Gå til innhold

Robban på høsttur.


Robban

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette appellerer til alle her inne, men summa summarum handler det nesten om det samme. Hvis det blir litt langt så får dere skrolle, jeg øver på skriving :)

Var på en liten høsttur nå, med kone og barn. Vi skulle egentlig ikke på noen tur i år, da budsjettet egentlig ikke tillot det. Men som flaks var, oppdaget vi at trumfkortet stod i saftig pluss, 3000 spenn, jippi.
Men hvor drar vi? Egentlig litt lei elv, tjern og stillevann nå, og etter en siste vindfull markatur forrige fredag uten å se shit, fant jeg ut at eksotiske Volda i vest klinget bra i mine ører. Noe i den setningen som skurrer litt egentlig, høstferie i Volda liksom, yes yes, men kona var enig, og tur ble det.

Vært der før mye om sommeren og bedrevet mitt kosefiske etter lyr og alskens andre arter som svømmer i havet. Har en plass der oppe hvor jeg bare kan putte 2 halvlitere i vadejakka og tusle bort til en fin lyrplass. Null stress med klekkinger og fortommer. Man blir liksom aldri skuffa, det er bare å låre ut noe «deep water express», rape, klø seg litt på pungen og starte inntrekket. Sitter som regel en fin lyr på et av de første kasta. Fin snittstørrelse er det åsså der.

Jada, nok om det. Er faktisk litt enkel på dette området her og etter 7 timer med «glede seg»-følelsen i bilen ble sjokket som møtte meg nesten litt for voldsomt. Haka landa i grusen før beinet når jeg åpna bildøra. Plassen min var borte!
Vel, den var ikke borte, men dekket av 7000 kvadratmeter kampestein. Jiissess, hva skjer a?
Nå ble jeg noe deppa kan man si. Gadd ikke ta med en øl bort engang denne gangen. 100 kast senere kunne jeg bekrefte i mitt eget hodet at plassen var ødelagt, og dette ble bomtur.
Det hjalp ikke med iskald øl eller noe den kvelden og kjerringa ble litt sint over at en voksen mann kunne furte så mye. Aldri kjent meg så tom innvendig noen gang, seriøst ass.
Dette skulle jo være så bekymringsløst og bare kos.

Heldigvis var dette en familietur, og fisking ble det med mange artige fiskeslag for «mini me» og «dragen». Jeg kosa meg jeg åsså, men en mørk sky hang over meg.
Plassen min. Stedet hvor jeg kunne kose meg aleine litt på kveldstid når de andre var mette, var borte, gone forever.
Jeg var jo seff innom alle de andre mindre gode plassene og de ga mye fin lyr på opptil 3 kilo.
Men den følelsen av å kjenne et ordentlig sug og ditto utras som lager knitrelyd i stanglakken mangla.



post-982-13949896647791_thumb.jpg



Jeg kan bli skuffa, men jeg gir aldri opp. Heldigvis er det en plass der jeg aldri har fisket på, men den krever bellybåt, og den lå seff klar i bilen. Etter en liten rekognosering og sluttførte famileplikter ble det en kort biltur bort til den nye plassen på torsdagen.
Her lukta det lyr nesten gjennom varmeapparatet i bilen. Skikkelig fin plass.
Var deilig å ha den guttungepulsen igjen mens belly'n ble blåst opp. Kjente at jeg virkelig gleda meg nå. Dette skulle bli så bra.
Etter 2 min på vannet så syntes jeg det ble mistenkelig kaldt på det ene låret. Hva er dette for noe da ? Faen buksa var jo tett på forrige tur. Ikke bare blir jeg kald, men skikkelig våt, og etter litt fumling finner jeg en flenge i buksa jeg nesten kan stikke hånda inn i.
Ok, nå blir jeg skikkelig pissed, dette er faen ikke mulig. Får jo ikke fiska denne plassen fra land.
Dette blir bare for dumt, men jeg gir faen og bestemmer meg for at koldbrann kan jeg leve med bare jeg får fiska.
Våt og kald får jeg en knallfin lyr etter noen få kast. Skikkelig morro i belly, og lyrens krefter kommer ekstra godt frem i denne farkosten.

post-982-13949896648517_thumb.jpg


post-982-13949896648998_thumb.jpg

Det blir mange fisker etterhvert. Her er det bonansa i alle arter.
Makrell, lyr og taggmakrell, og endelig får jeg oppleve det jeg dro for. Noe som var litt større. Ikke noen monsterfisker, men gud bedre for en artig fisk å kjøre på når de nærmer seg 5 kilo og større.
Lyren kan være temmelig brutal, og når den først bestemmer seg for å gjøre sine 2-3 utras så blir det ganske kaotisk med 20 meter skyteline liggende i fanget. Knatrelyden i stanglakken var endelig der.
Det var jo dette jeg dro for. Bekymringsløst dengefiske og action hele tiden. Den konstante spenningen med å lure på hvor stor er den som tok nå........... og/eller hva er det for noe?

post-982-13949896649607_thumb.jpg

post-982-13949896650207_thumb.jpg

post-982-13949896650887_thumb.jpg

post-982-13949896651608_thumb.jpg


Den kvelden ble faktisk magisk. Skulle nesten skrevet om den i naturopplevelser-tråden til Frode, men lite her som minner om natur. Mulig jeg er litt rar, nei det har vi konstatert før, jeg ER rar.
Lokalbefolkning som dukker opp fra intet og slår av en prat og humrer godt over gærne østlendinger i enmannsbåt, det litt skumle mørket når man er alene, og følelsen av at en spekkhugger hvert øyeblikk napper av deg det ene beinet fordi makrellstimen digger svømmeføtta dine. Her kunne jeg faktisk sitti hele natta og kost meg, men begge beina begynte å bli ganske numne nå etter 3 timer i kaldt fjordvann og avtale om sein middag kl 21.30 avsluttet denne kvelden.  Det var nesten litt synd, for bedre fiske har jeg sjelden opplevd. Men snill kone fortjener snill mann og vi bryter ikke middagsavtaler.






















 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene dagen vi var ute hele gjengen så hadde jeg fluelina litt i vannet med kjempesynkline.
Det blir ofte litt ekstra arbeid på far når 2 stykker trenger litt hjelp av og til.
Denne gangen hadde jeg kludra det til litt for meg sjøl og jeg måtte hjelpe sneipen litt.
dette førte til at flua mi havna på rundt 30 meter når floka til guttungen var løst opp.
Trudde dette satt godt i bunn når jeg opmsider begynte å trekke,, men neida, to drag og napp, og opp kom denne karen.
disse er jeg vant til å få på 100 meter med agn og ikke flue. ;D ;D ;D

Ny art og pen som en akvariefisk er den. Yippi ;D ;D ;D<<l
Brosme på flue er heftig ;D


post-982-1394989665306_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk bilde i fra robban. En stor fisk i en eller annen setting.

Du har min dypeste respekt Robbert. Du driver med det du synes er gøy.

Fean for et møkkaforum når det gjelder detta bilde crappet, feil feil feil feilmelding, det er ikke feil  ;D ;D ;D ;D

Nei det for bli som det ble .

Har en liten overaskelse på tur. ikke stor fisk , men uvanlig he he he ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Frode og Lars ;D ;D ;D

Det var foresten helt vilt knall i lågen i dag Lars. <<l

Jeg holdt på å kjøre av veien flere ganger pga fine vak, men den følelsen kjenner du vel til ;D ;D

Merkelig det der gitt ;D

Setter kursen dit i morgen, og da skal det pokker meg bli vei i vellinga  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om det kan være ålekvabbe. Jeg tror ikke det er brosme.

Hva sier dere andre?

Vet du hva Frode, jeg trur det er en brosme , men den er så liten at den faktisk har tegninger  som blir borte når den blir større. Er jo så mange arter som har et "yngelmønster "

Jeg mener ålekvabbe er mye mørkere/svartere , men gud bedre dette er nytt for meg ;D ;D ;D ;D ;D

Vi får vente på svar fra eliten ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på om det kan være ålekvabbe. Jeg tror ikke det er brosme.

Hva sier dere andre?

Vet du hva Frode, jeg trur det er en brosme , men den er så liten at den faktisk har tegninger  som blir borte når den blir større. Er jo så mange arter som har et "yngelmønster "

Jeg mener ålekvabbe er mye mørkere/svartere , men gud bedre dette er nytt for meg ;D ;D ;D ;D ;D

Vi får vente på svar fra eliten ;D

Jeg har ingen sterke meninger om dette Robbert.  :) du har helt sikkert rett.

Hva sier de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen og jeg savner Steins... når jeg ser dette Robb... <<l

he he Glenn, det var tungt et par dager, men nå har vi ny plass <<l.

Var der dagen etter åsså , men da blåste det så jævlig at jeg angra på at jeg sa til Ingunn at jeg alltid er forsiktig.

Men jeg måtte :o.

Både artig og skummelt å føle at man nesten blir kasta ut av belly'n , men hva gjør man ikke for lyr ;D ;D ;D

Blei mange fine makreller og nok engang mista jeg en kjempefisk, trur det var lyr, men den sleit seg i et eller annet på bunn. Trudde den bare datt av , men slet av 0,50 fluokarbon mot noe skarp på bunn, 3 cm fra fluelineløkka.

Litt av det som gjør denne plassen bra, mye strukturer i vannet som lyren liker , men ikke vi  ;D<<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate Robban!! Dette er helt klart min kopp te ja!  ;D ;D Knallfine fisker og bra fortelling. Blir jaggu i ekstra godt humør av å lese sånt. Ikke heeeelt umulig du får påheng neste høst hvis du skal dit igjen. Dypvannsfiske med flue er usedvanlig undervurdert og det beviser du nok en gang! Riiiiispekkt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate Robban!! Dette er helt klart min kopp te ja!  ;D ;D Knallfine fisker og bra fortelling. Blir jaggu i ekstra godt humør av å lese sånt. Ikke heeeelt umulig du får påheng neste høst hvis du skal dit igjen. Dypvannsfiske med flue er usedvanlig undervurdert og det beviser du nok en gang! Riiiiispekkt!  ;D

He he Roy. Tenker bestandig på deg i sånne stunder, vi har noen timer der vi  lllove. Men 100 visninger på bilder sier meg noe annet.

Dette forumet er vel noe dødt blitt , 4 kommentarer og 3 er venner  ;D ;D ;D ;D Takk Andreas  <<l

Nå skal jeg forandre profil og bli kranglefant og klage hele tiden ;D ;D ;D

Vi får gjøre noe ut av plassen du fortalte meg om  :-* Virker meget spennende <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi blitt enige om arten? Kom igjen da dere andre som kan noe om dette. Er det en brosme?

Håper ikke du føler jeg disser fisken din robban! For det er ikke poenget i det hele tatt.

Jeg synes bare den ikke lignet på en brosme. Jeg har aldri sett en brosme med slike farge sjateringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jaggu har vi noen timer i saltlake ja.. mye rart har vi også klart å få til. Allsidighet knuser sneverhet any day of the week.(ble litt engelsk der, hørtes så teit ut på norsk, hehe)  Der tror jeg nok vordende generasjoner har litt å lære. Men det er flott at "annerledesfiske" har en så bra og engasjert ambassadør som deg. Hvis ikke hadde det antageligvis stoppet opp på Aftm kl 4 i hvilken som helst fiskesjappe her til lands.  ;D ;D

Nok en gang, tommelen opp for Robban, norges mest allsidige fluefisker!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har vi blitt enige om arten? Kom igjen da dere andre som kan noe om dette. Er det en brosme?

Håper ikke du føler jeg disser fisken din robban! For det er ikke poenget i det hele tatt.

Jeg synes bare den ikke lignet på en brosme. Jeg har aldri sett en brosme med slike farge sjateringer.

Slapp nå av da Frode, jeg disser ingen, og ihvertfall ikke deg, i hvertfall ikke deg. Drit nå i den lille fisken ;D Nevnte det bare i forbislengen og totalt uviktig for meg. Hva det er spiller ingen rolle, den var bare så fin der den lå i hånden min ;D.

Ny art er det, og på lista skal den føres ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jaggu har vi noen timer i saltlake ja.. mye rart har vi også klart å få til. Allsidighet knuser sneverhet any day of the week.(ble litt engelsk der, hørtes så teit ut på norsk, hehe)  Der tror jeg nok vordende generasjoner har litt å lære. Men det er flott at "annerledesfiske" har en så bra og engasjert ambassadør som deg. Hvis ikke hadde det antageligvis stoppet opp på Aftm kl 4 i hvilken som helst fiskesjappe her til lands.  ;D ;D

Nok en gang, tommelen opp for Robban, norges mest allsidige fluefisker!  ;D

Det var fint å lese Roy, takk <<l <<l <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...