Gå til innhold

Skyteklump vs overlining


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Kult at du er fiskegira og slettes ikke dumt om du ikke vil tørrtrene av den grunn. :)

Det som jeg synes er fint med DT liner er at de er lettere å kontrollere uansett lengden som er utenfor

stangtuppen og det å underline er også særdeles veldig lærerikt.

Det tvinger deg til å forandre akselerasjonen og det mener jeg er veldig nyttig å ha et forhold til.

Hva var de ville bli kvitt da siden de rotenon behandlet kanalen?

 

Tom.

Gjedde. Det er påvist gjedde opp til siste slusekammeret før Vestvanna/ Bandak. De er livredde for å få gjedde der pga den unike storørretstammen i bandak/ tokkeåi, de har tom satt opp elektrisk fiskesperre her nede. problemet er bare at i høst lå d hundrevis av døde ål nedstrøms fiskesperra, og den er kritisk trua. sperra ble skrudd av, nå vet jeg ikke hva som skjer... tragisk

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips Tom Aage.

Har selv LPXe 9'6" #7 og har brukt den i tre sesonger. Har god erfaring med Guideline Bullet. Klumplengden er 8,25m og 17 gram i #8, 20 gram i #9 med en klumplengde på 8,5 m. For meg passet #8 best til vannkast, men #9 blir litt tungt etter min smak, men det går greit det også.

Bullet-snøret er ypperlig i trange situasjoner!

 

Ragnar

Takk for tips. Ser at Rio Outbound short har en ganske lang baktapering. koster flesk daa..

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tøys! Jeg har da ikke sagt noe slikt. Les hva jeg skriver før dere kommer med slike spydigheter som "visstnok lovpålagt". Jeg skrev nemlig: "Flere klasser opp, men samme vekt."

Det handler bare om å bruke vettet litt. Dersom stanga er konstruert for en vekt på et visst antall gram vil det fort kunne bli et brudd med ei mye tyngre line om man kliner til. Først da gjelder feilbruk vs reklamasjon. Holder stanga så holder den. Men overbelastning gir ikke et godt utgangspunkt for gode vannkast. Det er jo også ganske morsomt å se at Tom er enig med meg i at foretrukket vekt stort sett vil være den samme på korte og lange liner. Så lenge han sier det selv altså. Hvis noen han ikke er enig med til vanlig sier det så er det plutselig fullstendig feil. Jeg kan ikke annet enn å tro at det kveruleres for kveruleringens skyld når det er slik gang på gang.

Men hva om den knekker med tier-line da Tom? Kan han skylde på deg? Og betaler du eventuelle utgifter?

Tror ikke den knekker uansett. De stengene jeg har knekt har vært i bildører eller i fylla :-\  Men nå har ikke jeg testet veldig tunge liner. Hvis noen har erfaringer med stangbrudd pga tunge liner kom med innspill!

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første så trur jeg vi skal alle lese den første posten en gang til og hva trådstarter spør om!

For det første. Dette med DT liner er jeg enig er en meget nyttig måte og finne vekten til linen man skal ha samtidig som det er meget hjelpsomt når man ønsker og lære og kaste riktig.

Men til det trådstarter lurer på så er jeg usikker på om dette er veien og gå utifra spørsmålet hannes i det første innlegget.

1337 trekker inn #5 cupen hvor folket bruker 9' stenger og i #7-8. Ja det er riktig at dem trenger kraftigere stenger der, men hvem pokker er det som står og kaster slik i en fiske situasjon da med en så lang arbeidsvei og kraftbruk.?Jeg kjenner ingen!

Ingen av dem som deltar i konkuransekasting bruker heller det samme stang og snøre komboen til praktisk fiske.

Tipset mitt fra starten av til trådstarter har vært og gå opp en klasse eller to (2-4 gr) for og få ladet opp stangen lettere når han ikke kan ha hele klumpen ute og bare kan kaste underhånds. Slik jeg forstår så er det snøretips han er ute etter til trange posisjoner og han ønsker ikke bruke klump! Jeg mener ikke han skal bruke ett snøre som er noen klasser over stangens aftm klasse dersom han skal kaste 20-30+ overhåndskast. Er vi enig her?

Som sagt tidligere så velger jeg snører utifra hvor og hvordan jeg ønsker og fiske og ikke minst hva jeg fisker etter!

Dette er mitt tips til trådstarter! Om noen er uenige med meg så er det egentlig bare bra. Det betyr bare at folk har forskjellige meninger og erfaringer. :)

Så håper jeg for den kommende sesongen at jeg treffer flere likesinnede i det norges land som man kan ha dype menings utveklsinger med. :) tight lines!

Fint innlegg Mvtfisk. <<l

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den knekker uansett. De stengene jeg har knekt har vært i bildører eller i fylla :-\  Men nå har ikke jeg testet veldig tunge liner. Hvis noen har erfaringer med stangbrudd pga tunge liner kom med innspill!

Tom Aage

Veldig enig med deg her Tom Aage.

Jeg vil også gjerne høre om stangbrudd på grunn av overlining.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg fortelle deg det,at det vet vi ikke med sikkerhet.

Og det er bare en antagelse,og det er det jeg er ute etter i denne tråden her.

Og når du spenner opp en stang til yttergrensen så er det ikke den øvre delen av stanga som

får belastningen fordi den blir mer og mer rett etter som du øker belastningen.

Altså,det er ikke der kreftene fordeles når stanga er som mest spent opp.

Det som kunne bevise påstanden din er at dette kunne gjentas gang etter gang.

Kunne det la seg gjøre tro?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg fortelle deg det,at det vet vi ikke med sikkerhet.

Og det er bare en antagelse,og det er det jeg er ute etter i denne tråden her.

Og når du spenner opp en stang til yttergrensen så er det ikke den øvre delen av stanga som

får belastningen fordi den blir mer og mer rett etter som du øker belastningen.

Altså,det er ikke der kreftene fordeles når stanga er som mest spent opp.

Det som kunne bevise påstanden din er at dette kunne gjentas gang etter gang.

Kunne det la seg gjøre tro?

 

Tom.

Det lar seg gjøre, men det blir litt dyrt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lar seg gjøre, men det blir litt dyrt i lengden...

Spør du meg så tror jeg ikke han kunne klare å gjenta det. :D

Å knekke en stang på grunn av overbelastning er en myte i mine øyne.

Alle,absolutt alle kjenner med letthet når det blir feil.

Og at det blir feil er heller ikke årsak til at stanga eventuellt knekker.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myte? Nei så lite du vet til å vite så mye. Men så er det jo også en myte at det finnes talent i dine øyne. Tom, ikke kall det andre har sett og har gjennomført mange ganger for en myte. Det er å overhøvle andre med "jeg vet best og andre farer med tull". Og at alle kjenner når det blir for tungt? Hvordan vet du det? Er det fordi du kjenner det selv og dermed gjør alle det?

 

Ikke rart folk stikker fra forumet når du alltid skal være så nedlatende overfor andres kunnskap og erfaring. Det er derfor det nesten alltid blir temperatur i tråder der du er med. Du kommer alltid med at andre farer med tullball, ikke har peiling eller den etter hvert klassiske "tror du på dette selv". Når da folk ikke gidder mer så slenger du etter dem at de furter. Jeg hadde også brukt en annen tone til deg om du ikke også i denne tråden kom med det samme gnålet. Skjerpings og la folk få mene noe uten å overhøvle dem med at det de sier ikke er sant.

 

Tråden hadde også blitt mer on topic.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry mister.

Du klarer ikke å ovebevise meg.

En stang knekker i all hovedsak på grunn av en defekt eller en tilført skade.

At den knekker på grunn av overbelastning har jeg til gode å se at noen kan dokumentere.

Mener du virkelig at du ikke klarer å kjenne når det blir for tungt?

Sorry,en stang knekker ikke på grunn av overbelastning.

Det er min mening og den står jeg for.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lager et problem som egentlig ikke eksisterer.

At noen knekker stanga på grunn av overbelastning er vel noe man kan telle på en hånd for ikke å si en finger?

Hvis du virkelig mener dette her så vis til situasjoner som får oss til å tro på at det kan være slik.

Jeg for min del har til gode å se noen i det hele tatt klarer å overbevise meg om det.

Jeg sier ikke at du lyver,men jeg er så til de grader uenig med deg......

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lyver ikke, men lager et problem som ikke eksisterer selv om jeg sier jeg har både sett det og gjort det selv i flere sammenhenger. Fly logic? Men uenig kan du få være. Nå har jeg advart mot overbelastning og du avvist det på det sterkeste. Så får vi se da. Du kan jo avfeie alt sammen med feil i stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,siden du selv sier du har sett det og selv har gjort det så forklar oss da heller hva som skjedde.

Hvordan kan du med sikkerhet si at stengene knakk på grunn av overbelastning?

Jeg for min del ville ikke advart noen mot overbelastning på fluestenger i det hele tatt siden jeg

ikke i det hele tatt ikke  tror at det er noen som klarer det.

Hva er det som spenner opp stanga di?Har du virkelig tenkt over det?

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel skje med dårlige stangemner, skader e.l.

Men jeg er enig med Tom, det skal mye til å knekke stanga med et for tungt snøre. Aldri hørt om det.... Men er det for tungt har vel skaden skjedd ;)

 

Fisker mye tohånds og det hender jeg henger på et grains snøre, og har aldri vært redd for å knekke stanga.

Ei fluestang skal tross alt temme en fisk på flere kilo, dvs langt unna det et snøre kan belaste den.

 

Jeg har knekt stang under kjøring av en femkilos laks, men da var det mye busker over, så jeg måtte belaste stanga ekstremt mye akkurat i landingsfasen, og da sa det pang :)

Idag ville jeg gjort det annerledes, rett og slett bare tatt noen steg ut i elva med stangtoppen vendt innover, og på den måten unngått den ekstreme bøyningen på toppen. PS, jeg fikk ny topp fra Dag Midtgård:) Midgarflyfish.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte lese trådstarters innlegg, noe som alltid er lurt før en poster ;)

Mitt svar er bare peis på, klipp ned et niersnøre og bruk det på syverstanga!

Har en Zpey Z1 #8 hvor angitt klumpvekt er 17,5 gram, jeg bruker GL Switch #8 som har en klumpvekt på 22 gram om jeg ikke husker feil.

Fungerer utmerket. En perfekt kombo i små og mellomstore elver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Var det første kastet eller fikk du testa oppsettet litt først?

Tom Aage

Det begynner å bli noen år siden, men jeg mener jeg hadde fiska ei stund før brekkasjen skjedde. Reint brudd tvers over 

 

Tom: det var litt nedafor midt på, på nest øverste del, mellom snakes og stål.

 

Min egen feil, for jeg kunne sjøl kjenne at stanga kollapsa ved stor belastning med den snora... Glømmer man sjuern, så tar man femmern   8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senest i dag 'overlinet' jeg stanga mi til de grader. Med en hel furu...

Hadde sett et vak, og skulle legge ut. Langt. Siste bakslengen strakk seg ut og jeg la det jeg hadde til fremslengen,

Og trakk det jeg var kar om. Dette skulle bli langt. Men neida. Helt bakerst i bakslengen hadde snører satt seg i ei furu.

Og jeg klinket til med en fremsleng og trakk. Det var ikke stanga som ga seg for å si det sånn. Det var armene mine.

Ble bråstopp!, og jeg holdt på å bli med bakover igjen. Stanga er like fin. Tror ikke du finner et snøre som belaster stanga i nærheten av så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...