Tørrflua Posted May 26, 2018 Report Posted May 26, 2018 Er i gang med å bygge 2 Bloke SLXG 7,6 4wt stenger som jeg kjøpte som ferdig sett. Har forsøkt å få ringplassering i fra Bloke men har etter gjentatte forsøk gitt opp. Tenkte å kopiere Epic 476 plassering, men det er kun 10 ringer på Epic ( 1 Fuji ring, 8 snake, toppring )mens det følger med 11 ringer på Bloke. 2 fuji, 8 snake, toppring ) Har noen bygget en slik som kan gi meg en ca fasit på ringplassering ?
Truls Posted May 26, 2018 Report Posted May 26, 2018 Bloke er drevet av én fyr, og han har såpass mye å gjøre at det kan være vanskelig å få svar på mail. Beste er å ringe han. Han lager imponerende gode stenger! Du er ikke nødt til å bruke alle ringene, og jeg synes 11 høres mye ut på en såpass kort stang. Tror jeg hadde prøvd 4 eller 5+toppring på ytterste del, tre på del to og to på del tre, fordelt de så de har jevnt økende avstand mellom seg, og så gjort en static guide test for å sørge for at vinkelen på snøret ut og inn av stangringen er lik på hver ring. 1
Terje Bendiksby Posted May 27, 2018 Report Posted May 27, 2018 Det ringsettet du har fått med er et standard sett som beregnet på flere lengder, så derfor kan det være et lite overskudd av ringer. Jeg har akkurat samme stanga selv og tok utgangspunkt et vanlig standard oppsett for 7,6 stang og småjusterte litt. Det fungerer meget bra.
Terje Bendiksby Posted May 27, 2018 Report Posted May 27, 2018 Sjekket på min brukte åtte ringer.en på bunndelen, to på midtdelen og fem på toppdelen
Tørrflua Posted June 8, 2018 Author Report Posted June 8, 2018 Ja da var surringene ferdig. Det ble 9 ringer + topp ring. Lakking er neste. 4
Tørrflua Posted June 9, 2018 Author Report Posted June 9, 2018 Blei seint i går, men stanga fikk første runde med lakk. Var litt uheldig også, forstuet/bristet mittentåa. Sånn er det når man surrer mye på en gang.
RolvS Posted June 9, 2018 Report Posted June 9, 2018 Den nye gromstanga blir klar for sommerens eskapader?
Tørrflua Posted June 9, 2018 Author Report Posted June 9, 2018 Nærmer seg, men de er ikke til meg. Lager 2 like til gutta mine. 1
Tørrflua Posted June 9, 2018 Author Report Posted June 9, 2018 (edited) Laget en test surring med uttynnet Dura Gloss. Brukte isopropanol. Fungerte supert. Blandet litt for mye lakk, derfor testen. Fungerte så bra at jeg kunne gjennomføre testen dagen etter jeg blandet lakken. (i en liten boks med lokk) Blandet den ca 50/50, først ca 30-35 timer etter er den blitt ubrukbar, litt hvit og silikonaktig. Testsurring er klar og hard. Edited June 9, 2018 by Tørrflua 1
Tørrflua Posted June 19, 2018 Author Report Posted June 19, 2018 2 stang mangler kun Topp ring nå. Måtte lage kjennetegn på stengene. Første bokstav i fornavn. Her har jeg prøvd å få til en H. Litt vanskelig å ta bra bilde. 2
RolvS Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 (edited) Kan du si noe om resultatet? Gjorde du noe med ringene som foreslått fx? Hva med hvordan denne stanga oppleves? Er klassifiseringen riktig? Skal kjøpe en selv - funderer på om j skal kjøpe #3 eller #4 osv Edited October 26, 2018 by Rolv Seehuus
Terje Bendiksby Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 Rolv nå skal jeg ikke ikke kidnappe tråden. Jeg har den og den trives med mange snører som f.eks airflo dri-xceed . Men den andre fireren jeg har i glass fra Taniwha i den dyreste S-glass serien (dobbel så dyr) er et helt annet emne, kastemessig og teknologisk sett , men er litt nøye på hvilke snøre du velger. Ser ut også som den liker litt lengre belly.. Begge ligger ute på stangbyggertråden. Ingen av de er noe dårlig emne.
RolvS Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 Takk for tips @Terje Bendiksby Vi bedriver vel litt tråd-kidnapping begge to. Jeg sitter med fingeren på avtrekkeren for å kjøpe to sett med Bloke-blanks. Lurer bare på om jeg skal ta #4 eller gå ned et hakk til en #3’er. Jeg leste ett sted her på forumet at noen mente at Bloke XLSG #2 var litt underklassifisert. Så jeg var gira på å høre om hvordan ståa for #4’ern til @Tørrflua. Om samme inntrykket gjelder for denne, blir det muligens treeren.
Terje Bendiksby Posted October 26, 2018 Report Posted October 26, 2018 (edited) Generelt kan jeg vel si at bloke stengene er veldig glad i Barrio smallstream og enda gladere i Hardy® Compact Rocket Series. Nå har jeg bare bygd bloke i klasse tre i grafitt og gitt bort to av de med nevnte snørekombinasjon og bare fått skryt tilbake. Nå har Mike Bell i bloke kommet med sitt eget firersnøre beregnet på egne stenger så der er vel snøreproblematiken løst. Edited October 26, 2018 by Terje Bendiksby 1
RolvS Posted January 6, 2019 Report Posted January 6, 2019 (edited) Siden vi snakker om Bloke XLSG i denne tråden. Hjælp! (Nå rikker den seg ikke en mikrometer) Edited January 6, 2019 by RolvS
Terje Bendiksby Posted January 6, 2019 Report Posted January 6, 2019 (edited) Hverken fram eller tilbake? Litt kraftig zalovann og for guds skyld ikke silikon og litt forsiktig håndmakt så kanskje løsner den. Så litt smergelpapir pussing eller fil for å få litt større åpning. Ev en mail til mr bloke og si at diameteren er for liten og få en ny. Eller den enkleste en surring i trådfargen (ev dobbel) inntil korkhåndtaket og droppe "winding checks" Har møtt på samme problemstilling selv noen ganger. Edited January 6, 2019 by Terje Bendiksby 1
Truls Posted January 6, 2019 Report Posted January 6, 2019 (edited) Om det ikke er lim mellom metallet og klingen... Prøv å drypp en liten dråpe tynn olje eller eller wd40 på oversiden. Sett den deretter ut i kulda noen timer. Dekk til så det ikke kommer ned på korken. Edited January 6, 2019 by Truls 1
RolvS Posted January 7, 2019 Report Posted January 7, 2019 Thanx gutta. Jeg tok den mest skremmende varianten (ingen merker vil være synlige etter litt polering.) Har og sendt melding til Bloke-Man. Kanskje får jeg ny, hvis ikke blir det bare noen surringer ved korken. 1
Tørrflua Posted January 13, 2019 Author Report Posted January 13, 2019 Auda, Rolv Vedrørende Line valg satset jeg på ei fra Bario. Har kun prøve kastet på plen med begrenset omr. Så vanskelig å gi deg holdbar tilbakemelding, sorry. Bare kidnappe tråden, ikke noe problem Terje. Godt at noen svarer Oppdaget først nå at Rolv har hatt noen spørsmål. må våkne nå. 1
RolvS Posted January 14, 2019 Report Posted January 14, 2019 (edited) 12 hours ago, Tørrflua said: Oppdaget først nå at Rolv har hatt noen spørsmål. må våkne nå. Vi finner ut av det! (Sola kommer høyere og nå, så det er overraskende kort tid til stanga må være klar til å hive utpå den første myggen!) Edited January 14, 2019 by RolvS 1
Recommended Posts