Gå til innhold

Bytte "guide ring" på stanga mi.


Gjest Oliver

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

Hei.

Jeg har en stang der jeg ikke liker guide ringen. Den er av stål, dobbel, og jeg kjenner at denne sliter på lina, samme hva andre folk sier om den :)

Jeg vil bytte dette med en god keramisk en. Jeg har fått tilbud av en god venn, at han kan bytte den for meg. Det vil i så tilfelle bli etter endt sesong. Men jeg sitter her og innbiller meg at jeg skulle ha klart dette selv......... Men er ikke sikker.

Jeg finner helt sikkert tråder som omhandler dette her på ffs, men kunne gjerne tenkt meg å få svar i denne tråden her :)

Så da er mine spørsmål følgende:

-Hva er verdens best guide ring? :)

-Hva trenger jeg av utstyr for å skifte denne ringen?

-Hvordan går jeg frem, fra A til Å ?

Takker for konstruktive svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallå på deg.

Hvis du får tak i en Gold Cermet ring så er det helt konge.

Det er en Fuji ring.

Den vil du aldri klare å slite ut.Det kan være at den vil vil være vanskelig å få tak i,men får du tak i den

så kjøp den uten den minste tvil.

Det du trenger er en skarp Stanley kniv slik at du kan skrelle av lakken og tråden på stangfoten.

Og bare der også.Du må ikke begynne skjære av lakk og tråd på andre stede enn rett over ringfoten.

Lakken og tråden som er på klinga må du skrelle av med tommerfingerneglen eller noe annet som

ikke gjør noen skade.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Tror jeg vet hvilken stang det er snakk om!

Du er ikke så glad i disse recoil-ringene, du heller!  ;)

Ja, jeg mener Crossen Tom. Stanga er jo helt fantastisk, og hadde den ikke vært det, hadde jeg bare kjøpt en annen som var bedre, men det har jeg ikke funnet pr dags dato.

Jeg har tatt ei line, som ikke er så godt smurt, og sammen lignet med Evotecen. Den ringen der ødelegger forbausende mye. Tørr, dårlig line, lager nesten blårøyk i den ringen der. Og derfor tror jeg den blir helt utrolig fantastisk med en skikkelig ring. Eller....... jeg VET det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning.

Min erfaring er at i all hovedsak er det snørefører ringen,eller guide ringen som du sier

som sliter mest på snøret.Toppringen er også viktig,så ta en titt på den også.

Den ringen som sliter mest på snøret ditt vil også få spor av det.

Ta deg tid til å se nøye etter det på begge ringene.(Gjerne de andre ringene også.)

Den største friksjonen for snøret er etter min oppfatning langsmed klingen,og ikke

gjennom ringene selv om det er en litt annen sak,men vel verdt å tenke over.Snøret samler også opp

masse skitt og møkk som blir som et slipemiddel som helt klart skader/sliter ringene.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Den nederste ringen her er ikke god Tom. Eller....ikke opptimal om du vil. Jeg kjenner den streker i dobbeltrekket. Og spesielt når lina er litt halvtrå.

Den streker nok ikke siste utkast så mye. Min personlige kasteteknikk, som ikke er videre knallgod, gjør dobbeltrekk litt sånn ut til siden, som igjen gjør en noe krapp vinkel i forhold til denne ringen. Men mine andre stenger, som alle har keramisk snørefører, kjenner jeg ikke dette i så stor grad.

Denne ringen liker jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Er nok REC Recoil vil jeg tro..

Henning, har en stripping guide som Sage brukte før de fant ut at de skulle spare penger. Er en Hopkins & Holloway/Seymo ring med keramik innlegg. Send meg en pm om du har lyst å kjøpe en av meg <<l

Edit: den ser sånn ut

hhsgc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning,hvis du nå skal bytte ringen som jeg nå er blitt overbevist om at du skal så kjøp

gjerne ringen som Raymond tilbyr deg.Du trenger ikke nevneverdig større diameter på ringen

enn 6-8mm.Hvis du av kosmetiske hensyn føler for noe annet så blir det også bra,men det blir

ikke noe bedre av den grunn annet enn at du kanskje synes det ser mer "riktig" ut.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en stålring som ligger dobbelt.

Når du sier "en stålring som ligger dobbelt" - tenker du da på den veldig kostbare titaniumringen som sitter nederst på stanga som heter Rec RSGB...?  ;D

Ellers er jeg enig i at "stålringen" kunne ha ligget en enkel surring, for ikke å eventuelt samle støv og sand i mellom  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Ja, det er sikkert en slik REC abcdef. Men det betyr så lite hva den er laga av, da det tynne wirediameteren blir "skarp kant" i forhold til en keramisk. Jeg har nett komt hjem fra et vann jeg har vært å testa i. I det jeg gjør en baksleng, med dobbeltrekk, og trekker dobbeltrekket "fremover", altså slik at lina ikke blir krapp vinkel fra ringen, er det samme forholdet som med den keramiske på Yellowline og Evotecen. Men når jeg trekker litt til venstre med handa, så er det utrolig hvor mye denne streker et dobbeltrekk.

Den tynne strengen som denne ringen er laga av, kan jo aldri blir "rund i kantene". Jeg jobber med stålproduksjon, med kvalitetskontroll, uten at jeg skal blande så mye jobb inn i dette her. Men der er det et "R2" krav i maling sammenheng. Det betyr at skarpe kanter skal slipes ned til en radius av 2 millimeter. Ergo, en 4mm tykk plate blir da helt rund på kanten. Ser dere for dere da en keramisk ring, som har en diameter, eller, som blir en halvsirkel der lina glir, den blir rund og fin. Men tar du to små strenger, KAN det ikke bli en deilig rund avslutning der. Vanskelig å forklare, så tror jeg må tegne en simulasjon i Autocad i morgen :)

I hvert fall, den ringen er drit, og jeg vil ha ny :) (Sikkert en psykisk sak, men da får de så bare være)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Beklager veldig for at jeg lager så mye styr Glenn. Det var ikke meningen.

Jeg prøvde bare å fortelle hva jeg tror er problemet med en slik ring jeg har på den stanga. Tenkte det kanskje var et tema for fluefiskesiden...........

Skal prøve å ikke lage så voldsomt mye styr neste gang jeg vurderer å gjøre noe med en fluestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager veldig for at jeg lager så mye styr Glenn. Det var ikke meningen.

Jeg prøvde bare å fortelle hva jeg tror er problemet med en slik ring jeg har på den stanga. Tenkte det kanskje var et tema for fluefiskesiden...........

Skal prøve å ikke lage så voldsomt mye styr neste gang jeg vurderer å gjøre noe med en fluestang.

Ja nå bør du være lei deg,nei spøk til side har brukt og montert flere hundre recoil ringer på loomis stenger siden disse kom

på markedet og har vel aldri hørt om noen svakheter med disse.Men er du i tvil og vil bytte bruk gjerne ringen Raymond nevnte.

Ikke vær så hårsår .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning: Tenk at titanium-overflaten er glattheten, og radiusen som snøret må bøye seg rundt er (snøret har jo en viss stivhet, og vil ikke følge krappe kurver som to ringer bringer) den faktiske lengden av to surringer av "stålringen", altså en, i praksis, ganske bred ring av titanium. Ikke vet jeg, men det høres logisk ut i mine ører  :) Og viktigst av alt så føles det helt greit også på fisking  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Har ikke hår å være hårsår i Glenn :)

Jeg er flintskalla.

Det jeg mener er at den har så liten diameter, at det streker, eller ikke glir godt når en tar et dobbeltrekk, kanskje fordi jeg trekker for langt ut til siden slik at det dannes en krapp vinkel på ringen med den lille diameteren.  Jeg kjenner stor forskjell på de to ringene.

Klinte sammen en sak i AutoCAD for å simulere :D

9068995235_beb59a33d7_c.jpg

Men nå skal jeg la det ligge, og bytte ring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oliver

Henning: Tenk at titanium-overflaten er glattheten, og radiusen som snøret må bøye seg rundt er (snøret har jo en viss stivhet, og vil ikke følge krappe kurver som to ringer bringer) den faktiske lengden av to surringer av "stålringen", altså en, i praksis, ganske bred ring av titanium. Ikke vet jeg, men det høres logisk ut i mine ører  :) Og viktigst av alt så føles det helt greit også på fisking  ;D

Antagelig riktig Andrè :) Men jeg kjenner det godt :)

men nok om det, nå skal jeg la det ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henning: Tenk at titanium-overflaten er glattheten, og radiusen som snøret må bøye seg rundt er (snøret har jo en viss stivhet, og vil ikke følge krappe kurver som to ringer bringer) den faktiske lengden av to surringer av "stålringen", altså en, i praksis, ganske bred ring av titanium. Ikke vet jeg, men det høres logisk ut i mine ører  :) Og viktigst av alt så føles det helt greit også på fisking  ;D

Antagelig riktig Andrè :) Men jeg kjenner det godt :)

men nok om det, nå skal jeg la det ligge.

Eneste jeg veit er at du har mye mer peiling på dette med stål, materialer og alt som vedrører dette, enn det jeg har, så jeg inntar gjerne en lytte-og-lære-rolle omkring dette, kamerat  :) Men teoretiseringen min omkring titan, omkrets og spenn i fluelina, håper jeg ikke var helt far off  :) PS og hvis du tegner inn 2 "stålringer" i eksemplet ditt, og ikke en bratt kurve på én ring, så blir vel hele vinkelen ganske anerledes, ikke sant? Stålringene ligger jo ikke oppå hverandre, men sideveis om du sjekker på stanga di og korigerer tegningen deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den streker nok ikke siste utkast så mye.

Jeg er løsningsorientert så det holder, og har bidratt mer enn de fleste til at jorda fortsatt går går delvis rundt, men her sliter jeg : Hva betyr "streker" i dette tilfellet ?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...