Gå til innhold

Billige fortommer


Aleksander

Anbefalte innlegg

Så det var en annen tråd her om fortommer men jeg tenkte det kanskje var like greit og starte en ny. Jeg lurer på om noen kan anbefale noen billige fortommer? Jeg klarer stadig å ødelegge eller ryke en fortom og da kan det være greit at de ikke koster skjorta. Samtidig så må de jo være uten no særlig minne og lette og strekke samt at de slår over flua fint. Jeg har prøvd div. merker og har kommet fram til at jeg kanskje liker Vision sine best. Mange anbefaler Froghair ser jeg men jeg synes froghair hadde for mye minne og var vanskelig og strekke Dessuten så er de ganske dyre, det er vel egentlig vison sine også. Tilbake til spørsmålet mitt, er det noen som vet om noen billige fortommer som funker greit? Er det noen som har prøvd fortommene de selger på g-sport av merket Platil? De er billige og g-sport er g-sport men funker de greit nok så er det vel okay. Evt. Kan man få kjøpt en slags fortompakke noensteds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker du på ferdig taperte fortommer eller tenker du på fortomspiss / fortoms materiale?

 

Selv bruker jeg Rio sine ferdig taperte fortommer. Som fortomspiss bruker jeg tectan. Litt stiv, men men veldig god til fortomspiss synes jeg selv. høy bruddstyrke og god god knutestyrke. Disse er å få kjøpt på 25meter spole og 300 meter spole! 25meter spolen koster 49 kroner og 300 meter spolen 179-229 (avhengig av tykkelse) Eksempelvis har 0,18 sena en bruddstyrke på 3,3kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke at fortommen kan bli noen stor utgift i løpet av året?

 

Jeg skifter skjelden fortom i løpet av en sesong. Jeg skjøter på spisser, og det minker lite av fortommen.

 

Jeg bruker selv Scientific Anglers ferdigtaperte fortom, og spisser med stroft. Jeg mener ingen kan konkurrere med Stroft når det gjelder knutestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Sven-Kåre når det gjelder Stroft.

 

Bruker polyleader som jeg spisser med stroft.

 

En fiskekompis av meg har gått til innkjøp av ferdigtapperte Fulling Mill, han har virkelig sett lyset - Han mener de slår over bedre enn noe annet han har prøvd, billig er de også. Jeg er ikke klar for å forlate polyleaderen riktig enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke at fortommen kan bli noen stor utgift i løpet av året?

 

Tja... Man vet aldri, plutselig står man der og pynter trærne igjen. Og kanskje en aldri så liten floke oppstår i tillegg? :oops: Trær er no dritt. For meg hvertfall så går det med noen fortommer i løpet av sesongen. Ingen stor utgift nei men jeg lurte egentlig bare på om det finnes no billig og bra.

 

Noen som kan si noe om Climax sine fortommer? 5pk 150kr hos prima villmarksliv er ikke så ille. Andre fortomsmerker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner egentlig ikke at fortommen kan bli noen stor utgift i løpet av året?

 

Jeg skifter skjelden fortom i løpet av en sesong. Jeg skjøter på spisser' date=' og det minker lite av fortommen.

 

Jeg bruker selv Scientific Anglers ferdigtaperte fortom, og spisser med stroft. Jeg mener ingen kan konkurrere med Stroft når det gjelder knutestyrke.[/quote']

 

Du burde du prøve Scientific Anglers-spissmateriale også ;)

 

mjoff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA spissmateriale har jeg ikke vært borti. Min lokale pusher har ikke den, så jeg fortsetter med det jeg anser som det beste - Stroft.

 

Eneste som irriterer meg med Stroft er at det er umulig å lese hvilken diameter det er etterhvert når den blir slitt av (fra spolen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Rio sine ferdigtaperte fortommer, og har i de par siste årene brukt spissmateriale fra Scientific Angler. Har aldri vært borti noe som kan måle seg med det når det gjelder å "få" med seg flue igjen, når den har satt seg fast. Utrolig bra, og kan anbefales. Kommer jeg over ferdigtaperte fortommer fra SA kommer jeg garantert til å handle inn for en lengre periode av dette stoffet også...

 

Forresten fint om noen kan informere om butikker som selger SA fortomsmateriale. Det jeg har nå minker, og ble kjøpt på sportsbutikken i Hemsedal. Laaangt unna der jeg bor... (dessverre :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Rio ferdigtapert fortom og Stroft som spissmateriale..Veldig fornøyd. Det eneste som jeg kan klage på er at teksten på Stroftrullene lett skrapes vekk.

 

Hehe..så nå i ettertid Sven-Kåre, at vi sliter med det samme på Stroftrullene :D

 

Hemsedal sport sender.. Tar et par dager, så har du dem i kassa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billige som de har på svenske-grensa har jeg testet litt nå. Funker helt ok de. 10 kr pr fortom (ferdigtapert 9 fot) synes jeg er overkommelig...

Har dem både i 5x og 6x. Fisken som satt på i 10 sekunder i går kveld datt ikke av på grunn av fortommen i alle fall...

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...