Gå til innhold

Vodoo


Pollen

Anbefalte innlegg

:) Shadow-kastet til Håvard & Co er jo faktisk veldig morsomt, for det er gjort med en ironisk tanke  <<l

Det klippet øverst i tråden her derimot, er bare tragisk, og gjort i fullt alvor  :rolleyes:;D

Jeg måtte se det øverste klippet hele to ganger, for å prøve å forstå hvorfor noen vil seg så vondt, med kjip bratt vinkel på snøret i inntrekket (hmm, hvorfor plasker det  :rolleyes: ), samt så mye hokus-pokus-bogus når han ikke vinkler snøret oppstrøms engang. Dette rett-fram-greia gjøres vel bedre med et enkelt rullekast.

Og skal man vinkle snøret oppstrøms igjen, så gjør et snake-rollkast det mye bedre og enklere enn dette.

Av og til passer REMA1000-reklamen: "Det enkle er ofte det beste".  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok den ∆ndré  <<l

Hei  :) Ja, jeg skjønte at du skjønte det, så jeg bare dyttet på i samme retning som deg  :)

EDIT (Måtte se det en gang til også).

Kastet på 2:50 må bli legendarisk - for her klarer han 3 utrolige ting (som et kinderegg  :) ):

1. Å skremme all fisk han fisker på ute i strømmen med å røske fort opp snøret

2. blaute flua såpass, i et inferno av et inntrekk, at den aldri flyter mer i sine levedager, samt

3. slå ihjel eventuell fisk som står bak han med fluesnøret  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også se dette fra en litt annen vinkel.

Jo mer man leker med stang og snøre,jo mer kjent blir man med

det verktøyet man bruker.

Det er fullt mulig å ta enhver fluekaster video på nettet og finne feil.

Ingen av oss kaster perfekt,og ingen fører heller stanga rett,selv om flere tror

at de gjør det. ;D

Personlig vil jeg tro at de fleste av dere hadde hatt nytte av å prøve det han driver med.

(Bare vennskapelig ment altså,så ikke gå og hent øksa. ;D)

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også se dette fra en litt annen vinkel.

Nei. Han vinkler for mye unødvendig att-og-fram som han alt gjør  ;D

Å anbefale flere tulle-vinklinger er å gjøre det unødvendig komplisert.

Jo mer man leker med stang og snøre,jo mer kjent blir man med

det verktøyet man bruker.

Det er fullt mulig å ta enhver fluekaster video på nettet og finne feil.

Ingen av oss kaster perfekt,og ingen fører heller stanga rett,selv om flere tror

at de gjør det. ;D

:) Alt det du sier her, tror jeg alle som ikke er hardt tilbakestående er enig i. Det er selvsagte ting du sier her, og ingen vil si seg uenig i dem på 100 år  <<l  Og har vel ikke noe med diskusjonen å gjøre heller.

Personlig vil jeg tro at de fleste av dere hadde hatt nytte av å prøve det han driver med.

(Bare vennskapelig ment altså,så ikke gå og hent øksa. ;D)

Tom.

Helt uenig i det siste du sier. Ingen har nytte av å rote det så til for seg med snørekrøller i en forholdsvis enkel kastesituasjon. Jeg vil heller si: Bedre å trene på enkle praktiske kast som gjør akkurat det samme, unntatt å skremme fisken og ødelegge nedlegget  :) Hvorfor ikke heller legge ned trening på viktige ting, som gjør det samme, i stedet for å vodoo hit og vodoo dit, som ikke har noe praktisk nytte. For fiske da. Et viktig element: For fiske. Det er kanskje her uenigheten oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden Andre,der er vi uenige vet du.Det var alltid det jeg elsket ved Sven Kalmar. :)

Han lærte meg å leke med stanga. <<l

Det trenger ikke alltid være så nyttig,men det er ikke dermed sagt at det da ikke er utviklende

for følsomhet for stang og snøre.

Dette jeg sier nå er ikke Svens ord,men mine,jeg har alltid ment at man

har nytte av å vite hvor man har stangtuppen.

Slike kast utvikler akkurat den følelsen etter min mening.

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Shadow-kastet til Håvard & Co er jo faktisk veldig morsomt, for det er gjort med en ironisk tanke  <<l

Som formann og foreløpig eneste medlem i Norsk Shadow Cast Union (NSCU) føler jeg meg alt annet enn komfortabel med utviklinga i denne tråden. For tusende gang: Shadow Cast™ er ikke ironisk ment!!! Det er et seriøst fluekast som praktiseres av seriøse, voksne mennesker. Alle forsøk på å redusere denne revolusjonen innen fluekasting til såkalt "satire" eller "ironi" tar jeg som en personlig fornærmelse!!! Håper dere kan respektere dette i fremtiden, ellers får dere med meg å gjøre (ev. melder jeg meg ut av FFS).

Og til de som fortsatt ikke er overbevist om at vårt moderne Shadow Cast™ er et seriøst, estetisk og svært praktisk fluekast vil jeg vise til denne dyptpløyende analysen, skrevet av selveste Jason Borger: http://jazzandflyfishing.com/?p=2719

I sin analyse sier han bl.a. at vårt Shadow Cast™ er "game-changing, creating a serious discussion of technique in a fly-casting community longing for a new generation of advanced presentation skills", og videre at kastet "serves to finally tie together the broad, sweeping strokes of old-school, Montana-style overhead casting and modern, Scandinavian-style “trick” Speys. Klarere kan det vel neppe sies.

For totalt ignorante lesere kan jeg legge til at Jason Borger er en internasjonalt anerkjent tungvekter innen fluekasting. Han driver The Flycasting Institute, er oppfinneren av det originale Shadow Cast™ og dessuten Brad Pitts stand-in i filmen Der Elven Renner. Han har både kastet med, designet og CCS-målt flere fluestenger enn de aller, aller fleste.

Ville en størrelse som Jason Borger tulle med noe så alvorlig som fluekasting? Neppe. Ville han sette sitt ry som internasjonal guru innen fluekasting på spill for et tullekast? Tror ikke det, nei.

Med vennlig hilsen

Håvard Stubø

PS! Her har dere en link til YouTube-versjonen av vår Shadow Cast-video:

Legg spesielt merke til kommentarene. Utrolig nok er det fullt av folk som ikke tar kastet seriøst der også. Jeg fatter det ikke! Heldigvis er det mange som tar det seriøst også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt i orden Andre,der er vi uenige vet du.Det var alltid det jeg elsket ved Sven Kalmar. :)

Han lærte meg å leke med stanga. <<l

Det trenger ikke alltid være så nyttig,men det er ikke dermed sagt at det da ikke er utviklende

for følsomhet for stang og snøre.

Tom.

Skjønte du ikke hva jeg egentlig skrev, Tom?

Og ikke prøv å ta godeste Sven Kalmar til inntekt for alle dine rare uttalelser om kasting. Sven er klokere enn som så. Skal vedde på at hadde Sven vært her på forumet, så hadde han motsagt mye tull.

Det er noen diskusjonsmessige ugreie grep her du tillater deg, som ikke er særlig sympatiske, men jøss så pragmatiske  :)

Han lærte meg å leke med stanga  <<l

Joa, men ingen er uenig i det at å leke med stanga er bra.

Ingen ville noen gang påstå noe annet.

Det blir helt meningsløst å skrive, synes nå jeg.

Du slår inn åpne dører, Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Andre,jeg skjønner ikke hva du snakker om i det hele tatt.

Og jeg synes egentlig at du snakker om noe helt annet enn meg.

Jeg tar ikke Sven til inntekt for mine egne uttalelser om kasting

Det er dine ord,og ikke legg dem i min munn.Det er jo det du gjør.

Har du kastet sammen med Sven,eller i det hele tatt snakket med ham om kasting i det hele tatt,

siden du lager en greie av det?

Mener du virkelig dette her eller?

Det er ikke meningsløst i det hele tatt å skrive det i det hele tatt.

Hva betyr det å slå inn åpne dører?

Å i det hele tatt å stille et slikt spørsmål i denne smmenheng får meg

virkelig til å lure????

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1/  Vodoo er et tullekast = ikke et fiske kast punktom!

    Håvard Stubø en ting må du ha klart Jazz+fluefiske=?? går ikke opp skjønner du?

    Metall + fluefiske= Sant punktom!

   Tom hvem i huleste har sagt at det ikke er bra å leke med stangen sin :-X

   men det er nå en gang ikke det som er greien med  Vodoo kastet heller da det er et tullekast uten funksjon!

 

   Når jeg var nybegynner så lagde jeg også masse sånne kruseduller uten funksjon, men på nærbutikken var de smørblid :P

   Det gikk unna på fortommene i hyllen på butikken kan du si = peng i bøtta for butikken

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei,det er ikke et tulle kast.

Det er fordi dere blander sammen det å utvikle seg som kaster og det å utvikle seg som fisker.

Funksjonen er at den fører deg videre som fluefisker.

Hvis du står lenge nok å holder på med det der så kom for pokker ikke å påstå

at du ikke etterhvert får kontroll over stang og snøre?

Eller vil du påstå det motsatte? ;D

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får unnskylde meg, men jeg vil tro at skal du kaste kan du ha lina og flua, eventuelt ulltråden, i lufta så mye du vil. Skal du fiske så bør flua være i kontakt med vannet så mye som mulig. Det er der fisken er, ikke oppe i lufta. Det er i hvert fall min erfaring, men det er ofte at jeg tar feil.

Magne Fjellstad.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halois.

Jeg må si meg enig med Hr. Brun og dere andre som mener vodoo faktisk er unødvendig komplisert i forhold til å få flua rett frem.

Men, å leke seg med det formål å få bedre linefølelse, tja kanskje.

Og Hr. Stubø: Dersom Shadow virkelig hadde noe for seg hadde vel dette ikke resultert i at såpass mange folk  tar kastet som vås?

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...