Gå til innhold

Fluer i gave - hva må med?


moonfisher

Anbefalte innlegg

En laksefiskende slektning av den litt eldre sorten tilstod for meg under et familieselskap at noe av det hyggeligste han gjorde var å fiske ørret i noen vann der de har hytte (Rauland tror jeg). Siden jeg jo er en ivrig fluebinder og en skikkelig trivelig fyr bestemte jeg meg på flekken å sende han en overraskelses bursdagsgave med et fint utvalg ørretfluer. Jeg fisker altså etter tips om hvilke mønstere som må med?

Jeg har konkludert med at cdc-mønstere utgår for å gjøre det enklest mulig for en arme laksefisker, og videre har han nok bikka 70, så det er et poeng at de er greie å se for han; dvs små myggklekkere utgår også.

Det jeg har bundet opp sålangt er (2 stk av hver):

 

Daddy longlegs i passe str.

Sorte maur str 12

Røde skogsmaur str 14

Bibio str 13

Brun "bustedøgnflue" str 13

Streaking caddis str 10 og 14

Rakkelhanen str 16

 

Hva mangler for å gjøre denne boksen komplett krem??

 

Moonfisher

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du har bundet et fint knippe fluer for det tenkte fisket. Ville kanskje lagt ved et par Shipman's buzzers som Øyvind Jensen sier, eller noen lettdressede palmermygg. Kan være vanskelig på fjellet uten mygg.

 

I tillegg kanskje et par klassiske våtfluer som Zulu Silver, March Brown, Heckam Peckam og Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vel ikke kutte ut myggklekkere som er meget viktige her i Telemark.  De behøver ikke være så små, #14-16 er passe størrelser i de områdene som ligger rundt Rauland og ellers i Telemark i den høyden.  Foruten Superpuppa som er nevnt så ville jeg tatt med noen Palmer-mygg/Griffiths Gnat #16.  Hareørenymfa er også en killer i ulike str med og uten kulehode.

Ellers så er det flere vann i dette området som huser Vulgata.

 

Ble ikke bare et tips ekstra dette men sammen med de du har ville dette være en ganske komplett boks her i Telemark og spesielt opp i høyden.

 

Kjell Karlsen

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...