Gå til innhold

Snipp-snapp-snute, så var sesongen 2014 ute !


-Lars-

Anbefalte innlegg

Sin vane tro så avslutter vi også ørret-sesongen 2014 i elva som er så hemmelig at den ikke engang vet om seg selv.

Det viste seg igjen at selv ørret som knapt har sett ei kunstig flue ikke helt uten videre lar seg pille på nesa når høstløvet faller, noe man bare må ta som en utfordring.

Denne gangen så vi imidlertid en ørliten mulighet for vakende fisk og stormende jubel, da det ble meldt så godt som null vind hele helga.

Null vind ble det, men den kravstore ørreten forlanger noe spiselig på overflaten for å vake, også.

imagejpg6_zps3345d1e6.jpg

 

Slik sett ble det mye venting, enda mer enn normalt, men det er helt ok når man får oppleve slike dager i høstfjellet.

Humøret var upåklagelig fra ankomst til avreise, og vi brukte mye tid på å smøre hverandre inn med solkrem i finværet. Høyfjellsola er ikke å spøke med, selv midt i september :)

imagejpg5_zps81f4251f.jpg

 

Det var sant å si begredelige klekkinger i godværet, og vakfrekvensen deretter.

De få fiskene som fant det for godt å vake på det vesle som kom flytende nedover elva gjorde seg særdeles kostbare, så vi måtte fiske opp mot vårt aller beste for å få kontakt.

Men fisk har vi vanligvis fått tidligere på sommeren, så det er ikke det som er avgjørende på disse turene.

Å vimse gladfull langs høstelva er balsam for sjela, og det er overhodet ikke noe problem å overbevise seg selv om at man er en racer med fluestanga i denne tilstanden 8)

imagejpg4_zpse1dde86e.jpg

 

Er usikker på om det er noe å lære ut av en rapport som dette, annet enn det viktigste innen fluefiske; å nyte tida ved elva, uansett forhold og fangst :)

Vi både fikk fisk, røk fisk og skremte fisk, men det viktigste denne gangen var bare å være der . . .

imagejpg2_zpsc7106778.jpg

 

imagejpg7_zpsa673d687.jpg

 

imagejpg3_zpse783ce91.jpg

 

imagejpg1_zpsa99ececc.jpg

Endret av -Lars-
  • Lik 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at det ble en fin tur på dere i helgen ja. Har man fått, røket og skremt fisk, har man jo fått gjort det meste man kan gjøre langs elva. Hvis det hadde klekket mer med dertil hørende vaking, hadde det jo blitt mindre tid til venting, kaffe, øl, skravling og evt. andre ting man kan bli litt gladfull av...... :-) :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som du sier, Brumund !

Det er ikke få fisketurer jeg har fått spolert av ørret som finner det for godt å vake akkurat idet jeg skal slappe av med kaffe og en røyk på stolsekken.

Man blir stresset av slikt, og stress og fluefiske hører absolutt ikke sammen !

PS!, Brumund; Siden jeg nylig røpet for deg hvilken elv dette dreier seg om, så håper jeg du holder kjeft om det, slik at det ikke plutselig popper opp Simms-capser rundt hver sving neste sesong !

Fisken i denne elva liker ikke fiskere generelt og Simms capser spesiellt !

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som du sier, Brumund !

Det er ikke få fisketurer jeg har fått spolert av ørret som finner det for godt å vake akkurat idet jeg skal slappe av med kaffe og en røyk på stolsekken.

Man blir stresset av slikt, og stress og fluefiske hører absolutt ikke sammen !

PS!, Brumund; Siden jeg nylig røpet for deg hvilken elv dette dreier seg om, så håper jeg du holder kjeft om det, slik at det ikke plutselig popper opp Simms-capser rundt hver sving neste sesong !

Fisken i denne elva liker ikke fiskere generelt og Simms capser spesiellt !

 

Sixpence?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en begredelig tur rent fiskemessig. Ikke at det har blitt så mange begredelige turer i år, det har knapt blitt noen. Men to-tre timer med dau elv er nok til at jeg blir fryktelig øltørst, og det er ikke bra - i hvert fall ikke dagen derpå. Det eneste som holder meg oppe er at det er mange trivelige fluefiskere, blant annet de jeg var på tur med i helgen. Men kan vi ikke dra på tur og finne på noe annet da? Plukke sopp, gå på topptur eller smake på nye teslag. Fluefiske kjeder meg bare mer og mer. Det er dølle greier.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Lars. Plukke tyttebær om våren og fiske i Hemsil under finvær på høsten har mye av de samme elementene ved seg.

Ha-ha . . . Det er jaggu sant :-)

Men nå er det snart isfiske-sesong, og da slipper man ihvertfall å lure på hvorfor det ikke vaker !

Balansepilk på 20 meters dyp på mjøsa . . . Mer moro kan man knapt ha det i 25 minus, og ikke blir man uglesett fordi man ikke har den feteste Winston-stikka, heller ;-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...