Gå til innhold

Hva må fluene inneholde?


Truls

Anbefalte innlegg

Det viktigste ei flue må inneholde for min del er ikke det ene eller andre materialet.  Det er rett og slett tanken bak og forståelsen av egenskapene til den flua jeg skal binde.  Ei flue for meg kan være ganske enkel og rufsete, men også ganske detaljrik eller tradisjonell.  Men det ligger alltid en tanke bak hvilke egenskaper med flua som skal dyrkes frem.

I mine år som fluebinder fra jeg var guttunge har jeg hatt mange venner og ulike læremestere innen fluebinding.  Og spriket mellom de perfekt fotomodeller til de banalt enkle rufsefluene disse lager er stort.  Men de har alle innebygde kvaliteter og egenskaper som ikke utelukker det andre.  Å si at ei flue ikke trenger detaljer for å være god vil ofte være riktig, men kan like gjerne være feil.  For meg er fiskemetode og fiskested en viktig faktor når jeg binder ei flue.  Derfor vil for eksempel mine fluer for stille vann være mer detaljrike og mer "perfekte" enn de fluene jeg for eksempel bruker i sterk strøm.  I det ene tilfelle vil fisken ha god tid til å se flua på rolig flate, mens i det andre tilfelle må fisken bestemme seg raskt og har et mer utydelig bilde av flua som kommer forbi. 

Så derfor er det ingen fasitsvar på hva flua må inneholde, og har en bestemt seg for at flua ikke må inneholde mer enn de og de materialene har en stagnert  i mine øyne.  Behovet for ulike fluer kommer med erfaring fra ulike fiskesituasjoner.

Men en ser også en mengde fluer som er helt ubrukelige som fiskefluer til tenkt formål bli presentert.  Det har rett og slett med forståelsen for hvordan ulike materialer virker og balansen i flua å gjøre.  Hjelper ikke at ei flue er perfekt stilt opp på et bilde om flua bikker over ende eller synker når den skal flyte.  For å forklare min filosofi rundt dette.  Skal jeg binde ei tørrflue, gjerne en døgnflueimitasjon så skal den flyte.  Da er materialvalgene for min del gjort utfra de egenskapene denne flua skal ha.  Krokvalget vil være et kompromiss, lettest mulig eller litt sterkere.  Dette valget gjør jeg utfra hvor jeg skal bruke flua og hva jeg forventer å få på den.  Så er det halen, den vil jeg skal være med å balansere flua mi og derfor sprer jeg den ut i vifteform eller i to bunter med ca 45 graders vinkel.  Da balanserer flua mye bedre enn om det bare er en bunt som peker rett bakover.  Når det gjelder kroppen skal den gi best mulig flyteegenskaper utfra det volumet den skal ha.  Og for meg (jeg presiserer meg) er det da helt ubrukelig å bruke for eksempel en quillkropp med lakk under eller uv-lim oppå.  Den kroppen har i seg selv ingen flyteegenskaper og vil være med på å dra flua under om den bryter filmen. Men den type kropp er igjen ypperlig på en klekker eller nymfe hvor kroppen faktisk skal bryte vannfilmen og befinne seg under. Jeg bruker derfor som regel en dubbing som har egenvekt lavere enn vann, som danner litt luft og som trekker til seg impregnering.  Så er det vinger, hackle osv.  Her bruker jeg stort sett det alle andre bruker av cdc, hår, hackle osv.  Men i tillegg til at selve proposjonene og avtrykket blir riktig er det også en stor fordel om disse materialene noen ganger bremser opp landinga med luftmotstanden, spesielt på stille vann.    Så for meg er cdc (ja jeg bruker det jeg også for de som måtte lure) et mer naturlig valg på ei flue som skal fiskes på stille vann enn en som skal fiskes i striere strøm.  Flua jeg skal bruke i strøm er gjerne litt kraftigere dresset med tanke på hackle og hårvinger eller polygarn. 

Dette ble kanskje mye visvas, men poenget mitt er at fluene i mitt skrin alltid må inneholde ulike materialer og ulike grader av perfekthet utfra hvem hva hvor. 

 

Kjellemann

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig en veldig interesant tråd dette her. Får meg til å tenke litt når jeg leser hva meget erfarne ørretfiskeren skriver.

Jeg ser at folk har klokkertro på det de driver med og tillegger flua utrolig mye. Her har jeg ganske så mye å gå på.

Jeg mister nok litt for fort troa på det jeg holder på med og blir da stående å tulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...