Gå til innhold

Sjøørretkonkurranse / C&R- Beaching VS Håv


Flemming

Anbefalte innlegg

Gjest Ørreten
Beklager den sixpack. Jeg har ingen vitenskapelig studie å vise til.. men synes personlig at det er ganske innlysende at fisken ikke har godt av å bli dratt på land :roll:

 

No problem' date=' Larsen.

 

Men jeg synes ikke det er innlysende å godta vedtatte "sannheter" uten å stille kritiske spørsmål.

 

Hvordan vet du at fisken ikke har godt av å bli dratt opp på våt sand? Kanskje dette er den beste måten å bedrive C&R?

 

Såvidt meg bekjent har ingen sammenliknet ulike C&R metoder der beaching på våt sand har vært involvert?! Dermed er vi henvist til å gjette...

 

PS! De fleste fiskene jeg fanger blir kjørt så hardt at de ikke under noen omstendigheter vil la seg løsne fra kroken i vannet... ;)[/quote']

 

Jeg synes det er du som gjetter jeg... Vi prøver bare å snakke fra det som er anbefalt... Og det er IKKE å dra den opp på sanda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Beklager den sixpack. Jeg har ingen vitenskapelig studie å vise til.. men synes personlig at det er ganske innlysende at fisken ikke har godt av å bli dratt på land :roll:

 

No problem' date=' Larsen.

 

Men jeg synes ikke det er innlysende å godta vedtatte "sannheter" uten å stille kritiske spørsmål.

 

Hvordan vet du at fisken ikke har godt av å bli dratt opp på våt sand? Kanskje dette er den beste måten å bedrive C&R?

 

Såvidt meg bekjent har ingen sammenliknet ulike C&R metoder der beaching på våt sand har vært involvert?! Dermed er vi henvist til å gjette...

 

PS! De fleste fiskene jeg fanger blir kjørt så hardt at de ikke under noen omstendigheter vil la seg løsne fra kroken i vannet... ;)[/quote']

 

Som sagt er det innlysende for meg hva som er best :) Men kveruler i vei du, artig lesing :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er du som gjetter jeg... Vi prøver bare å snakke fra det som er anbefalt... Og det er IKKE å dra den opp på sanda.

 

Det er hevet ut over enhver tvil at jeg gjetter :D

 

Men jeg uttaler meg heller ikke bombastisk om saken, og synes at det er litt merkelig at alle andre kan gjøre det. Særlig ettersom det ikke virker som om noen har håndfaste beviser i verken den ene eller den andre retningen... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Nei greit det.. Legg den på sanda, for der er den jo i sitt rette element..

Har lest en del om Catch and release, og som sagt fisken kan ta skade av for mye kontakt med mennesker, og den skal ikke holdes over vann. Skjønner ikke hva mer du er interesert i å vite...?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt er det innlysende for meg hva som er best :) Men kveruler i vei du' date=' artig lesing :D[/quote']

 

Hehe, det bare ER innlysende for DEG?

 

Du har ingen argumenter, det bare ER sånn? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Så vidt jeg vet er det vel vitenskapelig bevist at fisken har et slimlag...hmm... :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei greit det.. Legg den på sanda' date=' for der er den jo i sitt rette element..

Har lest en del om Catch and release, og som sagt fisken kan ta skade av for mye kontakt med mennesker, og den skal ikke holdes over vann. Skjønner ikke hva mer du er interesert i å vite...?!?![/quote']

 

Jeg vil vite f.eks. hvor mange prosent av dem som blir beacha som dør, kontra dem som blir tatt i håv (for det e vel stuerent?).

 

Jeg vil ikke ha en liste med oppramsede punkter på hvordan C&R skal foregå, uten at den er begrunnet med empiri.

 

Gi meg kvantitative studier, gi meg tall, ikke bare gi meg ville gjettinger basert på kvasivitenskapelige nettside-artikler... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det vel vitenskapelig bevist at fisken har et slimlag...hmm... :D:D

 

Og da er det innlysende for deg at slimlaget ødelegges og fisken dør ved beaching på våt sand???

 

Hehe' date=' min venn, det er ren gjetting... ;)[/quote']

 

Nå har jo jeg aldri sagt at den dør av det men at det er innlysende hva som gjør mest skade.

Hehe...tror nok ikke det er så veldig gal gjetting ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest debatten nu. og er igrunn heeelt eni i det sixpack karlsen skriv hær! ;)

har også den oppfatning av at mange fiskere er helt hysteriske med C&R, og når man spørr dem om hvorfor de gjør sånn å sånn. så svare dem, fordi det bare e sånn ;) ingen argumenter liksom!

men når det er sagt, så har jeg ingenting imot å drive C&R med forsiktighet, våte hendern osv....er jo ikke mere arbeid å løsne den i håven enn å drege den opp på en sandstrand ellr annet også sleppe den laus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

sixpack-karlsen: Du vil tydeligvis heller kverulere enn å innse det ALLE andre har skjønt for lenge siden. Forskere har brukt millioner for å komme frem til metoder for C&R. Det er som et resultat av dette visse hovedpunkt som viser seg positive for å minske dødelighten hos gjenutsatt fisk: Den skal helst ikke opp av vannet, du skal beskytte slimlaget med hjelp av ente våte fingre eller bomullshansker. Kroken skal fjernes skånsomt slik at ikke fisken bli unødig skadet. I tilleg kommer det ikke uvesentlige detaljer som knuteløsehåver osv. Filmen synder på flere steder. Fisken er unødig lenge over vannet, vann og sand er også brukt som slipemiddel/skjæremetode i stål!!!, så det sier seg selv at slimlaget blir skadet ved slik behandling. Fisken blir også filleristet for å få kroken ut av kjeften. Mangler bare at dere sparker den tilbake i vannet. For meg ser det ut til at denne beachingen er et resultat av to ting: 1. Fiskeren vil ikke bli våt på beina. 2. Han vil ikke ha fisklukt på fingrene.

Dersom du vil lese litt mer om temaet så tok det meg 2 sek. å finne dette på google:

http://www.flugfiskarna.org.se/BestandsanpassatFiske/BeståndsanpassatFiskeMetod.htm

Du finner sikkert enda mer om du leter i 4 sekunder. Om det skulle være av interresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å bygge C&R fiske på kunnskap om fisken. Og jeg tror ikke sixpack eller andre vil ha problemer med å finne at det meste av C&R metodikken i dag bygger på vår kunnskap om fisken og dens reaksjon på ytre påvirkning. Det finnes sikkert mye på nettet til og med. Dessuten har vi et viktig prinsipp i all økologisk og biologisk tenkning: FØRE VAR PRINSIPPET. Det betyr at vi ikke kan være for forsiktige hvis vi er i tvil om effekten av noe vi gjør, men det er enkelt å være for uforsiktig.

Ut fra min bakgrunn som biolog kan jeg i alle fall ikke finne noe viktig å sette fingren på ved dagens C&R. Eneste tvilsomme er de som fisker ultralett og dermed sliter fisken helt ut før den settes tilbake. Jeg praktiserer sjøl bare C&R når det er bestandsmessig begrunnet. Etter å ha plaget den og sannsynligvis påført den i alle fall noe skade synes jeg det er tryggest å ta livet av fisken (også liker jeg å spise fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat av mæ fikk masse pepper her inne for å ha vist en film der vi "beacha" SØ' date=' for deretter å sette han ut igjen. En petribror hadde visstnok påstått at all fisken sannsynligvis døde av behandlinga. Korsn kan han forresten vite det? E det nokka han gjette, eller har han førstehåndskunnskap på området (f.eks. i form av et vitenskapelig studie)? [/quote']

 

Jeg har ikke påstått noe som helst i denne sammenheng. Sitat: "Tipper ikke de fiskene levde lenge etterpå." sitat slutt.

Jeg kan absoulutt ikke vite om disse fiskene døde eller ikke, men det er sannsynlig etter den behandlinga.

 

Det jeg reagerer sterkest på er at vedkommende på filmen, plukker opp den "beacha" fisken, holder den opp i neven og filosoferer over sjøørretfiskets fortreffelighet. Etter et minutt eller så, slippes fisken ut igjen, tilsynelatende frisk. Dette er imidlertid INGEN forsikring om at fisken har det bra og kommer til å leve videre. Jeg har lest en del vitenskapelige artikler angående C&R, som jeg har funnet på noe som heter ISI Web Of Science. Dette er en database med vitenskapelige artikler og publiseringer for de fem universitetene i Norge, så hvis du er tilknyttet et av de kan du gå inn å lese.

 

Ingen av artiklene jeg har lest innebefattet "beaching", men derimot behandling slik som holding over vann, mothakeløse kroker, krokutløsing, temperatur, kjøring o.l. Fellesnevneren og resultatet av de fleste undersøkelsene viser at de fleste fiskearter tåler de nevnte stressfaktorene langt DÅRLIGERE enn det jeg (som i det minste setter store krav til min egen C&R-teknikk), hadde trodd på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Kikka på videoen for første gang idag.

Har berre eit spørsmål til Sixpack Karlsen:Meiner du heilt sikkert at det er bedre å dra ein fisk opp på stranda etter flue en å lande den i håv å løsne flua derfra, eller berre tuller du?

Når fisken ligger å ruller i sanden, ser det iallefall verre ut for meg en når ein håver fisken og slipper den fint utigjen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...) Dessuten har vi et viktig prinsipp i all økologisk og biologisk tenkning: FØRE VAR PRINSIPPET. Det betyr at vi ikke kan være for forsiktige hvis vi er i tvil om effekten av noe vi gjør' date=' men det er enkelt å være for uforsiktig.[/quote']

 

Amen! :-)

 

-Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sixpack-karlsen: Du vil tydeligvis heller kverulere enn å innse det ALLE andre har skjønt for lenge siden.

 

Jeg ønsker ikke å kverulere' date=' men det må være lov å være kritisk til noe, selv om "alle" andre har "skjønt" det for lenge siden. I motsatt tilfelle, så ville vi kanskje fortsatt trodd at jorda var flat som en pannekake. Ingen utvikling, eller paradigmeskifter, skjer uten at noen stiller kritiske spørsmål og utfordrer de vedtatte "sannhetene"... ;)

 

Filmen synder på flere steder. Fisken er unødig lenge over vannet, vann og sand er også brukt som slipemiddel/skjæremetode i stål!!!, så det sier seg selv at slimlaget blir skadet ved slik behandling. Fisken blir også filleristet for å få kroken ut av kjeften. Mangler bare at dere sparker den tilbake i vannet. For meg ser det ut til at denne beachingen er et resultat av to ting: 1. Fiskeren vil ikke bli våt på beina. 2. Han vil ikke ha fisklukt på fingrene.

 

Selvfølgelig synder filmen mot mye. Vi er jo bare amatører, som lagde en videosnutt kun for å vise hvor morsomt sjøørretfiske på Sørlandet kan være. Dessuten er vi nok ikke like perfekte som deg her Nicolaj, som tydeligvis stiller høye krav til din egen (og andres) C&R metodikk. Men det er jo også derfor vi stiller (kritiske) spørsmål. Vi vet nemlig ikke alt, og ønsker å forholde oss ydmyke til vi vet mer... ;) Når det gjelder "filleristing" og fiskelukt på hendene, så er vel grunnen til at vi gjør dette at vi ønsker å ta minst mulig på fisken. Vi tror nemlig at fisken har bedre av å bli "beachet" og "filleristet", enn å bli holdt hardt fast med hendene mens man vrir kroken ut av kjeften på den. Men det er jo bare noe VI tror...

 

Når det gjelder Erasmus Montanus logikken din i forhold til at slimlaget til fisken blir skadet pga. at vann og sand blir brukt som slipemiddel i stål, så blir det litt for lettvint. "En stein kan ikke fly. Nicolaj Brekke kan ikke fly. Ergo: Nicolaj Brekke er en stein!". Det er dessverre ikke sånn det funker, Nicolaj. Det sier nemlig IKKE seg selv at slimlaget blir skadet når fisken blir dratt opp på våt sand. Selv om sand og vann aldri så mye blir brukt til forming og sliping av mye rart. Jeg kan jo også nevne at vann alene former stein og fjell, men fisken ser ikke ut til å ta skade av det likevel... ;)

 

Dersom du vil lese litt mer om temaet så tok det meg 2 sek. å finne dette på google:

http://www.flugfiskarna.org.se/BestandsanpassatFiske/BeståndsanpassatFiskeMetod.htm

 

Flott! Jeg leser gjerne mer om temaet. Har du noe om skader og prosentvis overlevelse ved "beaching"?

 

Dessuten har vi et viktig prinsipp i all økologisk og biologisk tenkning: FØRE VAR PRINSIPPET. Det betyr at vi ikke kan være for forsiktige hvis vi er i tvil om effekten av noe vi gjør' date=' men det er enkelt å være for uforsiktig.[/quote']

 

Flott innlegg Cyclops! :D Utvilsomt et godt poeng du har der med føre var prinsippet.

 

Eneste tvilsomme er de som fisker ultralett og dermed sliter fisken helt ut før den settes tilbake.

 

Hehe' date=' nå banner du i kirka. Kan de som har svart på denne tråden, og samtidig ikke fisker med ultralett utstyr rekke opp hånda? Ingen? Neivel, da foreslår jeg at vi brenner toerstengene våre... ;):D

 

Kikka på videoen for første gang idag.

Har berre eit spørsmål til Sixpack Karlsen:Meiner du heilt sikkert at det er bedre å dra ein fisk opp på stranda etter flue en å lande den i håv å løsne flua derfra, eller berre tuller du?

Når fisken ligger å ruller i sanden, ser det iallefall verre ut for meg en når ein håver fisken og slipper den fint utigjen!!

 

For å være helt ærlig så vet jeg ikke. Kanskje er "beaching" verre enn håving, men kanskje er det motsatt. Jeg klarer ikke helt å se den tydelige linken mellom sand og ødelagt slimhinne hos fisken. Det holder liksom heller ikke for meg at andre klarer å se linken. Jeg trenger litt mer saklige og vitenskapelige beviser enn som så. Det er jo også derfor jeg lurer på om noen vet mer om dette? I denne saken velger jeg heller å stille en rekke (dumme) spørsmål og få kjeft av "ekspertene" (som tydeligvis mener at jeg bør vite svaret), enn å konkludere bombastisk i den ene eller andre retningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg ønsker ikke å kverulere' date=' men det må være lov å være kritisk til noe, selv om "alle" andre har "skjønt" det for lenge siden.

 

Selvfølgelig synder filmen mot mye. Vi er nok ikke like perfekte som deg her nicolaj,

 

Flott! Jeg leser gjerne mer om temaet. Har du noe om skader og prosentvis overlevelse ved "beaching"?

[/quote']

 

Det at du ikke ønsker å kverulere faller vel på sin egen urimelighet. Men det er greit. Den universelle tankemåten du bedriver med at "alt er mulig" hadde også jeg en gang for ca 10 år siden da jeg leste ex. phil./fac. Personlig er jeg hverken ekspert eller perfekt i noe innen fluefiske og jeg, som alle andre, lærer nye ting hver eneste dag.

Når det gjelder prosentvis overlevelse ved stranding av fisk som skal gjenutsettes så finner du nok dette på nettet et eller annet sted. Jeg synes forøvrig at du skal høre på biologer som har kommentert det du spør om her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den universelle tankemåten du bedriver med at "alt er mulig" hadde også jeg en gang for ca 10 år siden da jeg leste ex. phil./fac.

 

Dette er ikke en universell (som du kaller det) eller anarkistisk tenkemåte' date=' men tvert i mot en svært vanlig måte å tenke på blant forskere og andre vitenskapsmenn. Jeg vil derfor kalle det en vitenskapelig og ydmyk tenkemåte. Det er nemlig en dødssynd innenfor vitenskapen å konkludere bombastisk, dersom man ikke er 100 % sikker på at det man sier stemmer.

 

Forøvrig noterer jeg meg en viss nedlatenhet (ovenfra og ned holdning) fra din side, i forhold til hvilket nivå vi to befinner oss på. Du ymter vel mer eller mindre frampå om at jeg befinner meg på et nivå som du var på for ti år siden. I den forbindelse kan jeg opplyse deg om at jeg også studerte vitenskapsteori for 10 år siden. Siden den gang har jeg bl.a. bedrevet forskning på hovedfagsnivå, og publisert flere artikler i internasjonale tidsskrifter. Derfor synes jeg kanskje at du bør vurdere å hoppe ned fra din høye hest, og heller være litt ydmyk sammen med oss her nede.

 

Når det gjelder prosentvis overlevelse ved stranding av fisk som skal gjenutsettes så finner du nok dette på nettet et eller annet sted. Jeg synes forøvrig at du skal høre på biologer som har kommentert det du spør om her.

 

Jeg hører veldig gjerne på hva biologer og andre vitenskapsmenn sier, men velger å ikke forholde meg ukritisk til all informasjon som kommer meg for øret. Dette må du bare respektere, Nicolaj. Det som virker helt opplagt for deg, trenger ikke å være like opplagt for andre. Det er vel heller ikke din jobb å fortelle andre hvem de skal høre på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta noens parti, men kom over et interessant video klipp på NRK.

Fikk desverre ikke til å lage noen link til denne.

Men gå inn på følgende www.nrk.no Deretter inn på nett-tv. Skroll ned til du finner Ut i naturen. Der er det en post som heter seervideo. Hvis du skroller ned kommer det et klipp som heter: Ørret må opp å gyte.

Det hadde vært interessant å høre noen tanker om dette klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Hehe.. Jeg skal hoppe ned fra min høye hest og beklage om jeg sårer dine følelser mr. sixpack. Det er alldeles ikke meningen. Jeg synes bare diskusjonen er litt håpløs siden den er på det nivået den befinner seg. Jeg legger meg herved flat for at du trenger bevis for at beaching er usunt for fisk som skal gjenutsettes. Jeg finner ikke slike tester noen steder og det tyder også på at du heller ikke har funnet noe, (hvis du har letet). Mulig forskerne mener at det er for "dumt" og bruke skattebetalernes penger noe sånt, ikke vet jeg. Uansett så tror jeg at herved melder meg av denne diskusjonen. Kan heller melde meg på igjen når en slik studie du vil se sixpack kan fremlegges. Nå er det snart langhelg og da er det en ting på tapetet! Tørfluefiske etter pene brunørreter, (kanskje en liten regnbue også):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den gang har jeg bl.a. bedrevet forskning på hovedfagsnivå' date=' og publisert flere artikler i internasjonale tidsskrifter.[/quote']

 

Joda, du er sikkert kjempeflink på ditt fagfelt og du er sikkert en likanes person, men nå er det en gang catch & release vi diskuterer.

Hvis du bruker google, søker på "catch and release, trout, beaching" så finner du den informasjonen du trenger til å forhåpentligvis modifisere c&r-teknikken din.

Det er greit at en ikke alltid må godta vedtatte sannheter, men det er noen ganger (egentlig de fleste) en god grunn til at de nettopp er vedtatte sannheter.

 

Det foreligger kanskje ikke konkrete tall om dødelighet o.l. ved "beaching" i litteraturen, men etter det jeg har lest og hørt så vil jeg driste meg til å si at "beaching" er en slik vedtatt sannhet. Og inntil det kommer kontrabeskjed fra forskere, så må også du innse dette!

Hvis du fremdeles ikke er overbevist så får du fortsette å være en rebell, noe jeg personlig ikke har noe imot, det er bare synd hvis ørreter får lide for din rebelskhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg skal hoppe ned fra min høye hest og beklage om jeg sårer dine følelser mr. sixpack. Det er alldeles ikke meningen. Jeg synes bare diskusjonen er litt håpløs siden den er på det nivået den befinner seg. Jeg legger meg herved flat for at du trenger bevis for at beaching er usunt for fisk som skal gjenutsettes. Jeg finner ikke slike tester noen steder og det tyder også på at du heller ikke har funnet noe' date=' (hvis du har letet). Mulig forskerne mener at det er for "dumt" og bruke skattebetalernes penger noe sånt, ikke vet jeg. Uansett så tror jeg at herved melder meg av denne diskusjonen. Kan heller melde meg på igjen når en slik studie du vil se sixpack kan fremlegges. Nå er det snart langhelg og da er det en ting på tapetet! Tørfluefiske etter pene brunørreter, (kanskje en liten regnbue også):)[/quote']

 

Egentlig en fin avslutning på en morsom diskusjon. Personlig så synes jeg at det er spennende når det er litt temperatur på forumet. Det tyder bare på stort engasjement, noe som jo egentlig er en positiv ting. Skitt fiske! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Jeg skal hoppe ned fra min høye hest og beklage om jeg sårer dine følelser mr. sixpack. Det er alldeles ikke meningen. Jeg synes bare diskusjonen er litt håpløs siden den er på det nivået den befinner seg. Jeg legger meg herved flat for at du trenger bevis for at beaching er usunt for fisk som skal gjenutsettes. Jeg finner ikke slike tester noen steder og det tyder også på at du heller ikke har funnet noe' date=' (hvis du har letet). Mulig forskerne mener at det er for "dumt" og bruke skattebetalernes penger noe sånt, ikke vet jeg. Uansett så tror jeg at herved melder meg av denne diskusjonen. Kan heller melde meg på igjen når en slik studie du vil se sixpack kan fremlegges. Nå er det snart langhelg og da er det en ting på tapetet! Tørfluefiske etter pene brunørreter, (kanskje en liten regnbue også):)[/quote']

 

Egentlig en fin avslutning på en morsom diskusjon. Personlig så synes jeg at det er spennende når det er litt temperatur på forumet. Det tyder bare på stort engasjement, noe som jo egentlig er en positiv ting. Skitt fiske! ;)

 

Ja men noen ganger kan diskusjoner rett og slett bli for teite karlsen, vil bare ønske deg lykke til videre og håpe du får svarene du ønsker deg :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...