Gå til innhold

Fluesone i Renaelva!


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

ok.... ikke sikkert jeg får svar på et så dumt spørsmål... men jeg er dog fra vestlandet.... Er Rena elva så pass god' date=' at jeg på min fisketurnè neste sommer burde avlegge den et besøk når jeg alikevel er på den siden av fjellene?[/quote']

 

Nå er jeg kanskje litt inhabil, siden jeg guider den elven og bor like i nærheten, men jeg vil vel si at Renaelva er en av klassikerne blant norske flueelver. Den har et enormt insektliv og holder mye stor fisk, senest i sommer ble tatt ørret på 5,5 kilo, dog tatt på wobbler (plaststreamer ;) ). Renaelva er spesielt kjent for sine store vårflueklekkinger. Det kan til tider klekke og sverme så store mengder vårfluer at det nesten kjennes litt "creepy". Det var under slike forhold mønstre som superpuppan og rackelhanen ble til. Norges største fluefangede harr er tatt i Renaelva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.... ikke sikkert jeg får svar på et så dumt spørsmål... men jeg er dog fra vestlandet.... Er Rena elva så pass god' date=' at jeg på min fisketurnè neste sommer burde avlegge den et besøk når jeg alikevel er på den siden av fjellene?[/quote']

 

Nå er jeg kanskje litt inhabil, siden jeg guider den elven og bor like i nærheten, men jeg vil vel si at Renaelva er en av klassikerne blant norske flueelver. Den har et enormt insektliv og holder mye stor fisk, senest i sommer ble tatt ørret på 5,5 kilo, dog tatt på wobbler (plaststreamer ;) ). Renaelva er spesielt kjent for sine store vårflueklekkinger. Det kan til tider klekke og sverme så store mengder vårfluer at det nesten kjennes litt "creepy". Det var under slike forhold mønstre som superpuppan og rackelhanen ble til. Norges største fluefangede harr er tatt i Renaelva.

 

kremt..... :oops: ok.... det burde vel være svar godt nok! I'll be there!! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Skal vi reise ilag til sommeren LeifMorten?

Komme oss vekk fra dette vestlands helvete?Så kan vi ta ein giga turne i Østerdalen?

:roll: :roll: Det hadde vert no det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir spennende å se hvor tett det blir med fiskere der i år. Og hva sier svenskene? :shock:

Det har jo en "liten tendens" til å tette seg til i de øverste partiene ;) .

 

Når det gjelder barn og fluesone, så ser jeg ikke på det som et problem å dra til en annen sone med barna, eller en annen elv for den saks skyld...

Glomma gir allikevel sikrere fangst for barn enn det Rena gjør ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke at unger skal være et argument for ikke å ha fluesone, som tidligere er sagt her, -de må lære seg å fiske etter de regler som finnes.

Men jeg ser det som et grunnleggende etisk problem i å diskvalifisere sportsfiskere som ikke fisker med fluestang. Hva er poenget med det? Det kan ikke være at flue- og haspelfiske ikke går sammen, tar man hensyn og viser respekt for andres fiske, går det helt fint. Dessuten er det ikke noen form for automatikk i at fluefiskere er mer hensynsfulle enn haspelfiskere, jeg har flere ganger nesten blitt "drept" av blyline & streamer i Renaelva. Nei, jeg tror dette skaper mer problemer enn det løser for oss fluefiskere, så lenge vi forlanger å ha egne soner som ingen andre får lov til å fiske på, må vi også finne oss i å bli stigmatisert som snobbete og bedrevitende. La oss heller kjøre informasjonskampanjer mot alle fisker som går på hvordan man oppfører i forhold til andre fiske i elva. Det er mye bedre enn å gå for denne formen for "Sportsfiskeapartaid" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi reise ilag til sommeren LeifMorten?

Komme oss vekk fra dette vestlands helvete?Så kan vi ta ein giga turne i Østerdalen?

:roll: :roll: Det hadde vert no det.

 

*ler* Joda! vi kan sikkert fylle en hel buss med halvfulle, innpåslitne vestlendinger og sunnmøringer og dra over og lage helvete i østerdalen vi :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å nekte noen å fiske i elva så lenge det er satt begrensninger på uttaket av fisk. Så lenge det er lov til å ta med en fisk hjem og ikke flere så spiller det ingen rolle om fisken er tatt på flue eller sluk spør du meg. At minstemålet ikke er bytta ut med maksmål er helt stupido. Nå skal man kaste tilbake all småfisken og bare forsyne seg med de store. Det lover ikke godt for å bevare de riktig store i elva. Det hadde ikke vært noe stort problem med utsetting av all fisk uansett redskap hvis man hadde krevd at man fisket med mottakerløse kroker og maks en krok uansett hva man hadde knytt på sena. Jeg har en far som har fisket i elva i snart førti år. Det var han som tok meg med til Rena lenge før jeg fylte seksten. Han og jeg har fiska sammen i kanalen en hel masse hvert eneste år siden det. Fatter fiska også med flue inntil ganske nylig, helt til armer og skuldre ikke orka mer pga forkalkninger og andre ting. Til neste år får ikke han fiska der, det er synd for oss begge. Vi har praktisert fang og slipp nesten hele tiden, også etter at han begynte med haspel igjen, så det går helt fint. Det som er positivt med dette er at noen endelig har fått opp øya for at det måtte gjøres noe med fiskepresset i elva. Håper bare at de innfører maksmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette vil bety at min mulighet for å få større fisk samt å forbedre opplevelsen av å fiske i Rena så er det bra .

De kompisene som jeg skal være med har alltid fisket flue etter c&r , men tar en å annen fisk som skal være med til hytta å spises der å da.

Jeg for min del er som mange andre glad i å spise ørret , men tar kun det jeg trenger å ikke som mange slukfiskere som tar alt over minstemål for så å ha det i fryseren.

Jeg er mest glad i opplevelsen av å få fisk , kjenne adrenalinet å gleden over å ha lurt fisken for så å se den svømme tilbake til sitt rette eliment !! :D:D

Så kan dette føre til flere kan få samme gleden( senere genrasjoner) så er dette noe jeg støtter fullt ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Det er flott å se at det er så mange her som er for maksstørrelse på ørreten i Renaelva. Dette er noe jeg drømmer om skal bli en realitet i hele elva. Det vil jo ikke bare bli flotte eksemplarer å fiske på, tenk så flotte individer til å føre arten videre! Flere rognkorn, større rognkorn, og kanskje yngel som blir født med et fortrinn.

 

Det er jo som Tore Litleré Rydgren har skrevet et annet sted, at det er et paradoks at de eneste fiskene som er lovlig å drepe, det er de som har blitt så gamle at de er kjønnsmodne, og har vist etter flere år i elva, at de har de rette genene. Hunnørreten i Renaelva er ca. 40 cm når den gyter første gang. Da kan det jo virke sannsynlig at disse burde fredes, særlig siden forvalteren av Renaelva mener at egenproduksjonen av ørretyngel er så lav at det blir satt ut fisk i stor skala. Disse settefiskene har dessuten vist seg å ha lav predatorfrykt, og gjenfangsten av disse er lav, særlig er det få store individer som blir fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Hei Jostein, og velkomen til forumet!

 

De av dere som av og til er innom Glommaguiden.com har kanskje sett at det er litt motstand mot de nye reglene. Jostein her ser ut til å være en av pådriverne for bl.a å få innført maksstørrelse på fisken i Rena, men så finnes det personer på Glommaguiden som påstår at Jostein så og si er "alene" om å ønske dette....

 

Nye regler vurderes innen to år (tror jeg). Kanskje de av oss som er FOR maksstørrelse i Rena burde støtte forslaget hans - og vise at han ikke er alene om å mene dette... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Jostein har et gode poeng . mange ville vel like å komme hjem med et dråg av en fisk å slenge på benken til konemor å få takka i naturalia.

Men dette er jo vesentlig viktigere enn de å kunne vise til god fangst i dag, nemmelig å kunne vise til god fangst i mange dager å for ikke å si generasjoner.

Jeg kan veldig lite om kultivering , men har den oppfatning av at om stor fisk består så fører de genene videre slik at de kommende ørret generasjone har gener til å vokse seg stor å at en da får en god å sterk stamme med fisk!

 

Vi som er brukere må gå forran med et godt eksempel , å støtte et forslag om maksmål i Rena å gjerne i flere elver! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Har man pålagt et standardsvar når guttungen på 12 kommer ned til fluesonen blid og stolt over sitt nye fiskeutstyr med dobb og flue også? Er endringen i mentalitet når det gjelder romslighet og å være inkluderende på tilbaketog, og vil vi det? Og hva med catch & release på stor fisk ved høy vanntemperatur? Det er mange sider ved en slik sak. (Fant dessverre ingen smiley med skyggelapper). #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei mafa!

Jeg er enig med deg angående problemet med "guttungen med det nye utstyret". Jeg har skrevet en lang artikkel/innlegg om den problematikken.

 

Når det gjelder å måtte sette ut storfisken, er dette ikke noe problem. Den høyeste vanntemperaturen jeg har registrert der på 15 år er 16,5 grader. Det er sjelden den når over 12 grader. Og dette er ingen aprilspøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...