Gå til innhold

Sneller: lettest mulig eller riktig balanse?


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt at jo lettere, jo bedre når det kommer til sneller (så lenge den oppfyller de andre kravene en snelle skal ha til ønsket bruk). Er det virkelig sånn at lettest er best, eller er det viktigere at snella balanserer stanga godt? Vil en for lett snelle få stanga til å kjennes framtung? Og hvordan vet man at man har funnet den ideelle vekta på snella i forhold til stanga?

 

Hva mener du?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge tenkt at jo lettere, jo bedre når det kommer til sneller (så lenge den oppfyller de andre kravene en snelle skal ha til ønsket bruk). Er det virkelig sånn at lettest er best, eller er det viktigere at snella balanserer stanga godt? Vil en for lett snelle få stanga til å kjennes framtung? Og hvordan vet man at man har funnet den ideelle vekta på snella i forhold til stanga?

 

Hva mener du?

Til lett fiske er snella di egentlig KUN et sted å oppbevare lina og backing.

Men vi fluefiskere er jo litt jålete og femi sånn sett. Så en dyr snelle er litt

kuuult og vise frem blant "guttene" i elva....kniiis....  eeengel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo lettere jo bedre - Som et utgangspunkt. I enkelte situasjoner krever situasjonen en mer solid snelle, dvs mer masse og følgelig tyngre snelle, typisk ved saltvannsfiske. Da gjør jeg unntak fra hovedregelen om lettest mulig snelle. 

 

Har aldri sett poenget med å "balansere" stang og snelle. Begge deler bør være lettest mulig så lenge det ikke går ut over driftsikkerheten.  

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener stang og snelle bør balansere ca midt på øvre halvdel av håndtaket. Med andre ord midt i hånden når du kaster.

Er stangen ute av balanse så vil den føles mye tyngre ut enn en som veier mer men som er velbalansert.

Mitt ønske er å klare å bygge en stang som er så lett i fronten at jeg må bruke letteste snelle for å balansere.

Da vil man ha en stang med lavest mulig vekt, og lavest mulig svingvekt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å høre ulike meninger på et ellers sommerstille forum. Spesielt på stenger i de letteste klassene har jeg blitt en skikkelig gramjeger med tanke på snellevalg i tillegg til funksjon og ikke minst design. Innrømmer lett at jeg er forfengelig når det kommer til fiskeutstyr, men for meg er det en del av moroa. :-)

 

Har en konkret problemstilling for den tyngre sjøørretutrustningen min, en Loop Opi Coast #7, 9,6''. Vurderer en Nautilus FWX på 116 gr vs. Hardy Ultralite DD på 150 gr, og klarer ikke å bli enig med meg selv hvilken jeg bør gå for. Vil Nautilus'en bli for lett eller kanskje Hardy'n tung? Hmmm... skikkelig i-landsproblem :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe ei snelle på 116 gram til ei sjuerstang - nesten uansett... Ultralite-snella vil bli en god match, for med backing og line vil den fort bli 170-80gram! Sjelden en bommert i kombo med en sjuer.

Tenk deg at du skal denge hele dagen, gjerne mange dager i slengen, og da vil som Knut nevner, litt vekt i bånn være gull verdt for balanse og velbehag. 

 

obs: min personlige mening og erfaring

 

 

EDIT: Og særlig en stang på 9'6", og armen din, vil nyte godt av litt bånnvekt :) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok innse at jeg er blitt GAMMAL! At jeg ikke lenger gidder

å hekte meg opp i alle detaljer. Det hører nok ungdommen (under 40) til... :D

 

Jeg er strrrråååålende fornøyd siden jeg denne sesongen kan ta stanga

mi og mestre minimum 15M uansett forhold (ikke under orkan).

 

Men dett har jeg fanken meg jobba for og asså. Dummy-fiske med bare trening.

 

Fytterakkern!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe ei snelle på 116 gram til ei sjuerstang - nesten uansett... Ultralite-snella vil bli en god match, for med backing og line vil den fort bli 170-80gram! Sjelden en bommert i kombo med en sjuer.

Tenk deg at du skal denge hele dagen, gjerne mange dager i slengen, og da vil som Knut nevner, litt vekt i bånn være gull verdt for balanse og velbehag. 

 

obs: min personlige mening og erfaring

Faktisk det eneste jeg har skjønt rundt dette er det du skriver:

En overvekt i bånn på stanga. Egen erfaring viser at jeg jobber

lettest da. Se deet, jeg var ikke sååå gammal alikevel... aaapplaus

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho - har du veid femmerstang-snella di eller, Tor? Klå av klumpen før du veier, for den er som regel alltid i vannet alikavæl ;)

 

Tenk deg at du skal kortlinenymfe hele dagen, med feks en ULA Purist, i kombinasjon med en gammal to-delt Helix? Behagelig? Neppe...  ;D

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre femmer-sneller. Alle fra kr.500 til 3900. Ingen er bedre enn

den andre eller tredje. Jeg kaster ikke lengre eller kortere eller

blir mer sliten med noen av dem. Men denne sesongen er jo jeg blitt

ekstrrrEEEEmt teknisk da. Og da bruker jeg jo ikke mye krefter uansett...

 

Haahaaaa.....!.... :)  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3? Din jævla utstyrsfreak!   ;)  ;D Favorittsnella mi til femmerstang-fiske koster ca 14-1500 spenn og veier eksakt 148 gram ink backing og skyteline. Det er ca passe vekt til #5-stengene jeg foretrekker  ;)

Hiihiii.... Snella til 3900 bytta jeg til meg med en SIMMS homo-taske til

en SVENSKE. Den kosta meg kr.800. Rått parti....kniiis...  iiinnocent

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre femmer-sneller. Alle fra kr.500 til 3900. Ingen er bedre enn

den andre eller tredje. Jeg kaster ikke lengre eller kortere eller

blir mer sliten med noen av dem. Men denne sesongen er jo jeg blitt

ekstrrrEEEEmt teknisk da. Og da bruker jeg jo ikke mye krefter uansett...

 

Haahaaaa.....!.... :)  :D

Åja, glemte å si at jeg bedriver overhodet ikke "overhodet-kast" lenger.

Det er bare slitsom og gammeldags. Fysoterapeut neste... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Neeei...har terpa og torturert meg selv i to sesonger nå kun

for å klare meg uten de slitsomme bakslengene. Dem gir jeg bort heeelt gratis... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3? Din jævla utstyrsfreak!   ;)  ;D Favorittsnella mi til femmerstang-fiske koster ca 14-1500 spenn og veier eksakt 148 gram ink backing og skyteline. Det er ca passe vekt til #5-stengene jeg foretrekker  ;)

Men så har jeg bare to enkle og billige stenger da.... :)

Men så lenge de klarer å skyte lina mi frem under de vanskeligste

forhold er dem bra nok...

 

Må prøve å lurebytte med en SVENSKE igjen. Finner dem på RENA... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3? Din jævla utstyrsfreak!   ;)  ;D Favorittsnella mi til femmerstang-fiske koster ca 14-1500 spenn og veier eksakt 148 gram ink backing og skyteline. Det er ca passe vekt til #5-stengene jeg foretrekker  ;)

Må jo ha tre..? En til kort belly, en til lang belly, og en med ei line som har

en vektklasse lavere enn stanga, til bruk i stille vann hvor lette presentasjons-kast

er i høysetet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å kjøpe ei snelle på 116 gram til ei sjuerstang - nesten uansett... Ultralite-snella vil bli en god match, for med backing og line vil den fort bli 170-80gram! Sjelden en bommert i kombo med en sjuer.

Tenk deg at du skal denge hele dagen, gjerne mange dager i slengen, og da vil som Knut nevner, litt vekt i bånn være gull verdt for balanse og velbehag. 

 

obs: min personlige mening og erfaring

 

 

EDIT: Og særlig en stang på 9'6", og armen din, vil nyte godt av litt bånnvekt :)

Du har helt sikkert rett. Men som "gramjeger" er det lett å la seg friste av en snelle til #7/8 som kun veier 116 gr og i tillegg har god backing-kapasitet og solid brems...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også en gramjeger på mange måter, bygger stenger selv og for å få en lettest mulig stang i antall gram er det stort sett å unngå vekt i toppen, for da trengs minst mulig vekt til å balansere, men favorittstanga jeg går med i sjøen er 40-50 gram eller mer enn det letteste oppsettet jeg har, likevel så føles den tyngste lettest i hånda under bruk, er mest følsom, og er mye lettere under kast. Så mitt råd er å jakte på det som oppveier hverandre best mulig, da følt vekt kan ha en helt annen betydning enn målt vekt i gram.

Når det er sagt, så er et ønske jeg har å lage en stang så lett at det blir vanskelig å finne en snelle som balanserer.

En måte å tenke vekt på er å ta 50 gram, holde det i hånda, og så strekke ut armen.

Så kan man ta 100 gram og legge på skulderen, strekke ut armen og se om det er noe forskjell.

Sikkert en dum sammenligning, men veldig beskrivende med hensyn til vektplassering.

Det er min mening.

Mvh Truls

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...