Gå til innhold

Sessongens største skuffelse


tm

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har lenge mast om å få være med til et vann innpå fjellet hvor fisket er ganske bra. Ikke stor fisk, men mye fisk mellom 3 og 6 hekto. Gjennomsnittsstørrelsen på fisken er på vei ned. Har fisket her mange ganger de siste årene og 2 ganger tidligere i år.

 

Sjokket var stort da vi kom fram og så et stort skilt med den grusomme teksten : "Privat vatn, fiske forbudt".

 

Dette er et vann som var en del av et større sameige som jeg har sessongkort til. Kan de virkelig selge/stenge fiske i et vann midt i fiskesessongen?

 

Et annen ting her er at dette vannet ligger 1 times gange fra vei, gjennom tiltider slitsomt terreng. Eieren av vannet vil garantert ikke bære garn dit, så det er utenkelig at de skal drive ganrfiske her. Gjennomsnittsstørrelsen på fisken er på vei ned for det er tilsynelatende gode gytemuligheter der kombinert med at det er for få som fisker der og nå blir det ihvertfall ikke bedre.

 

Kan ikke skjønne at det er annet en pur egoisme som rår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært Lars Erik og vært født under ei gran i skauen i Gjerdrum hadde du etter denne slitsomme gåturen i tungt terreng, rigget utstyret, tatt en lyttepause for å være sikker på at ingen var i nærheten og fisket den dagen som et engangstilfelle!!!! Du kunne laget deg en provisorisk blindestokk og sagt at du ikke hadde sett noe skilt hvis det ble kontroll :) Kameraten din kunne du kamuflert som førerhund og fiskekortet kunne du lata som var medlemskortet i blindeforbundet!!

Hvorfor ikke skifte navn til Budt??? "Privat vatn, fiske for Budt"

Mye kreative forslag her! Finnes alltid en løsning laugh.png' alt=':lol:'>

Du var jo lovlydig da og det skal du ha kredit for!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det værste sjokket hadde lagt seg, så fiska vi litt. Men det er aldri like morro å fiske når det ikke er helt etter boka så vi ga oss raskt. Kjipt at det var 40 minutter å gå til neste vann. Skiltet står der fortsatt desverre. Ringte kommunen i dag for å høre hva som hadde skjedd der, men der får man jo som vanlig ingen svar. Skal ringe lederen for sameige i morgen.

 

Trist ja.

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik ( etter det jeg har forstått) at det er nesten ikke muligheter for folk ( grunneiere) å nekte almenheten å bruke resursene( Les: fiskevann) når det er muligheter til å kjøpe fiskekort for området. medmindre det er drikkevannskilde. det skal vel uansett søkes til kommunen å jeg vet at staten er veldig strenge på akkurat det. Men det er vel aldri en regel uten unntak?? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Må innrømme at jeg plukket ned et par slike skilt i en liknende situasjon for en del år siden, og hang dem opp igjen før jeg dro.

Kan være en nødløsning det også. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke at så mange tar så lett på lover og regler i skog og mark...

Lurer på om ikke de fleste av oss hadde passet godt på vannet, om vi hadde vært så heldige å eie vårt eget vann... Hva vet dere egentlig om vannet dere har "funnet"? Sansynligvis er det mulig å kjøpe fiskekort i det, hvis man tar seg bryet å sjekker ut dette.. Men er man lat og gir faen i andre folks eiendom/rettigheter, så er det jo bare å fiske i vei - Er det slik å forstå???

 

Beklager, men jeg er bare litt oppgitt over hvor mange som bagatelliserer det å tyvfiske - for det er det vi snakker om!! Rive opp skilt i private vann, tyvfiske fordi man ikke har sjekket med grunneier om det selges fiskekort der, og så sette skiltene tilbake etterpå...???

 

Jeg har selv sett virkelig gode vann bli ødelagt av tyvfiskere, og jeg har selv blitt tatt av uniformert politi for tyvfiske (i mine yngre dager), så jeg er muligens ektra påpasselig i dag. Men er det så dumt å være det da...?

 

Hvis vi blir flinkere til å respektere grenser/regler i naturen, og grunneiere blir flinkere til å merke/informere, så blir nok verden et bedre sted å bo... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Antagelig like mye korttenkthet ute å går blant grunneierne. Mye menigsløs hevdelse av "den hellige endomretten" - mest for dens egen skyld. Det er stort sett ikke stangfiskerene som ødelegger fiskevannene, men rettighetshavere som fisker med stormaskede garn. :!:

Litt moderat selvtekt tar nok ingen noen stor skade av. Men kanskje lurt å holde kjeft om det, så ikke petimeterne rundtomkring hisser seg opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antagelig like mye korttenkthet ute å går blant grunneierne. Mye menigsløs hevdelse av "den hellige endomretten" - mest for dens egen skyld. Det er stort sett ikke stangfiskerene som ødelegger fiskevannene' date=' men rettighetshavere som fisker med stormaskede garn. :!: [/quote']

 

Men kanskje lurt å holde kjeft om det' date=' så ikke petimeterne rundtomkring hisser seg opp.[/quote']

 

Haha..

Kan du fortelle meg når det ble innført regler mot å ødelegge fisket i sitt eget private vann... :mrgreen:

 

Og dersom det hadde eksistert regler for å forhindre grunneiere i å "voldta" sine private ressurser, så hadde du ikke brydd deg om grunneieren brøt dem, hadde du..? Det er jo bare regler jo! Du er vel ingen petimeter heller..?? :?:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfant

Såså Flemming, litt uenghet tåler vi alltids. Og alle regler og lover er til for å brytes i et knipetak. Poenget bør være at man erkjenner det når man går over en grense, og er forberedt på å ta konsekvensene, dersom de kommer.

Men til saken: I den nye innlandsfiskeloven fra -92 ble det innført en paragraf som gir lokale myndigheter lovhjemmel til å pålegge private rettighetshavere til å åpne opp for salg av fiskekort til almenheten. På tide at den paragrafen tas i bruk i praksis også. Det har hittil ikke skjedd.

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokket var stort da vi kom fram og så et stort skilt med den grusomme teksten : "Privat vatn' date=' fiske forbudt".

 

Dette er et vann som var en del av et større sameige som jeg har sessongkort til. [/quote']

 

Hvis du hadde fiskekort kan det da ikke være noe problem! Hvis noen hadde spurt hadde du jo det på din side!

 

Synes man skal se ting litt mellom fingrene før man påstår at folk oppfordrer til lovbrudd og at man er sleivete med lover og regler i naturen! Det var jo ikke snakk om at man bevisst dro til et vann som var forbudt å fiske og dreit i lover og regler og ikke betalte fiskekort osv.

 

Temaet er ganske HOT blandt alle jeg kjenner som driver med fiske og alt for mange tøyer grensene for langt, jeg kan sikkert la meg rive med selv og skal på ingen måte fremstå som "perfekt"!!

De fleste jeg fisker sammen med jakter også, men her er det ingen som bryter loven....hvorfor vet jeg ikke, men saken er den samme da også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi snakker om er vel respekt for lover og regler..

Man kan være uenige i regler og vedtak, misslike lover, eller være misunnlige på særrettigheter og eierforhold, men jeg tror vi skal være glade for at de fleste ikke bare tar for seg etter eget forgodtbefinnende..

 

Jeg har flere eksempler på "anarkister" som ødelegger fisket der de dukker opp. Kan ta ett av dem her; I Hemsila har de problemer med en fisker som ikke vil innfinne seg med fluesoner og de nye reglene. I de siste årene har han tyvfisket om natten med meiteutstyr og mark, og denne personen er en meget dyktig meitefisker. Han er lommekjent i elva, og plukker storfisk etter storfisk som han tar med seg hjem. Han er en voldelig person, og har sonet mye tid i fengsel for grov vold med bl.a kniv, og er ikke mer beskjeden enn at han ringer til Tor Grøte for å skryte av fangstene i ettertid. Fiskeoppsynet ble truet, og fikk nesten julig sist han ble tatt på fersken. Det verste er at han truer med å sette gjedde i elva om noen anmelder han, og han er faktisk kapabel til å finne på dette. Hva skal man gjøre med slike idioter...????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved trusler om vold er det poltianmeldelse på flekken som gjelder!

Det er den moderne tidsalders skigardstauer i bakhue for rabiate gærninger som trur døm kan flyte godt på dårlig rykte, slett vandel og abnorm selvtekt.

For att ikke oppsynet alene skal måtte ta all risikoen og ubehag burte hele elveeierlaget stå samla og kansje stille med ett par mann ekstra på oppsynsrunden for og få stoppa gærningen med hjelp av en solid bevitna annmeldelse til øvriheta!

Uansett hva han måtte mene om forvaltninga i elva er trusler om vold mot ett fiskeoppsyn som bare gjør jobben sin en veldig alvorlig sak som er verdt litt ekstrajobb og ubehag for og få slutt på!

Litt gjedde i elva ser det jo allerede ut som det er der så lenge han er i sving, så den trusselen høres egentlig litt tam ut.

I Renaelva er det gjedde i massevis, men det humper og går ganske brukbart i alle fall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi snakker om er vel respekt for lover og regler..

Man kan være uenige i regler og vedtak' date=' misslike lover, eller være misunnlige på særrettigheter og eierforhold, men jeg tror vi skal være glade for at de fleste ikke bare tar for seg etter eget forgodtbefinnende..

 

Jeg har flere eksempler på "anarkister" som ødelegger fisket der de dukker opp. Kan ta ett av dem her; I Hemsila har de problemer med en fisker som ikke vil innfinne seg med fluesoner og de nye reglene. I de siste årene har han tyvfisket om natten med meiteutstyr og mark, og denne personen er en meget dyktig meitefisker. Han er lommekjent i elva, og plukker storfisk etter storfisk som han tar med seg hjem. Han er en voldelig person, og har sonet mye tid i fengsel for grov vold med bl.a kniv, og er ikke mer beskjeden enn at han ringer til Tor Grøte for å skryte av fangstene i ettertid. Fiskeoppsynet ble truet, og fikk nesten julig sist han ble tatt på fersken. Det verste er at han truer med å sette gjedde i elva om noen anmelder han, og han er faktisk kapabel til å finne på dette. Hva skal man gjøre med slike idioter...????[/quote']

 

er synd at folk ikke klarer og holde regler. har problemer her på bjørkelangen også med at folk river ned skilt og ødelegger dem. har spesielt ett vann som skiltene aldri får stå i ro, men nå har vi gravd ned skikkelige skilt så nå er det dynamitt som gjelder hvis dem skal ødelegge dem. det er en ting men at folk blir voldelige hvis de blir tatt for tyv fisking er jo helt på jordet. det som må være løsningen i hemsila må jo være å ansette en skikkelig muskelbundt av en kar som oppsyn, som kan tråkke han litt ned i myra hvis han blir voldelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg plukket ned et par slike skilt i en liknende situasjon for en del år siden' date=' og hang dem opp igjen før jeg dro.

Kan være en nødløsning det også. :?[/quote']

 

Er man Fjellfant så er man Fjellfant laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De fleste jeg fisker sammen med jakter også' date=' men her er det ingen som bryter loven....hvorfor vet jeg ikke, men saken er den samme da også![/quote']

 

Sportsfiske er ikke lisenspliktig og man risikerer ikke å miste retten til å fiske og eie fiskeutstyr om man blir tatt for tyvfiske.

Blir man derimot tatt for tyvjakt mister man retten til å bedrive jakt, våpenlisensen og våpenet.

 

Konskvensen for tyvjakt er derfor noget større enn tyvfiske.

 

Det er verdt å merke seg at man ikke har plikt til å oppgi navn og "nummer" til en grunneier, han har ingen utøvende myndighet. Han kan oppfordre deg til å bli værende til lensmann og prest ankommer stedet, men kan ikke holde deg igjen. En eventuell anmeldelse vil være verdiløs da grunneier ikke har personalia på deg.

 

At et vann plutselig blir privat kan bero på at fiskeretten er leid ut på åremål til private eller foreninger. Det er da leietager som disponerer retten til vannet...

 

Mye lort og grums både i regelverk og blandt grunneiere/rettighetshavere. Og lovverket er ofte utarbeidet i samarbeid med disse. Bukken og havresekken mao.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den nye innlandsfiskeloven fra -92 ble det innført en paragraf som gir lokale myndigheter lovhjemmel til å pålegge private rettighetshavere til å åpne opp for salg av fiskekort til almenheten. På tide at den paragrafen tas i bruk i praksis også. Det har hittil ikke skjedd.

 

Ser ikke det her men mulig jeg har oversett noe:

 

http://www.lovdata.no/all/hl-19920515-047.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel si meg enig med Flemming her.

 

Moralen gutter må vel bli litt bedre ser det ut som. Om noen forbyr meg fiske i ett av "mine" vann helt plutselig så ville vel det naturlige være å kontakte de som formidler kort og høre hvorfor.

 

Det er jo tyvfiske vi snakker om er det ikke?

Selv om det plutselig kommer opp skilt så betyr ikke det at vi kan gjøre som vi vil likevel.

 

Skulle det vise seg at det er en lokal "tulling" som har satt opp ett skilt for å få ha vannet sitt i fred, så er det fort gjort å finne ut likevel.

Ring grunneiere!

 

Skulle vi alle tyvfiske, rive opp skilt og fiske med garn, oter og båt overalt så vil vi ende opp med folk som stjeler sneller, stenger og f.. meg det som værre er.

 

Mange av oss mener vi fluefiskere er litt mer ordentlige mennesker enn både mark, sluk, garn og mutter fiskere, men jeg begynner å lure litt!

 

Ingen grunn til å ikke respekter andre, bare fordi du står med en utstyr til flere månedslønner, eller har gått 40 minutter opp på fjellet.

 

Hermansen på tinget, og mer moral til folket! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ok dere.

 

Etter en del research viser det seg at det jeg som har driti meg ut.(Merkelig, det har aldri skjedd før)

 

Det har ikke vært lov å fiske i dette vannet i hele år.. :oops:

 

Det m.a.o. jeg som ikke har fulgt med.

 

Jeg beklager på det sterkeste all stress og unødig tankevirksomhet jeg har påført andre.

 

Mvh

En ydmyk TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...