Gå til innhold

Sjarmerende gamle fiskebøker


-Lars-

Anbefalte innlegg

Jeg har en håndfull "gamle" fiskebøker i hylla. . . Bøker med Even Rise, Torbjørn Tufte osv.

Når jeg tar frem igjen fiskebøker som jeg har lest flere ganger før, så er det disse jeg koser meg mest med  :)

De er jo ikke så himla gamle heller, hovedsakelig 80-tallet, men du verden for en utvilkling både fluefiske og fluefiskeforfattere har vært igjennom siden den gang.

Det ble kakket fisk over en lav sko, men jeg klarer ikke la meg provosere av dette.

Rise fremsto jo ofte som en "jeg vet best" type i sine bøker, men jeg storkoser meg med hans historier fra finnmarksvidda, hunnselva og new zealand.

Torbjørn Tufte og Pål Krogvolds fiskehistorier er det umulig å ikke bli inspirert av . . .

Blir i godt humør av å lese disse bøkene, rett og slett  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Lars! Har flere av disse i hylla selv, og har lest de mange ganger, men det er uaktuelt å kvitte meg med dem. Begynte å lese E. Rise på begynnelsen av 80-talle,  og var  kanskje hovedgrunnen til at jeg kjøpte min første fluestang (silstar) i 85 (tror jeg det var). Nå har dessverre noen blitt borte, men de jeg har igjen leser jeg en gang i blant, og det gir meg fortsatt stor glede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er bare herlig Lars.Du får meg til å tenke på gamle utgaver av bladet Villmarksliv.

Det er lenge siden jeg har lest i gjennom noen av dem nå,men jeg har en kamerat som har samlet

på dem opp i gjennom årene,og nå fikk jeg veldig lyst til å lese noen av de gamle utgavene igjen.

Alle de historiene og artiklene fra svunnende tider husker jeg var en fryd å lese.

Jeg fikk veldig lyst til å lese dem igjen akkurat nå.

Jeg blir faktisk i godt humør av bare å tenke over at muligheten er der. :)

Takk for at du satte meg på tanken Lars. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt er bare herlig Lars.Du får meg til å tenke på gamle utgaver av bladet Villmarksliv.

Det er lenge siden jeg har lest i gjennom noen av dem nå,men jeg har en kamerat som har samlet

på dem opp i gjennom årene,og nå fikk jeg veldig lyst til å lese noen av de gamle utgavene igjen.

Alle de historiene og artiklene fra svunnende tider husker jeg var en fryd å lese.

Jeg fikk veldig lyst til å lese dem igjen akkurat nå.

Jeg blir faktisk i godt humør av bare å tenke over at muligheten er der. :)

Takk for at du satte meg på tanken Lars. <<l

Tom.

Ingen tvil om at det har vært mye flott å lese i gamle Villmarksliv, Tom  <<l

Husker min far abonnerte på det siden jeg var guttunge, med alle årganger sirlig plassert i tilhørende permer  :)

Gleden var stor hver gang et nytt nummer kom i postkassa hjemme. På den tiden var jeg like interessert i jakt som fiske også, og da var Villmarksliv midt i blinken.

Dagens fiskelitteratur vekker ikke den samme fiskegleden hos meg som noen av disse gamlekara klarte . . . Tror det kan ha noe med at de skrev av ren fiskeglede, fremfor å gjøre fluefiske mer komplisert og uoppnåelig enn det faktisk er  :)

Når det er sagt så gleder jeg meg over nyere fiskelitteratur også, fra forfattere som Per Tørmoen, Lenth, Gierach (som jo har skrevet gode fiskebøker i en årrekke) mfl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samlet en periode på fluefiskebøker, men det ble veldig dyrt og mye gammal dritt. Men det er hyggelig å ta frem noen jordnære og informative bøker. Etter å ha vært igjennom mye forskjellig, så synes jeg fortsatt at Pål Krogvolds Fluefiske fra A til X holder seg godt. Noen vil si det var et litt kjedelig valg, men det er kos med Krogvold og et glass rødvin.  <<l

PS! For å ikke å glemme min første bibel da, som jeg fortsatt har: Teknologiforlagets store bok om fluefiske!  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det Thorbjørn Tufte og Hans Lidman som gjaldt. Lidman anbefales på det sterkeste! Ikke bare has fiskebøker, men også reiseskildriger fra nord norge.

Som guttunge hadde jeg ikke råd til å kjøpe bøker, så biblioteket var min venn.

Når det gjelder tidsskrifter så var Villmarksliv og etter hvert Jakt og Fiske de store.

Husker ennå et par sjelsettende artikler i disse bladene:

Sjø-ørretfiske av Julius Ytteborg i VL ( fra Lærdal og Aurlandselva?)

No hackle fluer av Pål Krogvold i JF (1978?) Tror jeg ennå har FlyRite som ble kjøpt inn etter å ha lest artikkelen.

Med brent tommel i Tippen, VL, Thorbjørn Tufte fra Altaelva.

Tørrfluefiske etter SØ, husker ikke forfatteren, men bildene av stor SØ sitter fortsatt på netthinna.

Jeg har ikke kastet noen av bladene, de ligger i plastsekker i kjelleren, sikkert fra 1977 og nyere :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er deilig med de gamle klassikerene, har mange bøker fra Tufte, Rise, Gierach, Lee Wulff, Charles Ritz og mange flere. For ikke å glemme Jan Johansson.

Et glass vin og en bok fra disse er god avkobling fra det h... været som herjer ute.

Og er helt enig med Tom, gamle Villmarksliv (og Jakt&Fiske) er flott å lese. Har digre stabler av disse på hyttene, og de leses på nytt år etter år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro at flere nevner Thorbjørn Tufte her  :)

Det dreide seg jo ikke alltid om fluefiske heller i hans bøker, men han hadde en egen evne til å spre fiskeglede.

Jeg er ingen laksefisker, men husker jeg lånte Tuftes bok "Alta er elva" på biblioteket for mange år siden, og den gjorde enormt inntrykk. Denne boka har jeg lett forgjeves etter i butikk siden den gang, og tanken på å stjele den fra biblioteket streifet meg mer enn én gang  8)

Nå nylig fikk jeg endelig tak i den på bruktmarkedet, og jeg gleder meg stort til å lese den igjen.

Selv som ørretfisker har altaelva bestandig hatt en magisk innvirkning på meg, og jeg har vært der et par ganger bare for å kjenne på atmosfæren langs elva  :) Er jo ikke direkte stygge omgivelser langs elva, og jeg skulle mer enn gjerne fisket laks, om jeg fikk et par døgn her  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig, det handler om fiskeglede i disse bøkene.

Jeg er en middelmådig ørret-fisker, laks er min greie, men fy f hvilken glede alle disse bøkene gir.

Etter min mening er det langt igjen før digital lesing erstatter bøkene i hyllen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som guttunge ble jeg presentert for bøkenes verden av min far og farfar som begge var veldig glad i å lese. Jeg var heldig å arve mye bøker etter dem, og det gikk i Tufte, Lidman og Fønhus.  Men bøker av Prethun og Sømme var også i samlingen den gangen.

Da jeg begynte på ungdomskolen meldte jeg meg inn i bokklubben Jakt og Fiske og i mange år kjøpte jeg det meste av det som ble utgitt av bøker om fiske og da fortrinnsvis fluefiske. Nevnte Even Rise var en av dem som dukket opp i postkassa da sammen med Pål Krogvold og andre.

Har de senere år kun hatt fremme de bøkene som omhandler flubinding og fluefiske da bøkene tar stor plass. Men allikevel er dette blitt til et stort skap i seg selv. Men nå har arbeidet begynt med å pusse opp og bygge nytt fluebinderrom, oppbevaringsrom og ei lita stue med godstol og et lite bibliotek. 30m2 til bare fluefiske og gode minner. Der skal det opp hyller så bøkene mine igjen kommer frem i lyset og jeg gleder meg til å kunne sitte der i vinterkveldene med ei god bok og drømme meg bort.

Jeg er av en generasjon som elsker bøker og det gir meg mye å lese. Jeg blir heller ikke ferdig med en bok om fluefiske og fluebinding om den er god. Det er alltid noe en kan slå opp eller lese om igjen. Så jeg skjønner aldri folk som kun skal skaffe kunnskap fra nett og ikke verdsetter bøkene og dens verdi.

Utover fiskelitteratur er Kjell Aukrust min største favoritt i litteraturens verden. Jeg satt i stua til farfar og beundret 3 bøker med blå skinninnbinding og gullskrift. Jeg var 5 år gammel og farfar tok dem ut av hylla og gav meg dem. Det var Bonden, Simen og Bror Min av Aukrust. Det gikk flere år før jeg kunne lese dem og enda litt lenger tid før jeg skjønte dem. Men det er nok det kjæreste jeg har fått av min farfar og var nok med på å gi en spire til å bli glad i bøker og lese.

Kjellemann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspirasjon!

Vippet akkurat ut "Disse store fisker..." av Tufte fra bokhylla, så jeg kan lese den for gudene vet hvilken gang.

Men endel år siden nå.

Og etterpå stikker jeg ned i boden og henter opp Fønhus-samlinga.

Skal også få ræ...i gir og fornye Aukrust-universet. Alle de bøkene ble borte under en småhurtig flytteaffære for noen år siden (Hu presterte til og med å kaste samlinga av mange gamle Villmarksliv, og motorsykkelblader/kataloger fra flere tiår! :'(). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul tråd .

For meg var Even Rise og Torbjørn Tufte de to store . Begge to hadde evnen til å lokke frem eventyrlysten i en stakkars ung gutt. Og for noen fisker de alltid fikk....

Ellers husker jeg bildene i villmarksliv som Jens Ploug Hansen leverte, han var langt forut sin tid. Han ga også ut ett par bra bøker.

Ellers var også Thorleif Imerslund historiene om "Tjukken" stor underholdning i villmarksliv. De er også gitt ut i ei bok.

Har heldigvis de fleste utgavene av blader jeg har kjøpt enda (Villmarksliv, jakt og fiske, alt om fiske, flugfiske i norden , fisk og fri . Så boden er ganske full )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en flott tråd! <<l

Jeg er en historie interessert lesehest som alltid latt meg inspirere og fascinere av fine naturskildringer. Lesing er, for meg, utrolig givende, og det finnes så utrolig mye bra mellom to permer der ute! Verkene om de store norske oppdagerne og særlig Ingstad har vært balsam for hjernen etter hektiske arbeidsdager. Bøkene til Fønhus flytter meg også over i en annen verden en liten stund. En helt fantastisk avkobling.

  Denne vinteren har jeg gjort alvor av å prøve å lære meg fluebinding. Jeg har fisket i noen år, men alltid hatt det privilegiet at jeg har noen drevne bindere innen en kastelengdes avstand. Men nå vil jeg prøve å lure fisken på mine egne fluer, og jeg føler jeg er godt i gang! Men dette førte jo til at jeg begynte å lese om historien bak fluefiske og fluene, og alle de gamle røverne, og særlig de amerikanske. Jeg er vel inne i denne "Catskill-perioden" som jeg ser flere har vært innom her på siden.  :)

  Nå vil jeg prøve å sette meg litt inn i historien om de gamle engelske bambuspiskerne. Er det noen av dere som har noen tips om hvor jeg bør begynne? Hva er "pensum" her?

Håper noen kan gi meg et lite puff i riktig retning her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...