Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Tja, nå skal det sies at jeg hverken betegner McPhail eller noen andre som gode fluebindere. Det er grunnteknikken det skorter på hos samtlige, og fraværet av ideer om hva flua er tenkt til som er en gjengangere.

Greia er at de bare logger seg på internet, søker opp bilder av noen av mine eminente fluer, og surrer i vei uten mål og mening.

Slik var det med Halford, Skues, Borten, Kjakan og Prøysen, og slik er det med McPhail og andre wannabees i dag.

Nå må folk se å komme seg ut å se hva fisken foretrekker på brødskiva, fremfor å sitte hjemme å google seg frem til noe de ikke skjønner bæra av. Hadde vært gøy om det en gang i blant ble kroket en fisk på ei flue som ikke jeg er opphavsmannen til, også.

Om jeg er mentoren til McPhail ? Sannsynligvis, men det er isåfall ubevisst, og ikke noe jeg vil ha på cv'en min !

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det hadde vært en god idé å etablere Nårje Tørrflugeresor AB etter charterkonseptet? Smalt og fokusert i starten. Tre destiasjoner - Hemsil, Rena og Tisleia med hyrvagnar (***), stugor (****) og øringcamps med rene sennger og kjøleskap (*****). Vad tycks? God butikk for våre beste fluesoner??

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står til?

Ja, det er lett for deg å si, som tar så jævlig lett på alt !!!!

Her slites det med å få bestemt seg for om sesongen så langt har vært så bra at det er greit å ikke fiske mer i år, eller om det fortsatt er mer å hente.

Vet ikke om jeg har så stort behov for å få flere fisker i år, men behovet for å surre gladfull opp og ned langs ei flott fjellelv er definitivt der.

Men nå er årets ferie historie, og det er faen ikke mye mer å glede seg over før til våren igjen . . . Joda, det er snart helg, og isen har enda ikke lagt seg på så mange elver, men det er ikke såååå stas å være full når man straks må på jobb igjen, og når døgnfluene er så gamle at de smaker dritt, slik at fisken ikke gidder ta dem.

Nei, tror svaret på spørsmålet ditt må være at lykken ikke står helt i taket for tida, slik det gjerne er første uka på jobb etter ferien.

Men pokker heller, det er kun ca 48 uker til neste gang :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd asså... Veldig kosselig at noen kan gi meg svar.

Men kan dere svare på flaue spørsmål?

Er jeg overfølsom for

forandringer i tissefanten?

Takker for svar, uansett... iiinnocent

Tror du bare er generelt overfølsom, og at dette bare er noe du innbiller deg ;-)
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Er det normalt at man bæljer ut i strigråt så kroppen

rister de par første månedene etter fiske-sesong-slutt? Dette skjer titt og ofte,

men gir seg etter nyttår. Da kommer gledestårene tilbake.

Er det da noe vesentlig galt med meg, eller er jeg bare en fluefisker?

 

Takker for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere det hadde vært en god idé å etablere Nårje Tørrflugeresor AB etter charterkonseptet? Smalt og fokusert i starten. Tre destiasjoner - Hemsil, Rena og Tisleia med hyrvagnar (***), stugor (****) og øringcamps med rene sennger og kjøleskap (*****). Vad tycks? God butikk for våre beste fluesoner??

Knall idé, men bytt gjerne ut hemsil og rena med begna og hallingdalselva. Disse elvene har alt for mye å by på i forhold til hvor mye folk det er som benytter seg av dem, og det er ikke kødd engang.

Ser for meg at det vil bli vrient å gå i plus det første året, men så fort man kan tapetsere hjemmesida til "Nårje Tørrflugeresor AB" med bilder av lykkelige fluefiskere med aurer på 4-6kg tatt på tørt, så vil pengesterke sudanere, afghanere og somaliere strømme til.

Det blir eksotisk, dyrt og deilig . . . Akkurat slik vi vil ha det :-)

Her er det egentlig bare å få hjemmesida oppe å gå, og så fort som mulig presse opp t-skjorter !

Ja, hvorfor ikke lansere Tørrflugo saft-is, Tørrflugo pølser og Tørrflugo engangsgrill med det samme ? Det gjelder å tenke stort skal man komme noen vei, og dette konseptet ønsker jeg gjerne å bli en del av !

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: Er det normalt at man bæljer ut i strigråt så kroppen

rister de par første månedene etter fiske-sesong-slutt? Dette skjer titt og ofte,

men gir seg etter nyttår. Da kommer gledestårene tilbake.

Er det da noe vesentlig galt med meg, eller er jeg bare en fluefisker?

 

Takker for svar....

Takk for spørsmål! 

Du er ganske unormal, og det bør egentlig være opplagt, så brutalt ærlig må jeg være. Voksne menn som gråter fordi de ikke får fiske er forbi punktet der psykologen kan hjelpe. Her må psykiatrien settes inn, og det finnes heldigvis gule, grønne, rosa og blå tabletter i ulike kombinasjoner som hjelper mot dette. Etter å ha lest en del av dine innlegg, er det åpenbart at du ikke vil ha problemer med å skaffe deg noen brett. Du er jo spenna gær'n. Ta mot til deg og oppsøk profesjonell hjelp. Følg dagsdoseringen nøye. God bedring!    

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål! 

Du er ganske unormal, og det bør egentlig være opplagt, så brutalt ærlig må jeg være. Voksne menn som gråter fordi de ikke får fiske er forbi punktet der psykologen kan hjelpe. Her må psykiatrien settes inn, og det finnes heldigvis gule, grønne, rosa og blå tabletter i ulike kombinasjoner som hjelper mot dette. Etter å ha lest en del av dine innlegg, er det åpenbart at du ikke vil ha problemer med å skaffe deg noen brett. Du er jo spenna gær'n. Ta mot til deg og oppsøk profesjonell hjelp. Følg dagsdoseringen nøye. God bedring!    

 

For en gangs skyld er jeg enig, JB.  Du glemte imidlertid å melde om muligheten for at mannen i hvit frakk ikke finner små rosa tabletter tilstrekkelig, men at det i tillegg fort kan bli 4 hvite vegger med gitter foran vinduet.  I gamle dager ville sistnevnte sannsynligvis også blitt kombinert med en inngripen som omfattet bruk av drill eller bor-vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for spørsmål! 

Du er ganske unormal, og det bør egentlig være opplagt, så brutalt ærlig må jeg være. Voksne menn som gråter fordi de ikke får fiske er forbi punktet der psykologen kan hjelpe. Her må psykiatrien settes inn, og det finnes heldigvis gule, grønne, rosa og blå tabletter i ulike kombinasjoner som hjelper mot dette. Etter å ha lest en del av dine innlegg, er det åpenbart at du ikke vil ha problemer med å skaffe deg noen brett. Du er jo spenna gær'n. Ta mot til deg og oppsøk profesjonell hjelp. Følg dagsdoseringen nøye. God bedring!    

Hoohooo...! Da er jeg i klubben... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gangs skyld er jeg enig, JB.  Du glemte imidlertid å melde om muligheten for at mannen i hvit frakk ikke finner små rosa tabletter tilstrekkelig, men at det i tillegg fort kan bli 4 hvite vegger med gitter foran vinduet.  I gamle dager ville sistnevnte sannsynligvis også blitt kombinert med en inngripen som omfattet bruk av drill eller bor-vinne.

Så lenge fluestanga er med, er det heeelt ok... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt på veldig lenge nå. Jeg har forsåvidt også testet det en del ut i praksis, men: Er det farlig å røyke når man sitter på dass? Jeg tenker da først og fremst på eksplosjonsfaren.

Takk for spørsmål! Vårt motto er jo at ingen spørsmål er dumme, men dette var fanken meg ikke langt unna. Selvfølgelig er det farlig! Det er livsfarlig!! 

 

Metan dannes som et sluttprodukt fra anaerob nedbrytning av visse typer organisk materiale (all mat), og derfor kalles gassen også sumpgass, gruvegass, promp og fis. 

80 % av den metan som finnes i miljøet, kommer fra menneskelige aktiviteter, primært fra avføring og ufrivillig eller frivillig utslipp av tarmgass. I løpet av de siste 200 år er atmosfærens metaninnhold mer enn fordoblet fra 0,8 til 1,7 ppm. Dette skyldes i hovedsak to faktorer. 1) Vi spiser mer tilberedte kornprodukter som pasta, samt ris og kjører på med mer sterkt krydder enn vestlige mager kan tåle. Spesielt jalapenos er en metangassdriver. 2) Flyreiser i kombinasjon med inntak av kullsyreholdig drikke har også bidratt til at svært mange sliter med oppblåst mage og høyt metaninnhold i tarmsystemet.  

Noe mange ikke vet er at metangass i seg selv ikke lukter noe, men når den blandes med oksygen så skjer det en kjemisk reaksjon som fremkaller ulike dufter avhengig av blandingsforhold. Mennesker vil via deres luktesans blir advart i tide om lekkasjer, og må da påse at det for guds skyld ikke er åpen flamme i umiddelbar nærhet. Fra en person eller et dyr som slipper ut metangass er det normalt anbefalt en sikkerhetsavstand på 2 meter når det gjelder ild og åpen flamme. Nærgrensen er et minimum, og er lav fordi trykket sjeldent blir svært stort.

 

I Norge har metangassrelaterte ulykker i forbindelse med avføring avtatt de siste femti-seksti årene. Dette som følge av at sjansen for oppsamling av mye metan er langt mindre på vannklosett enn de gamle utedoene. Dessuten er det færre som røyker. I land med en høy andel utedoer og mange røykere er det fortsatt mange som omkommer hvert år.   

 
Særlig på ansamlingsutedoer/fellesutedoer er metan den viktigste årsaken til ulykker fordi den danner en eksplosiv blanding med oksygen. Metangassen siver ut i fra sprekker inne i  doene, noe som utsetter toalettbesøkende og de i umiddelbar nærhet for store fare på grunn av denne blandingen av metan og oksygen. I Ukraina og Kina er det særlig mange ulykker på grunn av metangassutslipp, ofte med mange titalls omkomne.
 
For å si det slik Gris, har du akkurat vært på flytur, tatt deg noen pils under reisen og inntatt en tex mex burito med jalapenos, og så setter deg ned på ramma og fyrer en røyk, ja da er du så godt som for dau å regne. Det er ikke uten grunn at røyking ble forbudt på toalettene ombord i fly.
 
Dette trodde jeg faktisk alle visste, men jeg husker at jeg i militæret traff på folk som ikke fikk med seg noen ting uansett hvor mange ganger det ble sagt. Når og hvor var du i militæret?  
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 
Dette trodde jeg faktisk alle visste, men jeg husker at jeg i militæret traff på folk som ikke fikk med seg noen ting uansett hvor mange ganger det ble sagt. Når og hvor var du i militæret?  

 

Han har sikkert EBOLA også, så griiisete som han er! Røyke på dass?? Fyttehælvette

sier jeg! Fyyyyyyyy...! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Takk for spørsmål! Vårt motto er jo at ingen spørsmål er dumme, men dette var fanken meg ikke langt unna. Selvfølgelig er det farlig! Det er livsfarlig!! 

 

Metan dannes som et sluttprodukt fra anaerob nedbrytning av visse typer organisk materiale (all mat), og derfor kalles gassen også sumpgass, gruvegass, promp og fis. 

80 % av den metan som finnes i miljøet, kommer fra menneskelige aktiviteter, primært fra avføring og ufrivillig eller frivillig utslipp av tarmgass. I løpet av de siste 200 år er atmosfærens metaninnhold mer enn fordoblet fra 0,8 til 1,7 ppm. Dette skyldes i hovedsak to faktorer. 1) Vi spiser mer tilberedte kornprodukter som pasta, samt ris og kjører på med mer sterkt krydder enn vestlige mager kan tåle. Spesielt jalapenos er en metangassdriver. 2) Flyreiser i kombinasjon med inntak av kullsyreholdig drikke har også bidratt til at svært mange sliter med oppblåst mage og høyt metaninnhold i tarmsystemet.  

Noe mange ikke vet er at metangass i seg selv ikke lukter noe, men når den blandes med oksygen så skjer det en kjemisk reaksjon som fremkaller ulike dufter avhengig av blandingsforhold. Mennesker vil via deres luktesans blir advart i tide om lekkasjer, og må da påse at det for guds skyld ikke er åpen flamme i umiddelbar nærhet. Fra en person eller et dyr som slipper ut metangass er det normalt anbefalt en sikkerhetsavstand på 2 meter når det gjelder ild og åpen flamme. Nærgrensen er et minimum, og er lav fordi trykket sjeldent blir svært stort.

 

I Norge har metangassrelaterte ulykker i forbindelse med avføring avtatt de siste femti-seksti årene. Dette som følge av at sjansen for oppsamling av mye metan er langt mindre på vannklosett enn de gamle utedoene. Dessuten er det færre som røyker. I land med en høy andel utedoer og mange røykere er det fortsatt mange som omkommer hvert år.   

 
Særlig på ansamlingsutedoer/fellesutedoer er metan den viktigste årsaken til ulykker fordi den danner en eksplosiv blanding med oksygen. Metangassen siver ut i fra sprekker inne i  doene, noe som utsetter toalettbesøkende og de i umiddelbar nærhet for store fare på grunn av denne blandingen av metan og oksygen. I Ukraina og Kina er det særlig mange ulykker på grunn av metangassutslipp, ofte med mange titalls omkomne.
 
For å si det slik Gris, har du akkurat vært på flytur, tatt deg noen pils under reisen og inntatt en tex mex burito med jalapenos, og så setter deg ned på ramma og fyrer en røyk, ja da er du så godt som for dau å regne. Det er ikke uten grunn at røyking ble forbudt på toalettene ombord i fly.
 
Dette trodde jeg faktisk alle visste, men jeg husker at jeg i militæret traff på folk som ikke fikk med seg noen ting uansett hvor mange ganger det ble sagt. Når og hvor var du i militæret?  

 

Jeg ler så innvolla detter ut at rææva mi her...hoohoooo...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til de edle herrer JB og Lars.Tanken med spørsmålet er å få satt normen

en gang for alle,slik at det for fremtiden ikke skal kunne eksistere noen tvil om hva fluefiske

og fluekasting er.

Kan man si at man driver med fluefiske og fluekasting,eller en av delene uten å ha en bukt?

Kan det være slik at man kan fluefiske uten å fluekaste?

Fluefiskesoner blir jo definert som kastevekt med snøre.

Hvis jeg bare har en mono eller fortom som jeg bare legger ut i strømmen med en flue på

er det da rimlig at jeg blir jagd bort fra sonen selv om jeg ikke bruker snørevekta?

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til de edle herrer JB og Lars.Tanken med spørsmålet er å få satt normen

en gang for alle,slik at det for fremtiden ikke skal kunne eksistere noen tvil om hva fluefiske

og fluekasting er.

Kan man si at man driver med fluefiske og fluekasting,eller en av delene uten å ha en bukt?

Kan det være slik at man kan fluefiske uten å fluekaste?

Fluefiskesoner blir jo definert som kastevekt med snøre.

Hvis jeg bare har en mono eller fortom som jeg bare legger ut i strømmen med en flue på

er det da rimlig at jeg blir jagd bort fra sonen selv om jeg ikke bruker snørevekta?

 

Tom.

Takk for godt spørsmål, Tom.

Når blir vel du jagd bort uansett, men la oss sette som forutsetning for svarene at vi snakker om en normalt oppegående person.

 

Nei, man kan selvsagt ikke drive fluefiske eller kasting uten å sette en bukt, og uten å bruke et fluesnøre som kastevekt. Selv driver vi ikke med kjeppjaging av folk, men tilbyr kurs som raskt setter dem i stand til å fiske såpass brukbart at de vil hevde seg svært godt i Norgescup, EM og andre lavterskel-konkurranser.

 

Lars og jeg mener faktisk man bør gå så langt at man minimum bør kunne kaste 50% lenger enn hva amatørene som vinner femmercup kan skilte med. Man bør også kunne klare å sette bukta så trang og ha så høy snørehastighet at man klarer å skape en friksjonsvarme som smelter coatingen. Ikke at det er videre praktisk akkurat, men vi snakker her om å ha evne til å demonstrere det vi kaller absolutte kasteferdigheter og full snørekontroll!

 

Lars kan få supplere om han ønsker.   

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye å legge til her, da Jørn har sagt det meste som er å si.

Å gjøre et fluekast uten å sette ei snørebukt viser seg fortsatt ufordelaktig, så intet nytt under solen her. Har gjort noen testkast hvor jeg kun setter bukt i bakslengen, men det er ikke noe jeg kommer til å forske videre på.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...