Gå til innhold

Sjøørretkonkurranse / C&R- Beaching VS Håv


Flemming

Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Tror jammen jeg må slenge meg på dette sjøørretfisket etter hvert. Kanskje vintern blir litt kortere. Hvor kraftig stenger vil dere anbefale til dette? Har en 4'er som allround ørretfiske og vurderer en 6'er til litt større elver, og kan kanskje kombinere den sjøørretfiske?

 

Blei litt off-topic dette, men gadd ikke lage en ny tråd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kraftig stenger vil dere anbefale til dette? Har en 4'er som allround ørretfiske og vurderer en 6'er til litt større elver' date=' og kan kanskje kombinere den sjøørretfiske?[/quote']

 

Klasse #6 er superdupert til indre Oslofjord. Om det blåser for mye så finner du alltid en lun vik, eller holder deg hjemme i sofaen... ;)

En #6 klarer det meste av de fluene jeg bruker, og takler "normal" vind.

Har bare brukt #6-stenger i fjorden de siste årene.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Her i området er det helt idiotisk. Først konstaterer JFF på sitt årsmøte at de aldri ser de store blå flaka av sjøørret i elvene lenger. En måned senere arrangerer de sjøørretkonkurranse med premiering av største fisk. Typisk NJFF!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Her i området er det helt idiotisk. Først konstaterer JFF på sitt årsmøte at de aldri ser de store blå flaka av sjøørret i elvene lenger. En måned senere arrangerer de sjøørretkonkurranse med premiering av største fisk. Typisk NJFF!

 

JA, eller lengst fisk... Man får utdelt et måleband som skal brukes hvis man tar bilde OG IKKE ØNSKER Å AVLIVE FISKEN.. Norgeshistoriens mest fornuftige regler (hvis man ser bort fra det faktum at det kanskje er LITT lett for de med "uærlige hensikter")..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Det verste med denne konkurangsen er vel at njjf ikke stiller krav til K faktor, og heller ikke informerer om hvordan eventuell C&R bør gjennomføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min deltagelse utgår med høye kneløft siden det idag blåser liten til stiv kuling her ute på øyene !

 

Men fikk vertfall den store glede av å kaste på vak igår i et vann i nærheten, så da er vertfall litt av suget borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen
Det verste med denne konkurangsen er vel at njjf ikke stiller krav til K faktor' date=' og heller ikke informerer om hvordan eventuell C&R bør gjennomføres.[/quote']

 

Hvis det hadde vært krav til K- faktor som hadde vært "riktig" på denne årstiden, er det LITEN mulighet til å oppfylle krava.. Utsetting i så kaldt vann går som regel VELDIG greit, da det er lite stress og "melkesyre" hos ørreten i så kaldt vann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det positive med dette er at det blir satt bedre fokus på sjøørrett. Forhåpentligvis vil det føre til at sjøørretens oppvekstvillkår og gyteforhold blir gitt større oppmerksomhet...

Lei av at det stor sett er laks som gjelder for njff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ mene at det til tider kan grense mot hysteriske tendenser når det gjeld C&R. For min egen del så sette æ ut 95 % av fisken æ får, men kun fordi æ ikkje har bruk for den. Æ treng ikkje fisk til fryseboksen, når æ kan skaffe mæ fersk fisk til en hver tid. Men over til poenget mitt. Hvis æ skal ha fisk til middag, så tar æ gjerne en fisk med k-faktor 0.8. Æ skjønne ikkje koffør det e så forkastelig. Hadde det vært bedre å ta opp en feit SØ med k-faktor 1.2, når enden på visa e at begge blir spist???

 

En anna ting som forundre mæ e at så mange reagere på C&R metodan. Mi erfaring e at fisken tåle mye mer enn det kan virke som mange trur. En kamerat av mæ fikk masse pepper her inne for å ha vist en film der vi "beacha" SØ, for deretter å sette han ut igjen. En petribror hadde visstnok påstått at all fisken sannsynligvis døde av behandlinga. Korsn kan han forresten vite det? E det nokka han gjette, eller har han førstehåndskunnskap på området (f.eks. i form av et vitenskapelig studie)? Det høres i såfall ut som et ufattelig vanskelig studie å gjøre. Korsn skal man klare å eliminere alle de andre variablan fisken kunne ha dødd av? laugh.png' alt=':lol:'> Æ tippe at det finnes veldig mange myter om C&R, og at de fleste av oss sluke det meste rått.

 

Uansett, hvis det stemme at beaching og anna tøff behandling betyr den sikre død for fisken, så kan æ opplyse om at æ sannsynligvis har drept hundretusenvis av laks. Æ jobba nemlig på lakseoppdrett i to sommere når æ va yngre, og æ kan love dokker at laksen fløy veggimellom... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Æ lure litt på om noen kan komme opp med litt håndfast info om overlevelsesprosent etter "beaching", ta i fisken med tørre hender, mothakeløs krok vs. krok med mothake osv. osv. osv.????

 

PS! Æ har mange kvasivitenskapelige teorier om ørret, og en av disse e at den ikkje e laga av glass. Noen som klare å falsifisere??? ;)laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke
Æ jobba nemlig på lakseoppdrett i to sommere når æ va yngre' date=' og æ kan love dokker at laksen fløy veggimellom... laugh.png' alt=':lol:'>

[/quote']

Med slik bakgrunnskunnskap vil jeg anbefale deg å bare avlive den laksen du får. Det vil nok være mer humant. Selv om det humane ikke er essensen i C&R. Det er rett og slett en tilbakesetting av fisk for å beholde bestanden slik som den er. Det er det som er poenget. Ikke noe flower power greier, men altså en bestandsmessig gjenutsetning av fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis æ skal ha fisk til middag' date=' så tar æ gjerne en fisk med k-faktor 0.8. Æ skjønne ikkje koffør det e så forkastelig. Hadde det vært bedre å ta opp en feit SØ med k-faktor 1.2, når enden på visa e at begge blir spist???[/quote']

Jeg er forsåvidt enig i at fisken ikke bryr seg om den blir spist med k-faktor på 0,8 eller 1,2... laugh.png' alt=':lol:'>

Det mange reagerer på, er nok to ting. Det første er at fisken er desperat sulten i en slik kondisjon. Den biter på nesten hva som helst, og er utrolig lett å få på flua. Alt for lett!! Den har akkurat gått ut i sjøen. Det andre er at et slikt tynt slips ikke er noe gastronomisk høydepunkt, og egner seg best som mat hvis den får litt tid på seg..

 

NJFF skriver på sin hjemmeside: "Det er pr i dag ingen begrensninger i antall fisk du kan beholde under sjøørretfiske i sjøen. Allikevel vil vi ut fra et vernehensyn oppfordre deg til å sette ut igjen fisk som er i gytedrakt (brun fisk) og utfra mathensyn sette ut utgytt mager fisk. En kjønnsmoden ørret vil sikre rekruttering av nye fisk. Dersom du ønsker å spare fiskens liv kan du jo fotografere den og veie den før du lar den gå."

 

Det oppfordres altså til å sette ut brun og tynn fisk. Noen bryr seg ikke om denne oppfordringen, og det er litt synd...

 

En kamerat av mæ fikk masse pepper her inne for å ha vist en film der vi "beacha" SØ' date=' for deretter å sette han ut igjen. En petribror hadde visstnok påstått at all fisken sannsynligvis døde av behandlinga. Korsn kan han forresten vite det? E det nokka han gjette, eller har han førstehåndskunnskap på området (f.eks. i form av et vitenskapelig studie)?[/quote']

Det er denne du tenker på? : http://www.zippyvideos.com/4709257164776376/kortversjon/

 

Det er jo vanskelig å vite helt eksakt hva fiskens slimlag tåler under enhver tid. Den tåler mest med høstens gytedrakt, da den danner et tykt slimlag som skal beskytte den mot infeksjoner og sopp i sår etter tøff behandling av artsfrender, eller skubbing mot steiner etc under forsering av fosser og stryk. Uten god beskyttelse (slimlag), er fisken altså mer sårbar mot infeksjoner og sopp. En blank fisk er ikke like godt beskyttet, men det betyr ikke automatisk at den dør ved skade på skjellene. Den er allikevel mye mer utsatt...

 

MEN, når det er sagt så er det da allikevel god "skikk og bruk" å ikke utsette fiskens beskyttende slimlag for mer enn nødvendig. Det er en grund til at det oppfordres til knuteløst håvnett, for nettopp å beskytte fiskens slimlag. Å berøre fisken minst mulig med tørre hender (eller sand etc), kan altså forhindre at fisken får soppangrep eller infeksjoner, så da synes jeg dette er en fornuftig oppfordring... ;)

 

Ønsker ikke å rette noen pekefinger (Fy Fy) til noen, men jeg synes det hadde vært greit om flere hadde fulgt oppfordringene om å sette tilbake farget eller tynn fisk, behandle fisk som skal settes tilbake med minst mulig berøring (ta ut kroken i vannet), og ikke holde fisk for lenge over vann ved fotografering etc... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver Flemming, men igjen er det noen spørsmål jeg føler verken du eller andre jeg har pratet med besvarer:

 

1. Hvorfor er det mer forkastelig å drepe en fisk med kondisjonsfaktor 0,8 enn en fisk med kondisjonsfaktor 1,2 når begge skal spises likevel??? Er det opp til den som fanger fisken eller andre å avgjøre om fisken er god å spise??? Min erfaring er nemlig at smellfeit, sølvblank og sildespisende SØ ofte kan være litt bleik, gustgrå og udelikat i kjøttet. Mens litt brunere, krepsdyrspisende brakkvannsfisk (av enkelte kalt mudderfisk) nesten alltid er sprutrød og delikat i kjøttet. Under ligger et bilde av en utrolig velsmakende sjøørret, som mange helt sikkert ville satt ut igjen pga. fargen. Jeg kan opplyse om at fisken er brun pga. bunnforholdene i området (alle fisker vi får i den brakkvannsbukta er mer eller mindre brune), og ikke pga. at det er en støing. I såfall måtte den ha spist som et rent h...... på vei ned elva, for den var smellfeit (52 cm og 1,8 kg = k-faktor på ca 1,3)... laugh.png' alt=':lol:'>

 

Er det mer forkastelig å drepe og spise en lettfanget fisk enn en som er vanskelig å fange??? Hvem avgjør om fisken er vanskelig å fange??? Hvis den tar på første kastet så var den for lett, altså man kan ikke spise den, men hvis den tar på tolvte kastet derimot... laugh.png' alt=':lol:'> Merkelig argumentasjon spør du meg.... :roll:

 

2. Er de "rette" C&R-metodene tuftet på kvalifisert gjetning, myter, eller er de vitenskapelig basert??? Kan noen referere til et vitenskapelig studie der dette temaet er tatt opp, eller er vi litt lite kritiske til "myter" som dukker opp på en eller annen nettside??? Vil det å "beache" en SØ føre til at den mister en større del av slimlaget enn det å ta den i håv (eventuelt på andre måter)??? Hvor mange prosent av SØ som blir "beachet" blir utsatt for soppangrep og dør, sammenliknet med dem som blir tatt opp på andre måter???

 

Selvfølgelig er det bare (kvalifisert) gjetting fra min side, men jeg tror definitivt ikke at mange av de SØ som ble beachet i filmen ble sendt til de evige jaktmarker. Min teori er at det f.o.f. er én ting som er avgjørende i forhold til om fisken dør eller ikke, nemlig hvor sliten fisken er når den blir landet.

 

Dødssliten fisk = Større sjanser for englesang. I forhold til dette punktet mener jeg at de andre punktene bare blir som paranteser å regne. Men det er, som sagt, bare gjetting fra min side. For det ville vel blitt hylekor her inne hvis alle toerstengene hadde blitt konfiskert av NJFF??!! ;)

 

PS! Jeg hadde også blitt forbanna hvis den supermyke toeren min hadde blitt hentet. Bare for å ha sagt det. Sånn at jeg har mitt på det tørre liksom... 8)

 

PS!! Innlegget er ikke ment som en provokasjon eller som unødvendig kverulering, men tvert i mot noe som kanskje kan være en spore til refleksjon over enkelte oppleste og vedtatte "sannheter"...

post-1138-13949846436754_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at fisken ikke har godt av og bli beachet som du så flott kaller det :shock: :shock:

 

Mange gode argumenter her... :?

 

Fisken har vel ikkje akkurat godt av å bli satt fast på en krok heller? Det beste hadde kanskje vært å slutta med det også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger jo ikke akkurat være rakettforsker for å skjønne at fisken ikke har godt av og bli beachet som du så flott kaller det :shock: :shock:

 

Mange gode argumenter her... :?

 

Fisken har vel ikkje akkurat godt av å bli satt fast på en krok heller? Det beste hadde kanskje vært å slutta med det også... ;)

Ja selvfølgelig, men det var vel ikke det du spurte om :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig' date=' men det var vel ikke det du spurte om :)[/quote']

 

Jeg spurte om noen kunne komme med nokka håndfast om C&R, og så kommer bare du med sarkastiske usakligheter...??!!

 

PS! For noen hundre år siden så trengte man ikkje å være rakettforsker for å vite at jorda va flat. Det va jo bare å se på den, samt høre ka andre mente om saken... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Synes ikke man trenger noen forskningsrapport for å vise at fisken ikke tåler å bli dratt opp på sanda... Skjønner bare ikke vitsen, hvorfor skal det være så vanskelig å ta ut kroken mens den er i vannet, slik at slimlaget ikke tar skade? Har lest en gang fra noen forskere som sa at hvis et menneske tok på en fisk kunne det gjøre like stor skade som et brannsår på et menneske. De sa at fisken får en infeksjon etter tid, hvis slimlaget blir irritert. Størrelsen på infeksjonen varierer etter hvor human man har vært...

Men bra debatt det her, viktig tema!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager den sixpack. Jeg har ingen vitenskapelig studie å vise til.. men synes personlig at det er ganske innlysende at fisken ikke har godt av å bli dratt på land :roll:

 

No problem, Larsen.

 

Men jeg synes ikke det er innlysende å godta vedtatte "sannheter" uten å stille kritiske spørsmål.

 

Hvordan vet du at fisken ikke har godt av å bli dratt opp på våt sand? Kanskje dette er den beste måten å bedrive C&R?

 

Såvidt meg bekjent har ingen sammenliknet ulike C&R metoder der beaching på våt sand har vært involvert?! Dermed er vi henvist til å gjette...

 

PS! De fleste fiskene jeg fanger blir kjørt så hardt at de ikke under noen omstendigheter vil la seg løsne fra kroken i vannet. Til det har de altfor mye krefter igjen. Jeg vil jo ikke kjøre dem helt tom før jeg setter dem ut igjen... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...