Gå til innhold

Kjøpe mitt første speilrefleks


arnetob

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta opp foto interessen min igjen, og da kjøpe mitt første speilrefleks. Har ikke så god peiling, men lærer fort. Holdt på å kjøpe Canon 600D, men det ble solgt akkurat. Var med 3 linser og endel utstyr til bare 3500.

Jeg trenger et speilrefleks som også er bra til å filme med, altså helst 60fps i 720p og 30fps i 1080p. 550D har jeg også sett litt på, men blir kanskje å savne flip-skjermen. Syns også de var priset akkurat likt med 600D på finn.

Har lyst å kjøpe brukt, så må vel bare vente og se. Er kitlinsen på 18-55mm grei eller? Skal brukes mest til vanlig fotografering, natur, dyr, folk og fisking osv. Får investere i ny optikk etter hvert. Det er 600D jeg skal gå for da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650D er vel den som er "mest" filmbar etter det jeg skjønner, om det kan filme i ditt og datt aner jeg ikke:p

eneste jeg veit er att ei STM linse i ønsket lengde er nødvendig for og få full utbytte av filminga med en 650D noe jeg ikke har og derfor ikke bruker den til slikt:D

men blir fine bilder av 650D hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650D er vel den som er "mest" filmbar etter det jeg skjønner, om det kan filme i ditt og datt aner jeg ikke:p

eneste jeg veit er att ei STM linse i ønsket lengde er nødvendig for og få full utbytte av filminga med en 650D noe jeg ikke har og derfor ikke bruker den til slikt:D

men blir fine bilder av 650D hvertfall.

650d er vel en oppgradert versjon av 600d tror jeg? Iallefall et bedre kamera. Men 650D med linser og utstyr blir akkurat litt mer enn jeg vil bruke akkurat nå. Har funnet et 550d med mye utstyr uten objektiv til 2500. Så fant jeg et med standard kit linse og en halveis defekt 50mm F/1.8 til 2500. Det var litt ripete i skjermen, men usikker hvor mye det har å si. Så et tredje med standard objektiv og canon ef 50mm f/1.8, dette for 3500. Venter på svar fra dem om holdbarhet, frakt osv.

Men tilbake til forskjeller mellom 600d og 550d. Hører folk flest sier bare at 600D har en bedre vendbar skjerm og litt bedre på video (uten å si hva som er bedre). Jeg vil bruke det mye til video også, så får vente på flere tilbakemeldinger her om 600D faktisk er bedre til video, av andre grunner enn den praktiske skjermen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650D er vel den som er "mest" filmbar etter det jeg skjønner, om det kan filme i ditt og datt aner jeg ikke:p

eneste jeg veit er att ei STM linse i ønsket lengde er nødvendig for og få full utbytte av filminga med en 650D noe jeg ikke har og derfor ikke bruker den til slikt:D

men blir fine bilder av 650D hvertfall.

STM er ikke nødvendig. Når man filmer med DSLR bruker man ikke autofokus, så det spiller ingen rolle om autofokusen på objektivet bråker eller ikke. For øvrig: 550D/600D/650D/7D/60D har akkurat samme sensor, så i videomodus blir resultatet klin likt.

Mht foto er det vel noen små forbedringer fra 550D til 600D og 650D, uten at det er den helt store forskjellen, i og med at innmaten er så og si identisk. 60D og 7D er vesentlig bedre kameraer enn lillebrødrene, både når det gjelder fokussystem og byggekvalitet/værtetting. En pent brukt 60D tror jeg er et av de beste kjøpene akkurat nå. Mye kamera for pengene <<l

Flipscreenen er jo veldig kjekk å ha, så jeg anbefaler ihvertfall å styre unna 550D, som dessuten mangler noen andre funksjoner i videomodus (men disse kan låses opp med Magic Lantern).

Håper dette hjalp litt, og ikke bare rotet det til for deg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

650D er vel den som er "mest" filmbar etter det jeg skjønner, om det kan filme i ditt og datt aner jeg ikke:p

eneste jeg veit er att ei STM linse i ønsket lengde er nødvendig for og få full utbytte av filminga med en 650D noe jeg ikke har og derfor ikke bruker den til slikt:D

men blir fine bilder av 650D hvertfall.

STM er ikke nødvendig. Når man filmer med DSLR bruker man ikke autofokus, så det spiller ingen rolle om autofokusen på objektivet bråker eller ikke. For øvrig: 550D/600D/650D/7D/60D har akkurat samme sensor, så i videomodus blir resultatet klin likt.

Mht foto er det vel noen små forbedringer fra 550D til 600D og 650D, uten at det er den helt store forskjellen, i og med at innmaten er så og si identisk. 60D og 7D er vesentlig bedre kameraer enn lillebrødrene, både når det gjelder fokussystem og byggekvalitet/værtetting. En pent brukt 60D tror jeg er et av de beste kjøpene akkurat nå. Mye kamera for pengene <<l

Flipscreenen er jo veldig kjekk å ha, så jeg anbefaler ihvertfall å styre unna 550D, som dessuten mangler noen andre funksjoner i videomodus (men disse kan låses opp med Magic Lantern).

Håper dette hjalp litt, og ikke bare rotet det til for deg :D

Takk, ja både og! :D Hvilke funksjoner i videomodus mangler 550d kontra 600d hvis jeg ikke bruker magiclantern? Jeg vet om lydinnstillingen fra før da. 60D blir kanskje litt mer enn jeg ville bruke. Jeg ser egentlig bare et kamera som kan få meg igang med foto igjen, samt filme i 60fps i 720p til diverse kortfilmer fra turer og fisking. 600D flip-skjermen er jo veldig kjekk som du sier, men usikker på om det blir en dealbreaker, hvis videofunksjonene er ca like bra på 550d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om de tekniske forskjellene på 550d og 600d, men merker en betydelig forbedring når det kommer til funksjoner og til en viss grad bildekvalitet :) Har selv et 600d som funker helt knall til fiske filmer hvert fall, og bruker 1.8f 50mm og 1.8 24mm til stort sett alt. Kitlinsen er stort sett noe skrap, så å investere i optikk er lurt! Søk på olympus om på ebay, så finner du noen fristende tilbud til en billig penge. Begge mine linser er av det slaget! Forøvrig Håvard som tipset meg om det! Husk og kjøpe en adapter også, men den fikk jeg for 70 kr der inne så prisen er langt i fra gærn! :)

Sondre Breian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke helt ennig i at kit objektivene som leveres i dag er skrap  :) Syntes både 18-55 og 18-135mm'ern til Canon er supre objektiver. Der de faller litt kort er at de er ikke så lyssterke og at de har varierende blender - men alt i alt kommer man langt med med kit objektivene etter min mening  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God optikk og riktig etterbehandling gir større utslag enn de tekniske forskjellene mellom de kameraene du nevner.  Flip-skjerm er en klar fordel ved filming da dette tillater større bevegelsefrihet på kamera.  Du kan også bruke små 7" skjermer løst koblet til kamera for samme frihet.

Bruk gjerne litt tid på Youtube på "DIY Steadycam / sliders" for inspirasjon til opptaksteknikk, litt bevisst bruk av gode teknikker betyr MYE for sluttproduktet  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket kamera du kjøper, så bør du ta med denne:

http://www.prisguide.no/produkt/canon-ef-50mm-f-1-8-ii-2848

Veldig god verdi!

Enig. Lett å ta fine bilder med en sånn, og selv når man lar automatikken gjøre mesteparten av jobben blir det ikke så ille. Et røverkjøp!

Til video er den imidlertid ikke så bra, fokusringen er veldig vinglete når man fokuserer manuelt.

Trenger man en billig 50mm til video kan jeg trygt anbefale denne:

http://www.ebay.com/itm/OLYMPUS-50mm-f1-8-OM-SYSTEM-F-ZUIKO-AUTO-S-prime-lens-SN1433161-/400619656693?pt=Camera_Lenses&hash=item5d46cad5f5

Veldig kompakt og lett, god fokusring, bygd i metall, skarp. Og billig!

Adapter til EOS koster rundt 10$ på bayen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt med film i 720fps = 43.200 eksponeringer.

Om jeg tar feil er det bare å korigere.

<<l

Det er nok feil heldigvis ;)

Det er lukkeren som er angitt med gitt levetid (sykluser) men gjelder lukkergardinbevegelsene.

Når kameraet filmer står speil/lukkergarding oppe/åpent kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvilket kamera du kjøper, så bør du ta med denne:

http://www.prisguide.no/produkt/canon-ef-50mm-f-1-8-ii-2848

Veldig god verdi!

Har snakket litt med en fyr som selger 550d med mye utstyr billig, og vurderer å kjøpe det. Evt et av de to andre fra foto.no som er linket over. http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=45622708

Er dette samme linse som du linker til? Den er har ødelagt autofokus, men da kan jeg jo bare bruke den til film, og den andre til bilder i starten. Han visste ikke hvordan han sjekker antall eksponeringer, noen tips? Venter på et par bilder av skjermer på, for å se hvor mye ripene har å si i praksis. Hvis jeg jeg kan bruke alle linser om hverandre på canon, så er det ikke så farlig å starte med et 550d, kan jo oppgradere til et 600D eller bedre senere da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager for det med kitlinsene, er jo i sin helhet ikke noe skrap og er enig i at de er rimelige gode når det kommer til bilde og filmkvalitet, men den jeg har er i allefall lagd i plast og føles veldig billig ut! Er mye mer fornøyd med slike linser som håvard linka te! muligens billigere, i hvertfall bedre når det kommer til kvalitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrytes mye av 50 1.8 her, og jeg er veldig glad i min 50 mm, men det er på fullformat. På 1.6 crop kameraer ville jeg ikke satt den øverst på lista. Det blir rett og slett for trangt, og et spesialisert portrettobjektiv.

Hvis du vil jobbe mye med den brennvidden, kjør på, men jeg vet ikke hvor anvendelig det er til andre typer foto. Prøv heller en lyssterk 35 mm variant på crop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrytes mye av 50 1.8 her, og jeg er veldig glad i min 50 mm, men det er på fullformat. På 1.6 crop kameraer ville jeg ikke satt den øverst på lista. Det blir rett og slett for trangt, og et spesialisert portrettobjektiv.

Hvis du vil jobbe mye med den brennvidden, kjør på, men jeg vet ikke hvor anvendelig det er til andre typer foto. Prøv heller en lyssterk 35 mm variant på crop.

Det er helt sant, og et godt poeng. 50mm på crop er veldig fint til portretter og noen telesituasjoner, og for trangt til allroundbruk. Men på den annen side gir det gir veldig fine portretter, så mitt er alltid med når jeg er ute og filmer.

Sånne typiske (portrett)bilder av ungene blir også mye bedre med en fast 50mm enn med kit-optikken som vanligvis følger med de litt rimeligere (crop)modellene, og det er mange veldig gode 50mm-kjøp der ute, både med AF og manuell fokus. Så sånn sett kan det være et fint supplement til f.eks. en kit 18-55mm likevel.

Selv har jeg en gammel 28mm OM Zuiko som mitt standardobjektiv på crop. Det gir en veldig anvendelig brennvidde for video: normalbrennvidde med en liten tøtsj av vidvinkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skrytes mye av 50 1.8 her, og jeg er veldig glad i min 50 mm, men det er på fullformat. På 1.6 crop kameraer ville jeg ikke satt den øverst på lista. Det blir rett og slett for trangt, og et spesialisert portrettobjektiv.

Det er helt sant, og et godt poeng. 50mm på crop er veldig fint til portretter og noen telesituasjoner, og for trangt til allroundbruk. Men på den annen side gir det gir veldig fine portretter, så mitt er alltid med når jeg er ute og filmer.

Jeg bruker en del 85/1.8 sammen med 1Ds2 (FF) og brennvidden for meg er super for portrett etc.  Jeg bruker gjerne 200mm til portrett også hvis plassen tillater det :)  Det koker jo selvfølgelig ned til smak/plass.

Til video og landskapsfilming er 50mm nok litt vel smal som VV/Håvard er inne på og en 35/2.0 er nok bedre egnet.

Ellers så har Canon for de som har litt cash til overs => 24/1.4  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, har et par muligheter nå. Hvis vi tar utgangspunkt i at alle har ca lik god stand, hvilket er best deal syns dere?

650D + 18-55 KR 3500

550D + 18-55 KR 2300

650D + EF-S 55 - 250 mm f 4-5.6 IS II med motlysblender + 32gb SD kort KR 3500

Nå er jeg som sagt nybegynner (med greit potensiale:P) og vet bare at 550d, 600d og 650d er stort sett identisk på bildekvalitet. Jeg vet også at da har linser mye å si, men jeg vet ingenting om linser. Vet bare at jeg vil starte med et allround objektiv, noe ala kit-greiene, så kjøper jeg tele senere for fugler osv. Blir å ta med landskapsbilder i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...