Gå til innhold

Ryggsekk


Eirik Rusten

Anbefalte innlegg

Heihei

Trenger råd om ryggsekk. Har en 28 liters sekk i dag, som jeg spesielt på vår og høst synes er litt liten, siden det blir litt ymse med ekstra klær da. Skal derfor kjøpe en litt større. Kunne tenkt meg en stolsekk, men sliter med å finne en jeg synes er stor nok og ser komfortabel ut - er vel stort sett dårlige bæreløsninger på disse. Kan like gjerne ta en liten sammenleggbar stol med da. Fjellreven Stubben er en stolsekk som virker sykt kul, men den var litt liten synes jeg (27 liter + 8 liter sidelommer).

Tenke å handle en sekk ("jaktsekk" sikkert) på 40-50 liter, og har sett på Fauna F45. En sekk på 40 liter og synes den var veldig fin, men synes den virket bittelitt små egentlig. Har også sett på Fjellreven Lappland 45 (45 liter), og det ser ut som det ypperste man kan få. Men er steike dyr. Dobbel så dyr som Fauna'en og da er det bare 5 ekstra liter.

Er det noen som har anbefalinger? Jeg tipper det blir en eller annen type "jaktsekk" som også kan fiskes med mens den er på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke driste meg for langt hva «anbefalinger» angår, men jeg kan si hva jeg gjorde i møte med lik problemstilling i fjor vår.

Jeg kjøpte en 40L vanntett (det hender det regner!) SIMMS-greie (den med rulletopp) og i den har jeg plass til alt jeg trenger for å overnatte et døgn i skogen - amok, underlag, tarp, sovepose, kokeapparat, varmt å ha på, regntøy, mat nok og fiskestæsj. For meg er filosofien mer å ha utstyr som får plass i sekken, enn å ha sekk som får plass til alt utstyret. Jeg fisker med denne på ryggen - det går helt streit.

Jeg ser behovet for stol, jeg har en Helinox Chair One som riktignok koster men om jeg ikke skal overnatte er det god plass i 40-literen til både stol og klær. Det er selvsagt mye mer pes å sette opp en slik bærbar stol-greie, så det kan tenkes at du bruker den mindre enn en integrert stol på en jaktsekk.

Om sekken hadde vært noe særlig større (du snakker om opp til 50L) tenker jeg etterhvert det hadde blitt kilent å fiske med for meg, så det er en parameter å tenke på.

Lykke til med sekkevalg!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RolvS skrev (16 timer siden):

Jeg ser behovet for stol, jeg har en Helinox Chair One som riktignok koster men om jeg ikke skal overnatte er det god plass i 40-literen til både stol og klær.

Åssen er den stolen egentlig? Er det ikke mye styr for å slå opp og ned? Tenkte egentlig bare å kjøpe en sånn kjip tripod som jeg bare hekter på sekken. Denne ser jo unektelig deilig ut, men som regel når jeg skal sitte, så er det en kjapp kaffekopp og så er det opp igjen for nye 2-kiloser.

  • Lik 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bounce skrev (19 minutter siden):

Savotta 360 er en stolsekk på 45 liter. Har ikke erfaring på dette, men Savotta pleier å lage saker med ok kvalitet.

Ja, har sett den, men synes det ser ut som en av de stolsekkene med svært dårlig bære-komfort (finnes vel nesten ingen som ser ok ut egentlig). Kan hende jeg tar feil.

Fauna, som jeg ser på, har også en stolsekk hvor stolen har ryggstøtte. Den ser bare tung og rar ut :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en stor stolsekk som heter Halti icefisher og er på 45L. Når den brukes på sommer og rommer vadere, vadesko regntøy fiskevest , hengekøye ,sovepose mm. Har laget en brakett som gjør at den kan monteres på sykkel. Skal du gå lange turer er nok en jaktsekk bedre, men til helt vanlige dagsturer er dette en perfekt sekk for meg. ikke var den dyr heller. setter altid fra meg sekken når jeg fisker. tror ikke det er et drømmesenario å ha på sekk samtidig som man denger flue.

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrflua skrev (1 time siden):

Har en stor stolsekk som heter Halti icefisher og er på 45L. Når den brukes på sommer og rommer vadere, vadesko regntøy fiskevest , hengekøye ,sovepose mm. Har laget en brakett som gjør at den kan monteres på sykkel. Skal du gå lange turer er nok en jaktsekk bedre, men til helt vanlige dagsturer er dette en perfekt sekk for meg. ikke var den dyr heller. setter altid fra meg sekken når jeg fisker. tror ikke det er et drømmesenario å ha på sekk samtidig som man denger flue.

Takk for tips, kanskje jeg kan ta en sånn OG en Fauna jaktsekk - så billig var den liksom :)

Jeg går ofte med sekken på, feks når jeg bare forflytter meg langs land mens jeg fisker av vannet med streamer eller nymfe. Da blir det fort 4-5 kast frem og tilbake, flytt 10 meter and repeat. På et eller annet tidspunkt må jeg stoppe og drikke kaffe eller spise godis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...