Gå til innhold

Rød flyvemaur på 3 cm?


Anbefalte innlegg

Kan dette stemme? Jeg sitter på ulvøya og kjeder meg mens ungene bader og det satt seg akkurat noe som så nøyaktig ut som en 3 cm rød skogsmaur med vinger ved siden av meg. Jeg burde vel sikkert finne ut av dette selv, men jeg ble litt forfjamset av størrelsen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Endret av Jan Skundberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde åndsnærværelse nok til å trekke, men var ikke rask nok.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Der ser du.Da blir det synsing,og har vel antageligvis lite med virkeligheten å gjøre.

Hva du så vil for alltid bli en gåte,så fremt du ikke kan vise oss hva du egentlig så.

Jeg tror ikke det stemmer at du så en 3cm rød skogsmaur med vinger.........

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan det ha vært stokkmaur ?

satt akkurat en på vindu her og den var på rundt  2-2,5 cm  <<l

Uansett hva han har sett,en maur på 2,5-3cm er en overdrivelse.

Ta et bilde av insektet dere ser slik at vi andre også kan få et forhold til hva som

faktisk er tilfelle.

Endret av Tom Syversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok kanskje litt i men henta en nå å at den er gode 1,5 i kroppen og 2 men vingene er ikke å ta i.

ska få tatt et bilde bare den roer seg ned

Kult.

Se om du klarer å få den til å roe seg på en tommestokk eller metermål,eller noe annet

som får oss til å se den virkelige størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Selvfølgelig kan jeg ha tatt feil, men sjansen er særdeles mye større for at feilen ligger i størrelsen enn i artsantagelsen. Dette var en maur som var rød og den hadde vinger. Den var overraskende stor - og større enn noen annen maur jeg har sett i Norge.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En svermende stokkmaur kan fint bli 3 cm. Det er stokkmaur du har sett. Vi har to hovedtyper. Varmekjær og vanlig stokkmaur.

 

Enig med Ruff.  Så noen i fjor som var svære.  Mulig at kroppen ikke er fullt 3 cm, men med lange vinger som ligger langs kroppen blir den lengre.  Kan se ut som små longleg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...