Gå til innhold

Noe du lurer på? Fyr løs! -Lars- og JB svarer.


.JB

Anbefalte innlegg

Et spørsmål til de edle herrer JB og Lars.Tanken med spørsmålet er å få satt normen

en gang for alle,slik at det for fremtiden ikke skal kunne eksistere noen tvil om hva fluefiske

og fluekasting er.

Kan man si at man driver med fluefiske og fluekasting,eller en av delene uten å ha en bukt?

Kan det være slik at man kan fluefiske uten å fluekaste?

Fluefiskesoner blir jo definert som kastevekt med snøre.

Hvis jeg bare har en mono eller fortom som jeg bare legger ut i strømmen med en flue på

er det da rimlig at jeg blir jagd bort fra sonen selv om jeg ikke bruker snørevekta?

 

Tom.

Syvert... Du trenger virkelig hjelp.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort noen testkast hvor jeg kun setter bukt i bakslengen, men det er ikke noe jeg kommer til å forske videre på.

Jøsses...? Er det slik da og forstå atte dii atte bare gjør en baksleng?

Etterpå legger dii stangen fra dem og rett og slett henter lina for hånd

foran deg igjen?

 

En annen ting jeg gjerne skulle vite: Hvordan kaste på en slik måte atte

fortommen kommer FØØØR bukta? Jeg har bare lest om det....asså...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses...? Er det slik da og forstå atte dii atte bare gjør en baksleng?

Etterpå legger dii stangen fra dem og rett og slett henter lina for hånd

foran deg igjen?

Er ikke noe hokus-pokus, og selvfølgelig gjør man fremsleng også, da uten bukt. Man MÅ ikke være drøyt god for å få det til, men det hjelper.

Du kan selvfølgelig laste ned en app til stanga di som hjelper deg et stykke på vei, men halve moroa er jo å finne ut av ting selv ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stiv line vil også være behjelpelig om man vil få fluen ut ved et no-loop cast. Mener jeg leste en artikkel i Aof (-Lars- som skrev den tror jeg, arrestèr meg gjerne) om dette kastet, der mye av forarbeidet lå i oppbygging line og ikke minst kjernen. "Jønn-core" tror jeg materialet var. Har lett etter det lenge, men hørte no løse rykter mens jeg letet, om at det fantes bare vest for Mjøsa, sør for Gjøvik, nord for Reinsvoll, enda mer bestemt under èn liten grastue, og var en nær del av biomassen på utedassen til -Lars-, og selv om letingen ble lett, ble det også klart at utvinning av råmateriale også ville bli vanskelig, nær umulig. Å fjerne ting bak doen til -Lars- er ikke noe man gjør lettvint.

Attpåtil måneder, ja gjerne år, med utprøving, støping, smelting og smøring gjorde at dette ble lagt på hylla. Hvorvidt om det finnes nå, vet jeg ikke, men at det ikke er for hvermansen, det er jeg sikker på. Selve kasteteknikken vet jeg lite om, men er kjernen stiv nok, vil nok "stikking" være et stikkord. 

Kanskje dette lille innlegget vil gi like mange besøkende bak huset til -Lars-, som etter gullmedaljene til Eggen i -66`, ja det vet jeg ikke, men jeg antar at antallet ikke vil øke nevneverdig ifra det det er i dag. Dog på fremsiden av huset.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva man rent konkret kan forvente å få ut av ca 6 timers fiske i hemsila i slutten av august?

Startet akkurat på en master i naturbasert næringsvirksomhet og skal neste uke på ekskursjon til Grøthe for å høre om deres angrepsvinkel på fisketurisme, med påfølgende fiske etterpå. Dette blir forresten min første tur i elva.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva man rent konkret kan forvente å få ut av ca 6 timers fiske i hemsila i slutten av august?

Startet akkurat på en master i naturbasert næringsvirksomhet og skal neste uke på ekskursjon til Grøthe for å høre om deres angrepsvinkel på fisketurisme, med påfølgende fiske etterpå. Dette blir forresten min første tur i elva.

Tja . . . Skulle jeg unnet meg kun 6 timers fiske i hemsil i løpet av sesongen så ville jeg nok satset på alt annet enn august ;-)

Men når det en gang er slik stilt så er det nok håp om sparsomme klekkinger av små døgnfluer (ca krokstr. 16-18), samt kanskje noe vårfluer. . . Er det vindstille og greie forhold vil du alltids finne vakende fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke jeg som unner meg denne turen, men heller universitetet. Skal jeg først ta meg tid og råa til en tur til hemsila blir det nok en annen tid på året.

Når det er sagt takker jeg for et raskt svar og lysere utsikter enn hva jeg antok. Ser for meg at det blir krampeaktig og angstprega kaving når man skal besøke en av de hellige bekkene på berget og ikke har mer enn en halv dag på seg! Størsteparten av tiden går vel med på å løse floker og svirre i krattene kjenner jeg meg rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei….

 

Vet jeg ikke har frekventert denne tråden , men som en «fellow» Bæring skal du vite at jeg har fulgt den JB!  Spesielt etter jeg flyttet over fjorden til «tovet ulsokk og islenderhelvete» bedre kjent som Nesoddtangen. Her må jeg daglig menge meg med korrupte politifolk, narkotikasmuglere og folk som kaller seg navn som Snoop dog eller Snoop Lion… langt fra «hejmme» ja!

 

Grunnen til mitt innlegg og leten etter visdom er min tvil til, eller ønske om bekreftelse av evolusjonen av fluefiskeren!

 

Min historie startet for mange år siden… lenge før jeg kunne kjøpe en god Chateauneuf du Pape på polet… ikke det nye «svenskehandel» finn selv polet som er i dag! Men det som lå godt plassert under 4men på Bekkestua, Vin kjøper man over disk! Med betjening med inngående kunnskap og fornuft til å legge unna en god årgansflaske, skulle en av stamkundene svinge forbi.

 

Jeg begynte i det små med arvet cane og silkesnøre… men flyttet meg fort over til den tidens «premium» brands; først en DAM stang og så til Berkley Safari, lineklasse var #7 for det var «allround.»

 

SÅ, takket være DARPA-ARPA fikk vi internett og godsakene strømmet over dammen fra sambandsstatene. Om ikke lenge var ting på stell her på berget og  Aktiv Fritid på Gulskogensenteret i Drammen ble en trygg «vugge» hvor jeg vandret ut med snadder fra Loomis, Scott Sage og sneller fra STH, SA system 2, Hodgeman vadere osv… ting skjedde og stang og utstyrsparken vokste og vokste…. Kun premium var godt nok!

Så… dabbet interessen, vin og skumpa og frøkner fikk presedens og utstyret ble godt palssert i boden.  

 

Noen år gikk, så kom interessen igjen  - men med et snev av fornuft!!?? Scierra virket som guds gave til fluefiske da jeg tok tak i korken igjen… men det gikk over… Scott, Sage, loomis winston var det enste som virket på stangfronten fortsatt. Sneller var Abel, Hatch, Nautilus og Tibor med stoppekraft til å bremse en semitrailer. For å ikke snakke om farkoster!!?? Båter, kajakker, pontonger, belly (hentet en i tjenerboligen ved godset ditt en sommerdag JB) … ja det tok helt av!?

 

Så forsvant interessen igjen – og en bod til ble fylt med tennisracketer, nesten like fascinerende som fluestenger… men ikke helt…

 

Og her er jeg i dag – mange vil kalle meg «voksen» - men finner meg til stadig på leten etter «the holy grail»… vi snkker nesten døgnet rundt! DEN snella eller DEN stanga INGEN andre har hørt om… som også er SÅ mye bedre en alt annet på markedet! Sage, Scott, winston og alle de andre der ute er ikke gode nok… for main-stream liksom. Litt som han jazz kjenneren som forviller seg inn på Onkel Blå på matchdag og klager, for han hører ikke musikken!!??

 

Så mitt spørsmål er… har jeg kommet til veis ende? Bør jeg legge dette dødt og hellere fokusere på en fremtidig vingård? Før jeg finner meg selv i en bortgjemt garasje en plass i utkanten av Rotterdam på leten etter en «hvit hval»– den fantastiske CNC maskinisten som kan dreie alt hjertet måtte ønske i de edleste metaller… for kun å finne en døddrukken gjerdesmed i tresko, sovende over en bunke med «vintage» mannelektyre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er helt biologisk feil med elvefiske i august...? Ingenting fungerer, lite vann, fisken er borte, få om noen insekter på vannflaten.

 

Blir det bedre i september?

Det er den så kjente fiskedepresjonen som har slått til i elver og vassdrag.

Men når september kommer blir det liv igjen...hååhååååååå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er helt biologisk feil med elvefiske i august...? Ingenting fungerer, lite vann, fisken er borte, få om noen insekter på vannflaten ?

Legg til varmt vann, og fisk som er deprimert fordi ferien er over . . .

Men ja, det blir litt bedre i september, men aldri veldig bra. Det sørger det bedritne høstværet for, med vind i alle retninger. For ikke å snakke om dritfulle jegere som skyter på alt som beveger seg utenfor bilvei.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så mitt spørsmål er… har jeg kommet til veis ende? Bør jeg legge dette dødt og hellere fokusere på en fremtidig vingård? Før jeg finner meg selv i en bortgjemt garasje en plass i utkanten av Rotterdam på leten etter en «hvit hval»– den fantastiske CNC maskinisten som kan dreie alt hjertet måtte ønske i de edleste metaller… for kun å finne en døddrukken gjerdesmed i tresko, sovende over en bunke med «vintage» mannelektyre?

Jeg kan svare for LARSEBASSEN....

 

Du...duuu.... Er en vinglefant som overhodet ikke er fortjent

mastergraden i denne lidelsen som kalles fluefiskesyndromet.

 

Du er som en RØYKER....som egentlig ikke røyker, men som

tar en festrøyk i dann og vann, fYYYYY....Fysjom!

 

Du må vite atte...atte...fluefiske er en RELIGION, må du vite

du vingletroende!

 

Du burde finne på noe helt annet, og ikke blande deg inn med

oss GUTTA-BOYS. Du er ei fluefiskertøyte som bør finne roen

i frimerkesamlinger eller lignende....

(humre...humre....)

 

Lykke til.... :D

 

Og når det gjelder moooi...?.... fffighting

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg til varmt vann, og fisk som er deprimert fordi ferien er over . . .

Men ja, det blir litt bedre i september, men aldri veldig bra. Det sørger det bedritne høstværet for, med vind i alle retninger. For ikke å snakke om dritfulle jegere som skyter på alt som beveger seg utenfor bilvei.

DøøøH Lars.... Slutt å være så jævla negativ daaaaH! Hoohooo.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DøøøH Lars.... Slutt å være så jævla negativ daaaaH! Hoohooo.... :-)

Om man ikke er negativ og deprimert i august så vil jeg anbefale å skaffe seg et liv ! Alle oppegående folk er forbanna i august . . . Slik har det alltid vært, og slik skal det være.

Møkkamåned !!!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke er negativ og deprimert i august så vil jeg anbefale å skaffe seg et liv ! Alle oppegående folk er forbanna i august . . . Slik har det alltid vært, og slik skal det være.

Møkkamåned !!!

Selv har jeg nå om dagen et forferdelig innestengt sinne som

gjør meg morderisk og uberegnelig, atal og kulten...

 

Og jeg gråter heeeile tidaaa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...