Gå til innhold

Kola, uke 29


André_Brµn

Anbefalte innlegg

9397695962_2ca54d5631_o.jpg

This has been a fantastic week in many ways.

Fishing with a very nice group of flyfishers, I've met some life-long friends during this week. We've had a great time together; fishing a lot, but also laughing a lot. A lot. Telling stories, and recapitulating todays happenings into the late hours. Every day. Having a good time in between all the fishing, is also a good part of a great flyfishing experience. That said: We caught 42 brown trouts passing 1 kilo. Many of them between 2.0-2.8 kg. Largest brown trout 3.1 kg. Of course, all wild fish. Fantastic in every sense. Fantastic.

9394930295_e1a74ee366_o.jpg

Running Pool, Litza. Very low water level in week 29, as you can see, but the temperature seemed perfect, with 11-13 degrees Celsius in the water. The B.rhodani/E.aurivillii hatches (and even spinner falls) were probably finished when we arrived in week 29 though, which is unusual at this time of the year, and most of the fish seemed to have migrated into the deep pools. But the pockets and deep runs produced fantastic fishing even at the lowest water level. We worked hard. And got paid.

9397699860_41ec56cf81_o.jpg

We worked hard and got paid. Are Wivestad managed 6 huge brown trouts one of the days.

9394930883_72f9aee513_o.jpg

Atle fished hard, and got some very nice ones during the week.

9394932393_7c726f7143_o.jpg

Late night gathering in the camp. Are, Atle and Jan.

9394931791_1463abf19d_o.jpg

A huge brown has taken Jan's fly.

9397697732_da47996bb0_o.jpg

This is one of the browns he caught here. Not Jan's biggest fish, but one of the best photos. Jan caught several bigger. A very good flyfisher.

9397700146_73a97505ed_o.jpg

A large brown trout has been landed. God on you mate!

Jan and Geir.

9394932333_59ac7acecd_o.jpg

Andre is pushing the limits, and Sverre is ready to net the big brown!

9397696644_dfd111a819_o.jpg

3,1 kg.

9397699382_47430898b1_o.jpg

Beeing a pack of 2-3 flyfishers, and fishing one at a time, is very fun.

It's not the most productive way of fishing, if you count fish by numbers. But so much fun ☺

Jan and André

9397697566_998dac8659_o.jpg

Sverre shows how to fool a big brown down in the riffles.

9394936105_d4f9196abd_o.jpg

His favourite stretch became "Svingen". And we all agree - that was a nice and difficult place for the big browns. And 'difficult' was a thing we all appreaciated.

9497179900_11eb84dfd2_o.jpg

Geir has cought his brown trout of a lifetime. Look at the height of this fish! Amazing.

Foto: Atle Gjertsen

9394935935_890361626c_o.jpg

Cheers, mate!  

Fra venstre: Sverre, Jan, Atle & Are.

9397700464_51dd229b0b_o.jpg

André and Igor

9394934773_d66f9a0d1d_o.jpg

Igor is cooking some good meat for us. Planned gathering at 23.00 this night. And just about every night from now on.

9397699012_10b7b4fb7b_o.jpg

Igor forced me to draw a Mayfly on every one of his big blue boxes.

- Ok, I'll do that if you promise to join me next year, Igor  <<l

9394935489_f97e82b0e1_o.jpg

Having a good time! I have travelled many places, first time here at the Kola Penninsula in 1997 and 2001, but this is the best trip ever! And the best gang ever! ☺

9394934853_b2c20997b1_o.jpg

As a hunter aswell, it was nice to see the abundance of grouse. 5-6 chickens is a mediocre+ spring result. Very nice to see. You see the yearling on top of the stone, and the mother in between the stones.

9397703440_0985e41ae6_o.jpg

- Get ready! Cover our gear! The heli is on it's way.

9397704208_c6778c0844_o.jpg

Are and Atle is ready for a journey into the wild. Are, to the left, is an experienced hunter and climber aswell, so Himalaya climbing and West Coast Deer hunting is a part of his everyday. Now, Kola Brown Trout :-)

9394935301_14cf333c43_o.jpg

During an hour heli-flight all in all, we passed so many of these no-fished waters, that it made us all wanting to spend a decade here, investigating the waters… ;-)

9394937167_f08cedc9b9_o.jpg

And when the helicopter sound faded in the horizon, it was all us and the silence.

The good silence.

9397703826_0a5ec04b13_o.jpg

EDIT: Lagt til et god-bilde av Geir (et bilde av en ørret som måtte være med). Han som tok det, var fortsatt på tur inntil nå, så fikk ikke lagt det ut før nå, og det er i seg selv en bra ting  <<l:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport! Det MÅ være en opplevelse å være med på dette.

Russerne har skjønnt det, Islendingene skjønner det og New Zealendere skjønner det. Det lønner seg å ta vare på urørt natur.

Når skal Norske myndigheter forstå det?

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 100 år siden dro engelskmennene hit for å fiske. Da hadde de ødelagt mange av egne elver. Nå drar vi sammen med engelskmennene til Kola, Island og New Zealand for å fiske.

Noen kaller det fremskritt!!??

Ja, Itte hackel, naturmessig har vi forutsetningene for å få særdeles bra kortreist fiske, men da må vi være villige til å ta et lite tak alle mann. Det nytter når vi er flere!

Dokumentasjonen til Andre viser hva vi ønsker oss !

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè; spot on !

Det å møte andre fiskere som virkelig er like "nerd" som meg selv var helt fantastisk.

Å dra på tur med 5 ukjente å få så til de grader fullklaff med reisefølget kunne ikke blitt bedre.

Det at de andre slipper fluestanga for å kunne forevige den du nettopp kjører, setter seg ned etter at fisken er på land å tar en øl viser en adferd som jeg ikke kan få fullrost nok. Vi virkelig nøt hver eneste fisk sammen  8)

Jeg hadde like mye glede over fiskene andre tok som mine egne.

Litt flere bilder:

Are og Jan i Running.

IMG_4889_zpsa62ae809.jpg

Are, Jan og Sverre i Svingen.

IMG_4865_zps91facf58.jpg

Andrè prøver seg på en vakende fisk i Svingen.

IMG_4874_zps13cc3081.jpg

Geir og Atle i vanlig humør  8)

IMG_4860_zpscee924ec.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè; spot on !

Det å møte andre fiskere som virkelig er like "nerd" som meg selv var helt fantastisk.

Å dra på tur med 5 ukjente å få så til de grader fullklaff med reisefølget kunne ikke blitt bedre.

Det at de andre slipper fluestanga for å kunne forevige den du nettopp kjører, setter seg ned etter at fisken er på land å tar en øl viser en adferd som jeg ikke kan få fullrost nok. Vi virkelig nøt hver eneste fisk sammen  8)

Jeg hadde like mye glede over fiskene andre tok som mine egne.

Det du beskriver akuratt her Jan er noe av det som er så flott ved å være fluefisker. Man kan oppleve dette tiltider her i landet. Men det er ekstra spesielt når man er på tundraen, det er lissom en litt annen "ro" utpå der  <<l Det kan nesten ikke beskrives, men det MÅ oppleves.

Flotte bilder også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var dette en tur som virkelig forandret mitt syn på imitasjonsfisket og ikke minst hvor mange ekstra kluter som må settes til for å få kultivere tilsvarende i Oppdal. Min hjemkommune.

Jeg har drevet med alt mulig fra Go kartkjøring til skikjøring, og aldri noensinne følt meg mer akseptert som amatør i noe annet jeg har drevet med, enn i fluefiske.

Denne gjengen var en fin blanding av nerder fra hele landets kanter og utkanter. (vi manglet nordlendinger og finnmarkinger da) :-)

Bare turen til Finnmark var eksotisk for meg. Og ikke minst håndhilse på selveste Andre Brun. Han har vert en inspirator og motivator igjennom sine filmer.

Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at hele forbannede gjengen var kjempekarer av rang.

Etter en kjapp 2,5 timers busstur til Murmansk (gjennom Nikkel) havnet vi på Hotel Meredian.

Der fikk vi greie rom for å lade batteriene til neste dag. (noen få beroligende øl ble rekvirert av en sur bartender)

Så neste dag kom bussen som skulle føre oss til Øretthimmelen. 3,5 timer senere var vi filleristet av russisk vegvesen (de har Faen ikke peiling på veiarbeide).

En hel gjeng med likesinnede nerder står der å venter på helikopteret som skal fly oss til Rynda camp.Det kommer som avtalt, og brøler ivei innover tundraen.

Der får vi se lakseelva Rynda som omtrent koker av smålaks, men er man i ørretmodus så fnyser man bare lett av de blanke torpedoene.

Etter desinfekson av alt utstyret lemper vi bagasjen inn i helikopteret igjen, og buldrer oss til campen der noen svensker skulle være. Jeg la merke til at det var veldig lite vann i elvene, og ble litt bekymret.

Endelig var det vår tur. Running pool så virkelig innbydende ut.

Vi satte igang med oppsetting av telt, og kunne liksom ikke vente på å komme ned til elva for å bivåne det som hadde sittet i hodet i nesten 8 mndr.

I svingen nedenfor Homepool fikk Sverre første fisken. Der var det slike motbydelige vak som kun vises på film.

Herregud for et sted! Er dette virkelig meg som står her? Tenkte jeg.

Jeg kan ikke skrive om alle inntrykkene fra turen (selv om jeg har lyst), men må nevne at vår venn Sverre våknet opp med dobbelsidig kjempeigjenklistrede øyne morgenen etter. Jeg tenkte at dette ville få en stopper på turen hans, men Guide Igor sa "no problem" og ga han noe dundermedisin som sikkert var beregnet på storfe. Det åpnet gluggene på gutten på bare noen minutter, og han ble en av verstingene når det gjaldt å ta flest fisker.

Atle, Are, Jan og Andre`og Sverre må sies å være det mest utrolige sammenblandingen av "gutter" jeg kunne tenke meg å tilbringe det evige sølibat med. Kvinnfolk var ikke i tankene et eneste øyeblikk under turen. (Dette må ikke misforståes) ;-)

Skriver litt mer siden om Pina og hjemturen.

Takk for laget gutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var dette en tur som virkelig forandret mitt syn på imitasjonsfisket og ikke minst hvor mange ekstra kluter som må settes til for å få kultivere tilsvarende i Oppdal. Min hjemkommune.

Jeg har drevet med alt mulig fra Go kartkjøring til skikjøring, og aldri noensinne følt meg mer akseptert som amatør i noe annet jeg har drevet med, enn i fluefiske.

Denne gjengen var en fin blanding av nerder fra hele landets kanter og utkanter. (vi manglet nordlendinger og finnmarkinger da) :-)

Bare turen til Finnmark var eksotisk for meg. Og ikke minst håndhilse på selveste Andre Brun. Han har vert en inspirator og motivator igjennom sine filmer.

Det tok ikke lang tid før jeg fant ut at hele forbannede gjengen var kjempekarer av rang.

Etter en kjapp 2,5 timers busstur til Murmansk (gjennom Nikkel) havnet vi på Hotel Meredian.

Der fikk vi greie rom for å lade batteriene til neste dag. (noen få beroligende øl ble rekvirert av en sur bartender)

Så neste dag kom bussen som skulle føre oss til Øretthimmelen. 3,5 timer senere var vi filleristet av russisk vegvesen (de har Faen ikke peiling på veiarbeide).

En hel gjeng med likesinnede nerder står der å venter på helikopteret som skal fly oss til Rynda camp.Det kommer som avtalt, og brøler ivei innover tundraen.

Der får vi se lakseelva Rynda som omtrent koker av smålaks, men er man i ørretmodus så fnyser man bare lett av de blanke torpedoene.

Etter desinfekson av alt utstyret lemper vi bagasjen inn i helikopteret igjen, og buldrer oss til campen der noen svensker skulle være. Jeg la merke til at det var veldig lite vann i elvene, og ble litt bekymret.

Endelig var det vår tur. Running pool så virkelig innbydende ut.

Vi satte igang med oppsetting av telt, og kunne liksom ikke vente på å komme ned til elva for å bivåne det som hadde sittet i hodet i nesten 8 mndr.

I svingen nedenfor Homepool fikk Sverre første fisken. Der var det slike motbydelige vak som kun vises på film.

Herregud for et sted! Er dette virkelig meg som står her? Tenkte jeg.

Jeg kan ikke skrive om alle inntrykkene fra turen (selv om jeg har lyst), men må nevne at vår venn Sverre våknet opp med dobbelsidig kjempeigjenklistrede øyne morgenen etter. Jeg tenkte at dette ville få en stopper på turen hans, men Guide Igor sa "no problem" og ga han noe dundermedisin som sikkert var beregnet på storfe. Det åpnet gluggene på gutten på bare noen minutter, og han ble en av verstingene når det gjaldt å ta flest fisker.

Atle, Are, Jan og Andre`og Sverre må sies å være det mest utrolige sammenblandingen av "gutter" jeg kunne tenke meg å tilbringe det evige sølibat med. Kvinnfolk var ikke i tankene et eneste øyeblikk under turen. (Dette må ikke misforståes) ;-)

Skriver litt mer siden om Pina og hjemturen.

Takk for laget gutter!

Takk for laget selv, Geir - det var en veldig trivelig tur  <<l

Du er en bra mann. Håper du får blitt med neste år også. Det hadde vært skikkelig trivelig. Neste år blir Henning også med  <<l Vi holder kontakt om hvilken uke det blir, og slike ting.

Litt flere bilder fra Kola:

Et morsomt bilde: Jeg og Jan tenkte i det denne storfisken tok, at nå skal vi lage det ultimate fluefiske-kodak-momentet, stemningsmessig i hvert fall på 3 sekunder  ;D Kjøre 2 kilos ørret og drikke øl samtidig. Vel, her er det  ;D Jan er fotograf  <<l

Jan ba meg jekke ølen, samtidig som jeg kjørte fisk  <<l

Jan, du er den ideelle fiskekompis  ;D

9412390300_db58d978cd_o.jpg

Her tar Jan en meget stor ørret  <<l

Foto:André B

9412390786_614cdd4c32_o.jpg

Are W med en meget stor ørret  :)

9409624319_d143f70d1c_o.jpg

Vakker ørret. Faktisk en av de vakreste JEG noen gang har tatt  <<l

9412391170_bbe4db1cd7_o.jpg

Jeg sier som rolige, sindige Jan Erik:

- Det må oppleves.

Det kan egentlig ikke sies bedre enn det.

Hilsen, André B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ser og høres ut som en herlig tur. En gang i fremtiden skal jeg jaggu få meg noen tilsvarende turer selv!

Må også si det settes stor pris på bildene og fortellingene. Det er en inspirasjon for en mindre bevandret fisker som meg selv å få sett bilder fra fiskeparadiser som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive om den fineste opplevelsen fra Running pool i går kveld. Det var en fisk som viste seg flere ganger i "svingen"  nedenfor home pool. Veldig usikkert på hva den tok fra overflata, men noe var det ???

Jeg prøvde nesten alt av vårfluene mine, men ikke F om den brydde seg. Strømmen var vanskelig, og de flest flyt endte opp i irriterende striping akkurat der fisken hadde vist seg. Vanskelig å være amatør egentlig.

Så ventet jeg ca 4 ølbokser (5 min pr boks) og knytte på en Palmermygg. Vet ikke hvorfor, men måtte prøves. Konsentrerte meg noe forferdelig, og fikk til et reachkast i rene Brunstil, og flytet rakk akkurat lenge nok til at fisken tok. Yess! eller Nei Fa..!!!! Røska flua langt opp i skogen bak meg! For en idiot!

Heldigvis kom Atle med mer påfyll, så jeg kunne få bort frustrasjonen. Det gikk noen rykter om at EN døgnflue hadde blitt observert lenger nedi elva, så da fikk jeg nye ideer om hva jeg skulle prøve på fisken "min"  8)

Spent spinner! Yess! Det måtte være tingen! I mellomtiden hadde Are og Atle kommet langt nedover elva på andre siden også selvfølgelig.

Nytt kast med reach: Kaplosjjjj! Den tok flua, og den satt til og med. JOHOIII! Vet ikke hva jeg ropte ut, men Are og Atle kom i frisk galopp oppover og over elva. Fisken var stri, og håven lå milevis unna. Kampen varte akkurat lenge nok til at begge kom til unnsetning og fikk den vakre skapningen i håven. Kykelikyyy! 2,4 kg. (kommer bilde av den fisken snart).

Det er så godt når både kastet, planleggingen og taket fungerer. Denne fisken vil jeg aldri glemme.

Etter at både fisken og jeg hadde fått pusten tilbake satte Are i at det sto ei jævla gjedde like ved land.

Det virket som at Are hater gjedder, og tok stanga med flua ca 10 cm utenfor stangtuppen. Stakk stanga nedi vannet, og ristet nesten likt som jeg gjør etter å ha tisset. Gjedda tok flua, og rasa ivei! (utrolig dumme fisker).

Gjedda kom på land, og mer effektiv avliving har jeg aldri sett! Sjekk bildet av en "veldig fornøyd" fluefisker  ;D

Are the Pike king! Ho ho!

Må utsette historien fra Pina enda litt, da det er sent på kveld, og pliktene kaller 8)

To be continued......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinner gjennom noen bilder her nå, og det er moro  :)

9416359499_365dfa9c45_o.jpg

Gutta studerer den nye "hvite" Guidelinen. God stang egentlig, synes jeg. Litt toppa, men god  <<l

9416361049_12572dd960_o.jpg

Av og til er man heldig og tar et godt bilde. Her i godt fint lys.

9416360449_a324dcd02a_o.jpg

Mr. Wivestad in action  <<l

9419127984_104f12a5d1_o.jpg

Alltid moro på tur  :) Vi har egentlig gitt oss for kvelden her, men som nerdene vi er, så er det alltid moro å følge med på siste driftene til sistemann som gir seg. Fluefiskere er fluefiskere.

9419127034_ce1c82c694_o.jpg

Det hjelper å snike seg sakte, men sikkert. Hjortejeger'n kan dette.

Are Wivestad in action.

9419129294_c40939df19_o.jpg

Jan H

9419129878_6fd3d89091_o.jpg

Hmmm...  :D

Den ser slapp ut her, men var i virkeligheten er spræking som banka rett ut i strømmen igjen denne storørreten  <<l

9416363467_ef1015f68e_o.jpg

Å faen, sjekk sporden  <<l

9416365809_a197940877_o.jpg

Maltraktert av stor ørret, men flua er still looking good. Jepp, vi kjører en omgang til.

9419131440_25bab3fb29_o.jpg

Jan og Atle  :) Underberger er ikke bare fint for fordøyelsen  :)

9416468287_2ae977429b_o.jpg

- Are, fish on?!

9416468947_f155405bd1_o.jpg

- Jepp  ;D

9416540235_611b6a2fbd_o.jpg

Portrett av Mr. Krovoll.

9419234534_a015907497_o.jpg

- Du og, André?

- Jepp  ;D

9416359875_62bf09069d_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...