Gå til innhold
  • 0

FISH ON!


Lundgrens

Spørsmål

Hei! 

Begynte med fluefisking i vinter 2014. Fokuserte på kasteteknikk og mye trening over lenger tid. Begynner endelig å få til ordentlige kast og god presentasjon av flua. Mitt problemer som nybegynner går på, som topic beskriver, når fisk har tatt flua. 

 

Har landet flere fine ørreter, men har mistet enda fler... Problemet mitt virker å være det samme hver gang. Etter å ha kastet og flua har landet, så hogger ørreten til etterhvert. Jeg har da vanigvis dratt inn 5-10 m line. Skal jeg da la fisken dra ut lina som ligger snurret i vannet? Og hvor høyt bør jeg løfte stangtuppen? Jeg får ofte slak line når jeg prøver å la ørreten dra snøre ut selv, og har derfor mistet en del fin fisk. Bestemte meg derfor at neste fiske skal draes opp med engang, ikke med snella, men rett og slett med å dra inn snøret med hånda og holde press. Fikk opp fisken, så tenkte at dette må være rett teknikk... Rett etterpå mistet jeg en svææær ørret på dette. Hadde alt for mye press på snøret sikkert. 

 

 

Så kan noen av dere erfarne fiskere hjelpe meg med noen tips til å "kjøre" og lande fin fisk ? Spesielt da, med en del snøret som allerede er dratt inn i starten. 

 

Takk :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei, er litt tilvenning dette, men de aller fleste fiskene kjøres ikke på snella, men holder snøret i hånden og lar den ta snøre hvis den vil ut. Holder igjen med passe press, og lar fisken ta snøre som du lar gli mellom fingrene. Hold snøret stramt, gi snøre når du må, og når du drar inn, så holder du snøret og stang i samme hånd, og drar inn med motsatt hånd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med THJ. Prøv å ha stramt snøre mellom stangtupp og fisk. Men hold ikke igjen hvis fisken drar utover.

 

Hvis du får på større fisk kan det være hensiktsmessig å prøve å "få den inn på snella". Det vil si at du må prøve å sveive inn løssnøret samtidig som du kjører fisken med andre hånda. Da holder de fleste stang og snøre med en hånd i ett grep, mens andre hånden sveiver inn løssnøret for harde livet. I denne prosessen er det viktig å ikke få slakt snøre mellom stangtopp, og samtidig gi snøre hvis fisken ruser utover.

 

Når alt sløssnøre er sveivet inn på snella skal det være direkte kontakt mellom snellas brems og fisken, og man får dermed utnyttet bremsen og må justere den etter hvor tynn fortom du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Jarle her. Førsteprioritering er å "stabilisere" fisken og holde stram line. Så fort jeg føler jeg har kontroll så sveiver jeg opp all løsline og lar snella gjøre resten av jobben. Har mistet eller ryki mange fisk fordi jeg har lekt cowboy å kjørt fisk med hånda. 

Frem til jeg har all line på snella lar jeg fisken få bestemme. Gi den line om den svømmer fra deg, og trekk inn om den kommer mot deg.

Stangtuppen prøver jeg å holde rett til værs ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Jarle her. Førsteprioritering er å "stabilisere" fisken og holde stram line. Så fort jeg føler jeg har kontroll så sveiver jeg opp all løsline og lar snella gjøre resten av jobben. Har mistet eller ryki mange fisk fordi jeg har lekt cowboy å kjørt fisk med hånda. 

Frem til jeg har all line på snella lar jeg fisken få bestemme. Gi den line om den svømmer fra deg, og trekk inn om den kommer mot deg.

Stangtuppen prøver jeg å holde rett til værs ;-)

Enig! Jeg pleier samtidig å ta en rask sjekk at lina ligger løst og fint og ikke er i nærheten av busker, lyng og annet. Når fisken tar løsline og man slipper med fingrene har det en tendens til å bli litt "hoppete" i litt rykk og napp og løslina får sitt eget liv. Da er det fort gjort at løslina finner frem til et buskas på egen hånd...og det vil man sjelden...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med THJ. Prøv å ha stramt snøre mellom stangtupp og fisk. Men hold ikke igjen hvis fisken drar utover.

 

Hvis du får på større fisk kan det være hensiktsmessig å prøve å "få den inn på snella". Det vil si at du må prøve å sveive inn løssnøret samtidig som du kjører fisken med andre hånda. Da holder de fleste stang og snøre med en hånd i ett grep, mens andre hånden sveiver inn løssnøret for harde livet. I denne prosessen er det viktig å ikke få slakt snøre mellom stangtopp, og samtidig gi snøre hvis fisken ruser utover.

 

Når alt sløssnøre er sveivet inn på snella skal det være direkte kontakt mellom snellas brems og fisken, og man får dermed utnyttet bremsen og må justere den etter hvor tynn fortom du bruker.

I tillegg pleier jeg om det er mulig å gå bakover mens jeg gjør dette. Det sikrer at du ikke trenger å sveive inn like mye snørre, da fisken "drar" litt mer ettersom du går bakover.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg tror jeg mister en del fisk fordi jeg gjør alt jeg kan for å få den på snella, men føler at jeg ikke er trygg før den er der med tanke på utras osv.

 

Jeg prioriterer det slik:

  1. Få kontroll på fisken
  2. Sveive inn snøret på snella
  3. Sveive inn fisken

Jeg holder stanga lavt med ca 45 graders vinkel. Hvis det er litt størrelse på fisken så hviler jeg butten mot magen/brystet for å ikke bli sliten i armene. Det er nok ingen fasit på dette. Gjør det du syns er behagelig.

Endret av oyvindlw
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For min del mister jeg veldig lite fisk selv om jeg kjører de aller fleste med hånda. Tror det er lettere å miste kontroll om man fokuserer på å få inn snøret på snella. Mistet mye mer fisk når jeg gjorde det selv.

Bare være litt følsom med fingrene, så har man full kontroll på den måten.

Drar fisken masse snøre med en gang, og nesten all løslina, da kjører jeg den på snella. Aldri ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...