Gå til innhold

Spey og CDC / fluedrukning


bushman

Anbefalte innlegg

Fortommen flytter på seg under framslengen og drukner flua di...

Se artikkel om tørrflue-spey kastet på forsida. Både nyttig og morsomt! Og vurder fluer med hjortehår eller foam i steden for cdc når du underhåndskaster. En klinkhammer med hjortehår-ving flyter knallbra, lenge, selv med utstrakt vannkast-mishandling. 

Om du har tid til å øve mye, evt heter Klaus Frimor, er det mulig å flikke toppen av stanga vertikalt før løft/sweep, slik at du ankrer fortom men med flua og litt tippet over vannet før framslengen...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipps, hjortehår er et bra alternativ.

Men - jeg tror ikke framslengen er problemen i min tilfelle, det er når jeg trekker inn si 8-10m snørre på start av kasten - altså ikke de helt første kortere kast - så får flua et unødvendig dykketur som gjør at den er ubrukelig.

Selve tørfluespey er morsomt men det er der jeg ikke kan tørke flua med et par overhåndskast jeg sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluer med cdc hackle drukner fort ved spey, dessverre. Man må nok regne med å freshe de opp etter få kast. Kastet som Rolv nevner er veldig bra. Er det litt pes å lære seg så bør det funke med å kaste sideveis til du har nok vekt ute til å ankre å kaste ut og gjøre et kortere utkast før du evt. smeller til på kast 2. Kastet til Klaus Rolv er det typ halvveis snap t for å få linen i lufta så flyte den mens den er i lufta og ankre på ønsket sted?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Rune Stokkebekk said:

Kastet til Klaus Rolv er det typ halvveis snap t for å få linen i lufta så flyte den mens den er i lufta og ankre på ønsket sted?

Ja, streit beskrivelse. Men dette er lettere å se, enn å skrive om :) Spol fram til 5:15 i denne videoen. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du sier flua drukner under innkast, @bushman, er det kanskje litt å hente på å se på løftet. Før du begynner sveipet (altså flytte stanga og sette D-loop) skal ideelt sett bare fortommen henge igjen i vannflata. Selvsagt lettere sagt enn gjort ;)

Endret av Rolv Seehuus
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Rolv Seehuus Hmm, den der kast til Klaus må jeg prøve :)
@Truls Jeg har Gink olje og et dry shake for å impregnere mens jeg fisker. Er det slik at man bør sette på litt Ging når man har laget flua der man ønsker at den flyter slik at den er "impregnert" helt fra starten? Evapoerer den ikke bort? CDC vingen antar jeg gjør man ingenting med, den flyter best uten noe impregnering, har jeg forestått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...