Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Er det en eller annen Grøthe, som har fått denne tittelen i år? "Vår" Lars, er forbigått atter en gang?

Hvem er denne Grøthe? Og hva kan han som ikke er grunnleggende pensum? Nei, når "Newbee`s" kan stikke seg frem på denne måten, da gidder ikke jeg mer....

Legger ut alt jeg eier og har av fluefiskeutstyr for salg, og innvesterer i tomflasker, med skrukork.

Skal for svarte bruke hele ferien, på å sende propaganda i flaskepost i Rena....

Følg med nede på Kvarven uke 28, newsletters will come.... ppcrazyeyes

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, han Grøthe fyren er ukjent for meg, og mest sannsynlig er det en newbee som har lest seg til det han kan i denne tråden.

Det dukker stadig opp noen sånne ungkalver som tror de har noe å fare med, men etter et par år med nederlag så ender de vanligvis opp med golf ;-)

Det var nok det jeg tenkte også, får du gir vel ikke tronen så lett ifra deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommende fredag er jo av typen "inneklemt" Brum, en feriedag for mange, og da spiser fisken alltid oppstrøms.

Har sterke planer om fiske selv, og det gjelder først og fremst å finne ei elv som renner mer oppstrøms enn nedstrøms.

Nå har jo tverrstrømsdøgnflua begynt å klekke på østlandet også, så det blir utfordringer på løpende bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har det vært sol og varm her i Trøndelag, og da liker jeg å ha på flanellskjorte når jeg fisker. Den er lett og luftig, samtidig som den hindrer at jeg blir solbrent.

 

Men så var det en fiskekompis av meg som sa at det ofte var kjentmenn og lokalfolk som gikk i sånne skjorter. Altså, hvis man var var på fisketur i "ukjent terreng", skulle man ikke ha på seg flanellskjorte mens man fisket.

 

Kan dere avkrefte eller bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm . . . Kan ikke skjønne annet enn at det å iføre seg det samme som kjentmenn og lokalfolk der man ferdes må være bra, så slipper man å stikke seg ut som turist-fisker.

Mitt beste tips i så måte, og det gjelder hele landet, er canadaskjorta (helst rødrutet). Den blir aldri helt feil . . . Husker da jeg skulle debutere i hemsil, som vel er den ørretelva her til lands med høyest "brand-faktor". Her turte jeg ikke annet enn å kjøre helgardering, altså canadaskjorte/Elbe-gummilårings/Teleskophåv fra Sølvkroken/Mustad caps, og halvlang oilskin-jakke i bilen, i tilfelle regn.

Sjelden har jeg glidd så ubemerket inn i et nytt miljø, og kan skryte av å være på hils med de fleste jeg traff i elva den gangen den dag i dag.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, måtte le da du nevnte rødrutete canadaskjorte, Lars  ;D  For 20 år siden hadde unge Brun det, og vadere, nei, det hadde vi ikke råd til, men vi dro da ørret da også  ;D

 

Akkurat den sommeren dette bildet ble tatt, husker jeg så godt, for det var liksom første året jeg hadde oppdaget det med å fiske med vårfluepupper. Tror jeg fisket med vårfluepupper omtrent hele sommeren det året for å teste ut når det var bra  ;D

 

14129823890_3a040b4185_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommende fredag er jo av typen "inneklemt" Brum, en feriedag for mange, og da spiser fisken alltid oppstrøms.

Har sterke planer om fiske selv, og det gjelder først og fremst å finne ei elv som renner mer oppstrøms enn nedstrøms.

Nå har jo tverrstrømsdøgnflua begynt å klekke på østlandet også, så det blir utfordringer på løpende bånd.

 

Nå har jeg hørt at stort sett hele mai er inneklemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hørt at stort sett hele mai er inneklemt.

Det kom meg for øret i dag Bandit, og hvis det stemmer så er det jo uansett lite å gjøre med nå, når vi allerede har tatt fatt på juni !

"Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var inneklemte" , som en klok man visstnok skal ha sagt.

Selv lar jeg meg provosere av at ikke samtlige fluefiskere, unntatt laksefiskere, har betalt permisjon fra 1. juni - 10. september her til lands.

Har rett og slett ikke tid til å jobbe nå fremover, men samtidig er jeg jo avhengig av inntekt . . .

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å bruke 3m synkende polyleader på en flyteline? Dette for fiske etter bunnen i en relativt liten elv og for å slippe å kjøpe både flyte og synkeline :D

Det går helt fint, og knyter du på ei slik fæl tsjekkernymfe på 25-30gr i enden av fortommen når du bunnen i expressfart ;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være lyst så lenge på sommeren? Tenk om vi kunne gått fra topp midtpådagenfiske også rett inn i skumringstimene slik som på vinteren. Bortsett fra at det ikke er så bra fiske midt på dagen, om vinteren. Eller i skumringen for den saks skyld.

Er dette noe vi må kunne forlange av Erna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom meg for øret i dag Bandit, og hvis det stemmer så er det jo uansett lite å gjøre med nå, når vi allerede har tatt fatt på juni !

"Alle disse dagene som kom og gikk, ikke visste jeg at de var inneklemte" , som en klok man visstnok skal ha sagt.

Selv lar jeg meg provosere av at ikke samtlige fluefiskere, unntatt laksefiskere, har betalt permisjon fra 1. juni - 10. september her til lands.

Har rett og slett ikke tid til å jobbe nå fremover, men samtidig er jeg jo avhengig av inntekt . . .

 

Strengt tatt er jo perioden mellom påske og fellesferien inneklemt? Så er det ferien da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, bare innom en liten tur for å avlegge rapport fra Namsen. Bra start på meg i årets laksesesong. Fikk 12 stykk første døgn. Største på 17,2 kg, de fleste på rundt 10, og to småtasser på 6, etellerannet. 

 

Ja, så bare for å minne om det: Det er lov å stille spørsmål om laksefiske. Dette behersker vi til  det fulle. Lars kan også en del om spesialisert sjørøyefiske med micronymferigg.  

 

 

PS! Moderator, kan noen svare på hvorfor man bare kan trykke en gang på "liker". Irriterende når jeg liker et innlegg veldig godt.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg kaller en suveren start på laksesesongen, Jørn :-)

Regner med samtlige tok på tørt oppstrøms, og det gjør ikke prestasjonen dårligere.

Selv har jeg fått meg 14 dager i alta i juli, og da vil jeg tro aurivillien er godt i gang der :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg kaller en suveren start på laksesesongen, Jørn :-)

Regner med samtlige tok på tørt oppstrøms, og det gjør ikke prestasjonen dårligere.

Selv har jeg fått meg 14 dager i alta i juli, og da vil jeg tro aurivillien er godt i gang der :-)

 

Javisst, samtlige tok baetisklekkere. Binder de på en selvforsterket/herdet krok str. 15, og speyer en rigg på fem fluer oppstrøms en 30-40 meter. Fiskes aktivt over strømpartier med mye røsking og tauing. Dette trigger naturligvis laksen som tar klekkerne superhardt. Veldig morsomt fiske, men jeg ser ingen andre som driver med det. Bruker en 18-foter klasse 12.  Skjer at det flyr på flere om gangen serr'u!  ;)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fisket oppstrøms så langt i sesongen, men på torsdag tenkte jeg å fiske litt nedstrøms, må jeg da snu fortommen min? Eller holder det kanskje å fiske fra den andre siden?

Hvis du ikke er så heldig å ha en DT fortom (med svivel i hver ende) så er det kurant å bare snu fortommen, ja.

Men vær generelt forsiktig med å låse deg til fiske oppstrøms/nedstrøms på forhånd . . . Ting kan skje, som at det klekker bedre nedstrøms når du feks har bestemt deg for at du SKAL fiske oppstrøms, og da står du der som en klovn.

Og tro meg, den følelsen har jeg kjent på, og det er ikke gøy i det hele tatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En DT fortom?

Helt konge og totalt nytt for meg.

Kult....

Tom.

Jada, de selges hos www.snurrepiperier.com , og det til latterlige 37kr !

Slenger du 47kr på bordet får du de-luxe utgaven, med svivel i hver ende, og får du ikke fisk da så får du skylde deg selv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DT fortom, setter man da på spiss i begge ender, så man sparer litt tid hvis det plutselig skulle begynne å klekke andre veien? Det hadde kanskje vært raskere å snu seg og kaste baklengs og sveive med venstre?

Har egentlig et spørsmål til, men for å unngå å overbelaste nettet, sparer jeg det til i morgen.

På forhånd takk for et opplysende og ikke minst meget godt svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DT fortom, setter man da på spiss i begge ender, så man sparer litt tid hvis det plutselig skulle begynne å klekke andre veien? Det hadde kanskje vært raskere å snu seg og kaste baklengs og sveive med venstre?

Har egentlig et spørsmål til, men for å unngå å overbelaste nettet, sparer jeg det til i morgen.

På forhånd takk for et opplysende og ikke minst meget godt svar!

Mvh

Du spør mer enn 3 fulle menn kan svare Brumund, men la det være sagt med én gang; fallgruvene er mange, og gjør man dette feil så ender man opp med harr, og det vil vi som kjent ikke ha.

Det vil ta mye av natta å gi et utfyllende svar her, men les pakningsvedlegget i fortomsposen nøye, så går det nok bra.

Hvis ikke får du bare snu den taperte mongofortommen din !

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra start på fiskesesongen, Jørn  :D

Man skal nok ikke undervurdere den imaginære fiskesesongen heller om man har god nok innlevelsesevne  :D  Men jeg synes du burde ha tatt i litt mer her, for 17,2 kg er jo ikke noen Norgesrekord etter som jeg skjønner?  O0

 

Det var stort sett småfisk på elva Brun, men noen store var det også. Mistet en jeg antar var nærmere 30 kilo, DT-lina røyk midt på, men jeg snudde det bare og vips hadde jeg en veldig godt triangle taper som speyet som bare det. Beste lina jeg har kastet med noen gang. Den kloke går aldri rådvill, som jeg pleier å si til meg selv når det ser som mørkest ut. Det er vel unødvendig å si at jeg har fått tak i et helt nytt fortomsmateriale som er avsindig sterkt. Faktisk brukte jeg det da jeg måtte taue den gamle Granadaen til svigermor her om dagen. Håndbrekket hadde låst seg, og jeg slett ut et par dekk på bilen hennes på tur til verkstedet, men fortomsmateriale holdt! Det aller beste fra østen.

 

PS! Får bare trykket "liker" en gang fortsatt. Mulig å få rettet opp denne bug'n?   

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...