Truls Posted September 27, 2015 Report Posted September 27, 2015 Hei, jeg spør av uvitenhet, hva er egentlig greia med glassfiberstenger? Hvilke fordeler/ulemper har de? Takk for svar! Mvh Truls
dryhunter Posted September 27, 2015 Report Posted September 27, 2015 Deilige å kaste med ! Grisemorro å kjøre fisk og er mulig å kjøre tyyyyynnne spisser 3
123oyvind Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Fordelene er følelsen ved kasting, utseendet og mulighet til å kjøre fisk så hardt man vil. Jeg har også lest at glassfiber skal være mer robust og tåle mer. Det kan være litt vanskelig å kaste i vind, men det kommer vel helt an på kasteren (Kreves det mer av fluekasteren?) 1
Sverre Finnerud Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 har fått meg slik en glassic fra visino, og damn så deilig stang å kaste med gleder meg til å få regnbue på den til helgen 1
Olav Haug Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Følelsen ved kasting og kjøring er vel også de eneste fordelene man får med glass kontra karbon? 1
Sverre Finnerud Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Følelsen ved kasting og kjøring er vel også de eneste fordelene man får med glass kontra karbon? er vel disse tinga man ønsker dvs følelsen av kasting og kjøring kan ikke si anna enn att ejg gleder meg til å prøve 1-1.5kilos regnbue i elv på den klasse 4/5 glassicen fikk 1.5kilos på ei gammel tjøstheimstang i klasse 6/7 (kaster #5snører som om den var laget til det) så den er vel mer en #5/6 og det var morro, bøyde seg helt ner te bånn 1
123oyvind Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 De trenger ikke være så veldig mjuke heller. Swift epic er relativt stiv i forhold til mange andre stenger som er helt spagetti. 2
dryhunter Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Vision glassic og redington butterstick er supermykt iforhold til epic og orvis Superfine glass 1
Terje Bendiksby Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Av ren nysgjerrighet hentet jeg min første fluestang som er over førti år-en Vangen 660 Dream klasse 7-8. Førsteinntrykket: Tung som bare det. Helt annen balanse en med dagens stenger. Håndtaket kjente nesten ut som å holde et kosteskaft og kaste med det. Tuppen myk som bare det og nedre del av bunnen stiv, veldig stiv. Men så kommer det det positive etter å tilpasset rytmen og satt ned farten på bevegelsene betydlig: Det gikk langt faktisk og rett og fint.Den myke toppen gjorde at jeg måtte begynne kastet med betydlig mindre snøre ut, men etter noen blindkast var mye av snøret ute. Så jeg kunne faktisk tenke meg å prøve en moderne glassfiberstang i lettere vekter. 1
Truls Posted September 28, 2015 Author Report Posted September 28, 2015 (edited) Det er også en av grunnene til at jeg startet emnet. Jeg er nysgjerrig på hva som bor i de stengene kontra karbon. Regner med at det har skjedd litt utvikling på den fronten også. Edited September 28, 2015 by THJ
dryhunter Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Kaster meget presist på kast 0-18-20 meter med glass , men ikke kastemaskiner 2
123oyvind Posted September 28, 2015 Report Posted September 28, 2015 Tror det bare er å finne noen som har i nærområdet og få testa litt forskjellig stenger :-) Det har vært mye utvikling på den fronten her også. De bruker ikke samme type glass på de nye stengene. Swift har litt info. 2
Guest ppp Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 Av ren nysgjerrighet hentet jeg min første fluestang som er over førti år-en Vangen 660 Dream klasse 7-8. Førsteinntrykket: Tung som bare det. Helt annen balanse en med dagens stenger. Håndtaket kjente nesten ut som å holde et kosteskaft og kaste med det. Tuppen myk som bare det og nedre del av bunnen stiv, veldig stiv. Men så kommer det det positive etter å tilpasset rytmen og satt ned farten på bevegelsene betydlig: Det gikk langt faktisk og rett og fint.Den myke toppen gjorde at jeg måtte begynne kastet med betydlig mindre snøre ut, men etter noen blindkast var mye av snøret ute. Så jeg kunne faktisk tenke meg å prøve en moderne glassfiberstang i lettere vekter. Har en eldre Hardy Jet 8`6" # 7 og en ny Hardy glass 8` # 5. Men ser du bor et stykke unna Nordmarka-nord!
Guest ppp Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 (edited) http://www.flyfishohio.com/Hardy_Troutfisher_Fiberglass_Fly_Rod_Review-Fly_Fish_Ohio.htm http://www.australianangling.com.au/products/fly/MR%20Fly%20Reel.htm Med en sort MR 7,5 snelle blir det bra. Edited September 29, 2015 by hansjr 1
Terje Bendiksby Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 Jeg får beholde Marryaten jeg har og prøve ut og tenke litt glassfiber iløpet av vinteren. Heg arbeider i tigerstaden , så nordmarka er ikke så langt unna.
Mr. Bean Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 Har en Scott Fibertouch på 7' et eller annet i #3 du kan få prøve deg på også - og evt sammenligne med Scott G i både # 2 og 4
Truls Posted September 29, 2015 Author Report Posted September 29, 2015 Hadde vært gøy å få testet glassfiber. Mulig jeg kommer til å bygge en på et eller annet tidspunkt. Bare for å ha gjort det. Men litt bortkastet å bare bygge en da... Har jo en litt særegen stil en del av disse glassfiberstengene. Ikke alltid veldig pene, men det kan bli stilrent også.
123oyvind Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 Sjekk finetackle. Han bygger ganske stilrent. 1
Truls Posted September 29, 2015 Author Report Posted September 29, 2015 Sjekk finetackle. Han bygger ganske stilrent. Enig, der var det masse stilrent. Takk for link! Ofte en spesiell og særegen stil over glassfiber.
Sveinung Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 De trenger ikke være så veldig mjuke heller. Swift epic er relativt stiv i forhold til mange andre stenger som er helt spagetti. Har en Epic 476,altså 7 1/2 fot #4. Nydelig stang å kaste med når man finner rytmen,og som du sier laaangt fra noe spagetti-følelse.Nydelig 3
Geir Pettersen Posted September 29, 2015 Report Posted September 29, 2015 Enig, der var det masse stilrent. Takk for link! Ofte en spesiell og særegen stil over glassfiber. Hei Bygde en 6wt i glassfiber i vinter for moroskyld. Du kan få den hvis du vil ha den. Kan sende den til deg i posten. Vil du ikke ha den så sender du den tilbake.. Bare gi meg beskjed. Geir Ligger bilder ute på byggetråden. ... 2
Sverre Finnerud Posted September 30, 2015 Report Posted September 30, 2015 evt kan du bare sende den til meg
Truls Posted September 30, 2015 Author Report Posted September 30, 2015 Hei Bygde en 6wt i glassfiber i vinter for moroskyld. Du kan få den hvis du vil ha den. Kan sende den til deg i posten. Vil du ikke ha den så sender du den tilbake.. Bare gi meg beskjed. Geir Ligger bilder ute på byggetråden. ... Hadde vært helt genialt! Sender deg en PM i kveld. Falt den ikke i smak, eller var det bare for å prøve å bygge en?
Geir Pettersen Posted September 30, 2015 Report Posted September 30, 2015 Hadde vært helt genialt! Sender deg en PM i kveld. Falt den ikke i smak, eller var det bare for å prøve å bygge en? Bare for å teste.. 1
Recommended Posts