Gå til innhold

Kjøring av fisk.


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

Gjest Henning

Hei.

Ser ofte at folk som kaster med høgre hand, kjører fisken med venstre.

Veit at dette er noko fra gammalt av, men har det nokon fordel å skifte hand når fisken biter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert opp og ned tidligere, og man blir ikke enige! laugh.png' alt=':lol:'>

Det er kun en vanesak, og vaner er som kjent vonde å vende....

 

Selv kaster jeg / kjører fisk med høyrehånden, og trekker inn / sveiver med venstre hånd. Dette er det enkleste og mest naturlige for meg. Alle andre er avvikere... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert opp og ned tidligere' date=' og man blir ikke enige! laugh.png' alt=':lol:'>

Det er kun en vanesak, og vaner er som kjent vonde å vende....

 

Selv kaster jeg / kjører fisk med høyrehånden, og trekker inn / sveiver med venstre hånd. Dette er det enkleste og mest naturlige for meg. Alle andre er avvikere... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>[/quote'] Kunne søren meg ikke sagt det bedre selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Stanga mi er i hvert fall alltid i høyre hånd, om jeg kaster eller kjører fisk :)

Men vane er vane, og noen folk bytter om når fisken tar.

 

Jeg husker faktisk også at jeg gjorde det når jeg begynte å fiske; svitcha om taket rundt korken hver gang fisken tok (i begynnelsen var jo ikke det så alt for ofte) - og grunnen til at jeg husker det, er nok at jeg fortsatte noen år med å gjøre det. Men som alltid stopper man opp i fiskingen sin med jevne mellomrom - og tenker (og det er ofte da paradigmeskiftene i fluefiskinga kommer, ikke sant?) og tenkte: André, det er ikke noe vits å gjøre ting mer komplisert enn det er...Så der har jeg vel vært de siste 15 år.

 

Kanskje vi burde funnet på noe nytt. For eksempel at hver gang det biter, så smeller vi tenna rundt korken, strammer bremsen på snella, retter hendene rett ut til siden og brøler gjennom nesen mens vi rygger bakover i furuskogen til fisken ligger på land. Ville vært et bra skue. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også avviker' date=' kaster med høyre og sveiver med høyre. Det som er litt merkelig er at de få gangene jeg kaster haspel, kaster jeg med høyre og sveiver med venstre. Å snu på noen av delene blir helt feil....

Sikkert en feilkobling i hjernen... :?[/quote']

 

Men hva med multiplikator da? Jeg gjør det samme som deg, men når sveivediameteren blir liten MÅ jeg sveive med høyre. Kunne sikkert vent meg til å sveive med venstre, men why bother??? Fisken havner da i håven uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med tmags!

Jeg kaster med høyre og sveiver med høyre. I starten sveiva jeg med venstre, men bytta etter at jeg begynte å låne stanga til fattern. Han hadde sveiva på høyre siden, og da ble jeg vant til det. Kunne sikkert ha bytta igjen, men det er jo ikke noe vits :P Kan jo også bare drite i å bruke snella, og kjøre fisken med hendene , slik som Andreas Fismen på "Tørrfluelandet 1" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen tohands selv, så når jeg er med kameratene mine i Altaelva så har jeg brukt stenger med sveiva på begge sider. Går helt greit når man er vant til det. Greie kamerater forresten, trenger bare å komme med mat, vadebukse og sovepose så fikser de stenger, fluer, båt og lavvu :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...