Gå til innhold

SBS - Jaz dun cdc


Roger Enger Lie

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har laget en steg for steg beskrivelse, så er litt rusten, men håper folk ser og forstår hva jeg prøver å få frem.

Krok: Hends 454BL #12

Tråd: tmc 16/0 hvit

Hale: Fibbets

Kropp: Farget hacklequill (orginalt brukes biots)

Vinge: cdc

hackle og bein: cdc spunnet i løkke

Jaz dun cdc

bilde1.jpg

Bind inn haletråder og form kroppen. Husk å spar igjen god plass til vinge og hackle.

bilde2.jpg

Klipp, kutt eller skjær opp en foambit med tre remser. Ca. 3 mm. brede med et kurrant innbindingspunkt.

bilde3.jpg

Remsene skal peke bakover eller utover etter at du har bundet dem inn. En på oversiden og en ut på hver side.

bilde4.jpg

Nå binder du inn to cdc fjær parallellt med hverandre og splitter dem med én åttetallsurring. Ta noen surringer bak vingen for å løfte den opp.

bilde5.jpg

Nå skal du forberede hacklet. Du trenger en cdc fjær av god kvalitet, gjerne en jumbofjær. Sett denne i et MP Magic tool eller lign. og tilpass lengden på fjærene. Da slipper du å bruke masse tid på frisering i etterkant.

bilde6.jpg

Ferdig tilpasset cdc fibre.

bilde7.jpg

Spinn cdc fibrene i løkke.

bilde8.jpg

Her er cdc hacklet ferdig spunnet. Nå grer du ut fibrene på hver side av kroken.

bilde9.jpg

Nå bretter du først den midterste foamremsen frem mellom cdc vingene og fester med én surring.

Deretter tar du de neste remsene og bretter disse på yttersiden av hver vinge, på oversiden av hacklet. På denne måten presses hacklet ned på hver side.

bilde10.jpg

Her er foamremsene brettet slik at vingene er separert og hacklefibret presset ned på hver side. Nå kan du samle fibrene, justere med fingrene og trimme etter eget ønske.

bilde11.jpg

Ferdig bundet flue.

bilde12.jpg

Avtrykket til denne flua kan i grunn ligne på både spent spinner og dun, samt at den lander særdeles lett og fint.

bilde13.jpg

Spennende mønster som jeg har stor tro på. Blir moro å leke med ulike materialer for å tilpasse værforhold, flyteevne og andre faktorer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får si som Heidi Weng. "jeg bøyer meg i hatten" <<l

Utrolig bra bilder og en steg for steg, som burde gi dette mønsteret en helt ny vår.

Jeg tror "JAZ" går en glimrende sommer i møte.

Det er rett og slett jævlig moro, å se at dette gamle mønsteret fortsatt lever, og er husket av så mange!

Takk for en nydelig presentasjon av "JAZ", Roger. Nydelig utført  <<l

Ronny B. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny !

Roger's sbs beskrivelse her sier ikke noe om man surrer cdc'en i løkka rundt kroken på klassisk kragehackle-vis, eller om det surres rundt vingen parachute-style, men regner med den surres som kragehackle ?

Ser slik ut, utifra bildene . . .

Tenkte å prøve meg på noen slike i kveld  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Baetrix

Blir ikke fotavtrykket vel kraftig? Ligner jo null på selve insektets avtrykk med bein i alle retninger. Og CDC gir normalt et kraftig avtrykk for hver fiber så derfor lurer jeg på om ikke en bunt på hver side blir i meste laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke fotavtrykket vel kraftig? Ligner jo null på selve insektets avtrykk med bein i alle retninger. Og CDC gir normalt et kraftig avtrykk for hver fiber så derfor lurer jeg på om ikke en bunt på hver side blir i meste laget.

Teknisk er jo flua til Roger fint bundet, Erik, men SBS'n viser nok et litt mer heavy hackle enn Roger mente her.

Jaz'n til Rune er nok mer i gata av hva Roger også mente. Og selve flua - Jaz'n til Ronny er jo vakker, og jeg er ikke i tvil om at den funker  <<l

EDIT: Skulle ønske at jeg hadde dias-bildet av den originale Jaz'n jeg bandt og publiserte for J&F for mange år siden her nå, ikke fordi den hadde vært i nærheten noe bedre, men bare moro og sett den originale med SLF-hackle  :) Jeg synes Ronny sin med SLF-hackle var fin jeg da  <<l

12758751944_1e70c9c66d_o.jpg

Foto: Rune Stokkebekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...