Gå til innhold

Realistiske fluer


Flies

Anbefalte innlegg

Siden jeg er ny her så sier jeg hei til alle

ser at det er mye interesant her og lurte litt på om det er noen som driver med realistisk fluebinding.

jeg har prøvd meg frem i noen teknikker men synes det er mest morro med tradisjonelt, binding med hår, fjær og lakk

photo.php?fbid=10151982992995326&set=pcb.581523051935376&type=1&theater

tenkte vi kunne dele noen erfaringer her på nett

/Flies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei  :)

Moro med realistiske fluer, og det tror jeg er et stadie som ALLE fluebindere kommer innom etter noen år som fluebindere. Og som vi alle synes er fascinerende i seg selv. Fluebinding og fluefiske er så mangt på godt vis <<l Og det er knapt noe så uhøytidelig og lite selvhøytidelig som å sitte bak bindestikka og kose seg.

Som fluebindere, går vi i hvert fall gjennom minst 4 stadier, om ikke flere:

- Første stadie er i det hele tatt å klare å binde brukbare fluer.

- Andre stadiet, når man synes man behersker teknikkene, er å binde realistiske fluer (nymfer og klekkere med øyne, og slik, og det er her de fleste på steg én blir imponerte)

- Tredje stadiet, er å begynne å se på karakteristika til insektene, og skjønne den greia (oppleve å knipe av vingene på døgniser, og se at en dun-spisende ørret faktisk refuserer dem osv... Det er her mange på en positiv måte blir introverte  ;D)

- Fjerde stadiet er å binde karikerte fluer.

Nå skal jeg dumme ut meg selv og si at, jeg husker at jeg som 18-åring så en Emergent Sparkle Pupa (LaFontaine) og tenkte at;

- faen, den der ser jo helt bingo ut. Ikke har den de realistiske detaljene til den finske duden som bandt en superrealistisk vårflue ved siden av heller.

I dag, 22 år senere så synes jeg Emergent Sparkle Pupa er den mest realistiske vårflueklekkeren jeg kan tenke meg. Den er karikert. Viser på en overdreven måte de karaktertrekkene som er viktige. DET er realistisk det. Men på et annet vis. Praktisk fluefiske. Det samme med Staffan L. sine fluer. Veldig karikerte og praktiske. Og prøv å vise fram en Shipmann's buzzer til en nybegynner på fluebinding? Han synes den antagelig ser helt bingo ut. Ennå noen år  :)

Edit:

Dette er bare min mening altså, så slå den gjerne ihjel  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang realistiske fluer. Sjekk ut disse:

http://www.grahamowengallery.com/fishing/more_fly_tying.html

http://www.grahamowengallery.com/art/realistic_insects.html

Ellers er jeg enig med Andre. Det var gøy og binde semirealistiske steinfluenymfer hvor man smørte inn fjær med smeltelim for deretter å klippe dem til slik at de lignet på ryggskjoldene på originalen. Men herregud så lang tid det tok! Jeg nekter å tro at de funker bedre enn andre og enklere varianter. Men jeg tror man blir en bedre teknisk fluebinder av å konstant prøve nye teknikker, selv om jeg ikke kan si at mine nåværende kreasjoner bærer preg av dette  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der følte jeg meg truffet gitt ;D

Greit å få vite hvor skapet skal stå! <<l

:) Det var ikke sånn ment altså.

Jeg har selv deltatt på Mustad Scandinavian Open innrømmer jeg selv, for mange år siden, og ble beste nordmann der. Realistiske fluer, og binding av slike, gjør noe positivt med en som fluebinder, så ikke noe negativt ment  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Nydelige kreasjoner Flies, hvordan fisker disse? Eller er det bare til pynt?

Fires stadier AndréB? Godt å høre at jeg har mye igjen, er fremdeles på første stadiet føler jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der følte jeg meg truffet gitt ;D

Greit å få vite hvor skapet skal stå! <<l

:) Det var ikke sånn ment altså.

Jeg har selv deltatt på Mustad Scandinavian Open innrømmer jeg selv, for mange år siden, og ble beste nordmann der. Realistiske fluer, og binding av slike, gjør noe positivt med en som fluebinder, så ikke noe negativt ment  <<l

Tok det absolutt ikke som noe negativt :) ..Snarere tvert imot, men uttrykte meg kanskje litt klønete..

Har lurt fælt på ideen bak fluer som antagelig er ment å skulle karikere visse trekk hos insektet og dens oppførsel. Spesielt Shipmanns buzzer har vært til hodebry..

Bandt opp en haug av disse i fjord fordi så mange her inne skrøyt av den, men brukte de sjelden da jeg aldri forsto den helt og klarte derfor ikke å få troa på den!!

Det er fint og nyttig å bli minnet på at man ikke kan forvente å forstå alt med en gang! Det var vel det jeg egentlig mente :)

Jeg har nok lett for å bli litt overivrig og da kan jeg fort gå glipp av ting. Og det er dumt for prosessen er ofte det morsomste :)

Er helt klart på det første stadiet du snakker om og koser meg med det. Har jo en hel verden av fantastiske ting foran meg som jeg enda ikke har oppdaget  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tittelen sier Realiatike Fluer

Til alle som lurer dette er jo ikke en kategori for fluer som fiskes med. og til alle som legger ut linker til andre sider på nettet, jeg vet om de sidene legg heller ut noe som dere har bunnet selv helst REALISTISK.

Jeg er klar over at man kan bruke epoxy, plastikk. syntetisk og andre matrialer.

men det er ikke mange som kun benytter hår, fjær, bindetråd og lakk.

det finnes jo ferdige bein, kropper og vinger men dette er jo motasje og ikke binding etter min mening.

Når dette er sagt så er vel selve hobbyen rundt bindingen som teller og jeg er selvfølgelig begeistret over gode syntetiske fluer.

legger ved ei flue for ros og ris HEHE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...