Gå til innhold

Sjøørretkonkurranse / C&R- Beaching VS Håv


Flemming

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jada...dette er nok et meningsløst innlegg' date=' uten snev av substans, og med en argumentasjon på et nivå som man kan forvente av en middels syvende-klassing, akkurat på samme nivå som deg karlsen :D:D:D[/quote']

 

:P:P Godt sagt larsen.

Orker ikke komme med noe flere saklige innlegg, det å prøve å snakke fornuft i karlsen virker som mission: impossible. Bra Flemming tar seg av det saklige.

 

Og ja, HÅV!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Magne, synes jeg kjenner igjen håv, hånd, skjorte og fisk på det bildet :)

 

Jeg både beacher og håver fisk, avhengig av hva som er mest fornuftig der og da. Det viktigste for meg er at landingen/håvingen skjer fort. Persen er en "beachet" 2,5 kilos regnbue på under 10 sekunder 8) . Den var tilbake i sitt rette element før den i det hele tatt skjønte at noe var galt.

 

Den største ulempen med å lande fisk (les: beache) er at den nødvendigvis MÅ over vann. Det er alltid uheldig når du skal slippe den ut igjen. I tillegg ruller den seg rundt i sand og grus, som også er uheldig.

 

Når vi diskuterer håving er det viktig å understreke at det finnes mange måter å utføre dette på. Det blir derfor feil å trekke all håving under én og samme kategori. Rett håv er selvfølgelig også et kriterium. Den skal ikke bare være knuteløs, men også finmasket. Store masker kan lett feste seg i detaljer i og rundt kjeften, og kan skade fisken når den spreller rundt. Det skjer praktisk talt ikke med en finmasket håv.

 

Jeg er ikke det minste i tvil om at riktig utført håving er det beste for fisken. Jeg bygger det på egen erfaring (et tresifret antall fisk mellom 1-3 kilo). En fisk som håves raskt og hele tiden holdes under vann virker nærmest upåvirket av seansen. Det er også minimalt med slim i håven etterpå.

Første steg i feil retning er å løfte den opp av vannet. Vi gjør det alle sammen. Kroken sitter godt, vi skal ta bilder, osv. Selv om fisken holdes på utsiden av håven og løftes opp av vannet for å løsne en krok som sitter godt, så vil du se at det ligger slim i håven. Det er et negativt tegn.

 

Den største fordelen med håv er nettopp at fisken KAN holdes under vann mens kroken løsnes. Det er umulig ved beaching, og det faktum alene er avgjørende.

 

Allikevel vil jeg si at en godt utført beaching er bedre enn en dårlig utført håving. Ved en god beaching vil fisken ligge med kroken øverst (siden den har blitt trukket på land), og flua kan som regel løsnes rakst og effektivt. Det er positivt for fisken. Allikevel vil fisken være ute av vannet, selv om det er for en kort periode. I tillegg vil den ofte sprelle rundt på land, spesielt hvis du gir slakk line. Jeg synes derfor det blir feil å predike beaching fremfor håving, siden det er lettere å lære riktig håving enn riktig beaching.

 

Noen bruker ikke håv, og lander fisken med bare hendene. Jeg har ikke helt sans for denne metoden, da fisken må kjøres nærmest helt tom før den kan håndteres. Uansett hvor pent fisken da håndteres bærer den stor risiko før å krepere, siden melkesyrenivået hos ørret fortsetter å stige selv etter anstrengelsen.

 

Men, jeg skal være den første til å innrømme at jeg synder støtt og stadig. Jeg holder den opp for å ta bilder, jeg løfter den ut av vannet og noen ganger på land hvis kroken sitter noe helt for jæ.... I tillegg så beacher jeg som sagt fisk av og til. I den senere tid har jeg til og med løftet fisk forsiktig på land, i håven for å ta bilder av den (i håven, se bilde).

Allikevel setter de avgårde som krutt når de slippes tilbake.

Det viktige er å ha fiskens ve og vel i bakhodet, uansett hva du velger å gjøre. Det høres dumt ut, men det har noe for seg. Har du det, i tillegg til en viss kunnskap/erfaring, vil fisken som regel klare seg fint. Dette innebærer også at det av og til er mest forsvarlig å kakke fisken, fremfor å gi den en langsom død. Den som aldri kakker fisk, har garantert seigpinet mye fisk til døds. [/img]

post-148-13949846476309_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...