Gå til innhold

MobilTELEFONI – vår tids største svindel?


rbk01

Anbefalte innlegg

Når jeg ser mobilselskapenes sleipe kampanjer for stadig nye og unyttige tilbud blir jeg mer og mer overbevist om at det er legalisert mafiavirksomhet som står bak. Det lanseres stadig nye og mer uoversiktlige abonnementsformer som skal lure mest mulig penger ut av oss forbrukere. Siste nå er NetCom sitt «tilbud» om at man kan ringe og sende meldinger «gratis». Jeg er ikke mer gammeldags og bakstreversk enn at jeg ser at mobiltelefonen er ett nyttig og hensiktsmessig verktøy, men det er langt derfra og til hva den har blitt til i dag. Unge og voksne for den saks skyld, kan snart ikke være 5 minutter for seg selv før de må hive seg over telefonen for å snakke med en eller annen. Enten de går en tur i skogen eller man sitter i bilen. Det hele har utartet seg til et stadig galopperende «tør ikke være alene med meg selv hysteri». Noe mobilbransjen utnytter hensynløst og kynisk. Bare se alle sittende i sine bilene og drite i trafikksikkerhet, lover og regler bare for å prate skit. Ta en tur med buss eller tog, etter to minutter sitter mer enn halvparten og fikler med sine respektive smartfoner, enten for å spille musikk, prate med en eller annen likesinnet eller lese meldinger etc. Hvem er det som tjener rått på dette, jo mobilmafiaen.

Ett lite regnestykke;

Ta som et utgangspunkt at 4 av 5 nordmenn har et mobilabonnement. Dette tilsvarer 4 millioner brukere bare i Norge. Dersom man forsiktig antar at hver i gjennomsnitt ringer for 2 000,- per år, tilsvarer dette vanvittige 8 milliarder bare i bruk. Dersom man i tillegg legger til at hver bruker bytter telefon (skjønner ikke hvorfor det heter telefon lenger) til 2 500 hvert 4.de år, kan vi plusse på ytterligere 2,5 milliard. Med andre ord det brukes minst 10,5 milliarder på mobiltelefoni bare her til lands. Hvor mye samfunnsnyttig kunne vi ikke brukt alle disse pengene til?

Skal vi virkelig finne oss i dette lenger?

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor er meget flinke til å gjøre fakturaoversikten så uoversiktelig som mulig. Med plusser og minuser som brer seg over flere sider... MEN det verste med Telenor er at de leier ut linjenettet sitt til X, og hvis du da er telenor-kunde, og ringer til X eller via X - da tar de seg ekstra betalt for det, selv om de eier det, og leier det ut. Personlig har jeg alltid følt at Telenor burde brenne i helvete for sin overfakturering  pppunch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg inhabil, men hvis du spør hva folk vil ha, så er det nettopp internett og mobilforbindelse. Under stormen Dagmar var det jo et folkekrav å få nettet opp igjen. På kort sikt var det viktigere enn strøm og vann..., så fikk man i hvert fall gitt beskjed om at man hadde det ok etter omstendighetene.

Telenor investerer over 4 milliarder kroner i kommunikasjonsinfrastruktur hvert eneste år, og NetCom, Lyse m.fl. investerer også milliardbeløp.

Jeg oppfatter vel innlegget å være noe "ute av tiden", om jeg kan få uttrykke meg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... MEN det verste med Telenor er at de leier ut linjenettet sitt til X, og hvis du da er telenor-kunde, og ringer til X eller via X - da tar de seg ekstra betalt for det, selv om de eier det, og leier det ut. Personlig har jeg alltid følt at Telenor burde brenne i helvete for sin overfakturering  pppunch

Betalingen går også den andre, og nå er prisene like. Tidligere var det  ikke Telenor, men X som tjente på dette, selv om de ikke hadde kostnader knyttet til å motta samtalen siden de leide nettet. Det var altså en ren merinntekt til ufordreren for å stimulere priskonkurranse. Fair enough. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... MEN det verste med Telenor er at de leier ut linjenettet sitt til X, og hvis du da er telenor-kunde, og ringer til X eller via X - da tar de seg ekstra betalt for det, selv om de eier det, og leier det ut. Personlig har jeg alltid følt at Telenor burde brenne i helvete for sin overfakturering  pppunch

Betalingen går også den andre, og nå er prisene like. Tidligere var det  ikke Telenor, men X som tjente på dette, selv om de ikke hadde kostnader knyttet til å motta samtalen siden de leide nettet. Det var altså en ren merinntekt til ufordreren for å stimulere priskonkurranse. Fair enough. 

Var dette Telenors eller konkurransetilsynets initiativ? ;D Jeg sitter jo og jobber med bilag dagen lang, og de av kundene mine som er telenorkunder, har ofte forholdsvis voldsomme regninger.  :-\ Hvilken priser er like? :) Mener du at X fakturerte sine kunder for å ringe via Telenors nett, når du sier at X tjente på det tidligere? Spørs jo hva de betalte i leie det^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mulig jeg er litt seint ute, da "ondet burde vært tatt ved roten", men det må da være et sosialt og samfunnsmessig problem, eller utfordring at du snart ikke kan møte et menneske uten at det går med en mobiltelefon i hånda? Greit nok at det er investert i milliarder i infrastruktur, men med en payback på noen måneder, er jo dette god butikk uansett. Når da mobilselskapene har avtaler som gjør dem vanskelige å sammenligne, blir det jo på grensen til svindel. 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke på informasjon og kommunikasjonsteknologi som et problem.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Jeg er på ingen måte imot teknologiske framskritt, men det går på selskapenes markedsføring og måten de er med på å skape et forbrukermønster som jeg ikke helt ser samfunnsnytten i.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette Telenors eller konkurransetilsynets initiativ? ;D Jeg sitter jo og jobber med bilag dagen lang, og de av kundene mine som er telenorkunder, har ofte forholdsvis voldsomme regninger.  :-\ Hvilken priser er like? :) Mener du at X fakturerte sine kunder for å ringe via Telenors nett, når du sier at X tjente på det tidligere? Spørs jo hva de betalte i leie det^^

Terminering/interconnect er et felleseuropeisk regelverk som håndheves særskilt i hver enkelt medlemsland av sektortilsynet (i Norge er det Post- og teletilsynet). Terminering/interconnect er en del av det regulerte teleområdet som ble satt i kraft da monopolene ble avviklet (tilgangsregulering er annet område, altså at X faktisk har krav til å leie linjer til kostbasert pris). Jeg kan mer om dette enn fluefiske, og det sier ikke rent lite, ref. min ekspertposisjon i en annen tråd.  :o :o  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette Telenors eller konkurransetilsynets initiativ? ;D Jeg sitter jo og jobber med bilag dagen lang, og de av kundene mine som er telenorkunder, har ofte forholdsvis voldsomme regninger.  :-\ Hvilken priser er like? :) Mener du at X fakturerte sine kunder for å ringe via Telenors nett, når du sier at X tjente på det tidligere? Spørs jo hva de betalte i leie det^^

Terminering/interconnect er et felleseuropeisk regelverk som håndheves særskilt i hver enkelt medlemsland av sektortilsynet (i Norge er det Post- og teletilsynet). Terminering/interconnect er en del av det regulerte teleområdet som ble satt i kraft da monopolene ble avviklet (tilgangsregulering er annet område, altså at X faktisk har krav til å leie linjer til kostbasert pris). Jeg kan mer om dette enn fluefiske, og det sier ikke rent lite, ref. min ekspertposisjon i en annen tråd.  :o :o  ;D

;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et ab der jeg får en fast mengde mb å surfe hver måned. Opplever 3g/nett og såkalt dekning som en stor svindel. Jeg klarer omtrent aldri å bruke opp min mengde, rett og slett fordi nettet sjelden virker stabilt. Er heller ikke særlig fan av Telenor som får lov til å sette høye priser og komme unna med det.  Hadde enda post og teletilsynet fungert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange mb bør man ha i måneden hvis man skal bruke den normalt? Surfing på nett sånn av og til.

Jeg vet ingenting om dette.

Takk for ditt spørsmål ;D

Arbeidsgiveren min har ordnet med fastpris på 10GB (prat, surfing etc) i mnd fordi han tror at jeg er så forferdelig pratesjuk. Ser at jeg bruker en brøkdel av dette,  men sliter med en gang jeg er på arbeidsreise til f.eks. Sverige eller Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en av de tingene som gjør at jeg stiller meg spørrende til seriøsiteten til aktørene på dette markedet. Enten har de et prissystem som gjør at det så godt som umulig å se hva som er billigst for den enkelte bruker, eller så kommer de med slike "pakker" som gjør at man gjerne får for lite av det ene og må betale i dyre dommer for såkalt overforbruk og så får man ikke brukt opp andre deler av pakken. Det siste nå er at man ringer og sender SMS gratis :'( Ikke noe er gratis her i verden og spesielt innenfor dette markedet, det man eventuelt måtte gi bort på noen tjenester tar de grovt igjen på andre. Spesielt kynisk blir dette når man henvender seg til unge brukere.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette begynte som en grinetråd for noen som måtte tømme seg for følelser, og det er lov det. Men er helt enig med Claµs her. Folk må vite hva de betaler for, og velge det som passer seg. Når man snakker om utnytting, er vi flinke til å bli utnyttet også :) Og de som fortsatt er misfornøyde kan jo bare kaste telefonen til sjøs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke grinetråd fra min side, men heller grinetetråd. Ser kalkulatoren, men kan ikke se at den tar hensyn til at det er forskjellige priser om du ringer eller mottar telefoner fra andre abonnenter og er ikke det litt av problemet med flere av disse småselskapene? Jeg kan ikke si til alle mine venner at nå må de bytte til "mitt" selskap. Jeg synes fortsatt at det er rotete prispolitikk. for øvrig er det ikke meg og mitt forbruk som bekymrer, jeg bruker for drøyt 100-lappen i måneden. Men når jeg ser hva unger i tenåra bruker, blir jeg ganske så bekymret. På samme måte som jeg synes det er bekymringsverdig når jeg ser voksne mennesker sitter på motorveien å skriver og leser tekstmeldinger bare for at de skal få brukt opp det de har betalt for  ;D

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor suger. De har ikke dekning på vidda!

Tja, det spørs hvor på vidda du er. Var inne i Kvennadalen for et par år siden og oppdaget til vår overraskelse at det var kommet opp ei svær mobilmast opp på Honserudnuten, men sentrale deler av vidda er fortsatt uten dekning, noe som er helt greit for meg. Ser ikke helt behovet for å være tilgjengelig alltid og overalt.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...