Gå til innhold

Hjelp til innkjøp av kroker


devi

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har nå bundet fluer i relativt kort tid, men herregud som jeg har blitt bitt basillen. Om det er noe jeg har lært så er det at en pakning med 20 kroker ikke holder all verdens lenge. Så heretter går det i 100pk med kroker. Men, vinteren er lang så hva skal man kjøpe? Hva trenger en egentlig av forskjellige størrelser? Det er jo ett hav av kroker, tykkelser, mothaker, ikke mothaker, tykkelser på wire'n osv.

Det går for det meste i tørt, men har håp om å få til å kaste med buzzere til neste sessong.

Selv har jeg kommet frem til følgende kroker:

Tørrfluer:

  • TMC 100 #12 - 16
  • TMC 102Y #13-19

Klekkere:

  • TMC 2487 #12 - 18
  • TMC 2488 #16 - 20
  • TMC 212TR  #14-18

 

Buzzere/Myggpupper:

  • Samme krok som til klekkere.

Landinnsekter:

  • TMC 112TR #13 (Daddys)
  • TMC 2488 #12-16 (Maur, kan også bruke 100/102Y)

Dette er vell omtrent det jeg har kommet frem til selv, med litt googling og lesing her på forumet. Legg gjerne til, eller anbefal noe fjernet fra lista mi. Eneste kravet er at de er og få i norske butikker/nettbutikker med 100pk.

Bruksområdene mine er for det meste i skauen og en og annen tur i elv. Får generelt lite og liten fisk. ;D

Endret av devi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk TMC 100 fra str 12-16, dropp de mindre da de kroker dårlig pga. lite krokgap. TMC 102Y kan du bruke på de fluene  (17-19).
Ja, jeg ville hatt litt både og. Tørrmygg binder du på 102 som har kortere skaft, TMC 100 bruker du til tørre vårfluer og døgnfluer i de nevnte str. 102 er også fin til litt lettere cdcvårfluer og døgnfluer med litt kortere kropp hvis du kjøper den i str. 13, 15.

Du trenger ikke både 2487 og 2488 til buzzer/klekker. Kjør 2487 og ha evt. 2488 i skrok 18/21 til de minste fluene både tørrmygg og buzzers.
212y og 212tr.. klarer deg med en av de, 212tr er sterk allrounder til klinkhåmere, vårflue og døgnflueklekkere.
Hvis du skal ha TMC krok til vulgata/danica og evt. store daddys med forlenget kropp så er TMC 112TR i #11 fin.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig Rune, helt gull. Har redigert førsteposten så den skal stemme sånn noenlunde nå. Hva slags krok bruker dere (som oftest) på maur? Kan ikke dra på skauen uten et lite arsenal av maur i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pål Hedenstad skrev:

110% enig med Rune. Men når det gjelder 2487 og 2488, kan man godt ha begge i en størrelse: 16.

Hjertelig, endret førsteposten slik at dem overlapper med krokstørrelse 16. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, devi skrev:

Hjertelig Rune, helt gull. Har redigert førsteposten så den skal stemme sånn noenlunde nå. Hva slags krok bruker dere (som oftest) på maur? Kan ikke dra på skauen uten et lite arsenal av maur i boksen.

100 og 102 Y, men sats knallhardt på uv maur ("goo-maur") som bindes på 2488. Og vipps så blir det noen hundrepakninger med 2488 også. Smart av deg å kjøpe 100 pk forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg binder guumaur på 2488 som Pål sier og vanlige "rette" som jeg knappt fisker med lengre på 102y. Du kan også lage vanlig skogsmaur "dubbingmaur" på tmc 100 i str 14 og 16. Mindre arter som jord/pissmaur (rustbrune og mørkebrune) kan du også binde på 100 i str 16. Men du bør ha noen oransjebrune på f.eks 102y i str 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...