Gå til innhold

Kjøp av Vadere


Steffen F

Anbefalte innlegg

Hei, har da klart sjakktrekket å kjøpe Bellybåt før jeg har fått meg vadere. Så Nå var det på tide.. haha
Har sett på en del vadepakker, alt fra 2000-3000kr Fellesnevneren her er at de ikke er i Gore-tex. Og jeg lurer egentlig på om eks. Guideline Diver Sonic eller Simms Freestone er kurrante? Skal brukes til både fersk og Saltvann, i hovedsak Saltvann. 
Og er Filt eller vibram såle å anbefale?
Vil helst holde med på maks ~3000kr for bukse+sko (Kompenserer størrelse på vadesko for neoprensokk? eks. jeg bruker str.42 normal, må jeg opp i 43 i vadesko?)

Glømmer alltid ting, så bare å be meg utdype hvis det trengs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger så avgjort ikke gore-tex membran på vadebuksa di ;-)

Simms Freestone buksa er god, og det samme er mange andre rimelige vadebukser.

Skal du sitte mye ute i bellybåt i kaldt vann så kan til og med neoprenbukse være å anbefale, men generelt er nok pustende vadebukse greia å gå for.

Når det gjelder vadesko mtp saltvannsfiske, så ville jeg sterkt vurdert såle med studs, ihvertfall om du velger gummisåle.

Gummisåler, som feks Vibram, gir ikke på langt nær like godt feste på våte svaberg og stein som filtsåle.

Men filtsåle er skummelt glatt på annet underlag, som feks vått gress og gjørme.

Endret av -Lars-
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på studs, men får frysninger av tanken på lyden de lager når de gnisser på stein...
Klarer meg fint på svabergene med vanlige sko for tida, falt bare to ganger på Mandag  <<l 
Hvis det blir for ille kjøper jeg studs man drar over skoen(hofteforsikring).  
Har mest lyst på Vibramsåle så slipper jeg drasse med to par sko på tur.    

Takker for tipsene.
det med Gore-tex var egentlig at jeg så noen plasser at diverse vadere ikke tålte saltvann, det sagt fra posten nærmere 10 år gammel, antar det har skjedd mye på den tida. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Kjenner meg igjen i gåsehud-opplevelsen du får når det gnisser mot rullestein... Har alltid sliti med det ;) Sjøl har jeg enda ikke sett det store behovet for å skru studs inn i mine (Simms)vibram-såler ved sjøbruk, og jeg har ikke tryna nevneverdig heftig enda. Bruker forresten Simms sine Vapor.

Nb:Ja, regelen er vanligvis å gå en størrelse opp i vadesko i forhold til det du vanligvis bruker. Det er som regel alltid digg med tjukke raggsokker :)

Endret av Olav Haug
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang studs, så pådro jeg med en skikkelig hjernerystelse pga glatt underlag (algegrodd svaberg) og filtsåler for kort tid siden.

Fikk litt skrekken etter dette, det kunne fort gått enda verre!

Studs er nå montert. det gnisser ja, men det sitter. Og det sitter langt bedre enn hva jeg hadde forventet.

 

Freestone er helt ok. de holder vannet ute og puster. litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere snakket positivt om crosswaterskoene her på forumet, men nå er jeg ikke like begeistret lenger. Lette, behagelige sko til en meget behagelig sum. Problemet er bare at de varer max en kvart sesong før de rakner i alle bauger og kanter. Iallefall de 3 parene jeg har sett i aksjon. Det er vel med vadesko som med alt annet, man får det man betaler for.

Når det gjelder vadere kan det være at du kommer over noen vision ikon til en pen sum. Mine er på 4 sesongen ellernoe og har ingenting å utsette på de annet enn at de er litt baggy i passformen. Dette på godt og vondt. THH lanserte på sist tur. Om man tryner i romslige vadere sklir du inne i vaderne i stedet for at vaderne sklir mot berget/bakken. Lurer på om det kan være noe i det da jeg har ramla en del uten å slått høl på buksa enda.

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Simms freestone vadepake med vibram såle på skoa. Til min fornøyelse ble jeg faktisk oppgradert til Simms Rivershed sko fordi butikken ikke hadde flere Freestone sko med Stream Tread igjen  <<l  Pakken ankommer en gang denne uken tenker jeg :)

Hørte at   Crosswater skoa har produksjonsfeil på et av partiene?

Endret av Steffen F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm...med mindre du har flust av penger er min anbefaling å gå for billige vadere...du får ikke samme comfort, men det er kjipt når vadere til 5000.- lekker etter en sesong....min erfaring er at det vil den gjøre...om den er billig eller dyr....jeg styrer unna filtsåler...heller gå forsiktig i fjæra enn å tryne konstant på alle andre underlag))

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Jeg tror du må se på hvor mye du bruker buksa og hvor mange turer du gjør per år. Å si at det ene materiellet er bedre enn det andre uten å ta hensyn til bruken blir litt tullete syns jeg. Sko syns jeg er vanskeligere enn buksa da man er i så mange forskjellige situasjoner med skoene og det vil alltid være en eller annen gang som man ønsket seg en annen såle.

 

Jeg har brukt noen merker og materiell. Med mitt bruk, som er ganske mye og intenst, så holder de fleste bukser og brands kun en sesong. Sen er de lekk. Min mening var at SIMMS var alt for dyre og de så da fan ikke ut til å være så veldig deilige på heller. Lommeboka min er heller ikke spesiellt velfyllt. Da jeg var i USA for fire år siden tok jeg sjansen å kjøpte med et par SIMMS G4 Pro Guide, holdt på å dæva. Men det har jeg aldri angret på og vil heller aldri kjøpe noe annet. Den holdbarheten kødder du ikke med. Er du smart å kjøper buksa på butikk i Norge så kan du sende buksen til Fly Fish Europe for service for en mindre sum. Da rengjør de buksen og tetter alle eventuelle småhull. Jeg har hatt buksen min i fire år. Det ville betydd fire vanlige bukser, á 2500 kr(?) til vanlig. Ergo faen så mye billigere med et par SIMMS vil jeg si. Jeg har mange venner som bruker andre brands og det er ikke så sjeldent jeg kommentaren om at de er lekk kommer.

 

Ved bruk i saltvann så skyller jeg alltid mine vadebukser i kaldt vann. Det er jeg sikker på øker livslengden på dem da saltkristaller er noe herk for egentlig alt.

 

Jeg har testet mange sko også men de beste jeg noensinne testet er et par Patagonia Riverwalker, filtsåle med studs. Dessverre tror jeg de har sluttet tilverke skon så jeg har skikkelig angst over at de jeg har skal lemne inn og jeg tvinges til å kjøpe noe annet. De to siste parene før Patagonia kjørte jeg Vibramsåle og studs fra SIMMS, men maken til tunge sko får du søke etter og studsen til Patagonia føles mye sikrere. De er relativt små og de greper rundt stokk og stein som store studs fra SIMMS og andre ikke greier.

 

Nei Steffen F, gå i deg selv og se på ditt bruk og gå utfra det. Bruker du ikke buksa så mye så kan du nok velge mellom mange brands. Er du ivrig fluefisker så vil jeg si at det kun finnes et brand - OG, det er verdt de få tusenlappene ekstra da holdbarheten tar det igjen.

Endret av swedeElvis
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Mr. SWEEDE...

 

Jeg tror ikke noe på at prisen på SIMMS forsvarer tøft bruk i forhold til

billige vadere.

 

Kjøp billig sier jeg....

 

Nei det vil alltid være forskjellig mening. Jeg fortalte kun om mine erfaringer. Men hva baserer du din utsagn på?

Endret av swedeElvis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være heldig å få en billig bukse som holder. Har en sånn en nå som jeg ikke klarer å slite ut.

Reklamerte på en freestone, så kjøpte denne så den skulle holde de ukene det ville ta. Fikk ny på reklamasjon, og fant en g3 på tilbud.

Dette er halvannet år siden, og den billige holder enda. Forrige billigbukse var samme type, og holdt to turer.

Man kan være heldig med de billige, mens kvaliteten er mer ensartet blandt de dyrere passer man på de og sender de til service så kan de vare.

Var en eller annen som sa følgende her på forumet tidligere tror jeg, det er to typer vadere og det er de som lekker og de som ikke har begynt å lekke enda.

Så spørs det hva man selv prioriterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er en god passform helt avgjørende. De billige buksene går jo som regel bare fra s-xxxl og alt som kan krype å gå kommer inn i en av størrelsene. Når man bruker et par vadere like ofte som et par jeans så er det viktig for meg å føle meg komfortabel i dem. En stor romslig westside G bukse er ikke digg på noen måte.

 

Men til dere som har simms i 3år, 5år og 10år. Hvordan i alle dager klarer dere det? Hadde en g3 bukse her for et par år siden. Deilig bukse for all del, men den gikk lekk på under et år, og det pga bretter i sømmer osv, ikke bare pinholes. G4 buksen min nå er snart to år gammel, men har vært inne hos FFE for å bytte begge sokkene og lappe pinholes. Blir ny til høsten igjen.

 

Er det bare jeg som ikke klarer å ta vare på tingene mine?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...