Gå til innhold

Fortom


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

For min del fisker jeg 95% stillevann og jeg bruker kun FC som spiss. Det viktigste er å få spissen til å synke på en blank overflate, hvis du skal få fisk da ;)  Det er jo nærmest umulig å få nylon til å synke rett etter at du begynner å fiske, selv med mudding. Etter en stunds fiske kan nylon funke fint men ikke tett på oppstart.
Er det fin "fluebris" er ikke skjuling av fortommspissen like viktig men fisken refuserer oftere da også. 

Endret av knut
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som Knut nesten utelukkende FC som spiss, og mono som tapert fortom. Både i stillevann og i elv. Jeg kan bytte ut den ferdigtaperte med Fc ved buzzer og nymfe, men sjelden spissen til mono. 
Har ingen punchline for at dette er best , men funker meget bra for meg, og har lite lyst til å egentlig forandre på noe som funker. 
Hvis jeg skulle ha noen teori om noe som helst så kanskje jeg trur jeg drar mindre bom i tilslaget med FC. 
Den ene grunn at flua ofte blir trekt ned i tilslaget, og pga av den litt større vannmotstanden en spiss som ligger under vann gir, så kanskje jeg unngår å være litt for kjapp på labben, vet ikke, det blir egentlig helt fjernt, men kanskje he he he :)

Endret av Robban
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere ikke bruker FC i hele sin lengde som fortom?

For min del er det fordi den synker for fort når den blir liggende litt på vannet. Det kan være en ulempe under tørrfluefiske i stillevann, hvor tørrflua ligger lengre på vannet enn ved f.eks. elvefiske. Flua blir dratt under av fortommen. Nylon synker ikke så fort gjennom vannfilmen, og med en spiss av fluor på en  nylontapert får man det beste av to verdener for min del :-)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker det ofte som nevnt over Tom, men da ved nymfefiske eller buzzerfiske :) Det bryter vannfilmen fortere og synker fortere.
Ved rent tørrfiske så ønsker jeg ikke dette i hele fortomslengden, men gjerne i spissen :) 
I elv egentlig ikke så viktig faktor, da flytet ofte er så kort at en synkende fortom ikke rekker å trekke flua ned. 
Men i stillevann hvor flua ofte kan bli liggende en stund , noe jeg ikke ønsker. 
Ferdigtaperte mono fortomer som er kraftig taperte, " tykke" i buttdelen har også denne egenskapen. 
Balansegangen blir å finne en mellomting da :) :) Slår over godt, synker raskere, eller motsatt :)

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at dere ikke bruker FC i hele sin lengde som fortom?

I tillegg til det som sies over så drar FC ned spissen av fluelina. Man kan fette inn buttdelen av fortommen men det blir litt upraktisk.

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man er av den oppfatning av at fortom som ligger under vannfilmen kontra

over fisker bedre så virker det på meg naturlig å anta at det er en fordel

å ha mer enn selve spissen under?

Som tidligere nevnt, drar en hel fluorkarbon ofte tørrflua under vann når flua ligger på vannet en stund, samt spissen på fluelina. Særlig under stillevannsfiske. Derfor er det mer fordelaktig å bruke en kombinasjon av nylon tapert og fluor spiss for min egen del, da man slipper denne problematikken.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største problemene med en hel Fc fortom på feks stillevann når man fisker med tørt, er ikke at den før eller senere drar flua under vann, men det faktum at den i bukten som danner seg under vann trekker flua de så nærmere spissen på flualina. Da blir det et problem for meg når jeg kanskje etterstreber å ha en lang fortom på sky fisk :) 
Man kan sikkert spørre om fisken skjønner at fluelina er et problem, vet ikke, men liker å tro det .

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt enkel og sikkert ikke up to date på dette området. Mono på alt. Siden jeg ikke har FC i veska kan jeg ikke skryte av å vite forskjellene, men jeg får stort sett fisk. Kanskje det er slik at en av 50 fisk jeg prøver på har monoallergi. Det lever jeg helt greit med til den prisen man forlanger for FC.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Fc er dyrt.
Noe jeg aldri ville dratt til utenlandet med uten, litt fordi dens styrke kontra mono mot slitasje korall, tenner osv osv. 
Noen av disse erfaringene + bare hyggelige erfaringer her hjemme med ovennevnte skriverier, +  de samme egenskapene på mye av det andre fisket jeg driver med så yes yes
Ja det er dyrt :)
Men allikavel mere forsvarbart i midt hodet å betale fra 179.- - 199.- for 50 meter, noe jeg mener virkelig kan ha positive fordeler utifra noe erfaring, kontra bruke 5- 10000.- på en stang jeg vet jeg bare kjøper fordi jeg er idiot ;) Ja jeg er en av de idiotene :)
Stanga kan seff ha innvirkning på resultatet, men fortommen, særlig spissen, og dens kvalitet har i de fleste tilfeller vært mere grunnen til at jeg noen ganger kan velte meg i skryt og likes :) 
Ingenting er surere enn å miste fisk pga fortom. Det kan jeg faktisk klage på når jeg selv ikke innrømmer feil. 
Foruten ørretfiske, så bruker jeg Fc mye på alt det andre. Det kan jo seff ha blitt en vane, men vaner bygger jo ofte på gode opplevelser :) :) :) 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Fc er dyrt.

Noe jeg aldri ville dratt til utenlandet med uten, litt fordi dens styrke kontra mono mot slitasje korall, tenner osv osv. 

Noen av disse erfaringene + bare hyggelige erfaringer her hjemme med ovennevnte skriverier, +  de samme egenskapene på mye av det andre fisket jeg driver med så yes yes

Ja det er dyrt :)

Men allikavel mere forsvarbart i midt hodet å betale fra 179.- - 199.- for 50 meter, noe jeg mener virkelig kan ha positive fordeler utifra noe erfaring, kontra bruke 5- 10000.- på en stang jeg vet jeg bare kjøper fordi jeg er idiot ;) Ja jeg er en av de idiotene :)

Stanga kan seff ha innvirkning på resultatet, men fortommen, særlig spissen, og dens kvalitet har i de fleste tilfeller vært mere grunnen til at jeg noen ganger kan velte meg i skryt og likes :) 

Ingenting er surere enn å miste fisk pga fortom. Det kan jeg faktisk klage på når jeg selv ikke innrømmer feil. 

Foruten ørretfiske, så bruker jeg Fc mye på alt det andre. Det kan jo seff ha blitt en vane, men vaner bygger jo ofte på gode opplevelser :) :) :)

Du har helt sikkert rett, Robert.  Jeg er bare for gjerrig (og sikkert sta). Jeg har selvfølgelig hatt noen ruller FC oppigjennom men har ikke helt sett betydningen av FC i Norge hvor jeg fisker. Det er et poeng å skjule fortommen på tørt, og kanskje spesielt på vått. På tørt mudder jeg, og på vått håper jeg på det beste :) Funker fint for meg.

 

(Pro Team for Monofilament AS)  :rolleyes:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ofte dette spørsmålet i butikk. Det kan kanskje virke litt dumt, men folk spør ofte om den beste fortommen :) 
Jeg svarer da at det vet jeg ikke :) Det er i grunn så sant som det kan sies. Det finnes ikke noe verdens beste, selv om jeg foretrekker noe kontra noe annet. 
Jeg kan fortelle om det jeg har gode erfaringer med, og at akkurat dette med fortom er noe man må finne litt ut av selv. Monoens egenskaper, Fc og dens egenskaper, og pris i forhold til hva man egentlig skal bedrive av fiske.
Jeg nevner ofte at folk jeg startet og fiske med for 30 år siden har helt andre preferanser enn meg, selv om vi den gang startet med det samme :) 
Den gang var det vel heller ikke så mye fokus på det, og heller jaget om det beste. Man brukte vel rett og slett det som var tilgjengelig. 
Jeg må vel innrømme at grønn Damyl spiss på en ferdigtapert Maxima var å foretrekke kontra litt rask fra haspelsnella mi. Haspelsena var ikke dritt den gang, men bruken var ulik og ønskede egenskaper var forskjellig. Slik er det vel fortsatt for min del idag også.
Mange opplevelser senere så havner vi vel på forskjellige konklusjoner, og ingenting er vel mere naturlig enn det :)  


 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med mono så har jeg til denne sesongen og etter meninger i denne tråden gått til innskaffelse av fc. Tilfeldighetene og rådene pekte i retning Trout Hunter. Etter praktisk fiske i helgen og en kveld med knutetesting i stua så tror jeg dette kan bli en interessant erfaring etter årevis med mono. Selv om jeg mistenker at opplevde forskjeller kommer til å bli minimale. Jeg trodde at fc var et helvete mht miljøet, og det er det jo. 3 000 år for naturlig nedbryting sier jo sitt, men tallet for mono (dersom man skal tro på artikkel som det lenkes til lenger opp) er jo også godt over 500 år. Så begge deler krever jo helt klart en tilnærming mot at fortomsrester ikke etterlates i naturen.

 

/cato

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli noen år siden første gang jeg hørte om Bioline. Men jeg har ennå ikke sett produktet i butikk :-(

snake-oil eller the-shit?

Jeg har heller aldri sett dette produktet i en butikk her i dette landet.

Jeg fant denne linken,og kanskje man kan bestille derfra?

http://www.recycledfish.org/safe-angling/product-profiles/bioline.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...