Gå til innhold

Sjøørretkonkurranse / C&R- Beaching VS Håv


Flemming

Anbefalte innlegg

 

Et meningsløst innlegg, uten snev av substans, og med en argumentasjon på et nivå som man kan forvente av en middels syvende-klassing.

 

.

 

Haha..synes vel egentlig denne tråden har vært på et nivå som er lavere enn syvende klasse lenge :D Å jada karlsen det gjelder meg også :D Men ikke deg da , for du er jo i en helt egen klasse enn oss andre amatørsauer :D

 

Uff...nei nå sklir det bare mere ut her, god natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vil bare minne om hvem som startet drittslenginga her inne. I en tråd stilte jeg meg kritisk til beachingen på videoen, og så i denne tråden klager du på at en kamerat av deg har fått pepper... Uff.

 

Æ mene at det til tider kan grense mot hysteriske tendenser når det gjeld C&R.

 

En anna ting som forundre mæ e at så mange reagere på C&R metodan. Mi erfaring e at fisken tåle mye mer enn det kan virke som mange trur.

 

Allerede her viser du mangel på helt fundamental kunnskap, derfor er det vanskelig å ta innleggene dine seriøst. At fisken tåler mer enn du tror, på hvilket grunnlag sier du det? Fordi den svømmer raskt ut igjen etter behandlinga? Som tidligere nevnt er dette IKKE en garanti for at den overlever. Som Flemming har nevnt flere ganger så er sjøørreten om vinter/våren svært utsatt for soppangrep, noe som kan forårsakes av for mye irritasjon på slimlaget.

 

Det er vanskelig å ikke bli provosert av det du skriver, men skal skjerpe meg. Foreslår at denne diskusjonen endrer retning, bort fra meningsløs kverulering om et emne som saueflokken din er enige om for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Flemming har nevnt flere ganger så er sjøørreten om vinter/våren svært utsatt for soppangrep' date=' noe som kan forårsakes av for mye irritasjon på slimlaget.

[/quote']

 

Jeg har ikke fulgt med i denne tråden. synes det er nok krig i verden laugh.png' alt=':lol:'> men... et spm. beklager om det er noe jeg ikke har fått med meg men, får en sjøørrett sopp om vinteren /våren? Er ikke sjøørreten stort sett å finne i saltvann i disse periodene? får en anadrom fisk sopp når den befinner seg i saltvann? Bare et spm siden jeg lurer. absoulutt ikke noe forsøk på å trekke fakta i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye fisk hopper over gytinga og står i saltvann\brakkvann om vinteren. Andre gyter for så å overvintre i sjøen. Og kanskje de fleste gyter for så å overvintre i elva og vandre ut i sjøen om våren..

 

Er ingen ekspert på fiskesykdommer men, om det ikke er vanlig med soppinfeksjoner i saltvann er det i hvertfall mange andre bakterielle infeksjoner som kan oppstå der. Og kanskje like viktig er slimlaget og skjellene for overlevelsen i forhold til opprettholdelse av saltbalansen, noe som fisken sliter ekstra mye med i den kalde perioden i sjøen. Og det virkelige dødsstøtet kan man enkelt utføre ved å komme i kontakt med gjellene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare minne om hvem som startet drittslenginga her inne. I en tråd stilte jeg meg kritisk til beachingen på videoen' date=' og så i denne tråden klager du på at en kamerat av deg har fått pepper... Uff.

 

Æ mene at det til tider kan grense mot hysteriske tendenser når det gjeld C&R.

 

En anna ting som forundre mæ e at så mange reagere på C&R metodan. Mi erfaring e at fisken tåle mye mer enn det kan virke som mange trur.

 

Allerede her viser du mangel på helt fundamental kunnskap, derfor er det vanskelig å ta innleggene dine seriøst. At fisken tåler mer enn du tror, på hvilket grunnlag sier du det? Fordi den svømmer raskt ut igjen etter behandlinga? Som tidligere nevnt er dette IKKE en garanti for at den overlever. Som Flemming har nevnt flere ganger så er sjøørreten om vinter/våren svært utsatt for soppangrep, noe som kan forårsakes av for mye irritasjon på slimlaget.

 

Det er vanskelig å ikke bli provosert av det du skriver, men skal skjerpe meg. Foreslår at denne diskusjonen endrer retning, bort fra meningsløs kverulering om et emne som saueflokken din er enige om for lenge siden.

 

Så vidt meg bekjent har jeg ikke foretatt et eneste personangrep på denne posten, bortsett fra min siste reaksjon på ditt innlegg triturus. Samtidig føler jeg meg utsatt for en del personangrep, og enkelte ser tydeligvis ikke forskjell på mannen og ballen. Det kan synes som at noen blir provosert og forbannet fordi jeg stiller meg kritisk til deres vedtatte C&R metoder, men det har jo jeg måttet tåle gjennom hele denne føljetongen. Hvis det å stille kritiske spørsmål er det samme som å slenge dritt, så er jeg utvilsomt skyldig. Men jeg er ikke av den oppfatningen. Dessverre.

 

Jeg skriver jo hvilket grunnlag jeg bygger det jeg skriver på: Min erfaring...

 

Det betyr:

1. Jeg vet ikke om det jeg sier stemmer.

2. Jeg har ikke vitenskapelige "beviser" for mine påstander.

3. Jeg velger å være ydmyk, og er åpen for at det jeg påstår er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett mye sympati for det Sixpack tror. Jeg tror også at SØ tåler relativt mye i sjøen. Det er veldig vanlig å få SØ med garnmerker/-sår, og det virker i allefall utad som om ørreten i alle fall ikke hemmes (eller dør umiddelbart) av disse skadene. (i og med at det ofte både er snakk om gamle arr og ferske skader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten
Har stort sett mye sympati for det Sixpack tror. Jeg tror også at SØ tåler relativt mye i sjøen. Det er veldig vanlig å få SØ med garnmerker/-sår' date=' og det virker i allefall utad som om ørreten i alle fall ikke hemmes (eller dør umiddelbart) av disse skadene. (i og med at det ofte både er snakk om gamle arr og ferske skader).[/quote']

 

Og hva så? Er det derme sagt at det ikke er så farlig, og at vi skal skade fisken? Poenget er jo at det er en sjans for at den bli skada, og i verste fall dø... Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å tenke litt på å gjøre det man kan for å ikke skade fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen lager så mye rabalder for metoden som her kalles beaching.

Jeg synes det er en strålende idé, og den virker logisk, hvertfall i mitt lille forskrudde hode. Sand som ligger på en strand er finslipte små kuler, når den i tillegg er våt så har man en hinne med vann på utsiden. Vann har etter det jeg lærte i kjemien en veldig stor bindingsenergi mellom molekylene, som jeg ANTAR vil begrense friksjonen mellom fisk og den harde steinen (sand). Sett i forhold til håv med knuter som helt garantert vil trenge gjennom slimlaget og lage mange riper i denne hinnen så vil jeg tro at beaching må være himmelen i forhold? En knuteløs håv vil nok slite godt på slimhhinnen den og uten at jeg vet i hvilken grad. Det jeg vet er at det er uungåelig å skape friksjon mellom fisk og håvnett.

 

Selv så foretrekker jeg så langt det er mulig å bruke krokutløseren når fisken er i vannet uten å ta på den i det hele tatt, men har lite imot å bruke beaching-metoden. Kan det være at motstanden er så stor mot denne metoden fordi det rett og slett ser mer brutalt ut enn håv?

 

Ser at noen trekker inn humanitet i tråden. Det er overhodet ikke noe humant med fisking i det hele tatt, og å diskutere om beaching er mer humant i forhold til håving med eller uten knuter er det kun en som kan svare på, og det er fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stort sett mye sympati for det Sixpack tror. Jeg tror også at SØ tåler relativt mye i sjøen. Det er veldig vanlig å få SØ med garnmerker/-sår' date=' og det virker i allefall utad som om ørreten i alle fall ikke hemmes (eller dør umiddelbart) av disse skadene. (i og med at det ofte både er snakk om gamle arr og ferske skader).[/quote']

 

Godt poeng! ;)

 

Fant faktisk på en amerikansk nettside at man skulle punktere svømmeblæren til fisk som ikke klarte å svømme selv ved å føre en skarp gjenstand inn ved ryggfinnen til fisken. Dette gjelder fisk som har problemer med oppblåst svømmeblære.

 

FOR SALTWATER OR DEEP WATER FISH ONLY: When releasing fish that cannot right itself or is showing a distended air bladder the bladder should be gently punctured:

Gently insert a thin oint (knife blade, wire or ice pick) through the side of the fish immediately behind the upper part of the pectoral finbase. This is usually directly below the fourth or fifth spine.

Let the air escape without pressing on the fish and put it in the water to let it swim away.

 

Sjekk:

 

http://www.tpwd.state.tx.us/fishboat/fish/recreational/catchrelease.phtml

 

Hvis dette ikke er en betydlig skade på fisken vet ikke jeg. Skjønner at dette blir litt på siden av anadrom fisk men jeg tenker på sopp og bakterieangrep. Saltvannsfisk burde jo være like utsatt for det? Det kan uansett virke som om man har tro på fisken overlever dette. :roll:

 

Setter bare tingene litt i perspektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen trekker inn humanitet i tråden. Det er overhodet ikke noe humant med fisking i det hele tatt' date=' og å diskutere om beaching er mer humant i forhold til håving med eller uten knuter er det kun en som kan svare på, og det er fisken...[/quote']

 

Helt enig. Dette blir litt mye "Free Willy" laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Ser at noen trekker inn humanitet i tråden. Det er overhodet ikke noe humant med fisking i det hele tatt' date=' og å diskutere om beaching er mer humant i forhold til håving med eller uten knuter er det kun en som kan svare på, og det er fisken...[/quote']

 

Joa, men sist jeg prøvde å snakke med en fisk så fikk jeg ikke svar...

Det er vel sunn fornuft at fordelen med håv, er at man kan ha fisken minimalt over vann, i motsetning til beaching, og det er påvisst at fisk tåler dårlig å være over vann, det er og på¨vist at fisk tåler fint å bli fanget, med håv og bli satt forsiktig ut igjen... Da er det vel egentlig ganske så unødvendig å dra noen andre konklusjoner en dette?

Og jo humanitet er ganske så vesentlig hvis man er opptatt av å ta vare på fisken vi har!! Har ingenting med det vi driver med å gjøre, men har noe med å ta varepå fisken.

 

Jeg kan ikke skjønne hvorfor noen lager så mye rabalder for metoden som her kalles beaching.

Jeg synes det er en strålende idé' date=' og den virker logisk, hvertfall i mitt lille forskrudde hode. Sand som ligger på en strand er finslipte små kuler, når den i tillegg er våt så har man en hinne med vann på utsiden. Vann har etter det jeg lærte i kjemien en veldig stor bindingsenergi mellom molekylene, som jeg ANTAR vil begrense friksjonen mellom fisk og den harde steinen (sand). Sett i forhold til håv med knuter som helt garantert vil trenge gjennom slimlaget og lage mange riper i denne hinnen så vil jeg tro at beaching må være himmelen i forhold? En knuteløs håv vil nok slite godt på slimhhinnen den og uten at jeg vet i hvilken grad. Det jeg vet er at det er uungåelig å skape friksjon mellom fisk og håvnett.

[/quote']

 

Dere påstår at det er så farlig å dra konklusjoner, men det er jo nettop det dere gjør... Vi behandler bare fisken forsiktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Sixpack og Flybandit har påpekt, så er det fortsatt noen få uklarheter rundt hva som skjer vet de forskjellige C&R metodene. F.eks så er det å stikke hull i svømmeblæra en godt kjent, men en meget omdiskutert metode…

 

Det er mye jeg ikke vet om sjøørreten. Er det f.eks så farlig om en sjøørret mister et skjell eller to, når vi vet forskere tar skjellprøver av sjøørret og laks, og slipper dem ut igjen? Eller tas det bare skjellprøver når fisken har gått opp i elva og ikke får problemer med saltbalansen? Kan det oppstå infeksjoner og sopp i sår under tiden i sjøen, eller er dette bare et problem når den skal opp i ferskvann og gyte..?

 

Jeg har ikke praktisert bruk av bommulshanske selv, og har heller ikke lest dokumentert forskning om positive/negative sider ved slik bruk. Jeg vet guider i utlandet bruker denne metoden i enkelte sammenhenger, og at de har gode erfaringer med hansken. Kan det tenkes at slike hansker er ok på én art, og ikke en annen..? Kan det tenkes den er grei på brunørret i elv, men ikke sjøørret i sjøen..? Ikke vet jeg, så da bruker jeg ikke metoden…!!

 

Det kan hende at beaching fungerer greit på veldig våt sand. Det kan være at det fungerer bra på én art, det kan fungere på alle arter, eller kan det være skadelig for alle arter vi har i Norge med slimlag og skjell..? Tørr sand kan umulig være bra, så når vet man at sanden er våt nok? Ikke vet jeg, og ingen har noen gang skrevet noe positivt om denne metoden (bare negativt så langt jeg kan se), så da bruker jeg ikke metoden…!!

Metoden gjør i tillegg at fisken tilbringer unødvendig mye tid over vann…

 

Jeg bruker knuteløs håv, og beholder dermed fisken under vann. Dette vet vi fungerer! Dette er dokumentert i hauger og lass, og man har også målt overlevelse i % ved bruk av denne metoden. Overlevelsen ligger ved ”min” metode på over 98% i flg noen av disse målingene. Mitt valg av metode bygger altså på at dette er den best dokumenterte metoden å bruke dersom fisken skal overleve. Hva bygger ditt valg av metode på..????

 

 

Her er bare et ”lite” utdrag av det jeg fant om "beaching", og alle viser til at dette ikke er bra dersom målet er at fisken skal overleve :

 

When you fish from the shore, beaching fish is a popular way to land them. This method, however, should only be used if you plan to keep and eat the fish because it will harm the coating on its body.

http://www.takemefishing.org/default.aspx?id=269

 

Can anybody see any drawbacks to beaching fish?

Beaching can injure fish by damaging their slime coat and the gills. Because of this, beaching should not be used when fish are to be released. If you are going to release a fish that you must beach, do not slide it up on shore. Bring it only into shallow water where you

can get a handgrip on it. Beaching fish that you want to release requires you to maneuver them with great care to avoid injuring them.

http://www.dgif.state.va.us/fishing/sarep/PDF/angling_coming_land.pdf

 

Avoid beaching the fish

http://www.cfb.ie/fishing_in_ireland/CatchandRelease.htm

eller:

http://www.carmarthenshire.org.uk/catch_and_release_guidelinescour.htm

 

Make sure your hands and net are wet. The mucous coat of the fish protects it from bacteria and infection. The less it is disturbed, the better. Also wet hands will not attract the 'slime' to your skin

http://www.cjtu.org/TenSteps.HTM

 

If you prefer to land your fish by hand then beaching and or tailing the fish is the common method. Obviously when "beaching" your fish, a rough runway will lead to skin and scale damage as will raucous flapping on the shoreline. When tailing a fish always wet your hands first, preferable using a soft cotton glove or handkerchief to grab the fish.

http://www.flyfishtasmania.com.au/Guided_Fishing/catch.asp

 

If you must beach a fish then do not pull the fish completely from the water. Consider the bottom structure, a fish thrashing on shale or dry twigs ect will surely cause scale damage. Preferably use a knot less net or maybe the new style of canvas nets such as the enviro net.

http://www.guidedfishingtasmania.com.au/?page=community_webnewsletter

 

 

Håper alle kan være med å holde debatten på et saklig nivå videre nå da.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne kommet med ganske massiv kildekritikk her Flemming, men jeg velger å la det ligge for denne gangen... ;)

 

I stedet leste jeg noe interessant i en vitenskapelige artikkel, som tilfeldigvis kom ramlende ned i hendene mine ;) :

 

Generelt anbefales det å begrense bruken av håv (landing net) i størst mulig grad, fordi det kan føre til skader på finnene til fisken, samt ødelegge fiskens slimlag og dermed øke risikoen for sykdommer.

 

Bartel et al. (2003) undersøkte dødeligheten på fisk som ble tatt med håv versus fisk som ikke ble tatt med håv. Studien viste at ingen av fiskene som ikke ble håvet avgikk med døden. På den andre siden viste undersøkelsen at 4-14 % av fiskene som ble håvet, tok fatt på veien opp til fiskehimmelen innen 168 timer. Hvis man absolutt måtte håve fisken, så var finmaskede, knuteløse håvnett å anbefale. Men også disse førte til skjell- og slimhinnetap hos fisken. ( http://www.mnr.gov.on.ca/mnr/pubs/fishing/catch_and_release_review_and_guidelines.pdf ).

 

På bakgrunn av denne undersøkelsen vil det kanskje være litt merkelig å påstå at man vet at håving med finmasket og knuteløst håvnett fungerer bedre enn andre metoder som er i bruk under C & R...??!! I tillegg er det vel tydelig at ikke alle er enig i at så mye som 98 % av fisken overlever ved bruk av din C & R metode Flemming...??!! :roll:

 

Du lurer på hva jeg bygger mine C & R metoder på, og jeg har kun et svar på det spørsmålet: Jeg bygger mine C & R metoder kun på en genuin overbevisning om at overlevelsessjansen til sjøørreten er større ved beaching enn ved håving.

 

I likhet med deg vet jeg ikke nok om dette. Derfor ønsker jeg heller ikke å dytte min overbevisning over på andre. Forstå meg rett her. Jeg vil gjerne argumentere for min tro og overbevisning, men jeg vil aldri si at jeg vet at mine C & R metoder er de beste. Slike bombastiske uttalelser er (etter min mening) litt for arrogante, og vitner om manglende ydmykhet i forhold til temaet.

 

Ellers så håper jeg at diskusjonen fortsetter på det saklighetsnivået den fortjener, og ikke blir tåkelagt av utidige personangrep, eller argumenter uten substans av typen "siden alle sier/mener det, så bare må det være et faktum..."... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Synes jo det er litt rart at det er den eneste artikkelen hvor det står at man ikke skal bruke håv...

 

Men det står også dette i det du har funnet:

Keep fish in the water as much as possible to minimize air exposure.

 

Da tviler jeg på at det er spesielt anbefalt å dra fisken opp på land...!!!

 

Men nå gidder jeg ikke denne diskusjonen lenger, for det nytter ikke.. Nå skal jeg til Nittelva og dra Storgjedda og Aspen laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jo det er litt rart at det er den eneste artikkelen hvor det står at man ikke skal bruke håv...

 

Men det står også dette i det du har funnet:

Keep fish in the water as much as possible to minimize air exposure.

 

Da tviler jeg på at det er spesielt anbefalt å dra fisken opp på land...!!!

 

 

Den eneste artikkelen? :? Selvfølgelig er det ikke det! Vi kan garantert finne haugevis av slike artikler. I denne artikkelen blir det jo t.o.m. referert til andre artikler som sier nøyaktig det samme.

 

Hvis man ikke skal kunne ta fisken opp av vannet noen sekunder (f.eks. for å ta et bilde, løsne kroken etc.), så bør man kanskje vurdere å slutte med Catch & Release?! Det står nemlig et og annet om ulike krokskader på fisk, og å plassere en krok i en fisk er vel i utgangspunktet det samme som å gamble med livet til fisken. Det vil derfor aldri være 100 % sikkert at en fisk overlever C & R, og hvis dette er kravet så synder vi vel alle...?! :roll:

 

PS! Ved beaching kan man få ut kroken, samt få fisken ut i vannet, i løpet av få sekunder. Vi kan gjerne ta opp en liten videosnutt der tiden fra fisken kommer på land til den er ute igjen blir målt. Jeg vil tippe at vi kan klare å få ut fisken i vannet i løpet av 10 sekunder, dersom vi ønsker det... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at jeg er rimelig kverulant selv sixpack, så hadde jeg hoppet av denne tråden for lenge siden.. laugh.png' alt=':lol:'>

 

http://www.mnr.gov.on.ca/mnr/pubs/fishing/catch_and_release_review_and_guidelines.pdf

På bakgrunn av denne undersøkelsen vil det kanskje være litt merkelig å påstå at man vet at håving med finmasket og knuteløst håvnett fungerer bedre enn andre metoder som er i bruk under C & R...??!!

Vi diskuterer din påstand om at "beaching er bedre enn håving"!! Det er fint at du finner artikler som viser til at bruk av håv med knuter kan være skadelig' date=' og at det anbefalles knuteløs håvnett ved C&R..

Den "rapporten" du refererer til oppgir fra 4-14% dødlighet ved håving, men nevner ingen ting om dette er med moderne C&R-håver eller nylonhåv med knuter, eller om fisken ligger håvet i vannet eller i lufta/på land.. Skulle gjerne hatt mer utfylling her, og går gjerne over til å bruke hendene igjen (slik jeg ofte gjorde før) dersom det viser seg at dette er det beste for fisken...

 

Hvorfor er ikke "beaching" en gang nevt som et C&R-alternativ i denne rapporten tro...???? ;)

 

Du lurer på hva jeg bygger mine C & R metoder på, og jeg har kun et svar på det spørsmålet: Jeg bygger mine C & R metoder kun på en genuin overbevisning om at overlevelsessjansen til sjøørreten er større ved beaching enn ved håving.

Hvis du benytter C&R med bakgrunn i at du ønsker at fisken skal overleve, og du ikke vet om den tar skade av beaching, hvordan i himmelens navn kan du da være genuint overbevist når du ikke finner en eneste positiv omtale av metoden...?? Og hvordan har du samvittighet til å ta sjansen... :?

 

C&R er bedrevet i ganske mange år over hele verden, og jeg finner ikke én eneste omtale der "beaching" er tatt i bruk med et godt resultat. Bør du ikke lytte til mange mange års erfaringer i utlandet, der nesten alle beskriver "beaching" som en metode man ikke bør benytte dersom man ønsker at fisken skal overleve..?

 

Vi kan gjerne ta opp en liten videosnutt der tiden fra fisken kommer på land til den er ute igjen blir målt. Jeg vil tippe at vi kan klare å få ut fisken i vannet i løpet av 10 sekunder' date=' dersom vi ønsker det... :roll:[/quote']

 

Nei takk! På den videoen som eksisterer allerede, blir fisken dratt rullende langt opp på sanden, tatt i med tørre hender, og holdt lenge over vann. Du skal slippe å lage flere slike videoer for min del.... ;)

 

Hva gjør du når sanden er halvtørr eller helt tørr? Hva gjør du når det ikke finnes en strand i nærheten? Må du overbevise deg selv om enda en ny metode...???? :shock: laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi diskuterer din påstand om at "beaching er bedre enn håving"!!

 

Dine påstander om fortreffeligheten ved egne kontra andres C & R metoder er altså ikke lov å kommentere/diskutere???

 

Hvis det ikke lenger er lov til å kommentere dine påstander' date=' så blir det jo umulig å argumentere for at beaching på våt sand muligens kan være bedre egnet enn håving...:roll:

 

Det er fint at du finner artikler som viser til at bruk av håv med knuter kan være skadelig, og at det anbefalles knuteløs håvnett ved C&R.

 

Jeg tror du må lese rapporten én gang til Flemming. Fire håvtyper (landing nets) var testet:

1. Rubber.

2. Knotless (!) nylon = Knuteløs nylonhåv.

3. Fine knottet nylon.

4. Coarse knotted nylon.

 

Undersøkelsen viste at samtlige håvtyper skadet en viss prosentandel av fisken, men at gummi og knuteløs nylohåv førte til færrest skadede fisker.

 

Den "rapporten" du refererer til oppgir fra 4-14% dødlighet ved håving' date=' men nevner ingen ting om dette er med moderne C&R-håver eller nylonhåv med knuter, eller om fisken ligger håvet i vannet eller i lufta/på land.[/quote']

 

Dette er jo direkte feilinformasjon fra din side. Rapporten beskriver håvtypene som ble brukt i undersøkelsen. Grunnen til at de ikke nevner om fisken ligger i vannet eller i lufta/på land, er sannsynligvis for å innskrenke antall variabler. De har et annet punkt der de skriver om Air Exposure, dermed vil jeg anta at de i størst mulig grad ønsker å utelukke denne variabelen i "håvforsøket". Derfor har de sannsynligvis holdt fisken mest mulig under vann etter håving. PS! Dette er kvalifisert gjetting fra min side.

 

Hvorfor er ikke "beaching" en gang nevt som et C&R-alternativ i denne rapporten tro...???? ;)

 

Fordi seriøse forskere har innsett at man ikke kan få med "alt" i én rapport. Derfor prøver de i størst mulig grad å begrense/smalne inn/spisse undersøkelsene sine. På den måten vil det naturlig nok bli færre variabler' date=' styrken (Poweren) på undersøkelsen vil bli bedre, og konklusjonene kan trekkes lengre. Jeg skjønner hva du hinter om her, men det er faktisk ikke slik at hvis vitenskapsmenn i sin rapport ikke omtaler beaching som C & R metode, så er det automatisk et dårlig alternativ.

 

Hvis du benytter C&R med bakgrunn i at du ønsker at fisken skal overleve, og du ikke vet om den tar skade av beaching, hvordan i himmelens navn kan du da være genuint overbevist når du ikke finner en eneste positiv omtale av metoden...?? Og hvordan har du samvittighet til å ta sjansen... :?

 

For det første så har jeg aldri forsøkt å finne positive omtaler om denne metoden. For det andre så virker det ikke som at noen klarer å finne verken positive eller negative omtaler om denne metoden (ihvertfall hvis vi snakker om vitenskapelig dokumenterte omtaler). For det tredje så virker det logisk for meg at våt sand skader ørretskinn mindre enn skarp (knuteløs) nylon.

 

C&R er bedrevet i ganske mange år over hele verden' date=' og jeg finner ikke én eneste omtale der "beaching" er tatt i bruk med et godt resultat. Bør du ikke lytte til mange mange års erfaringer i utlandet, der nesten alle beskriver "beaching" som en metode man [u']ikke[/u] bør benytte dersom man ønsker at fisken skal overleve..?

 

Kan du finne en kvantitativ, vitenskapelig rapport som sier at beaching av ørret (eller andre tilsvarende fiskearter) gir lavere overlevelsesprosent enn håving (eller andre tilsvarende metoder)??? Hvis du ikke finner en slik rapport, mener du at det holder til å kunne konkludere med at beaching er bedre enn alle andre C & R metoder???Hvis du ikke mener at dette holder som bevis, så må du heller ikke påstå at ettersom du ikke finner en eneste positiv omtale av beaching, så er dette bevis på at beaching er en dårlig C & R metode. Poenget er at man ikke bør trekke konklusjoner ut i fra data man ikke er i besittelse av. Man bør ikke bruke argumenter som f.eks. "siden alle sier at det er sånn, så er det sånn...", eller "siden jeg ikke finner beviser på at det er sånn, så er det ikke sånn (selv om jeg egentlig ikke kan bevise det motsatte heller)...". You see??? :roll:

 

Jeg føler at du gjentar til det kjedsommelige er at jeg og mine meningsfeller bør lytte til mange års erfaring fra utlandet, der beaching som metode er omtalt i negative ordelag. Med all respekt for dine referanser Flemming, men de fleste som kommer med disse påstandene er amatører på lik linje med oss som. Det er folk som vet like lite som oss om overlevelsessjansene til en beachet ørret kontra en håvet ørret. Da hjelper det lite at de skriver det de mener/tror/har hørt fra andre på en eller annen internasjonal nettside. Jeg kan også skrive 5 positive artikler om beaching kontra håving, og i tillegg legge dem ut på nettet. Artiklene vil selvfølgelig ikke ha grobunn i noen vitenskapelige undersøkelser, men jeg kan godt argumentere for mine synspunkter. Det betyr likevel ikke at synspunktene mine er korrekte, og at du kan dra bombastiske konklusjoner ut i fra dem. På bakgrunn av dette fatter jeg bare ikke hvordan det er mulig å være så lite ydmyk at du i det hele tatt konkluderer bombastisk i denne saken.

 

Nei takk! På den videoen som eksisterer allerede' date=' blir fisken dratt rullende langt opp på sanden, tatt i med tørre hender, og holdt lenge over vann. Du skal slippe å lage flere slike videoer for min del.... ;)

 

Hva gjør du når sanden er halvtørr eller helt tørr? Hva gjør du når det ikke finnes en strand i nærheten? Må du overbevise deg selv om enda en ny metode...???? :shock: laugh.png' alt=':lol:'>[/quote']

 

På fotballspråket kalles dette for å ta mannen og ikke ballen ;) I så måte vil jeg kontre, men forhåpentligvis på et litt mer saklig nivå (men jeg lover ingenting 8) ). Jeg synes generelt at du utviser ekstremt lite ydmykhet i forhold til hva du vet og ikke vet. Både når det gjelder dette temaet og andre temaer her inne. I en annen tråd på fluefiskesiden så påstår du at norske forskere har funnet svaret på noe du visste allerede for mange år siden ( http://www.fluefiskesiden.no/forum/viewtopic.php?t=3189 ). Hvis det er slik at du vet alt om disse tingene, så trenger vi jo ikke forskere. De kan jo bare ringe til deg, og så skrive sine doktoravhandlinger med deg som eneste referanse. Kanskje du t.o.m. blir omtalt som "Den store guru" i referanselista?! laugh.png' alt=':lol:'>

 

Problemet er bare at du slett ikke vet. Du tror. Samtidig er du ekstremt flink til å gjøre om din tro til soleklare "sannheter", som alle burde skjønne.

 

Når det gjelder håving versus beaching, så vet verken du eller jeg hva som gir fisken best sjanser. Likevel er du utrolig arrogant i forhold til at din metode "selvfølgelig" er best. Du utviser nærmest en forakt og håner oss amatører, som legger ut privatvideor på hjemmesidene våre der vi beacher fisk. Dette er nemlig ikke den beste måten å bedrive C & R. For det sier du. Og du vet.

 

Spør du meg viser dette en arroganse, og en mangel på ydmykhet i forhold til temaet, som grenser til det patetiske... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt Sixpack, dette blir bare for dumt!! :evil:

 

Du kaller meg arrogant og usaklig, og alle vi andre tar feil siden vi ikke klarer å motbevise din påstand om at ”beaching er bedre enn håving” med en vitenskapelig dokumentasjon. :shock: Det er ikke lett å diskutere med en som lever etter holdningen ”jeg har rett fordi ingen klarer å motbevis meg”!!!

 

(Skulle likt å diskutere religion med deg! Hvis jeg sier; "Gud finnes ikke!", så svarer du; "Jo, bevis at han ikke finnes da!!" laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> )

 

Jeg hadde hatt mye mer respekt for det du skriver Sixpack, dersom du i det minste hadde funnet noe som kunne underbygge dine påstander om at "beaching" er bra. I mangel på dette angriper du bare andre... Patetisk, spør du meg... :evil:

 

Er du klar over at utstyrsindustrien legger ned millioner av kroner i utvikling av mer og mer skånsomme C&R-hjelpemidler? Tar alle disse feil?? Er du klar over hvor mange sportsfiskere og fiskeforeninger som holder på med egne prosjekter rundt om i verden? De fisker, merker og innhenter erfaringer av c&r i eget lokalt regi, uten at en forsker nødvendigvis skriver lange avhandlinger om dette. Skal slike erfaringer legges døde fordi du tror noe annet????? :shock:

 

Jeg sier ikke at håving er 100% uskadelig for fisken, men absolutt alt jeg har lest og hørt til nå (og jeg har lett en del i dag), støtter min påstand og erfaring om at en fisk som holdes i vannet i en håv klarer seg bedre enn en fisk som dras rullende ut av vannet og opp på en sandstrand. Absolutt alt jeg fant om ”beaching” beskriver dette som en røff metode som kun skal brukes på fisk som ikke skal settes tilbake.. Mer er det vel ikke å si om det… 8)

 

Folk bør ta en titt på videoen igjen : http://www.zippyvideos.com/4709257164776376/kortversjon/

 

Står filmen i samsvar med rådene fra forskerne hos Norwegian School of Veterinary Science ????

"Rift i huden kan påføre fisken osmoregulatoriske problemer og representerer en åpning for parasitter, bakterier og virus. Det er derfor viktig at fisken beskyttes mest mulig ved håndtering med den hensikt å påføre huden minst mulig skade. Er det nødvendig å ta fisken ut av vannet, er det viktig at den ikke kommer i kontakt med uregelmessige, tørre og absorberende overflater. Knutefri håv med finmasket nett gir fisken minst skade, og for håving av stor fisk kan det med fordel benyttes en våthåv. Tørre hender fungerer som trekkpapir for fiskens hud, og kan påføre den store skader".

http://oslovet.veths.no/compendia/fisk/kap6.pdf

 

Jeg håper og tror det var mitt siste svar i denne ”litt spesielle” tråden… ;)laugh.png' alt=':lol:'>

Er det i det hele tatt noen som følger med lengre..? :roll:

 

 

 

PS: hvis du har kommentarer til hva jeg har skrevet i en annen tråd, så ta det opp i den tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kaller meg arrogant og usaklig' date=' og alle vi andre tar feil siden vi ikke klarer å motbevise din påstand om at ”beaching er bedre enn håving” med en vitenskapelig dokumentasjon. :shock: Det er ikke lett å diskutere med en som lever etter holdningen ”[u']jeg[/u] har rett fordi ingen klarer å motbevis meg”!!!

 

(Skulle likt å diskutere religion med deg! Hvis jeg sier; "Gud finnes ikke!", så svarer du; "Jo, bevis at han ikke finnes da!!" laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> )

 

Jeg kaller deg arrogant og lite ydmyk, men har ALDRI sagt at du/dere tar feil. Jeg vet nemlig ikke hvem som har rett og feil i denne saken. Det jeg derimot har gjentatt til det kjedsommelige er at dere heller ikke vet om beaching er en gunstig eller ugunstig C & R metode, og argumenterer egentlig kun på bakgrunn av tro og personlig overbevisning. Derfor blir det feil når du/dere utgir dere for å vite hva som er rett og galt i denne saken.

 

Forøvrig så ville nok fortsettelsen fra deg på vår hypotetiske religionsdiskusjon blitt: "Jeg vet at han ikke finnes. Det har jeg visst i mange år, så jeg skjønner ikke hvorfor noen kan tro noe annet. Bare spør meg, jeg har nemlig tatt patent på sannheten i denne og mange andre saker...".

 

Jeg hadde hatt mye mer respekt for det du skriver Sixpack' date=' dersom du i det minste hadde funnet noe som kunne underbygge dine påstander om at "beaching" er bra. I mangel på dette angriper du bare andre... Patetisk, spør du meg... :evil:[/quote']

 

Du legger det fram som om jeg prøver å argumentere utelukkende for at beaching er bra. Dette har aldri vært min intensjon. Hvis det hadde vært mitt motiv, så ville jeg selvfølgelig letet etter undersøkelser som kunne ha underbygget denne påstanden.

 

Er du klar over at utstyrsindustrien legger ned millioner av kroner i utvikling av mer og mer skånsomme C&R-hjelpemidler? Tar alle disse feil?? Er du klar over hvor mange sportsfiskere og fiskeforeninger som holder på med egne prosjekter rundt om i verden? De fisker' date=' merker og innhenter erfaringer av c&r i eget lokalt regi, uten at en forsker nødvendigvis skriver lange avhandlinger om dette. Skal slike erfaringer legges døde fordi [u']du[/u] tror noe annet????? :shock:

 

Hehe, har jeg noengang påstått at "alle disse tar feil"??? Hvor har du fått det i fra at jeg mener at andres erfaringer og undersøkelser skal legges døde fordi jeg tror noe annet??? Stemmer i hodet??? laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg sier ikke at håving er 100% uskadelig for fisken' date=' men absolutt [u']alt[/u] jeg har lest og hørt til nå (og jeg har lett en del i dag), støtter min påstand og erfaring om at en fisk som holdes i vannet i en håv klarer seg bedre enn en fisk som dras rullende ut av vannet og opp på en sandstrand. Absolutt alt jeg fant om ”beaching” beskriver dette som en røff metode som kun skal brukes på fisk som ikke skal settes tilbake.. Mer er det vel ikke å si om det… 8)

 

Ettersom absolutt alt du (den store guru innenfor C & R metodikk i Norge i dag) har lest og hørt til nå om beaching er negativt, så må det jo være et faktum...??!! :?

 

Kan du komme opp med én seriøs, kvanitativ undersøkelse som underbygger dine påstander??? Jeg krever ikke så mye, bare én undersøkelse/rapport som sier noe om dette.

 

PS: hvis du har kommentarer til hva jeg har skrevet i en annen tråd' date=' så ta det opp i den tråden![/quote']

 

Hvis du ikke forstår at poenget her var å illustrere din enorme arroganse og totale mange på ydmykhet, så har jeg ikke mer å tilføye... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mangel av noe bedre å gjøre, har jeg brukt morgenkaffestunden til å lese gjennom tråden "deres" - artige greier. Jeg vet ikke hva som er riktig og gal måte å utføre C&R på, men jeg vil gi honnør til Karlsen for å standhaftig og alene utfordre vedtatte flertallets vedtatte sannheter og "sånt som alle vet", med krav om dokumentasjon og vitenskapelig metode. Stå på, Karlsen, skam for den som gir seg laugh.png' alt=':lol:'>

 

Jeg leste gjennom artikkelen fra Veterinærhøgskolen om håndtering og avliving av fisk, som Flemming lenket til over. Den er jo skrevet med tanke på at produksjonsfisk i utgangspunktet skal håndteres på samme måte som andre produksjonsdyr for å minimalisere stress, skader og ubehag. I den sammenhengen er neppe det å sette en krok i fisken for så å dra den på land en mulighet de i det hele tatt har vurdert ;) og hele konseptet "sportsfiske" blir uakseptabelt med det utgangspunktet. I alle fall: med referanse til denne artikkelen, forventer jeg at Flemming og andre C&R-entusiaster heretter stiller i elva med latexhansker (ikke bomull) for å håndtere fisken og med en svart hette til å tre over hodet på fisken mens den håndteres, slik at den ikke får skadet øynene pga det unormalt sterke lyset over vannflaten. Vi som normalt dreper fisken vi får, må stille med sederingskar slik at fisken kan få sovne rolig inn til bevisstløshet før vi kakker den i hodet eller stikker den i hjernen laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Herregud Sixpack Karlsen...

Du har nå flere ganger søkt etter om noen visste om beaching kan være skadelig??

Her svarer folk deg på de spørsmålene du stiller, og du slår deg vrang og opp ned, og kaller folk for "Arrogante", og "mangel på ydmykhet" og i tilleg så greier du selv å prestere å skrive at du er ydmyk i denne tråden i opptil flere innlegg... laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Nå har du igrunnen fått svaret på det du spurte om, Flemming hadde til og med en artikkel som beviste det ganske så bra, men det var ikke "bra nok" for deg. Hvem er arrogant??

Synes det er rart at du ikke har greid å få fram ET bra argument FOR beaching jeg...

Det er vel åpenbart at Flemming har mye kunnskaper, hvorfor skal det være så vanskelig å forholde seg til andres kunnskaper?? Man er ikke arrogant fordi man har lest om et tema, som du har et spørsmål til, og svarer deg på det spørsmålet??

Eneste du gjør er å gå til angrep til alt vi sier her inne, og kverulert i en egen klasse... Ja Henning, avstemning!!!

 

 

Her er bare et ”lite” utdrag av det jeg fant om "beaching"' date=' og alle viser til at dette [u']ikke[/u] er bra dersom målet er at fisken skal overleve :

 

When you fish from the shore, beaching fish is a popular way to land them. This method, however, should only be used if you plan to keep and eat the fish because it will harm the coating on its body.

http://www.takemefishing.org/default.aspx?id=269

 

Can anybody see any drawbacks to beaching fish?

Beaching can injure fish by damaging their slime coat and the gills. Because of this, beaching should not be used when fish are to be released. If you are going to release a fish that you must beach, do not slide it up on shore. Bring it only into shallow water where you

can get a handgrip on it. Beaching fish that you want to release requires you to maneuver them with great care to avoid injuring them.

http://www.dgif.state.va.us/fishing/sarep/PDF/angling_coming_land.pdf

 

Avoid beaching the fish

http://www.cfb.ie/fishing_in_ireland/CatchandRelease.htm

eller:

http://www.carmarthenshire.org.uk/catch_and_release_guidelinescour.htm

 

Make sure your hands and net are wet. The mucous coat of the fish protects it from bacteria and infection. The less it is disturbed, the better. Also wet hands will not attract the 'slime' to your skin

http://www.cjtu.org/TenSteps.HTM

 

If you prefer to land your fish by hand then beaching and or tailing the fish is the common method. Obviously when "beaching" your fish, a rough runway will lead to skin and scale damage as will raucous flapping on the shoreline. When tailing a fish always wet your hands first, preferable using a soft cotton glove or handkerchief to grab the fish.

http://www.flyfishtasmania.com.au/Guided_Fishing/catch.asp

 

If you must beach a fish then do not pull the fish completely from the water. Consider the bottom structure, a fish thrashing on shale or dry twigs ect will surely cause scale damage. Preferably use a knot less net or maybe the new style of canvas nets such as the enviro net.

http://www.guidedfishingtasmania.com.au/?page=community_webnewsletter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha karlsen.....ja nå har du sagt det samme i hvert eneste innlegg i denne tråden og jeg kan ikke akkurat si at min holdning til beaching har forandret seg.

At du i tillegg klarer å kalle andre her for arrogante og lite ydmyke er jo også helt utrolig, du har jo ingen selvinnsikt overhodet laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'> =D>

 

 

Jada...dette er nok et meningsløst innlegg, uten snev av substans, og med en argumentasjon på et nivå som man kan forvente av en middels syvende-klassing, akkurat på samme nivå som deg karlsen :D:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...