Gå til innhold

Trenger tips til nye vadesko!


Aproxi90

Anbefalte innlegg

Mine Patagonia Ultralight sticky boots som ble kjøpt i vår til 1500kr holdt ikke mål, og er på tur tilbake til leverandør som reklamasjon. De var knallgod å gå lange turer med, men gummiknastene rundt kantene på såla knakk hele veien rundt.

I tillegg gikk sømmen opp framme på begge skoene.

Har dere andre tips til sko? Skal kun brukes i ferskvann, langs elvebredden. Turene mine kan variere fra 10 til 90 minutters gåing, og setter pris på lette og konfortable sko. Men det må jo holde da!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Simms Vapor igår da jeg synes disse virker skikkelig fine til mitt bruk. Skikkelig lette, god støtte og gummisåle. Også ser de ganske tøffe ut! Jeg bytter mest på grunn av at jeg har hatt filtsåle og tryna nok ganger i vått gress og på tørr grus. Siden jeg handla i går har jeg ikke fått prøvd dem skikkelig, men de skal testes i elv lørdag og søndag. Jeg kan komme med et par kommentarer neste uke hvis du ikke allerede da har kjøpt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt samme Patagonia sko i sommer jeg også og er fornøyd. mistet endel gummi ytterst jeg også uten at det er noe problem.

Simms sine såler sitter ikke bedre, untatt den gamle stealth sålen som kom på de første L2 støvlene.

 

Er jo mulighet for studs på på Patagonia støvlene også .

 

 

Rart ingen henter tilbake stealth sålen, er jo brukt i klatresko enda

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korkers Devils Canyon ,, har brukt de et år nå.. og fisker mye på glatt underlag,trasker på rullestein etc... har med div såler jeg bytter mens jeg fisker...

Når jeg går til plasser,over fjell på rullestein så bruker jeg vibram gummisåler.. Skal jeg ut i vannet på glatte steiner,så har jeg valget mellom filt\studs eller vibram\auminiumsbarer...

Faktisk foretrekker jeg alubarer,såfremst jeg ikke må gå på tre...det blir skøytebane:) Filt bruker jeg sjeldent,fordi det blir som nevnt jæ.. glatt på gress,og det er ofte litt gress her og der.. Utbyttbare såler og boa snører kan jeg nesten ikke få fullrost nok.. dessuten er skoa utrolig lette og behagelige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aproxi90: Nå har jeg testa Simms Vapor med Vibram såle (gummi) i to dager i elva. Må si jeg er skikkelig fornøyd!

 

+god passform

+god støtte

+godt grep på land og for det meste i vann

+god ventilasjon av vann (tørker fort!)

+veldig lette

+gode å gå i

+muligheter for å sette på studs (ikke prøvd)

-glattere enn filt på stener med alger

 

Det finnes sikkert mange gode vadesko på markedet, men dette er de beste jeg har prøvd. Tips: ta med vaderne dine og prøv de i skoa du tenker på å kjøpe. Størrelse og passform kan variere ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korkers Devils Canyon ,, har brukt de et år nå.. og fisker mye på glatt underlag,trasker på rullestein etc... har med div såler jeg bytter mens jeg fisker...

Når jeg går til plasser,over fjell på rullestein så bruker jeg vibram gummisåler.. Skal jeg ut i vannet på glatte steiner,så har jeg valget mellom filt\studs eller vibram\auminiumsbarer...

Faktisk foretrekker jeg alubarer,såfremst jeg ikke må gå på tre...det blir skøytebane:) Filt bruker jeg sjeldent,fordi det blir som nevnt jæ.. glatt på gress,og det er ofte litt gress her og der.. Utbyttbare såler og boa snører kan jeg nesten ikke få fullrost nok.. dessuten er skoa utrolig lette og behagelige..

Har brukt et par korkersko dene sesongen og æ e ikke fornøyd med dæm... gummisåla som fulgte med skoen er glatt i de elvene æ har vært i og det samme i sjøen. filt funker fint i elva, er ikke glatt. og så samlet det sæ mye grus imellom skoen og såla.

får se om gummien går sæ til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aproxi90: Nå har jeg testa Simms Vapor med Vibram såle (gummi) i to dager i elva. Må si jeg er skikkelig fornøyd!

 

+god passform

+god støtte

+godt grep på land og for det meste i vann

+god ventilasjon av vann (tørker fort!)

+veldig lette

+gode å gå i

+muligheter for å sette på studs (ikke prøvd)

-glattere enn filt på stener med alger

 

Det finnes sikkert mange gode vadesko på markedet, men dette er de beste jeg har prøvd. Tips: ta med vaderne dine og prøv de i skoa du tenker på å kjøpe. Størrelse og passform kan variere ganske mye.

høres bra ut... må teste disse... eneste ulempe er at gummi blir glatt på sleip underlag.

har du prøvd disse skoene ved fiske i sjøen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Korkers'ene Tommy nevnte her virket veldig interessante!

 

For fiske i sjøen er alubarene det beste jeg har testet så langt. Har hatt en del tid ved sjøen med Patagonia skoene med alu i varierende forhold. De fungerer supert i 80% av tilfellene, noe jeg ser som "innafor." Eneste problemet jeg har hatt så langt er tykk og tett tang/tare på rullesten, men her sliter det meste.

Endret av Frode S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes Korkers'ene Tommy nevnte her virket veldig interessante!

 

For fiske i sjøen er alubarene det beste jeg har testet så langt. Har hatt en del tid ved sjøen med Patagonia skoene med alu i varierende forhold. De fungerer supert i 80% av tilfellene, noe jeg ser som "innafor." Eneste problemet jeg har hatt så langt er tykk og tett tang/tare på rullesten, men her sliter det meste.

Ennå tilgode å finne noe som står stødig på tykk tare og rullesten:) Alubarene er dritfine,men innimellom vil jeg gjerne ha annet å gå på...  de rene gummisålene bruker jeg kun når jeg beveger meg frem og tilbake mellom plasser,ofte fisker jeg på plasser hvor man går mye.. dessuten vil jeg ikke slite ut alubarene med å gå kilometervis på rullestein;) Og Korkers skoene er lette og behagelige når man går mye.. kjøp sko etter hva man skal bruke de til..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Har brukt et par korkersko dene sesongen og æ e ikke fornøyd med dæm... gummisåla som fulgte med skoen er glatt i de elvene æ har vært i og det samme i sjøen. filt funker fint i elva, er ikke glatt. og så samlet det sæ mye grus imellom skoen og såla.

får se om gummien går sæ til....

Mulig det bare er jeg som holder på å bli gammel, men Kling-On sålene til Korkers OmniTrax 3.0 virker som de har mye dårligere grep på våt stein enn første generasjon Kling-On som jeg brukte på Korkers Guide. Felt er uaktuelt å bruke på grunn av vekt og grep på land, så vurderer å prøve dette på et sålesett til Korkersskoa mine:

http://fiveten.com/products/accessories-detail/4315-aquastealth-kit-xl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Korkers Buckskin Boot. Har hatt dem i snart 2 sesonger, og er veldig fornøyd. Jeg valgte sko uten vaier fordi mange får problemer med dem.. (simms boa inkl.) Hva skal man med vaier egentlig?!

En fordel med Korkers er at du kan velge såle etter underlag. Og i tillegg krever filtsålen mindre tørketid fordi den er tynn og kan demonteres skoen <<l

Jeg opplever ofte å følge stier hvor folk i filtsåle har sklidd nedover lia, men jeg vandrer fint og trygt med sålene på mine Kokers :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...