Gå til innhold

Streamer til ørret


Anbefalte innlegg

Det jeg bruker er stort sett nevnt i tråden, zonkere i forskjellige farger. Grå, brun, oliven, svart, avhengig av vær og tid på døgnet. Ellers bruker jeg som andre nevner også wolly buggere og muddler minnow i forskjellige størrelser. Har også en del annet som jeg ikke aner navnet på. 

 

Men jeg bruker absolutt mest mini-zonkere. Streamerfiske er mitt hovedfiske, her kommer tørrflue i andre rekke. Vet ikke hvorfor det har blitt sånn, men jeg synes det er vel så artig med streamerfiske som tørt. 

Endret av FlySo
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke binder selv så er det et stort gap der ute på fluer som virker til ulike tider . 
En midi(mini) zonker som har funnet sin plass blant kjøpefluer så er denne verdt en titt. :) :) 
Det å skifte fra flyt til synk kan være en tanke hvis man går målrettet inn for dette, og slett ikke dumt, og ofte mere innvirkning en selve flua ;) ;). 
Her kommer jo selvfølgelig stillevann kontra elv in i bildet også. 
Et lite sikkord. Hvor befinner byttefisken seg når du skal fiske med streamer ? og seff hvor og når , elv eller stillevann. 
Streamer er for mange et lett valg, men man kan gå dypt inn i dette som alt annet. Ofte så gir litt tenking også her like resultater som ved tørrfiske. Ørreten blir liksom ikke plutselig dummere fordi den ikke spiser på overflaten, eller motsatt ;)


http://www.guideline.no/STANLEYS+STREAMER+-+CHUB.d2Y-18UlNO38pBp7q5B8Nxh0xE2N13PYpwtnM3g.ips?template=norWebshop

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan gi noen tips til gode streamer fluer og hvor jeg kan kjøpe de?

Hei, Eivind :-) Du har alt fått noen gode tips her, og streamerfiske er også virkelig moro om man gjør det til noe mer enn å slenge-på-en-streamer-når-ikke-noe-funker :-) Målretta streamerfiske er imitasjonsfiske så godt som noe annet, og her ligger også svaret :-)

Det er ikke noe for å reklamere, men vi gir ut Ørretboms 5 - del 3 om streamer og fjærmygg neste høst, og der er det en hel del om både teknikker (også svært utradisjonelle) og fluer som passer ulike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Eivind :-) Du har alt fått noen gode tips her, og streamerfiske er også virkelig moro om man gjør det til noe mer enn å slenge-på-en-streamer-når-ikke-noe-funker :-) Målretta streamerfiske er imitasjonsfiske så godt som noe annet, og her ligger også svaret :-)

Det er ikke noe for å reklamere, men vi gir ut Ørretboms 5 - del 3 om streamer og fjærmygg neste høst, og der er det en hel del om både teknikker (også svært utradisjonelle) og fluer som passer ulike ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Eivind

 

Litt småtips som kanskje hjelper. Som nevnt av robert er vannlaget du fisker ganske viktig. Synkliner etter hvor dypt/hvor mye strøm det er i elv. Lengden på fortom er også viktig. mye strøm/ vann må du korte ned på fortom for å komme dypt nok, fort nok. Har akkurat begynt med laksefiske hvor man er veldig opptatt av dette og det kan lett overføres til brunørret. Min favorittstreamer i elv er steinsmett m sånn metall fishscull hode. Vet ikke om de selges noe sted men jeg kan sikkert surre et par så du får prøvd. Ekstremt giftig flue i elv. Hodeformen gjør at flua går sykt bra I vannet.

 

Som m alt innen fluefiske er Streamerfiske spennende og utfordrende hvis man går litt i dybden bokstavelig talt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna kul flue (til elvefiske) er Double Bunny

Jeg binder mine omtrent som på videoen, men det er et par ting jeg gjør anderledes. Dumbel øynene går på undersiden av kroppen. Jeg limer _ikke_ sammen zonker stripsene. Og jeg beholder den hvite zonker stripsen oppå kroken, dette gjør at jeg kan se flua i vannet på lang avstand...

Disse fluene er et lite hælvete å kaste med lett utstyr (man kan sikkert kaste dem med haspel), så derfor bruker jeg dem til elvefiske med korte kast.

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei anna kul flue (til elvefiske) er Double Bunny

Jeg binder mine omtrent som på videoen, men det er et par ting jeg gjør anderledes. Dumbel øynene går på undersiden av kroppen. Jeg limer _ikke_ sammen zonker stripsene. Og jeg beholder den hvite zonker stripsen oppå kroken, dette gjør at jeg kan se flua i vannet på lang avstand...

Disse fluene er et lite hælvete å kaste med lett utstyr (man kan sikkert kaste dem med haspel), så derfor bruker jeg dem til elvefiske med korte kast.

Grunde

denne var kul! takk for tipset! <<l

(fanger den?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...