Jump to content
Truls

Truls sin stangbyggertråd

Recommended Posts

Fikk endelig tid til å surre litt. Femmeren fra taniwha er surret ferdig, og i kveld har jeg endelig fått surret sekseren også. 

Blir veldig stor forskjell på tråden etter lakkering. Blir nesten lik klingen. Bare å linjere opp ringene nå og to-tre strøk med epoxy så er de endelig klare for testing!

He-he, det er faktisk en strikk som jeg tror egentlig er ment til bruk på ballonger av alle ting <<l

Kona mi fant dem, og det var en haug av strikker for noen få kroner så hun tok med ei pakke til meg. 

De er 2-4 cm i diameter og akkurat passe til å knyte rundt klingen. Bare viktig å holde de ute av lyset, som gjør de sprø raskt.

Et kjapt bilde av hvordan fargen på tråden blir. Har fått første strøk med epoxy på i dag. Et eller to tol nå så er den klar til prøvekjøring!

Litt mørkt i rommet, så ikke så lett å se egentlig. Men man ser hvor mye en tråd kan forandre seg når epoxyen kommer på. Skal ta bedre bilder når det er litt bedre lys og stanga er ferdig.

Det blir noen varianter rundt samme tema dette, men jeg liker uttrykket på disse gråsvarte kombinasjonene veldig godt, og ble bra fornøyd med denne.

Taniwhaen er lett, passe rask og bøyer seg ca 1/3 ved lav belastning og gradvis nedover mot 2/3 ved jevnt økende belastning. Håper og tror at den vil kaste godt og være artig å kjøre fisk på. En snerten sak i hvert fall. Og ved å trykke fightingbutten så langt opp påklingen som mulig så fremhever man følelsen av en lett stang, spesielt toppen blir føles lettere ved å gjøre det sånn.

Her er to taniwha'er ferdig. Klasse fem og seks. Begge er ment å skulle fange ørret, men i forskjellige miljøer.

Det blir mer stangbygging enn fisking for tiden. Og jeg skal etter hvert i gang med et litt artig prosjekt. Jeg skal bygge en stang til å bruke i den lokale bekken og noen vann i nærheten med litt mindre ørret. Klingen er en bloke i klasse 1. Klingen veier 19 gram, snellefestet rett over 11 gram. Klingen er så tynn at jeg har måttet bestille kork uten forborret hull, da hullet i vanlig kork er alt for stort til klingen. Snellefestet er bare skjelettet og skal få kork innlegg, og jeg har lust til å droppe blindlokket og lage en avsluttende butt i kork. Det blir et kort og tynt håndtaj, rec recoils enbente ringer med minst mulig surring i silke. Blir gøy å se hvor lett jeg kan lage den!

Tipper en 300- grammer i bekken gir en bra fight på denne!

Edited by Truls

Den "spaghetti skal bli spennende å se i aksjon. Vet ikke om tør å bruke så lett utstyr selv. Har satt en mental sperre på klasse 2 og elsker klasse 3. Noe helt annet har du prøve kastet Taniwhaene ? Sekseren har jeg selv og fornøyd med den, mens derimot femmeren vet jeg ingen ting om. Selvom klasse fem får mindre og mindre bruk i mitt fiske. År og dag siden jeg har brukt klasse fem, med den femmeren er jeg spent på.

Edited by Terje Bendiksby

Klasse 3 til ørret er genialt, og klasse 4 der hvor ørreten er større. Klasse 1 er litt bygging for byggingens skyld, og for å ta med i bekken rett ved meg om jeg mangler noe å finne på en kveld.

Taniwhaen i klasse fem virker lovende, men jeg har ikke prøvekastet den, men den føles som en riktig klassifisert femmer med en litt stivere bunndel. Bare si fra så kan du teste den. Tror ikke jeg får brukt den noe før til våren. Den er tiltenkt bruk på et stort vann hvor det går mye fin ørret og vaker rolig midt utpå. Ganske stor ørret og den er ikke veldig enkelt å komme innpå for å si det forsiktig. Må ha mer kastelengde for å kanksje ha en sjanse på en og annen av disse.

Ellers bruker jeg en del femmer på kysten, men da av de litt stivere variantene. Fint til lett sjøørretfiske synes jeg.

Fikk forøvrig kork til bloken i klasse en. Uten forborring. Standard utboring var aaalt for stort til klingen. (Og ja, jeg har forsikret meg om at det er bunndelen jeg har målt mot...)

• Create New...