Gå til innhold

Bør sjøørreten beskattes hardere i Oslofjorden?


Knut Adolfsen

Anbefalte innlegg

Jeg og mange andre opplever ikke sjøørretbonanza ved fjorden og jeg lurer på om forskeren som vil øke beskatningen baserer seg på fakta fra hele fjorden eller bare et par steder. I tillegg kan man lure på hvilken måte man skal øke beskatningen på.  Mindre minstemål? Kakke vinterstøingene? Tillate bruk av garn? Lystring? Bruk av oter? Er det ikke langt bedre at vi får enda mer sjøørret i fjorden og at flere kan få mulighet til å få fisk. Må man så fort en art tar seg litt opp tenke på å holde den nede eller slik jeg oppfatter det få bestande ned på kritisk nivå. For hva er normalnivå?

http://www.nrk.no/vestfold/_-sjoorret-kan-beskattes-hardere-1.12539147

Friluftsfjorden!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt skremt når jeg leser slikt.

At man kan beskatte hardere bør absolutt ikke bety at det er lurt å gjøre det.

Skal vi utnytte de ressursene fjorden byr på så mye som overhodet mulig, eller skal man ha et rikt fiske med mulighet for en og annen middagsfisk.

For vi er vel ikke akkurat nødt til å høste for å skaffe mat lenger.

Og er det brått så sikkert at folk gidder å restaurere bekker osv når fisken bare skal slippe seg ut for så å havne i en fryser... Ikke spesielt motiverende.

Nei, la sjøørreten få fred, og bygg opp en sterkest mulig bestand, og innfør gjerne maksmål så flere store fisker får svømme rundt i fjorden!

Mvh Truls

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mengden sjøørret i Oslofjorden har økt mye de siste årene er det vel ingen tvil om. Der jeg fisker får man nå mye sjøørret løpet av en sesong, og snittet har helt klart økt mye. Var langt mellom fisk på 2-3 kg på 90-tallet, Siste 6-7 årene er det overhode ikke veldig unormalt å få slik fisk i mine områder. Og enda større bonusfisk har man jo fått innimellom. Og jeg fisker ikke veldig mye, iallfall ikke de siste årene. 

 

Om det skal beskattes? Nja kan vel være greit at sportsfiskere iallfall kan drepe fisk til middag regelmessig, da er det en sunn stamme. Om folk har glede av å spise en vinterstøing spiller vel ikke det noen rolle, samme om den blir tatt i desember eller samme fisken blir kakket i mai. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke i sjøen man måler om fisken tåler beskatning!? Litt vanskelig å terminere hvilket vassdrag fisken stammer fra... Gjøres vel under telling i elver og gytebestandsmål. Om to vassdrag produserer godt med fisk, og åtte ikke gjør det sier det seg selv at beskatning ikke er å anbefale og vis versa.. Man teller vel ikke villaksen med not kast heller så vidt jeg vet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke i sjøen man måler om fisken tåler beskatning!? Litt vanskelig å terminere hvilket vassdrag fisken stammer fra... Gjøres vel under telling i elver og gytebestandsmål. Om to vassdrag produserer godt med fisk, og åtte ikke gjør det sier det seg selv at beskatning ikke er å anbefale og vis versa.. Man teller vel ikke villaksen med not kast heller så vidt jeg vet..

Er vel en grei måling sålenge man gjør det på samme sted hver gang , og det virker det som det blir gjort her. Dillemma med hvor fisken hører hjemme er jo noe alle som fisker sjølrret i sjøen må tenke på , også om man setter ut igjen mesteparten da noe dør.

Og man måler innsig av villlaks i fjordene med kilenøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel en grei måling sålenge man gjør det på samme sted hver gang , og det virker det som det blir gjort her. Dillemma med hvor fisken hører hjemme er jo noe alle som fisker sjølrret i sjøen må tenke på , også om man setter ut igjen mesteparten da noe dør.

Og man måler innsig av villlaks i fjordene med kilenøter.

Sikkert en grei måling. Samme som kilenot sikkert gir en indikasjon både på tidsmessig innsig og ca antall. Men meg bekjent bestemmes beskatning av Gytebestandsmål.. Grunnen er nok at det er vanskelig å telle dette i sjøen. I Hardanger er sjøørreten fredet i april, nettopp på bakgrunn av at enkelte vassdrag ikke når målene, selv om andre gjør det.. Problemet for sjøørret ifht. Beskatning er vel neppe fiskestenger, men heller garn.. Hørte senest i dag at det har vært et rekordstort beslag av disse i år. Da høres det vel heller ut som det beskattes for mye..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskere har i nesten hundre år gjort samme årlige tokt fra Lindesnes til Svenskegrensa og det har bare blitt mindre og mindre fisk og yngel å finne på toktene. I år fant de for eks ingen torskeyngel fra Horten og til Drøbak. De fikk heller ikke en eneste torsk av noen størrelse på hele toktet. Hvem har hørt en forsker si at nå må vi slå på bremsene? Skal man bare gi gass hver gang man ser at det har blitt nok av en art, og hva er nok? 

Friluftsfjorden!

Endret av sarepta
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mening er at det er nok når bestanden er i balanse med næringsgrunnlaget, og den fisken som er vokser naturlig og har en god kondisjon, og ikke får veksten begrenset pga mangel på mat eller for mange fisk.

Dit er det langt igjen.

Og det er en tragedie med torsken.

Utrolig artig å smygfiske torsk av god størrelse som beiter på grunna, tidvis med halen over vann.

Spørs om det er for sent å snu der..?

Men så skal man gå løs på sjøørreten i stedet, for å gi den samme behandling?

Nei takk!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Sjøørreten aller innerst i fjorden virker fraværende i år. Den kommer inn for å gå opp i elva, og forsvinner ut av indre like raskt som den kom er inntrykket jeg har. Radiomerking av fisk i Sandvikselva i fjor viste vel første gjenfangst 1 uke etter merking... i Tønsberg. Kan det være at "økning" i bestanden egentlig bare dreier seg om at sjøørreten migrerer utover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart at tallene for ytre oslofjord blir fordreid om ørreten har sluttet å benytte seg av de indre områdene. Samtidig er det vel hevet over en hver tvil om at restaureringstiltak i ytre deler av fjorden har hatt noe for seg, slik at denne migreringsteorien vil ikke forklare økningen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøørreten aller innerst i fjorden virker fraværende i år. Den kommer inn for å gå opp i elva, og forsvinner ut av indre like raskt som den kom er inntrykket jeg har. Radiomerking av fisk i Sandvikselva i fjor viste vel første gjenfangst 1 uke etter merking... i Tønsberg. Kan det være at "økning" i bestanden egentlig bare dreier seg om at sjøørreten migrerer utover?

Hei, lurte på om du har noen rapport ang den radiomerkingen. Jeg ville veldig gjerne lest gjennom den.

Kan godt hende at noe av økningen skyldes vandring, men nå er det jo en kjent sak at sjøørreten vanligvis ikke vandrer veldig langt. Med noen unntak selvfølgelig.

Om andelen migrerende ørret er økende, så er det jo veldig interessant å finne årsakene til det.

Nå er det lagt ned en betydelig innsats i å restaurere gytebekker i både i øst og vest av ytre fjord (skryt til alle som bidrar til det!)

Og økningen ligger nok i hovedsak der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke oversikt over om det finnes en rapport engang men det er Morten Merkesdal og klekkeriet her ute som har hold i det. Dette var en snakkis når jeg var innom nordisk fiskeutstyr for en tid tilbake. Jeg som fisker i indre fjord har merket en kraftig nedgang i fangst de to siste årene, og jeg betviler det ikke når det blir fortalt meg. Migrering virker plausibelt på meg da fortilgangen også har vært laber i indre fjord.

 

Jeg vet også at Sjøørreten normalt sett er stedbunden, men til syvende og sist handler det om fortilgang og den er som kjent ikke esksiterende her innerst. Verken tanglopper eller reker finner jeg spesielt mye av i fjæra. Flere årsaker til dette også selvsagt, men en høy andel pir kan være noe av skylden, giftslamdeponiet kan være en annen. Det voldsomme dyppet i temperatur vinteren mellom 2010/11 kan være en tredje (har dokumentasjon på dette om noen ønsker å lese det. Fall i snittemp på 60 meters dyp på 4 grader!).

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...