dilemma her.. Spiller som CM Wizard i Diablo 3 og lurer på om jeg bør bytte gemstone i hovedvåpenet mitt.

Bruker Marquise Emerald for øyeblikket som gir fin damage, men når jeg kommer i kamp med elites som har reflect damage har jeg en tendens til å tape en del liv.

Bør jeg bytte til Marquise Ruby for høyere average damage i bytte for 110% critical damage som emeralden gir meg?

En ting til; holder det med 18 Arcane power on crit eller bør jeg komme meg opp på 19-20?

Da må jeg nesten vite hvilket kvalitetsnivå du har på Marquiesen din, Claus?

PS! Har bidratt med mye kode til dette spillet. Bare noe greier jeg har litt moro med på fritiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som er oppegående på data Claus, kjenner sikkert til hvordan vi konfigurerer kit-specific player abilitis i C++, so yes,  skift til ruby og push verdiene på Arcan Power, men ikke rush resultater om du spiller "far out of comfort zone". Da kan du gå på en smell, har selv jobbet mye med nettopp traps i DIII. Vi/jeg liker å dytte ned de litt overivrige.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål, Grunde.

Bruker stort sett C++, ikke minst pga rikholdig bibliotek. Nybegynnere bør starte med Python. Enkel syntaks og mulig for interpreterkoding, artig språk å kose seg med i starten. Gå videre til MATLAB og deretter til C++.  MATLAB er egentlig enkelt, men rommer et vidt spenn av muligheter. C++ kan alt!

Vedr. biblioteker. Vil tippe at du finner det du trenger til fluekastmodellering i GNU Scientific Library (GSL). Siste versjon av GSL (1.16) ble sluppet i juli, og jeg har ikke fått sjekket alt, men kan vel si såpass at jeg har laget noen vektor- og rastormodeleringer av solsystemet for ESA, og det har vært rimelig planke i GSL. Har delvis brukt et bibliotek jeg bygger opp selv, JB Advanced Random Interfered Simultation and Forecast. Ikke live ennå, men legger nok ut pakka når jeg får snekret den ferdig i romjula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål, Grunde.

Bruker stort sett C++, ikke minst pga rikholdig bibliotek. Nybegynnere bør starte med Python. Enkel syntaks og mulig for interpreterkoding, artig språk å kose seg med i starten. Gå videre til MATLAB og deretter til C++.  MATLAB er egentlig enkelt, men rommer et vidt spenn av muligheter. C++ kan alt!

Vedr. biblioteker. Vil tippe at du finner det du trenger til fluekastmodellering i GNU Scientific Library (GSL). Siste versjon av GSL (1.16) ble sluppet i juli, og jeg har ikke fått sjekket alt, men kan vel si såpass at jeg har laget noen vektor- og rastormodeleringer av solsystemet for ESA, og det har vært rimelig planke i GSL. Har delvis brukt et bibliotek jeg bygger opp selv, JB Advanced Random Interfered Simultation and Forecast. Ikke live ennå, men legger nok ut pakka når jeg får snekret den ferdig i romjula.

JB - du må for all del ikke nevne dette for Tom Syversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois  :D

Ett spørsmål...

Siden det nå er bevist att det finnes havfruer og det ikke finnes noen sportsfiskefangster på dem har jeg tenk og gjøre ett forsøk.  <<l

Prøvd og google litt fisketeknikker og fluetips angående havfruefiske men lite og finne.

Disse lever helt ned til 800meters dyp så her må man helst benytte synkesnøre selv om det hadde vært gjevt og tatt dem på tørt   :)

Noen tips karer?  8)

link youtube : http://www.youtube.com/results?search_query=mermaids+the+body+found&sm=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois  :D

Ett spørsmål...

Siden det nå er bevist att det finnes havfruer og det ikke finnes noen sportsfiskefangster på dem har jeg tenk og gjøre ett forsøk.  <<l

Prøvd og google litt fisketeknikker og fluetips angående havfruefiske men lite og finne.

Disse lever helt ned til 800meters dyp så her må man helst benytte synkesnøre selv om det hadde vært gjevt og tatt dem på tørt   :)

Noen tips karer?  8)

link youtube : http://www.youtube.com/results?search_query=mermaids+the+body+found&sm=1

Tror du må gå for veldig mange meter backing, et grains-snøre, og noen skikkelig skumle wolfram-nymfer  :)

Eller du kan evt passe på under gytinga, da de går inn på grunt vann, og satse på å håve dem med en langskaftet håv . . .

Lykke til  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå Lars og JB.

Sitter her og tenker over mye og mer...

Det jeg nå spør om er noe jeg ikke har erfaring med,eller i det hele tatt har prøvd

selv,men det hadde vært artig å høre hva dere mener om saken? :)

Et tenkt tilfelle.(Ikke se bort fra at det vil prøves. ;D) Jeg sitter på med kameraten

min i bilen hans,og holder 10m snøre utenfor vinduet med hånda rett ut mens han kjører.

Vi får rødt lys,og han bråstopper,og i det jeg oppfatter det,trekker jeg hånda automatisk og

i ren refleks hånda inn.

Kan det kalles et fluekast,og får vi da en bukt?

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå Lars og JB.

Sitter her og tenker over mye og mer...

Det jeg nå spør om er noe jeg ikke har erfaring med,eller i det hele tatt har prøvd

selv,men det hadde vært artig å høre hva dere mener om saken? :)

Et tenkt tilfelle.(Ikke se bort fra at det vil prøves. ;D) Jeg sitter på med kameraten

min i bilen hans,og holder 10m snøre utenfor vinduet med hånda rett ut mens han kjører.

Vi får rødt lys,og han bråstopper,og i det jeg oppfatter det,trekker jeg hånda automatisk og

i ren refleks hånda inn.

Kan det kalles et fluekast,og får vi da en bukt?

Tom.

Når det gjelder dette spørsmålet Tom, så har jeg gjort noen forsøk ved jugebenken i hemsil.

Du er kanskje ikke kjent her, men det går det en vei rett ned til en parkeringsplass helt nede ved elvekanten.

Problemet er at det er grusvei, så det er vrient å få til en konstant stopp som genererer nok energi til fremslengen.

Hadde man hatt råd til å kjøre rett inn i en stein eller noe annet som besørget en momentan stopp, så tror jeg dette ville fungert helt utmerket  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere Lars:

Det sentrale spørsmålet er når du oppfatter det, Tom. Si like før stoppen, da får du et lite kurvekast mot høyre. Tipper enden lander 35-40 cm til høyre for resten av snøret med en 45 graders vinkel. Trekker du inn akkurat i det bilen stopper, så vil inntrekket frata kastet energi, det vil gå rett frem med såpass lav energi at du skal være heldig om det strekker seg ut. Det spørs jo litt på hvor høy fart og hvor gode bremser kompisen din har. Slike ting må vi selvsagt vite for å regne eksakt på dette, men da er det også barnemat for enhver som husker litt av pensum i åttende klasse. Så ja, nybegynner-/ungdomstråden er en fin måte å følge opp dette på.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS!

Får en del spørsmål på PM og postkort, og vet at mange gruer seg for å stille spørsmål i frykt for at spørsmålet kan virke for dumt.

Saken er at uansett hvor kronidiotisk spørsmålet ditt er, så klarer vi alltid å svare på en intelligent og høflig måte.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS!

Får en del spørsmål på PM og postkort, og vet at mange gruer seg for å stille spørsmål i frykt for at spørsmålet kan virke for dumt.

Saken er at uansett hvor kronidiotisk spørsmålet ditt er, så klarer vi alltid å svare på en intelligent og høflig måte.  

Og her er det min tur til å supplere Jørn : Husk, ingen spørsmål er dummere enn den som stiller dem, så ikke vær beskjedne  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...