Gå til innhold

Støvler og bruk: En gang for alle...


Skævvens_Mann

Anbefalte innlegg

Jeg bruker utelukkende gummistøvler som fottøy på fiskturer, også på de lengste marsjene med skikkelig tung sekk (har selvsagt vadere med meg i sekken). Gummistøvler av god kvalitet har mange gode egenskaper som allround fottøy for turbruk: De er helt vanntette, og fine å fiske i siden man kan vade litt ut på langgrunne steder. Videre er de relativt lette, man får ikke gnagsår i dem, og jeg blir ihvertfall langt mindre svett på beina enn med lærstøvler med membran, siden det er god lufting oppover - gummistøvler sitter jo ikke tett inn mot leggen. Og ikke minst tørker de ekstremt fort, noe som jo kan være et stort problem med lærstøvler i felt.

Jeg pleier å bytte ut de sålene som følger med med et par innleggssåler av god kvalitet. Da har man behagelig, billig, og vedlikeholdsfritt fottøy til allround turbruk i flere år.

 

De Vikingstøvlene de linkes til ovenfor er veldig bra. Selv bruker jeg en klassiker fra Viking som heter Slagbjørn, som passer min fot noe bedre. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er verdt å huske på når man velger ulike typer fjellsko, er at stivheten i sålene er beregnet på ulikt bruk.

 

For eksempel har en fjellsko beregnet for gåing med tung sekk, alt for stive såler til å vandre i marka med på fisketur, eller å gå i fjellet med lettere oppakning. Og da uavhengig av avstander. Hvis sålene er beregnet for fjellgåing med 40 kilo reinskjøtt i sekken, så er de gjerne meget mye stivere enn hva som er behagelig når du ikke bærer tungt.

 

Og motsatt: En lett fjellsko beregnet for hardgåing, men med lett oppakning, har mye mykere såle, nettopp fordi den skal være komfortabel til det den er tiltenkt. Lett oppakning.

Nja. En stiv såle gjør det først og frems mulig å bruke bare tuppen av skoen når man går bratt oppover. Prinsippet er det samme om man klyver over berg eller klatrer til topps. Den gir også avlastning i steinrøysa da man får god balanse selv om skoen bare har et lite festepunkt. Og den tåler naturlig nok mye lengre turer i veldig steinete terreng da man ikke blir så sår under føttene som av mykere såler. I tilegg fungerer stegjern bedre på stive fjellstøvler. Så i min bok er det mere enn bare vekten på ryggen som dikterer fottøyet. Hvor man går mener jeg er det viktigste, men egen form, vekt på ryggen, type tur etc er alle faktorer å ta hensyn til. Men men, så lenge man ikke går i sokkelesten så går det vel greit tenker jeg. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men men, så lenge man ikke går i sokkelesten så går det vel greit tenker jeg. 

 

Japp, det er det jeg mener også. det kan bli veldig feil å bli

for detaljert. Gode støvler er de du trives med og ikke gir deg

gnagings. Litt sår under fotsåla blir du uansett etter en lang

traving. Sånn er det bare..... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. En stiv såle gjør det først og frems mulig å bruke bare tuppen av skoen når man går bratt oppover. Prinsippet er det samme om man klyver over berg eller klatrer til topps. Den gir også avlastning i steinrøysa da man får god balanse selv om skoen bare har et lite festepunkt. Og den tåler naturlig nok mye lengre turer i veldig steinete terreng da man ikke blir så sår under føttene som av mykere såler. I tilegg fungerer stegjern bedre på stive fjellstøvler. Så i min bok er det mere enn bare vekten på ryggen som dikterer fottøyet. Hvor man går mener jeg er det viktigste, men egen form, vekt på ryggen, type tur etc er alle faktorer å ta hensyn til. Men men, så lenge man ikke går i sokkelesten så går det vel greit tenker jeg.

Ikke enig :-)

"Stiv tupp" går på oppbygningen av sålen, og ikke om den generelt er stiv/myk.

"Avlastning i steinrøysa" går jo nettopp på det jeg sier; at sålens stivhet/avlastning er tilpassa vekt. Alt er jo kompromisser. Det er jo ikke sånn at en jernsåle er best å gå med, selv om den sikkert hadde avlasta maks. Fordi den hadde vært for stiv til alle formål.

Å bli "sår under føttene" eller ikke på grunn av vekt, er jo et argument for stive NOK såler Joggesko og 40 kilos sekk er dårlig match. Akkurat som superstive såler er glatt og ufølsomt uten oppakning.

Det er en grunn til at Vibram lager 10-talls ulike gummiblandinger/stivheter til fjellsko. Selv om de ser tilsynelatende ganske like ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg uttrykte meg dårlig André, men poenget mitt var at man bør først og fremst velge sko etter hvor man skal gå, og så hvor tung sekk man har m.m. En stiv såle har flere egenskaper å ta hensyn til enn hvor tung børa er. 

Endret av Terje S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å tenke vekt på person også , spesielt når man leser anbefalinger om sko fra folk. Tipper spinkle Andrè med sekk veier det samme som meg uten , da oppfatter vi nok samme sko litt annerledes :)

 

Lite PS : Addidas har nå Stealth gummi i noen av skoene sine ! Sjekk ut Terrex modellene http://www.fjellsport.no/kampanjer/outlet/fottoy/adidas-terrex-solo-dark-solar.html

 

http://www.fjellsport.no/kampanjer/outlet/fottoy/adidas-terrex-scope-gtx-ftwr-white.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detta med såle er veldig avhengig av din "egenvekt". Jeg har en egenvekt på

ca 90KG (krrraaaaftig KAR!). Dette kan diskuteres i det uendelige.

Men jeg mener bestemt at en LETT person kan i mye større grad

velge blant såler enn deg jeg kan med min vekt. Derfor må jeg bare

avfinne meg med dette og heller velge allround-såler.

 

Ikke kom med at det er totalvekta som gjelder. Bruk hue så

fatter du hvorfor det ikke dreier seg om totalvekt...

 

Det som er viktig er at du aldri skal føle at støvelen klemmer

eller gjør deg "sår" på turer. Det er helt greit å bli ØM

under totta, men ikke sår...

 

Jeg aksepterer altså å bli litt ØM under tottelittene.... :-)

Endret av Skævvens_Mann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg uttrykte meg dårlig André, men poenget mitt var at man bør først og fremst velge sko etter hvor man skal gå, og så hvor tung sekk man har m.m. En stiv såle har flere egenskaper å ta hensyn til en hvor tung børa er. 

 

 

Absolutt - enig at det er et poeng, Terje. 

Lars P har vel også et godt poeng med tanke på egenvekt oppi det hele  :) Jeg holder meg (enn så lenge) under 70 kg og er slank, så det påvirker jo også "trykket" på sålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men merker sørgelig nok, at jeg ikke kan spise like mye nå som før, for å opprettholde matchvekta  ;D Noe drit å passere 40 gitt. Spise mindre, føle et behov for å date yngre damer osv  ;D

Andre, fortsetter du å tenke sånn vil du føle deg som 50 allerede 50-årene! :rolleyes:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...