Gå til innhold

Hallingdalselva


Fazer600

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer fra Hallingdalselva i de senere år? Har selv fisket der endel uten store resultater. Snitt vekta ligger på 2-300gram. Vet at det blir tatt noen giganter av og til.

 

Fisker stort sett med tørt fra gol camping og nedover til svenkerud. Tidvis i juni er det brukbart med insekter og vak, men dette gir seg fort utover sesongen. drar du opp til Hemsila, så er det en annen verden.

 

Lurer litt på om hvorfor elva har tapt seg så sinnsykt. For 5-10 år siden var elven en helt annen. Ser også at det har blitt vesentlig mindre fiskere i elva også, og de jeg har snakket med er enig om at elven har tapt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet lite om hvordan elva var tidligere, men kan bekrefte at det er relativt mye fisk, men lav snittvekt. Det er visstnok gjort en del kultivering i elva de seneste årene, som forhåpentligvis vil bære frukt i årene fremover.

 

At det er blitt mindre fiksere er vel ikke noe annet enn positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

1. Har i alle fall vært en god del hvitfisk i Hallingdalselva i mange år, om gjedde er en av de tør jeg ikke uttale meg noe om.

 

2. Hvor har du fått dette med at gjedde ødlegger fiskevann? Alle vann med NATURLIG bestand av gjedde går som oftes gjedde/ørret/harr/sik etc godt sammen. I alle fall der jeg fisker og har fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Jeg fisket en del i Halligdalselva for noen år siden, og etter det jeg skjønte var det ikke gjedde i de øvre delene. Oppfattet det slik at gjedda var i de stillere partiene fra Flå og nedover. Sikkert noen som ev. kan korrigere dette.

Fikk noen fine fisker i traktene ovenfor Gol. Mange fine partier der, helt opp til dammen ovenfor Ål. Fluefiskere flest så ut til å klumpe seg sammen ved campingen like nedenfor Gol. Oppover fikk jeg ha elva for meg selv.

Ellers kan det bli fine bestander av både ørret og gjedde når ting får stabilsert seg, er inntrykket mitt, men gjedda kan gjøre solide innhogg i en ørretbestand som ikke er tilvent denne "predatoren" om den dukker opp som nykommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Har i alle fall vært en god del hvitfisk i Hallingdalselva i mange år' date=' om gjedde er en av de tør jeg ikke uttale meg noe om.

 

2. Hvor har du fått dette med at gjedde ødlegger fiskevann? Alle vann med NATURLIG bestand av gjedde går som oftes gjedde/ørret/harr/sik etc godt sammen. I alle fall der jeg fisker og har fisket.[/quote']

 

Der gjedde er naturilg går oftes div. fisk sammen, men i vann der gjedde er innført har dette katastrofale følger. Masse eksempler på dette på Karmøy i Rogaland.

 

W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

All innførsel av en ny art vil ha negative konsekvenser for andre bestander. Men det er jo også der enkelte plasser det går bra, bare se all innførsel av ørret og røye rundt om i forskjellige vann, men det er ikke optimalt om vi skal legge bort fluefiskeegosimen vår og tenke moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde kom til Hallingdalsvassdraget for ca. 10-15 år siden. Sannsynligvis satt ut i Krøderen. Ørretfiske i i Elva i Flå er så godt som nyttesløst. Ser nesten ikke vakende fisk lenger. Fisker mye i traktene hvert år. Dro litt ovenfor nesbyen flere ganger i år. der var det nok av ørret, men jeg fikk desverre bare smått. Men jeg frykter at gjedda kommer til å herje der og. Den er visst kommet helt opp til Svenkerud.

 

Følg denne linken og gråt:

 

www.hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050707/LOKALENYHEITER/107070021&SearchID=73237578807096

 

En organisasjon som kaller seg Hallingfiske har/skal ruste opp ørretfiske i elva. Det er mange plakater som opplyser om dette langs elva, men jeg har ikke greid å oppdrive noen nettside hos de. Skulle ønske de hadde det, vært artig å lese om prosjektet. Noen som vet noe?

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I golinfo.no sto det: "Når en fisker i Hallingdalselva bør ørret under 25 cm slippes ut uskadd."

Er ikke det litt feil kultiverings strategi med tanke på at det er kommet gjedde i vassdraget?

 

Snadder mat for en gjedde med en sliten liten ørret =P~

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Gol og oppover er det ikke gjedde.... Har fisket i Hallingdalselva i over 30 år' date=' og er der ca. 10 ganger pr. år... Det er ei veldig bra ørretelv, fra Gol og oppover... Får ørreter på godt over kiloen på de fleste turene vi er der...[/quote']

 

Det er ingen overraskelse. Du er kjent som en luring til å få fisk. Lyst på å dele noen erfaringer eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Fikk bare lyst til å nevne min erfaring. Dra ned til elva hvor som helst der det er litt avstand til veien, så finner man fristende strekk omtrent overalt og kan glemme at man driver på med Bergensbanen og Europaveien tett innpå. Men har fått et par togsjokk under nattfiske med litt brus i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
Fikk bare lyst til å nevne min erfaring. Dra ned til elva hvor som helst der det er litt avstand til veien' date=' så finner man fristende strekk omtrent overalt og kan glemme at man driver på med Bergensbanen og Europaveien tett innpå. Men har fått et par togsjokk under nattfiske med litt brus i elva.[/quote']

Hehe, samme her!

 

Har du også fått stooor sik i garasjehølen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

:-) Nei - dårlig med sik, men en feit ørret like ovenfor saga. Lurte litt på om jeg skulle våge meg en tur opp i Hemsila til sommeren, men veit ikke helt om jeg tør. Det kryr vist av svensker og bærumsinger med dårlig folkeskikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på om jeg skulle våge meg en tur opp i Hemsila til sommeren' date=' men veit ikke helt om jeg tør. Det kryr vist av svensker og bærumsinger med dårlig folkeskikk der.[/quote']

 

Dem er det ikke mye farlig med....... dem klomper seg sammen ved "Benken" å sitter der å lyver til hverandre.... laugh.png' alt=':lol:'>

Ikke tror jeg dem får så mye fisk heller.... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre
:-) Nei - dårlig med sik' date=' men en feit ørret like ovenfor saga. Lurte litt på om jeg skulle våge meg en tur opp i Hemsila til sommeren, men veit ikke helt om jeg tør. Det kryr vist av svensker og bærumsinger med dårlig folkeskikk der.[/quote']

Sammen står vi sterkere. Vi kan vel alltids rydde oss litt plass. laugh.png' alt=':lol:'> Spøk til side - Det finnes fortsatt et par muligheter... ;)

 

Like ovenfor saga, din luring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Nå kom jeg på bedre tanker og fikk litt ro i sjela her, er til og med nesten sikker på at det blir å snike seg opp i Hensila en litt halvmørk kveld i juni.

Luring og luring Erik, lukter det storfisk så lukter det storfisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...