Gå til innhold

På tide å diskutere krok!


Per Ola Bjørneseth

Anbefalte innlegg

Har ikke sett noen tråder om krok her inne, så derfor starter jeg en. Etter å ha fisket noen år og møtt flere forskjellige typer fluefiskere, så har jeg aldri opplevd at noen diskuterer krok. Detaljer på fluene som haletråder og lignende diskuteres i lang tid, men den store kroken som henger ned mellom blir aldri diskutert, noe jeg har tenkt over og synes er ganske merkelig. Nå er jeg selv opptatt av detaljer, men dette handler mest om å mestre fluebinding på en så god måte som mulig og det å ha trua på flua. Dette gjelder sikkert de aller fleste.

Men hvorfor har ikke flere fluefiskere fokus på kroken? Er det fordi vi ikke kan gjøre noe med det? Har det ingen betydning for fiske? Eller er dette en godt bevart hemmelighet blant de som får mer fisk enn meg selv? Og hvorfor er det ikke utviklet flere mønstre som forsøker å skjule kroken? (Krokingsegenskapene er selvsagt en viktig faktor her)

Et annet interessant syn er hvorfor fisken tar. Er det fordi den rett og slett ikke ser kroken? Eller velger den å overse den? Det samme gjelder for så vidt også fortom.

Tror dere vi ville fått flere fisk til å ta dersom vi hadde fisket med fluer ”uten” krok? Og hvordan vil framtidas fluekroker se ut? Vil de bli tynnere og tynnere, vil de designes med gjennomsiktighet og farger for og skjules bedre?

Dette ble mange spørsmål på en gang, men håper på noen interessante syn fra de langt mer erfarne her og en god diskusjon!

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok er kult!

 

Jeg opplever derimot at mange er veldig opptatt av kroken og det diskuteres med jevne mellomrom både her og i andre fora.

 

Mothakeløse kroger i motsetning til kroker med nedklemt mothake, forårsaket stor temperatur her inne for ikke så lenge siden. Mange rekekroker har også vært gjenstnand for debatt  - Kappa vs F314 for å nevne ett eksempel.

 

Mønstre som sjuler kroken har blitt utviklet. På mange av disse står krokspissen vendt oppover såkalte "up side down" fluer. Mange mener at disse kroker for dårlig, og det er nok grunnen til at disse ikke har slått an. Personlig tror jeg ikke det er nødvendig å skjule kroken og gidder ikke bry meg med det.

 

Fisken ser nok kroken, men resten av flua ligner tilstrekkelig på føde og det holder. Ja det er et paradoks at vi bruker å mye tid på detaljer i fluene men "glemmer" å skjule kroken. Det er "den rosa elefanten i rommet". Det sier kanskje mye om hvor mye fisken akseperer av avvik fra originalen.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mothakeløse kroger i motsetning til kroker med nedklemt mothake, forårsaket stor temperatur her inne for ikke så lenge siden. Mange rekekroker har også vært gjenstnand for debatt  - Kappa vs F314 for å nevne ett eksempel.

 

 

Hva dreide denne diskusjonen seg om med mothake vs. nedklemt mothake? Har du en link? Har selv brukt nedklemt mothake, men har nå i vinter gått til innkjøp av mothakeløse, så har ingen erfaring her

 

Endret av Per Ola Bjørneseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dreide denne diskusjonen seg om med mothake vs. nedklemt mothake? Har du en link? Har selv brukt nedklemt mothake, men har nå i vinter gått til innkjøp av mothakeløse, så har ingen erfaring her

 

 

Kort fortalt - Noen mente at kroker som fra produsent var konstruert uten mothake kroket bedre enn ordinære kroker med nedklemt mothake. Jeg trot du skal klare å finne frem til diskusjonen ved hjelp av søkefunksjoen her inne.

 

Personlig binder jeg på kroker med mothaker og klemmer ned om må/ønsker det der og da. Det gir meg større frihet, samtidig som utvalget av kroker er mye større.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok vært diskutert kroker her inne opptil flere ganger. Noen mener at man mister mere fisk på mothakeløkse kroker, mens andre, meg selv inkludert, ikke har samme opplevelsen. Så lenge jeg klarer å holde lina stram, kan jeg ikke si at jeg har mistet mer fisk enn før i tiden. Synes også at de kroker bedre enn de med mothaker. Men noen modeller, som f.eks tmc 103 bl og Hends 404 er litt tynne og retter seg ut, eller brekker. Men med Hends 454, som er litt tykkere i godset, har jeg ikke opplevd det, selv ikke på relativt stor fisk i ganske hard strøm.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ihvertfall litt høyere puls når en fisk kroket på mothaksløs krok setter kurs rett imot seg, enn om det hadde vært krok med mothake :-)

Dette med små detaljer i fluene er nok ofte av større betydning for fiskeren/fluebinderen enn fisken, mens andre ganger kan det ha stor betydning for fluas fiskbarhet.

Mitt inntrykk er at slike detaljer kan være av større betydning på steder hvor det er generelt høyt fiskepress.

Krokbøyen vil uansett henge under der, så det går nok litt på at fisken ikke er utpreget smart, også ;-)

Endret av -Lars-
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krok diskuteres det jo rett som det er ved elva, synes jeg :-) Nesten litt for ofte, på bekostning av imitasjoner. Men det er moro også da, og ikke minst nyttig  :)

 

Noen mener man mister flere fisker på nedklemt mothake, enn med mothakeløse kroker. Og det er nok en sannhet. Under noen omstendigheter. Det man mister minst med, er kroker uten nedklemt mothake, designet med mothake - og kroker uten mothake, designet for det  :)

 

At krok diskuteres? Jo, i massevis langs elva - og til og med her inne. Men av og til blir det så voldsomt reklame for "sine" mothakeløse kroker her inne, at vi later som vi ikke bruker dem  :D

 

Krok er interessant: Fra den tiden vi "alle" brukte M94833/TMC5230 til i dag hvor det finnes ekstremt mange bra kroker. Og noen dårlige også fortsatt. Men det er vel i grenselandet her det diskuteres  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ihvertfall litt høyere puls når en fisk kroket på mothaksløs krok setter kurs rett imot seg, enn om det hadde vært krok med mothake :-)

Dette med små detaljer i fluene er nok ofte av større betydning for fiskeren/fluebinderen enn fisken, mens andre ganger kan det ha stor betydning for fluas fiskbarhet.

Mitt inntrykk er at slike detaljer kan være av større betydning på steder hvor det er generelt høyt fiskepress.

Krokbøyen vil uansett henge under der, så det går nok litt på at fisken ikke er utpreget smart, også ;-)

har samme inntrykk om at detaljer har større betydning på steder det er høyt fiskepress. Har flyttet til Finnmark nå og har inntrykk av at fisken tar uansett hva du serverer, i motsetning til på østlandet i elver med langt høyere fiskepress

men hvorfor eksperimenterer ikke fler med fluemønstre som skjuler kroken for fisken på steder med høyt fiskepress? har detaljene på flua større betydning enn en krok som tydelig vises og henger under? eller har den ingen betydning om den vises? det virker som de fleste har inneforstått seg med at slik er det og ikke bryr seg særlig om det. nå tror ikke jeg selv at det har så voldsomt stor betydning, men synes likevel det er interessant å tenke over, da spesielt i klart vann, vanskelig fisk ol.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å bli enige om krok da vi alle er fra forskjellige deler av landet og fisker i forskjellige habitater. Hadde en fin samtale med Erik Eikre her om dagen nedpå Gero og der hadde vi egne meninger begge to om de samme krokene fordi vi fisker i forskjellige miljøer der størrelsen på fisken var en viktig faktor i samtalen.

Vi velger kroker etter eget behov og da blir det fort forskjellige meninger om de samme produktene.

Min favorittkrok over aller kroker da med rett hals er tmc100. Knallbra krok som alltid sitter godt. 103bl har jeg mista for mye fisk på så hends 404bl tok over er for denne som en soleklar forbedring når det gjelder å holde på steinvill fjellørret feks. Der jeg ofte fisker er 404bl sterk nok i massevis i forhold til snittet på fisken og det tynne godset egner seg godt til døgnfluer ol. som skal sitte litt høyt i skorpå. Hends 454bl har tjukkere gods og disse bruker jeg på vårfluer og lignende der flua trenger litt mer vekt i krokbøyen for å bli presentert riktig. Jeg tenker allltid på krokbøyen som ett lodd i forhold til hvordan flua vil lande og velger ofte kroktype i forhold til den tanken.

En annen krok jeg er glad i er tmc2488. Knallbra krok til mygg, klekkere, maur osv. Fin kurve på den kroken og denkroken og den kroker godt.

Jeg binder 50/50 på kroker med og uten mothaker. Noen ganger klemmer jeg inn mothaken og andre ganger lar jeg den bli for å dra opp litt småfisk for kultiveringa sin skyld.

Det finnes jo ett utall antall kroker på markedet og her har jeg dratt frem noen få tørrfluekroker jeg har brukt mye de siste åra. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluekroker er interessant ja!

Selv om jeg har bundet fluer siden tidlig 80-tallet, har jeg nok vært svært konservativ mht valg av kroker, og brukt mye mustadkroker. Rett og slett fordi jeg bruker det jeg vet holder, eller hvor mye ting sånn cirka tåler. Bruker også mye tiemco og kamasan.

Forige vinter kjøpte jeg likevel noen poser hends-kroker, fra str. 16-12. Må bare si at jeg synes de virker svært skjøre pga tynn tråd, men de tiltaler meg også med sin noe åpne krokbue. Smekre kroker, spør du meg. Har prøvd de litt i sommer, og de fiskene jeg fikk på de satt godt, og jeg mistet ikke flere fisk på de enn på andre kroktyper. Men jeg for min del vil nok ta det ekstra pent om en større fisk tar disse tynne krokene.

Å binde på disse tynne krokene syntes jeg var litt utfordrende pga den tynne krokstammen naturlig nok, føler jeg må være ekstra fin på hånden. Samtidig kan det bli smekre, lettdressede fluer med lav egenvekt.

Har ofte lurt på selv om fisk oppfatter selve kroken, og om dette skremmer den. Men det er jo noen fluemønster som er så sparsomme at selve kroken enten blir en vesentlig del av flua, eller i alle fall svært synlig. Mitt syn på dette: tror vi overdriver hvor "smart" fisken er, og litt avhengig av fiskepress, fiskeforholdene og hvor sulten fisken er så aksepterer fisken kroken som en del av byttet. Jeg tror fisken rett og slett ikke helt skjønner hva den ser.

Personlig så mener jeg at kroken mange gange er avgjørende, noen ganger helt avgjørende, for om flua får den riktige form og siluett. Men dette vet mange andre svært gode fluebindere her inne mye mer om enn meg :) !   

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fluekroker er interessant ja!

Selv om jeg har bundet fluer siden tidlig 80-tallet, har jeg nok vært svært konservativ mht valg av kroker, og brukt mye mustadkroker. Rett og slett fordi jeg bruker det jeg vet holder, eller hvor mye ting sånn cirka tåler. Bruker også mye tiemco og kamasan.

Forige vinter kjøpte jeg likevel noen poser hends-kroker, fra str. 16-12. Må bare si at jeg synes de virker svært skjøre pga tynn tråd, men de tiltaler meg også med sin noe åpne krokbue. Smekre kroker, spør du meg. Har prøvd de litt i sommer, og de fiskene jeg fikk på de satt godt, og jeg mistet ikke flere fisk på de enn på andre kroktyper. Men jeg for min del vil nok ta det ekstra pent om en større fisk tar disse tynne krokene.

Å binde på disse tynne krokene syntes jeg var litt utfordrende pga den tynne krokstammen naturlig nok, føler jeg må være ekstra fin på hånden. Samtidig kan det bli smekre, lettdressede fluer med lav egenvekt.

Har ofte lurt på selv om fisk oppfatter selve kroken, og om dette skremmer den. Men det er jo noen fluemønster som er så sparsomme at selve kroken enten blir en vesentlig del av flua, eller i alle fall svært synlig. Mitt syn på dette: tror vi overdriver hvor "smart" fisken er, og litt avhengig av fiskepress, fiskeforholdene og hvor sulten fisken er så aksepterer fisken kroken som en del av byttet. Jeg tror fisken rett og slett ikke helt skjønner hva den ser.

Personlig så mener jeg at kroken mange gange er avgjørende, noen ganger helt avgjørende, for om flua får den riktige form og siluett. Men dette vet mange andre svært gode fluebindere her inne mye mer om enn meg :) !   

Jeg er helt enig i at ørret spesielt har fått et ufortjent rykte på å være smart. Det at fisken rett og slett ikke skjønner hva det er tror jeg også er et godt poeng. Men en skulle vel også tro at en og annen fisk lar seg skremme av kroken? Blir synsing fra min side, men jeg ville synes det er merkelig hvis det ikke er tilfelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at ørret spesielt har fått et ufortjent rykte på å være smart. Det at fisken rett og slett ikke skjønner hva det er tror jeg også er et godt poeng. Men en skulle vel også tro at en og annen fisk lar seg skremme av kroken? Blir synsing fra min side, men jeg ville synes det er merkelig hvis det ikke er tilfelle

Det tror jeg også! Kanskje spesielt på steder der det fiskes mye og fisken får erfaringer,(dårlige sådanne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanak og Knapek går hånd i hånd... :) Begge merkene har mange utsøkte kroker og et bredt utvalg. Jeg vil slå et lite slag for Dohiku(og Maruto) sine kroker jeg, da. Et par merker som kanskje ikke er like kjent, men som lager skikkelig bra og tilfredstillende saker. Japanstyle.

 

http://dohiku.eu/6-fly-hooks-dohiku-barbless-and-other-hooks

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per Ola.

Interessant dette med krok, syntes jeg. Man vier så mye tid til stenger, liner ikke minst fortommer og imitasjoner, at det å sette seg inn i krok og dens egenskaper, er i mine øyne viktig.

Krok er nok debattert oftere enn du gir inntrykk av, og tråden det nevnes høyere opp, er denne: http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php/topic/22774-krokigjen/?hl=%2Bkrok+%2Bigjen

 

Jeg mener Kjell Karlsen, har et innlegg der, som jeg personlig, mener er verdt å merke seg. Kanskje først å fremst, forde den forklarer ganske godt hva jeg selv mener, uten at dette skal fremstå som noe annet en personlige erfaringer.

 

I den store krokjungelen, har jeg av en eller annen grunn, fått fot for kroker med finnish i black nickel. Hvorfor?... Aner ikke. Jeg bare liker inntrykket det bidrar med på mange av mine imitasjoner..

Har to kroker, med denne finnishen, som skal sjekkes nærmere før årets fluebinding kan ta av for fullt igjen. Dette er Hends 400 og en krok fra Gamakatsu, som begge er tørrfluekroker i black nickel. Hends kroken, har jeg bundet noen fluer på, og den ser lovende ut. :-)

Kroker jeg liker, og kommer til å binde på for sommeren er som følger:

Tørrfluer og flytende nymfer/klekkere:

* TMC 102Y   - No hackel, parachute og vårfluer.

* TMC 1112Y - No hackel og mygg

* TMC 921 - Små no hackel og mygg, samt Vulgata (forlenget kropp)

* Hends 400 - Min std. krok til alt tørt (Samt Gamakatsu sin krok F10)

* Hends 454 - Min std krok i det mothakeløse segmentet.

 

Klekkere/Buzzere:

* TMC 2478/88 : Buzzere og F- fly versjoner og vårfluepupper.

* TMC 212Y: Klekkere som skal henge i overflaten.

* Hends 500: Mothakeløst alternativ til mye av det samme som de andre krokene her...

* Kamasan B 100: Buzzere, klekkere og pupper.

 

Det er mye krok å velge i, og mange vil nok velge helt andre løsninger enn hva jeg har gjort så langt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente ikke at det ikke har vært diskutert kroker her tidligere. Det jeg prøvde med denne tråden var en diskusjon rundt hva fisken ser av kroken (selve krokspissen) og om den i det hele tatt bryr seg om det. Jeg vil anta at fisken ser den delen av kroken som henger ned, men hvorfor velger den fortsatt å ta flua? Det var ikke ment som en tråd om ulike typer kroker (merker, mothakeløse osv.) Mulig jeg formulerte meg litt uklart, men det var det som var tanken med denne tråden

Endret av Per Ola Bjørneseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så MYE fisk som forskjellige fiskere i alt fra big game til forskremte makkfiskere får, så trur jeg faktisk at fisken som regel blokker ut akkurat det elementet i angrep og bestemmelsesøyeblikket. Stort og treble, mothakeløst og smått. Om fisken har tatt, så ignorerer altså de urgamle insitinktene og dumskapen det litt rare elementet i bytteobjektet, trur jeg da... angel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urrghh :P  My bad Per Ola. Jeg missforsto nok meningen din.

 

Hva fisken ser, i forhold til hva den bryr seg om, er nok relativt lite. Den ser nok forskjellen på et innsekt uten krok og en imitasjon med, men den har ingen forutsetning for å forstå forskjellen.

Bildet blir nok helt annerledes, om man fisker på fisk, som har sett og merket krok noen ganger over en kort periode.

F.eks en Ørret i Hemsila, som under klekking av Aurivilli, har gnagd seg fast i krok for 3 gang på samme dagen, utvikler nok en raskere skepsis til avvik fra originaler..

Under testfiske med forskjellige nymfer under vann, ble det redegjort, for at kroker med black nickel finnish, gav langt flere take av fisk enn noen annen finnish. Hvor vitenskapelig denne testen ble utført, kan man diskutere, men det var et antall konkurransefiskere, som fisket over korte perioder, med like imitasjoner, bundet på kroker med forskjellige farger. Underveis rullerte de på hvem som brukte hvilken farge på kroken, og slik holdt de på til de hadde testet samme fargene alle sammen. Resultatet var helt klart tydelig favorisert mot black nickel..

Jeg har testet litt forskjellige løsninger, for å gjemme kroken, men som nevnt over her, har dette gitt dårlige resultater, da de ble bundet upside down og kroket dårlig. Mener de ikke fisket noe bedre heller....

En ting til, som jeg mener er en utfordring, på lik linje med kroken, i forhold til hva fisken ser og kan gjennomskue oss på. Og det er den greia som henger i fronten på flua. Fortommen.. Men det er en helt annen sak.. :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det vel også veldig an på bunn og lysforhold, reflekser, og hva som ellers finnes av materialer i flua? Om man skal gå i dybden mener jeg!? Utrolig mange av krok-valgene mine er svarte som natta. Hmm...interessant, Ronny :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...