Gå til innhold

Fluesone i Renaelva!


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

En god nyhet for fluefiskere og fisken i Renaelva!

 

Sakset i fra http://www.amotutmarksrad.no/

 

Åmot Elvelag har vedtatt nye fiskeregler

 

Et enstemming styre gikk inn for nye fiskeregler i dag tirsdag 29.nov 2005. De nye reglene vil kun omfatte Renaelva og ikke de fire andre elvene i området. De viktigste forandringene før neste sesong vil være øking av minstemål og innføring av egen fluefiskesone i elva.

 

Hva synes forumet om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra! :D

 

Absolutt et langt steg i riktig retning!

Mangler litt på at det er helt perfekt, men en veldig god start på veien er det! Bør, som andre også sier, innføres baglimmit i resten av elva samt et maksmål på ørreten. Skal ørretstammen opp i størrelse, er vel det neste steg å ta. Blir spennende å se i hvor stor grad fiskereglene blir fulgt opp. Har ikke møtt fiskeoppsyn på de turene jeg har hatt til Renaelva....

Er også viktig å ikke stigmatisere de som ikke fisker med flue som annenrangs gjennom reglene som blir innført. Tror vel de fleste som fisker med flue har startet som fiskere med annen type redskap enn fluestang.....

En gratulasjon til Åmot utmarksråd er på sin plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER baglimit i hele elva.

 

Utenfor fluesona:

6. Bag-limit

I Søndre Rena er det innført bag-limit. Den samlede fangsten av ørret og harr kan ikke overstige 3 fisker pr døgn pr fisker.

NB! Egne regler for fluefiskesone.

 

I fluesone:

2. Bag-limit

I fluefiskesonen er det innført egen bag-limit. Den samlede fangst av ørret og harr kan ikke overstige 1 fisk pr døgn pr fisker.

 

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler for fluesone i Renaelva:

 

"1. Utstyrsbruk

I denne sonen er det kun tillatt med klassisk fluefiske hvor selve snøret utgjør kastevekten.

 

2. Bag-limit

I fluefiskesonen er det innført egen bag-limit. Den samlede fangst av ørret og harr kan ikke overstige 1 fisk pr døgn pr fisker.

 

3. Minstemål

Minstemål i fluesonen er på 40 cm for både ørret og harr."

 

Dette er verdt å merke seg at det bare er lov med "klassisk fluefiske" i fluesonen :P Kanskje vi blir kvitt de tyngste mormyshkafiskerne?

 

Her er også en viktig bit;

 

8. Fiske fra båt

Alt fiske fra båt (gjelder også kano, kajakk, belly-boat mm) er ikke tillatt på strekningen mellom Storsjødammen og Hengebrua ved Søndre Løsset.

 

Dette gjør at vi slipper båttrafikken i "kanalen" som av og til har vært et irritasjonsmoment.

 

Men jeg signerer også listen over de som gjerne ser et maksmål innført i hele elva + et krav om mottaksløse kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Skal jo bli morsomt å se hva det praktiske innholdet i "klassisk fluefiske" blir? :D

Er det Halford style only, eller blir det alt av fluefiske? Mye er jo etterhvert klassisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Men konkurransefiskere med 3 nymfer a 3 gram sliter vel også med å komme innenfor definisjonen av at "fluesnøret skal være kastevekten"?

Spiller ingen rolle, vi følger alltid lokale regler. I selve Rena er det heller små muligheter for å bedrive tsjekkisk uansett, sånn rent bortsett fra på nedsiden av demningen ved Snippen, så det har aldri vært noe problem. En ting til - Vi kommer ikke til å legge konkurranser til steder og/eller i en periode hvor vi er i veien for en mengde andre fiskere. Det artige er at det i følge reglene er nesten påbudt med 2 - 3 våtfluer. laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg er helt enig i at de nye reglene er superbra, men jeg savner også max-mål og krav om barbless-kroker. Ikke akkurat lett å tilfredsstille våre krav gitt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk uenig i innføringen av "fluesone", selv om også jeg fått rappala/mark & søkke slengt over min line når jeg har ventet på at den store skal rulle sakte over og ta flua mi. Det finnes duster som ikke klarer å ta hensyn til andre i den tykke enden av alle slags fiskestenger, om de fisker med flue eller haspel spiller egentlig ingen rolle.

 

Nei, skal vi stramme inn fiskeregler, bør det heller gå på andre ting som båtsoner for minsket konfliktnivået land/båtfiskere, maksmål på 35 cm for å øke andelen av stor fisk og krav om mottaksløse kroker (maks tre kroker uansett fiskeredskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er et fint tiltak og et skritt i riktig retning =D>

 

Skjønner dog innvendingene til Tore R. Men jeg er av den oppfatning av at haspel og fluefiskere har en noe forskjelig tilnærming til fiske. Og av den grunn ønsker jeg enkelte ganger å være dem foruten. Haspelfiskere har en tendens til å irritere meg selv om de ikke kaster rappalaen sin over fluelina mi. De kan godt stå utenfor min "sone", men denne denginga med 30-40 grams fluedupper og store wobblere i alle retninger lager veldig mye støy. Spesielt når jeg gjør alt jeg kan for å være "stille". Så mye praktisk betydning har det sikket ikke, men jeg trives bedre med å stå nære en likesinned fluefisker en lenger unna en slik "kastemaskin". Og med tanke på kasterekkevidde går det flere fluefiskere pr. meter elv.

 

Selvfølgelig finnes det unntak. Man har haspelfiskere som går forsiktig frem til elva å presenterer agnet med presise og diskre kast og man har fluefiskere som står å denger med syverliner og underhåndskast som om de står i en lakseelv. Men min oppfatning er at generelt går fluefiskere mer forsiktig frem langs elva/vannet. Men jeg skal være den første til å innrømme at jeg er en av de som vader forsiktig ut og vasser bråkende (gjerne i frustrasjon :oops: ) tilbake til bredden.

 

Jeg tror også at en fluefiskesone kunne gi grobunn for et mer aktivt lokalt fluefiskemiljø :D

 

Også ja til maxmål.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Tore R.

 

Vil det i fluesonen ikke være tillatt for unger å kaste med sluk' date=' eller går det an å utøve et visst skjønn som oppsyn?

 

Skal ikke en far som har tatt med seg guttungen på fisketur kunne fiske i fluesonen, fordi guttungen ikke har lært seg å kaste med flue ennå?[/quote']

 

Riktig, lær unga å fiske med flue eller ta de med til andre steder!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 1000000000 plasser ein kan ta med barna å fiske med sluk.

Om ein unge får ein fisk på 2-300 g så er han/hun like glad alikevell.

Trenger ikkje å fiske på dei beste "Flueplassene"for å få ein fin opplevelse med ungene

Ta heller ungene med til "goplassene" når dei har lert seg å fiske med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter den Sven-Kåre!

 

Er selv i mot fluesone, mange av mine fiskekamerater fisker stortsett med lett haspel utstyr mens jeg som regel bruker fluestanga. Ønsker jeg å fiske i fluesona, må de andre altså bare dra et annet sted eller kjøpe seg ei fluestang?

Det er jo egentlig litt sært, de er jo ikke noe dummere de bare fordi de fisker med sluk, spinner, eller whatever, de lager ikke mer bråk en oss fluefiskere, drar ikke tonnevis av fisk eller noe. Finnes sikkert mange dumme slukdengere, men det å stenge hele gjengen ute er rett og slett litt teit :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maksmål burde som flere andre har påpekt vært innført med en gang. Jeg vedder litt mye på at Amot Utmarkslag har fått resultatene fra Hemsil presentert. De startet litt rolig i Hemsila, så har man kjørt på med nye bestemmelser underveis. Resultatene av dette arbeidet er alment kjent og burde vært god nok grunn til å banke igjennom samme reglement fra dag 1.

 

Men et godt reglement alene er ikke nok selv om det må ligge i bunnen. Det som ofte er like virkningsfullt er kulturen blandt de som fisker der. Og her kan alle bidra i positiv retning. Ved å skape et godt miljø og ta vare på de som kommer til bygger man opp forståelse og en oppriktig interesse for å ta vare på det man har felles. Man skal ikke holde på med dette så lenge før jungeltelegrafen har spredd budskapet.

 

Jeg ser heller ingen grunn til at unger skal ha noen fortinn. Det er da minst like viktig at de lærer seg at det er visse regler som gjelder også når man er på fisketur. Og før eller siden må vi få slutt på dette tullet om at vi alle skal ha tilgang over alt. Og kan gjøre som det passer oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Eg meiner at barn i alle aldere skal ha fotballtrening på Ullevoll stadion.

Det finnes mangen andre plasser å trene på men dei bør jo få trene der det er best................................. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, hvor mange fluesoner er det i dette landet. (Jeg kjenner kun tre til tre, Renaelva inkludert) Og hvor mange elver er det?

 

Jeg skjønner heller ikke logikken med at man ikke kan ta med seg slukfiskende kompiser til denne elva. Viktigste motivasjonen for å dra dit er jo den rene fluesonen, elva er vel ikke så unik og gode fiskeelver er vel ikke akkurat mangelvare i østerdalen. Vel det er et argument, og det er større tetthet av stor fisk som følge av strengere regelverk. Å gjennomføre et så strikt regelerk på "vanlige" soner som det f. eks er i Hemsila tror jeg er vanskelig. Og da har man vel en klassisk "catch 22"

 

Jeg tar meg frriheten til å sitere båndgjedda fra en annen tråd her på forumet. "Det er en smule vanskelig å praktiserere C&R med rappale countdown og to trebbelkroker" (nå stigmatiserer jeg ikke haspelfiskere generelt, men C&R er mer utbredt i fluefiskemiljøer. Det er jeg rimelig sikker på). Hvis haspelmijøet vil bevise det motsatte er det fritt fram. Ingen ting i veien for å lage egene wobblersoner med bag limit, max mål og hele pakka.

 

For alle de som synes slukfiskere er stas å fiske sammen med anbefaler jeg på det sterkest Drammenselva en kveld med fint vær en av de to siste ukene i juni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...