Gå til innhold

NJFF vs Kultivering i Norge


Gjest nicolaj brekke

Anbefalte innlegg

Gjest Pål Andersen

Har også mine ørten timer med fiskestelll etc.etc.etc... Det er nok lettere å drive kultivering som, sett fra en sportsfiskers synspunkt, ikke trenger å føre livslange kriger mot byråkrati og stokk stein sprø grunneiere... Sistnevnte, samt en generell drep,selg, og megmegmeg holdning blant brukere av norsk natur, setter en effektiv stopper fra å skape et nirvana for oss sportsfiskere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg synes også Flemming er inne på noe veldig vesentlig når han snakker om min og maks-mål.

Problemet er vel at hvis man kultiverer opp i mente, så blir det ofte stor pågang, fisk blir tatt opp flere ganger, fisket blir litt tegneseriemessig osv.

Jeg personlig liker veldig godt å fiske i vann eller elver som jeg vet IKKE er blitt kultivert. Etter å ha prøvd et put & take-vann i utlandet fikk jeg virkelig kjenne den sure smaken av kultivering som har gått for langt…

 

Men hva så er kultivering, og hvor lite kultivering klarer man seg med for å oppnå f.eks større fisk? Jeg tror man hadde kommet langt hvis en kompisgjeng hadde tatt ansvar for noen vann eller en elv. Med litt aktivt garnfiske og en bevisstgjøring på hvilke fisker man kakker i hodet i løpet av sesongen, tror jeg man kunne fått resultater. Da snakker jeg om vassdrag der man har rimelig god kontroll på inn og utvandring. Jeg tror egentlig at man lett kan overtale noen private grunneiere, problemet dukker vel heller opp når staten er grunneier.

Et annet problem er vel at med en gang man får resulater, så vil alle fiske der, fluefiskere som markfiskere, og det er vel ikke akkurat skivebom å si at markfiskere og slukfiskere i større grad har problemer med og respektere et min eller maks-begrensning… I tillegg noe vanskelig å slippe ut et beist på 2 kilo som har en rappala i munnvika.

Da ender man opp med at enten a) man må gjøre fisket “eksklusivt” for visse fangstformer noe som sikkert fører til at fiskepresset øker, noe som igjen fører til at markedskreftene skyver prisene i været, og vips - så har ikke kompisgjengen som starta prosjektet råd til å fiske der, eller at det er så mange som fisker der at det ikke blir noe gøy lenger.

Eller man ender opp med B) folk respekter ikke min og maks-målene, (hvorfor skal jeg gjøre det når de andre ikke gjør det) storfisken forsvinner, og man kommer fort tilbake til utgangspunket.

 

Et annet problem er det etiske. Hvis dette blir utbredt, kommer garantert noen dyrevernsorganisasjoner til å stille spørsmålstegn ved at man c) kultiverer et vassdrag slik at fisken skal bli for at noen fluefiskere skal kunne leke seg med den. Og ikke kan vi si at det er høsting vi driver med, vi skal jo ikke spise den, vi skal bare leke med den…

 

Når det gjelder NJFF sin rolle opp i dette, så tror jeg at de ikke er så særlig fan av a) og c) NJFF er først og fremst opptatt av å høste av naturens overskudd, og at det skal være lov til å ha det gøy med dette. At man bare skal leke med ørreten tror jeg ikke NJFF er særlig interessert i.

 

Så hva skal vi så gjøre? Jeg aner rett og slett ikke. Et sportsfiskeforbund hadde sikkert vært tingen, men blir ikke det å starte i feil ende? Burde man ikke heller starte i det små? Sørge for å få noen resultatet på lokalt nivå, slik at Ola Fritidsfisker faktisk ser hvordan man oppnår litt større fisk, og litt større glede, med svært enkle virkemidler. For en ting er i alle fall sikkert; uten den vanlige sportsfiskeren kommer man nok ingen vei, verken fiskemessig eller lobbymessig!

 

Mvh

Gulars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Yardbird: Du har et stort poeng i at alle skal mene noe om tingenes tilstand mellom desember og mars. Etter dette skal alle ut å fiske og glemmer hele greia. Kanskje det er noe som ligger i den norske folkesjela. Syte og klage, men gidder ikke gjøre noe med det. De eneste som gidder å gjøre noe med kultiveringen i Norge er private aktører som har en økonomisk gevinst å hente. Dette er synd, men en utvikling som er bortimot umulig å stoppe når man ikke har en mektig organisasjon som tar vare på "den vanlige mann" ved elva.

Jeg leste en artikkel i Fish&Game fra NZ om privatisering av vassdrag. Artikkelen sammenlignet Yellowstone, som i bunn og grunn har samme regler som NZ på fiske. Og NZ som har klare tendenser på privatiserng i de meste amerikanerpopulære områdene. I artikkelen kom det frem at hele Yellowstone faktisk er for salg. Nesten hver eneste gård med tilknytning til elv er til salgs ved riktig bud fra interresent. Big bizniz med andre ord. Forholdene i Yellowstone og NZ skulle angivelig en gang vært nøyaktig de samme, med et felles kort og tilgang til alle elver. Mye på grunn av en sterk organisasjon som sikret dette. Etter hvert som pengene begynte å kontrollere elver og tilgang så forsvant de som kjempet for fri tilgang til alle elver. De kunne ikke stanse motstanden fra pengesterke investorer. Dette er et faremoment også i NZ. I dag har de Fish&Game som sikrer dette. Uten F&G så ville det ut i fra artikkelen tatt veldig kort tid før grunneierne hadde tatt over kontrollen og enten profittert eller solgt "rettigheter" til adgang til elver. Jeg opplevde dette selv i en sideelv til Maruia. Grunneieren hadde solgt rettigheter for adgang til elva til en lokal guide og hans Amerikanske kunder. Skal si det ble liv på campingen da Wellington flyfishingclub, som også fisket i området denne helgen, hørte om dette. Formannen va i fistel.

 

Det jeg prøver å si er at Norge mangler fullstendig interresseorganisasjoner som sikrer den Norske fiskeren adgang til elver og vassdrag. Det har mye med grunneierstrukturen å gjøre, men alle i Norge skal ha adgang til "utmark" og vann. I Norge er det etter min mening et faremoment at den vanlige fisker kan bli utestengt fra ørretelver i fremtiden hvis for mange private investorer ser sitt snitt til profitt. Norge ligger åpent for slike investorer i dag. Det skal ikke mye til å friste en grunneier og kommune med penger i kassa for å si det slik. Hva tror dere f.eks Hemsila er verdt om noen ville kjøpe hele sulamitten? Det skal ikke mye til å forsvare et kjøp når man har amerikanske kunder som betaler latterlige beløp for et døgns fiske.

 

På en annen side. Om det skulle bli slik at det er private foretak som regulerer de Norske elvene så er det ikke sikkert galt det heller. Så lenge den vanlige fiskeren får fiske. Jeg tror mange i Norge er villig til å betale "litt ekstra" for å fiske i en skikkelig elv. Hvor går smertegrensen prismessig? En interresse organisasjon som er blitt diskutert her er vel i bunn og grunn bare en fin tanke. Eller? Kanskje må funksjonen til en slik organisasjon i fremtiden konsentrere seg om redde stumpene og fremme rettigheter til fiske og ikke kultivering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et meget spennende tema! Og det er så mye bra tanker her at jeg ikke sper på med mer... Å ha et sportsfiskeforbund hadde vært meget bra og virkningsfullt dersom man hadde fått inn de rette personene. Men som fiskere er vi også meget splittet i forhold til hvordan vi ønsker å forvalte. Ser man på holdningen til "flertallet" av norske fiskere så er ikke de i tråd med hva vi mener her. Det som er en mulighet for å ivareta det vi ønsker her samtidig som vi organiserer oss er FFF. Federation of Flyfishers driver også mye med kultivering og forvaltningssaker. Og de har fått til mye i de landene der de er aktive. Det er så mange aktive fluefiskere i dette landet nå at det måtte da gå ann å ha en slik organisasjon. Som også kan samarbeide med NJFF.

 

Er ikke sikkert dette er den beste løsningen men jeg tror man kan bevare mye av de grunnleggende sakene som skal til for at organinsasjonen skal fungere. Bla. motivasjon, felles mål og felles forståelse, etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hver gang jeg jeg har argumentert for mine meninger i heftige debatter om forvaltningen av elver og vann, sitter jeg ofte igjen med tanker som: Hva hvis jeg tar feil? Har jeg såret den jeg diskuterte med? Hvis mine tanker blir gjennomført i praksis, hvem vil dette gå ut over?

 

Under kommer det en sangtekst fra ei canadisk gruppe som heter Rush. Håper det ikke er en altfor stor avsporing av denne debatten, som jeg synes er viktig. Denne sangteksten kan kanskje være en tankevekker for noen og enhver.

 

“The trees”

 

There is unrest in the forest,

There is trouble with the trees,

For the maples want more sunlight

And the oaks ignore their pleas.

 

The trouble with the maples,

(And they’re quite convinced the’re right)

They say the oaks are just too lofty,

And they grab up all the light.

But the oaks can’t help their feelings

If they like the way they’re made.

And they wonder why the maples

Cant be happy in their shade.

 

There is trouble in the forest,

And the creatures all have fled,

As the maples scream “Oppression”

And the oaks, just shake their heads

 

So the maples formed a union

And demanded equal rights.

“The oaks are just too greedy;

We will make them give us light.”

Now there’s no more oak oppression,

For they passed a noble law,

And the trees are all kept equal

By hatchet, axe, and saw.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite å sitte ved datamaskinen og klage på all den dårlige fiskekultiveringa i Norge. I store deler av landet er det nettopp lokallag i Njff som står for den kultiveringa som finnes. at mye av denne sikkert kunne vært gjort bedre er en annen sak. Med min ringe kjennskap til den slags frivillig arbeid som drives av bl.a. jff er det ofte vanskelig å få folk til å engasjere seg, mens det er lett å stå utenfor å klage på det arbeidet de som gidder å ta i et tak gjør. Mitt forslag er derfor å melde seg inn i lokallaget til jff, evnt lokalt fiskelag e.l. og gjøre en jobb der. tror det i de fleste lokallag ikke vil være problem å få plass i fiskeutvalg eller lignende. Nå er det sikkert ingen lett jobb å endre det arbeidet som har vært drevet av "gamlegutta" i mange år, men uten at noen prøver blir det i alle fall ikke noen endring. En utfordring vil selvsagt være at mange faktisk liker å fiske i vann hvor muligheten til å få en liten haug med 200g aure er stor. Tror faktisk vi som foretrekker å kanskje få en stor i stedet for minst 5 små/medium er i mindretall.

Et alternativ til å engasjere seg i det som finnes er selvsagt å starte lokal fiskeforening e.l. for så å forsøke å få muligheten til å forvalte lokale fiskestammer i elv og vann. men tror dette vil være vanskelig å få til uten et nært samarbeid med evnt. engasjerte jff lokallag der disse finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Nå har vel også jeger- og fiskerforeninger muligheten til å være med på forvaltningsdebattene i diverse fora på Internett. Det er sikkert mange medlemmer av NJFF som er med på debattene her på Fluefiskesiden og andre steder. Det er vel heller ikke slik at mennesker mister evnen til gode tanker selv om de sitter foran en PC, dog er jeg enig i den tankegangen når det gjelder visse offentlige instanser.

 

Jeg har skrevet det før, men altså atter en gang, siden en god ting ikke kan sies for ofte: Det er en beundringsverdig innsats mange i de lokale jeger- og fiskerforeninger gjør. Det finnes mange ildsjeler som gjør en kjempeinnsats når det gjelder barn og ungdom, tilrettelegging for funksjonshemmede og mer. Mange er også brennende opptatt av å få til en god forvaltning av vilt og fisk, og innehar store kunnskaper om dette. Men det er da ikke dermed sagt at debatter om forvaltning skal legges død en gang for alle? Skal alle de som er brennende opptatt av naturforvaltning, men ikke er aktive medlemmer i den lokale jeger- og fiskerforeningen nektes ytringsrett?

 

Ja, det er mange som liker å fiske ørret på 200 gram. Men er muligheten til å oppleve fiske etter slik ørret så begrenset i dette landet at vi behøver å starte lange debatter om "baklengs" forvaltning for at disse fiskerne skal få muligheten til å leve ut sine ønsker? Alle de som ønsker å fiske på slik ørret, kan ringe til meg, så skal de få forslag til flere dusin elver og vann der de kan realisere dette ønsket.

 

I de få elvene som har så gode oppvekst- og leveforhold at en hunnørret ikke er kjønnsmoden før den er 40 centimeter, kan vi da ikke av hensyntagen til disse fiskernes ønsker ødelegge hele bestanden av produksjonsfisk? Eller skal vi gjøre dette for å holde liv i oppdrettsanleggene?

 

Selvfølgelig skal alle få lov til å ha meninger om både fiskeforvaltning og annet på et forum som er tilrettelagt for dette, og sågar oppfordrer til det. Hvis ingen tør å ha meninger som de deler med andre, dør absolutt all debatt. Til og med ledelsen i NJFF kan komme med sine synspunkter i disse debattene, de er sågar blitt oppfordret til dette. Det ville vært interessant for oss alle om de kunne fortalt om sine fremtidsplaner og visjoner angående forvaltningen av vann, vassdrag og fiskebestander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et meget spennende tema! Og det er så mye bra tanker her at jeg ikke sper på med mer... Å ha et sportsfiskeforbund hadde vært meget bra og virkningsfullt dersom man hadde fått inn de rette personene. Men som fiskere er vi også meget splittet i forhold til hvordan vi ønsker å forvalte. Ser man på holdningen til "flertallet" av norske fiskere så er ikke de i tråd med hva vi mener her. Det som er en mulighet for å ivareta det vi ønsker her samtidig som vi organiserer oss er FFF. Federation of Flyfishers driver også mye med kultivering og forvaltningssaker. Og de har fått til mye i de landene der de er aktive. Det er så mange aktive fluefiskere i dette landet nå at det måtte da gå ann å ha en slik organisasjon. Som også kan samarbeide med NJFF.

 

Er ikke sikkert dette er den beste løsningen men jeg tror man kan bevare mye av de grunnleggende sakene som skal til for at organinsasjonen skal fungere. Bla. motivasjon' date=' felles mål og felles forståelse, etc..[/quote']

 

FFF, helt enig!!

 

Mange bra tanker her forresten. Det er vel på tide at noen tar tak i dette med egen forening?!! Flemming og Rune burde klare å koke noe sammen. Med den støtten dere vil få fra FFF Danmark (og sikkert Tyskland) burde det ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Hei Tore!

Det er spennende tanker dette. Og som jeg har skrevet tidligere ville stiftelsesdagen av et slikt forbund eller forenig nærmest blitt som en nasjonaldag å regne for meg! Men siden jeg er helt blank når det gjelder de to utenlandske foreningene du henviste til; hva kan de tre støttende til med, og hvorfor?

Et godt forslag med Rune og Flemming også. De er på forhånd sikret mange medlemmer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Det hadde vært morsomt å høre fra noen "ekte" biologer hva de egentlig mener. Er de freset ut av samme planken som Jostein sier eller er det motsetninger også innad i miljøet hva som er god kultivering? Er det noen biologer som skjuler seg her på forumet?

FFF. Jeg er med jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...