Gå til innhold

Noe er galt med elva mi.......


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Nå som det nærmer seg slutten på nok en sesong gjør jeg meg noen tanker om elva mi. Det høres nesten arrogant ut men Renaelva blir på en måte elva mi. Når man har fiska i denne elva i over 20 år og har nærmere 80 turer til elva pr sesong så får man et slags eierforhold til elva, sånn er det bare.

Men noe er galt, veldig galt. For ikke mange år siden så kunne man nesten garantert se gampeørret vake titt og ofte på flere steder i elva, men nå må man nesten lete med lupe for å finne den virkelig store.

Snakka med en kar som hadde fiska i elva i 40 år og han fortalte meg at da han starta for 40 år sida så kunne man se ørret på to og tre kilo rulle i vannflata over alt i elva. Nå hadde han inntrykk at det var ørret på ca 900 gram som utgjorde stor ørret. Dette stemmer faktisk med mitt inntrykk også.

 

Ja jøss tenker dere kanskje, alt var jo bedre før i væla. Allikevel vet jeg at han er inne på noe. Det blir stadig dårligere, uten at elva på noen måte er en dårlig elv. Tvært i mot så er den en god fiskeelv fortsatt men noe må gjøres. Vi er rett og slett nødt til å få opp igjen bestanden av stor ørret. (det er fortsatt forholdsvis mye stor harr i elva, men også her skal vi være veldig på vakt)

Det er også i denne sammenhengen helt avgjørende å vite at elva besøkes av et sted mellom 2000 og 3000 fiskere pr sesong og at de i gjennomsnitt tilbringer 9 dager i elva. Det er i dag tillatt å ta 3 fisker pr person pr dag utenom i fluesona hvor det kun er tillatt med en fisk pr dag.Elva er ca 3 mil lang. Denne sesongen har det nok vært noe færre fiskere enn tidligere.

 

La meg starte med det siste. Jeg klarer bare ikke med min beste vilje å forstå hvorfor vi i Rena kan få lov til å ta opp 3 fisker hver dag. Og her folkens er det da ikke noe maksmål i det hele tatt.

Hvor mange av de som fisker i Rena tror dere reiser på fisketur for å få mat???? Jeg tar en råsjangs og tipper at 98% av de som reiser til elva på fisketur gjør av grunner som handler om helt andre ting enn å skaffe mat. Derfor mener jeg at vi i høyeste grad hadde klart oss glatt med en fisk pr fisker pr dag, og at (og dette er det viktigste for meg) all fisk over 44 cm (ca 1 kilo i Rena)må settes ut igjen av den enkle grunn at disse ørretene er genbærerne for reproduksjon av stor ørret for kommende genrasjoner. Så derfor mener jeg at det snarest bør innføres maksmål på fiskekortet slik at vi kan ivareta storfiskstammen i Rena for flere år fremover. Det kan da for f.... ikke være så vanskelig å skjønne at ei elv på 3 mil ikke tåler hva som helst. Både grønne menn, tusenvis av fiskere og værsågod ta opp den storfisken du måtte ønske. Ærlig talt!!!!!!!!

 

Skal det ikke være lov å ta med seg fisk på fisketur lenger nå a????? Jo da, vi skal ikke bli fantatiske men strengt tatt er en ørret på 750 gram en glimmrende mat fisk de gangene man ønsker å lage seg en god ørret middag. Men ikke alle elver tåler at vi fyller opp fryseren, og i alle fall ikke med fisk fra kiloen og oppover.

Mange av dere tenker sikkert at fluefiskere har et bevisst forhold til dette og forstår dette. Feil, det er helt utrolig hvor mange så kalt bevisste fluefiskere som tar med seg trofefisken hemmat fra Rena for å vise frem til naboen.

 

Vi må begynne å bruke hue hvis vi skal opprettholde storfisk stammer i elvene våre. Vi mennesker er skapt slik at vi stiller spørsmålene lenge etter at vi har tømt ressursene. Hva i svarte var det som skjedde her a, denna elva var jo så bra...........

 

Derfor må vi kanskje også faktisk være så ærlige å si at ikke alle elver egner seg for matauk og at det finnes andre elver og vann som i langt større grad tåler større uttak av fisk. Men slik skal vi jo ikke si i Norge, med så lange fisketradisjoner som vi har. Eller kan vi lære kommende genrasjoner om viktigheten av å ta vare på ressursene våre. Kanskje guttungen/veslejenta skjønner at ressurser må tas vare på og at det er store forskjeller fra sted til sted om hvordan vi kan fiske. Det er slett ikke umulig at ungene forstår at i akkurat den elva så kan man ikke ta med seg all fisken, men i den elva derimot kan du ta med deg en god del fisk hemmat fordi den er helt annerledes enn den andre. Tror barna våre skjønner dette, men at det er værre stillt hos den genrasjonen som alltid har sett på fiske som noe man gjør for å skaffe seg mat.

Men det som oftest de som kommer løpende etterpå og spør om hva er det som har skjedd her a ??? når elva er skrapa og fisken uteblir.

 

Så for å avslutte i elva mi. Mine ønsker er som følger:

- innfør maksmål straks. Alt over 44 cm må ut igjen.

- reduser antall fisk pr fisker pr døgn til en fisk pr døgn.

- gjør noe med de latterlige fisketrappene i elva

- oppretthold fluesonen en god periode til og gå over til 0 fisk pr fisker pr døgn i fluesonen og se om det får en positiv virkning for storfisk stammen. (jeg tror mange vil få seg en positiv overraskelse)

- kast ut forsvaret av elva (uff da, den kan nok bli litt vrien)

 

Kanskje noen andre har andre synspunkter på dette og flere punkter de kunne tenke seg å tilføre lista.

 

Jeg er i allefall drit lei å se at storørreten gradvis blir færre og færre og at man må bruke timesvis på å lete etter stor vakende ørret, når det faktisk er mulig å gjøre noe med det med relativt enkle midler.

 

Detta ble masse preik og sikkert mye jeg har sagt før, men når man har en så sterk lidenskap for ei elv så får man tørre å si det man mener.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok mange som er bekymret for "elva vår" rundt om i landet, og faktum er nok at i mange tidliger gode elver står det virkelig dårlig til !

I mitt tilfelle er "elva mi" hunnselva, ei lita, sårbar elv, som på 70 tallet ble regnet for en av landets beste ørret-elver !

Folk kom seriøst langveisfra for å fiske i denne elva, som på den tida var åpen for fiske hele året !

På den tida hadde vel de færreste her i landet hørt begrepet "catch & release", og enda færre praktiserte det !

Men selv denne lille bekken av ei elv holdt seg alikevel jevnt bra til langt utpå 80 tallet, med et enormt fiskepress !

Jeg gjorde, som guttunge, mine første kast med fluestang i denne elva på slutten av syttitallet, og selv om snøre og fortom landet i en vase i elva var det fast fisk oftere enn sunt er for en nybegynner !

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg kakket ihjel det meste av fisken jeg fikk på den tida ! Man visste ganske enkelt ikke bedre :cry:

Fra midten av 80-tallet ble fisket markant dårligere, og kontrastene til sesongen i år er rett og slett uhyggelig !

De siste åra har elva blitt holdt mer eller mindre kunstig i live med settefisk fra klekkeriet på reinsvoll, men selv den ser ut til å bare forsvinne !

Har møtt en del av "gamlekara" langs elva i år, og ironisk nok er det de som er mest forbanna over tilstanden i elva som de øste opp fisk fra i "gamle dager" !

Når man i dag snakker med folk langs elva har så godt som alle sine egne meninger om hva som "er feil" !

Det er mange år siden det er blitt praktisert noe mataukfiske i denne elva nå, men det ser ikke ut til at bestanden tar seg opp igjen uansett, så problemet ligger nok ikke på stort uttak alene !

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at elva pr i dag er så godt som død, og ingen ser ut til å bry seg !

De som kjøper fiskekort i elva i 2006 blir vitne til at de eneste begrensninger som er innført her er at "Fisk mindre enn 20cm skal settes ut igjen" :shock: :oops:

Det sier litt om forvaltningen av denne elva !

Denne elva burde ha en bag-limit på 0 fisk i mange år fremover !

Senest i år har jeg møtt folk i elva som ikke har fisket her siden "gamledager", og uttrykket i ansiktene deres beskriver kanskje best av alt hvordan ståa er i dag !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan. Ny her.

 

En liten kommentar til dette med at alt var så mye bedre før....

 

Jeg har litt vondt for å tro at det er fiskepresset som ødelegger fiske, eller i allefall det alene.

Som det blir sagt over her, det var mye bedre før. Før da all fisk man fikk ble kakket i hodet og man i større grad enn i dag bedrev matauk. Uttaket av fisk var betydelig større før, før da fisket også var betydelig bedre. Er ikke dette litt pussig?

 

Jeg mener bestemt at det er andre faktorer som har minst like mye å si som selve uttaket av fisk (det må sies at jeg på ingen måte er noen ekspert på området, men en glad amatør som de fleste av oss).

- Uvettig kultivering på 80-90 tallet. Settefisken kom ofte fra andre "stammer", altså med en annen genetisk forutsettning for å leve i akkurat den elva eller det vannet. En ørret er ikke en ørret, selv om den hører til den samme arten. Eksempel: Svalbardrein/fastlandsrein; samme art, helt ulike forutsettninger for å leve i sine biotoper.

Det har foregått en genetisk degenerering av stamfisken i mange elver og vann, stort sett med negativ konsekvens. Og jeg er redd dette er den viktigste årsaken, og den som får størst konsekvens i det lange løp.

 

- Forurensning. Forurensning som virker inn på forplantningsevne, overlevelsesevne og vekst. Mindre rogn klekker, de som klekker overlever ikke og de som overlever vokser ikke normalt.

Forurensningen virker også inn på mattilgangen i negativ rettning.

 

Bare noen synspunkter og ingen fasit....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg

Det er noe galt med elva mi også, Terje. Den har blitt syk, og sykdommen er alvorlig, men ikke uhelbredelig.

 

Jeg skal ikke påstå å ha alle svarene på hva som er galt og hva som bør gjøres, men jeg har brukt mange år på å synse meg gjennom problematikken, og mener at hovedårsaken til den negative utviklingen for Renaelva er et for stort uttak av produksjonsfisk. For ørretens vedkommende synes det for meg klokt å frede all fisk mellom førti og femtifem centimeter for noen år, for så å se an situasjonen. Ørreten i Renaelva er ca. 40 centimeter når den gyter første gang.

 

I dag drives forvaltningen ut fra fredning av feil fisk, det er snart bare gytemoden ørret som lovlig kan drepes. Det synes på meg som om dette gjøres av de som har makt innen oppdrettsanlegg, forskning og annet for å opprettholde behovet for både forskning og oppdrettsanlegg.

 

Men problemet er at det er svært få av settefiskene som overlever det første året i elva, og med det elendige vernet ørretbestanden i elva har hatt de siste ti-årene, har dette gått gradvis utover bestanden av både ungfisk og produksjonsfisk.

 

Hvor grensen går for når det totale krakket i bestanden kommer kan ikke jeg vite, men faresignalene er der, og jeg er enig med deg i at gjennomsnittsstørrelsen på den "store" ørreten har gått ned flere hundre gram de siste fire-fem årene.

 

Forvalterne av Renaelva har i lang tid gjort det de kan for å frede (ved minstemål på 25 centimeter i en årrekke, og nå 30 eller 35 centimeter) den yngre delen av ørretbestanden. Det skal vanskelig gjøres å forklare dette på annen måte enn at de har sett på kjønnsmoden fisk som en konkurrent til diverse forskningsprosjekter, og driften av oppdrettsanleggene i seg selv.

 

Det virker jo totalt urimelig på meg at det fra forvalter/forskningshold blir påstått å være for dårlig egenrekruttering i ørretstammen i Renaelva, samtidig som de har gitt klarsignal til å drepe all kjønnsmoden fisk. De har ment, og mener fortsatt, at utsetting av oppdrettsfisk er tvingende nødvendig for å opprettholde ørretbestanden.

 

Flemming og jeg har stilt kritiske spørsmål til rette vedkommende angående disse spørsmålene på Glommaguiden, og forskerne på Evenstad synes å være smidd i den samme essen som politikerne i dette landet. Får de ubehagelige spørsmål som de ikke kan svare på, så svarer de ikke. Enkelt og greit! Eller de går til usaklige motangrep så gnistene spruter.

 

For de av dere som leser dette altfor lange innlegget :roll: og samtidig er interessert i en bedre forvaltning av Renaelva: Det er meget tvilsomt om jeg og et par andre kritiske røster klarer å få til en annen forvaltning av elva, med større vektlegging av vern for produksjonsfiskens vedkommende på egenhånd. Vi trenger hjelp!

 

Men som jeg har erfart i så mange sammehenger i livet, folk sitter som oftest på gjerdet og observerer istedenfor å være en aktiv del av utviklingen. Det er forståelig, for jeg har mange negative erfaringer med å være frittalende innen det som har med forvaltninga av Renaelva å gjøre. Jeg tror faktisk at det er det dummeste jeg noen gang har befattet meg med. Særlig den delen som gjelder å "tale Vatikanet i mot". Det er ikke få ganger jeg har blitt spurv i tranedans, og måttet lete lenge og vel etter argumenter i diskusjoner med forskere og biologer.

 

Glommaguiden er pr. nå det mest egnede stedet for denne debatten og mulig påvirkning. Ikke som en konkurrent til Fluefiskesiden, men jeg vet at mange (de fleste?) innen forvaltning og forskning leser enkelte av debattene der. Og et gledens tegn er at det finnes ansatte innen forvaltningen av Renaelva som er enige i mange av mine argumenter.

 

Saken er at vi må være flere som setter hælen ned for å få bremset den negative utviklingen for ørretbestanden (harren også!) i Renaelva. Selv har jeg trengt denne sommeren på å få bygget opp helsa mi igjen, og da har jeg ikke orket de negative effektene av å være en kritisk røst. Men nå kommer jo snart seinhøsten og vinteren... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å fisket noen få dager i rena i sommer, de fleste fluefiskere jeg møtte (svenske av en eller annen grunn) hadde ingen problem med baglimit eller fluesone. Men de lokale vi bodde hos syntes fluesone og det å kun ta med 3 fisk etc. var helt idiotisk og flirte godt av det. Tror de fleste som driver med fluefiske har forståelse for begrensinger i sitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det att minstemålet i fluesona er 40 cm sørger for att den øretten det er lov å ta er gytefisk alle samma, og når Forskerstanden danser inn i solnedgangen hand i hand med Oppdrettstanden må det jo bli etter en eller anna dyster musikk i moll......og målet for ferden uansett musikkvalg er selvsakt mest mulig finneklippt og pelletsfora idiotfisk som er lett og ta for lett tilfredstillbare fellesferiefiskere som sender spruten i været for små seire døm kan gange opp siden.....phuu....det var en lang setning, men jeg orker ikke mer enn en akkurat nå! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Jeg har litt vondt for å tro at det er fiskepresset som ødelegger fiske' date=' eller i allefall det alene.

Som det blir sagt over her, det var mye bedre før. Før da all fisk man fikk ble kakket i hodet og man i større grad enn i dag bedrev matauk. Uttaket av fisk var betydelig større før, før da fisket også var betydelig bedre. Er ikke dette litt pussig?[/quote']

 

Det er ikke alle elver som opplever et slikt fiskepress som Renaelva gjør i dag. Men for femti år siden var det ikke fire tusen tilreisende sportsfiskere hvert år, og lokalbefolkningen dreiv matauk på overskuddet av bestandene, og sikkert vel så det! Men tomt for fisk ble det aldri, for det var ingen vandringshindre for fisk fra Glomma eller Storsjøen.

 

Nå er elva sperra i begge ender av reguleringsdam og kraftverksdam. Ingen av stedene er det fisketrapper som fungerer, derfor har Renaelva fått et lukket produksjonssystem for de fiskeartene som lever der.

 

Dermed blir ikke de ørretene som blir drept erstatta av fisk på gyte- eller næringsvandring fra de nevnte stedene, og målretta forvaltning og øvrig ivaretakelse av Renaørreten har blitt nødvendig. Ellers er jeg enig i det du skriver! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Hei Terje... takk for sist forresten.

 

Har gjort meg samme erfaringen.....Har hatt ekstremt vanskelig med og finne vakende ørret, i nedre deler har det vært så og si umulig.

Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men synes jeg har sett samme tendens på harren ogå, hadde det ikke vært for ett par kvelder der det det vaker riktig bra med harr, så hadde jeg trodd elva var bortimot fiske tom.

Har til og med hørt enkelte som hevder at siken er i tilbake gang, uten at jeg skal mene så mye om akkurat den.

 

Hva som gjør dette, og om det er ett fenomen for denne sommeren vet jeg ikke. Men det bekymrer meg.

 

At dette ensidig skyldes fiskepress, har jeg særdeles vanskelig for og tro.

Andelen som fisker med flue har vel aldri vært større. Spesielt tørrflue er IKKE ett videre effektivt redskap etter skikkelig stor Rena ørret. Hvor mye det enn klekker.

Hvor mange ørreter over 2.5kg har dere hørt om de siste ti årene som er fanget på tørt i Rena?

 

Det har blitt fisket mye og hardt i Rena i årtier kanskje generasjoner og antallet fiskere har IKKE økt så mye.

Selektivt fiske etter stor ørret med adskillig mere effektiv redskap enn flue, har slik jeg vurderer det i forhold til 70-80-90 tallet minket til en brøkdel av det var.

 

Uansett...Elva var før 1971 en integrert del av norges lengste elvesystem. Nå er den i prinsippet en 35km lang tungt regulert "blindtarm" En særdeles delikat blindtarm, men dog en elvebit med bom i hver ende, og fisk som ikke finner bomkassa. Kanskje er noe av det vi ser nå de siste senvirkningene av reguleringen?

 

Det later ikke til at forskerne klarer og enes om så mye, men det de ser ut til og være ganske enige om er at fisken vandrer...både ørret og harr, enten det er næringsvandringer, vandringer som er fordelaktig miljø/klima messig på spesielle deler av året, eller gytevandringer.

Mao de er genetisk designet i de årtusener som har gått siden elva ble befolket etter siste istid til å utnytte elvesystemet maksimalt.

Dette har de nå ikke anledning til.

 

Mere hypoteser og ville spekulasjoner

 

Vil det ikke være nærliggende og tro at deler av Storsjø ørreten benyttet Rena til gyting, kanskje noen av disse ble stående i elva en god tid? Er dette tilfelle, så vil nå yngelen etter barneårene på elva ha store problemer med og komme seg tilbake til Storsjøen for og gjennomføre en ny generasjons syklus...noe som over tid vil medføre at de som har dette genetiske materiale sakte vil dø ut.

Kanskje (antagelig) var det også næringsvandringer fra storsjøen av ørret og harr, for og nyttegjøre seg mat tilgangen i Rena sommertid. Disse vil stort sett lide samme skjebne, og bortsett fra en og annen "Houdini" bli dømt til livsvarig med forvaring i elva, og får således heller ikke anledning til og fullføre sitt genetiske livsløp slik det var ment

Kanskje var det heller ikke så smart og oppholde seg i Rena hele året heller. Vinteren og isgangen kunne sikkert være tøff, skal også huske på at vintervannstand før Rendals overføringen ble igangsatt var opptil 55 m3/sek mindre enn den er idag.

Likeledes ville det overraske meg mye om ikke Rena vår og sommer hadde en netto innvandring av fisk og da spesielt harr fra Glomma, dette er det også mer eller mindre slutt på.

 

Hypotesen er altså at Rena elva med sin gode nærings tilgang og vann som holdt seg kjølig lengre... i sin naturlige form, var ett skikkelig hipt sted og være sen vår og sommer, og huset ikke bare lokal fisk, men også store andeler fisk fra andre deler av vassdraget. Nå er vi mer eller mindre stuck, med det elva selv klarer og produsere.

 

Så har vi andre endringer i forbindelse med reguleringen. Middelvannstanden har som nevnt økt, elva går isfri hele året.

Dette er kanskje ikke bare galt. Nærings produksjonen har antagelig økt.

Men så har vi hurtige vannstands endringer av tildels dramatisk karakter som inntreffer relativt ofte. Nymfer, yngel,og rogn takler neppe slike plutselige vannstands reduksjoner videre bra.

Med dagens kraftmarked og produksjon på raske prisendringer, så vil en slik effektkjøring forsterke dette.

 

En annen art som blir sterkt skadelidene i dette scenarioet er steinsmetten(Cottus Poecilopus) den legger egg under steiner i smult relativt grundt vann, og er således ekstremt utsatt for hurtige vannstands svingninger, det samme gjelder forøvrig for voksne individer, de er ikke all verdens mobile og stoler stort sett på kamuflasje og å gjemme seg... og blir også offer for hurtige svingninger.

Senest nå i forrige uke observerte naboen ett titalls døde steinsmett, på ett ganske begrenset område...han så antagelig bare en brøkdel!

Jeg husker jeg var med far ned til elva som liten guttunge (ca 40år siden), det var en steinsmett under omtrent hver stein...noe som var stor stas for en liten pjokk.

Nå må jeg omtrent lete med lys og lykte for og finne en.

Steinsmetten blir beskyldt for og være en rogntyv..det er mulig.

Men med en maks lengde på ca 6-7 cm og ett betydelig antall er(var) den det ultimate byttet for ørret, relativt lett og fange, samt såpass liten at den er attraktiv også for mindre ørret, og ikke minst med høy nærings verd.

Har fått mange ørreter rundt 25cm (kanskje mindre) med steinsmett i halsen

Personlig har jeg den oppfatningen att Rena ørreten går over på animalsk føde så snart den har kjeft stor nok. Tror dette er en ikke uvesentlig årsak til at den har den vekstraten den har.

Dette er nå en næringskilde som har opplevd en sterk tilbakegang.

 

Bare noen løse tanker om hvorfor situasjonen er som den er, noe er kanskje feil, noe er kanskje riktig.

Det er ett større problem at ingen andre later til og vite sikkert heller, på tross av forskning i det vide og breie.

 

Terje nevnte freding av ørret i gytemoden størrelse, dette har jeg ingen problemer med og støtte sålenge situsajonen oppfattes slik den gjør.

Gytemoden fisk er siste rest av genematrialet, renere genetisk enn den fisken som gyter i høst kommer den aldri til og bli!

 

En endring av baglimit er jeg derimot imot, er såpass gammeldags at jeg synes far(eller mor) når de får en kveld i Rena kan ta med seg en middag til kjernefamilien med 1.6 barn...det kan de med dagens kvote.

Jeg tror det er direkte farlig og kanskje en anelse naivt og mene å løse problematikken ensidig med "moderne" forvaltnings metoder

 

Tåler ikke elva det...så får den fredes! Noe jeg personlig hadde sett hadde skjedd. Om ikke annet enn for ett år

En freding ville ha fått en helt annen mediaomtale og satt ett helt annet press og søkelys på regulanter og rettighetshavere enn slik som nå, hvor vi stort sett argumenterer og småkrangler innad i fiske miljøet.

 

Pri 1

for min del er at det må jobbes med holdnings endring hvor det innses at Renaelva ikke er elve distansen mellom Løpdammen og Storsjøen. Men at Rena elva er og SKAL være en viktig integrert del av Glomma vassdraget....

 

Pri 1a

Som en naturlig følge av dette så MÅ fisketrappene utbedres og bli funksjonelle. Det har nå stått fiskefeller der siden midt på 70 tallet uten at de later til og ha fått nok data til og ta en avgjørelse, dette lukter det trenering av lang vei.

Dette gjelder både Løpet og Storsjøen.

 

Pri 2

Konsesjons betingelsene må gjennom en dyptgripende revidering, hvor det blant annet settes klare restriksjoner på hvor fort de har lov til og strupe vassdraget. (dette er sikkert bortimot umulig og få til) Om vi ikke klarer og få regulantene til og gjøre dette av egen fri vilje

 

Pri 3 Fred ørret over 45cm (den enkleste og få til)

 

Tilslutt... huff dette ble langt

 

Tankekors 1

På øversiden av Storsjødammen er det omtrent ikke restriksjoner overhodet, med bortimot hemningsløs bruk av nett, og ett stort antall båter med dyprigg ekkolodd og fandens oldemor, hvileløst på jakt etter den siste stor ørreten.

 

Tankekors 2

Konsesjonshaver for Storsjøreguleringen er Glommen og Laagens Brukseierforening, jf. konsesjon av 25.07.1947. Konsesjonen er tidsubegrenset. I konsesjonen er det satt krav om

minstevannføring i Rena elv på 5m3/s om våren og 7 m3/s sommer og høst.

Skritt opp stua di den er antagelig ca 5m tversover, ta så en tommestokk og mål opp en meter. Dette tverrsnittet som flytter seg med 1m/sek er minstevannstanden regulantene har lov og slippe på vinter halvåret. På sommeren har de vært riktig rause og krever to

m3/s mer!!!

 

mvh Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til Helge! (VINDKNUTEN)

 

Takk for sist til deg å.

 

Dette synes jeg var et strålende innlegg.

Jeg tror vi er enige om veldig mye her, selv om vi ser litt forskjellig på noen få ting. I det store og det hele blir det kun små detaljer.

 

Jeg glemte desverre å nevne nedtappingene av elva som har vært alt for mange og for raske de siste sesongene og det må jo være særdeles uheldig for elva.

Se bare på klekkingene av Aurivilli som har nesten vært fraværende de to siste sesongene.

Jeg og Staffan tok i sommer en innsektsprøve på et tidspunkt det normalt burde være masse aurivilli nymfer i vegetasjonen. Resultatet var mildt sagt skremmende, vi fant kun en nymfe på en plass aurivillien normalt er i store antall.

Var også en tur oppe ved hengebrua for et par uker siden og der det normalt skulle ligge masse vann lå det masse døde nymfer av både døgnfluer, vårfluer og steinfluer. Det var til å grine av.

 

Når det gjelder antall fisk pr dag, så mener jeg fortsatt at vi hadde klart oss mer enn nok med en fisk pr dag og at eventuell fiskemiddager får vi da spe på med hos fiskehandleren på hjørnet. Men den diskusjonen kan vi jo ta nede på Kvarven.

 

Kjempe flott innlegg, Helge.

PREKAS!

 

TERJE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra tanker her Helge. Tror nok du er inne på en del svært viktige faktorer som kan være årsak til degenerering av ørretstammer, ikke bare i Rena men i en rekke andre vassdrag også. Som du poengterer er den største utfordringen kanskje å få til en revidering av dagens konsesjoner om minstevannsføring mm.

 

Nøkkelen til god forvaltning er å kunne kartlegge vassdragenes komplekse økosystem og analysere ringvirkningene av ulike inngrep, enten det gjelder uttak av fisk, vannkjemi, vannføring og andre mekaniske inngrep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, Jostein, Tore med fler. Jeg sekunderer helt klart det meste av deres meninger. Men et par ting er jeg usikker på. Status for elva og andel av stor fisk innen de ulike artene er veldig subjektivt. Jeg har aldri i min karriere i Rena fått så mye stor og feit harr som jeg har fått i år. Og jeg synes også det virker som det er mindre sik enn før? Men jeg er enig i betraktningene om ørreten. Jeg har sett/fått mindre stor ørret i sommer enn det som er normalt.

Også dette med vandringshindrene og Rena før 1971. Rena var jo godt kjent som sportsfiskeelv før dammene ble bygget og fisket bra. Men jeg kjenner flere som sier at elva ble atskillig bedre når den ble regulert og man tilførslen av varmt vann om vinteren og kaldt vann om sommeren som en konsekvens av reguleringen. Den såkalte "tailwater-effekten". Amerikanerne har forsket mye på dette og funnet mange positive effekter på fiskebestanden som er lukket inn mellom to dammer.

La meg understreke at dette er synsing fra min side, og ikke argumenter. For vi er nok enige om virkemidlene som bør settes inn. Min topp tre liste er:

1. Slutte å sette ut fisk oppdrettsfisk

2. Maksmål på 40 cm

3. Mer oppsyn ved elva.

 

Har ikke vi en avtale om å dele en flaske rødvin, Jostein, når en av de to øverst på lista blir innført? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du veit du hva Tore LR, detta er jeg faktisk veldig glad du sier!

Sesongen min i fjor var sånn rent fiskemessig helt topp, og jeg fikk mer fin fisk enn jeg syntes jeg fortjente.

Nå må jeg jo legga til att jeg har en ytterst tilbakelent fiskestil som mest av alt kan sammenlignes med en gammal knott-motor mot en ditto bensin fra Ferrari.

Jeg har i år fiska mest med tørrflue og tipper av en eller annen merkelig grunn på att Terje har gjort det også! :D

Kan det vere att TØRRFLUESESONGEN er den som har vert litt dårlig i år???

Både Terje og jeg har vert ganske stedsegne på hvert vårt område i elva, og jeg for min del har da hatt noen fine fisker og kaste på i visse perioder!

Kald vår langt ut på sommer'n før vinden tok over, for så rett inn i jo-jo vannstand med kjempehopp og fy ville faan fra regulantens side.....? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg må understreke at jeg har hatt en meget god sesong i Renaelva i år. Jeg har så langt tatt et relativt høyt antall ørret mellom 900 og 1,2 kilo.

. I tillegg har jeg også fått noen pene harr, den største på 1,1 kilo. Så jeg kan ikke klage på det.

Det som derimot bekymrer meg er at jeg har måtte tråle elva i jakt på vakende ørret over kiloen og jeg har sett alt for få ørreter av den som starter på 1,5 og går videre oppover. Disse så jeg i langt større grad før om årene, uten at jeg kan skryte på meg mange av dem.

Det at man må lete så til de grader på forskjellige plasser er det som bekymrer meg.

Siden jeg regner meg som relativt godt kjent på enkelte plasser i elva, er det frustrerende å se at det som tidligere var bankers plasser hvor man kunne bare sette seg ned å vente på stor vakende ørret, nå står der uten en jævla vakring å se.

 

Til Tore Rydgren:

Jeg synes også at Harren virker å holde seg feit og fin.

 

For øvrig kommer aldri en tørrfluesesong til å bli opptimal. Enten er det for mye vind, for mye regn, for varmt, for lite vann, for mye vann, elendige klekkinger, for store klekkinger (fisken kan da umulig se flua mi blant alle de døgnfluene?????), dårlige presentasjoner osv osv osv osv...

Svarte å, hvorfor driver jeg med dette egentlig...........

 

TERJE!

 

Du veit du hva Tore LR' date=' detta er jeg faktisk veldig glad du sier!

Sesongen min i fjor var sånn rent fiskemessig helt topp, og jeg fikk mer fin fisk enn jeg syntes jeg fortjente.

Nå må jeg jo legga til att jeg har en ytterst tilbakelent fiskestil som mest av alt kan sammenlignes med en gammal knott-motor mot en ditto bensin fra Ferrari.

Jeg har i år fiska mest med tørrflue og tipper av en eller annen merkelig grunn på att Terje har gjort det også! :D

Kan det vere att TØRRFLUESESONGEN er den som har vert litt dårlig i år???

Både Terje og jeg har vert ganske stedsegne på hvert vårt område i elva, og jeg for min del har da hatt noen fine fisker og kaste på i visse perioder!

Kald vår langt ut på sommer'n før vinden tok over, for så rett inn i jo-jo vannstand med kjempehopp og fy ville faan fra regulantens side.....? :-k[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

......å være utro mot mottoet mitt, no way!!!!!!!!

 

Terje!

 

Så så Terje....alt hadde blitt så meget bedre hvis du fiska litt med nymfe en gang i blandt!

En nymfe om dagen...er bra for magen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så har vi hurtige vannstands endringer av tildels dramatisk karakter som inntreffer relativt ofte. Nymfer' date=' yngel,og rogn takler neppe slike plutselige vannstands reduksjoner videre bra.

<<>>

En annen art som blir sterkt skadelidene i dette scenarioet er steinsmetten(Cottus Poecilopus) den legger egg under steiner i smult relativt grundt vann, og er således ekstremt utsatt for hurtige vannstands svingninger,

<<>>

Senest nå i forrige uke observerte naboen ett titalls døde steinsmett, på ett ganske begrenset område...han så antagelig bare en brøkdel!

Jeg husker jeg var med far ned til elva som liten guttunge (ca 40år siden), det var en steinsmett under omtrent hver stein...noe som var stor stas for en liten pjokk.

Nå må jeg omtrent lete med lys og lykte for og finne en.[/quote']

 

Hei Helge!

 

Takk for et glimrende innlegg!

Jeg synes spesielt det med nedgangen av steinsmetten var utrolig interressant. Dette visste jeg ikke, og nå begynner jeg virkelig å forstå alvoret av de raske vannstandsendringene... Pri 1 fra nå av.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare Steinsmetten Flemming, Aurivillien har som Terje allerede har sagt hatt en voldsom nedgang...verst var det i fjor!

Året før, etter at Aurivillitia var over, var det ett plutelig og kraftig nedtapping som blottla store deler av elvas grunnere soner, soner som før nedtappinga var helt hardtråkka i Aurivillinymfer.

Helt tjukkt var det i nettet da jeg og Ole M gjorde bare ett par raske spark i grusen uttafor Strømlivelta før den første store nedtappinga........etter...ja da var det noen få rasktsvømmende Baetis og husbyggende vårfluer, men ingen Aurivilli!

Utover sommer'n i fjor, da Staffan drev og jobba med CD-prosjektet sitt gjorde vi nye prøver og fant noen veldig, veldig få på samme sted....og da sparka vi grus som gale!

Jeg har ikke tatt sparkeprøver der i år, men antallet Aurivilli duns jeg har sett på overflata de beste dagene i år er ikke i nærheten av og komme opp i selv de dårlgste dagene for to år sia da det klekte kjempebra med Aurivilli i 6-7 uker....husker desverre ikke tidsrommet!

Det kan se ut som om Aurivillien i Rena foretekker grunnere områder, og når det i sommer helt sikkert har vert ett par lange perioder med 80cm og kansje enda mer under sommernormalen er sammenligninga den att alt oksygenet plutselig ble borte nord for 62 breddegrad i 1-2 ukers intervaller.....DET, i motsettning til detta med Aurivillien og vannstanden i Renaelva hadde ivertfall fått øya opp på menigmann! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sluk-/markfiskere også lite stor fisk? Ingen tvil om at reguleringen er skadelig for insektslivet i elva, men kan det f.eks være dårlige "aurivillii-år"? Tenker på Hemsila, der har vel også aurivilliien glimret med sitt fravær etter enorme klekkinger (kanskje ikke i Rena-målestokk?) for et par-tre år siden. Jeg bare håper...

 

Angående stor fisk som ikke vaker etter vannstandsendring; Jeg har en bok som sier (hvis jeg husker helt rett) at plutselig nedgang i vannstanden eller temperatur fører til stor økning i drifting av insekter. Kan det være at storfisken kun står på bånn og tar for seg av driftet? I Rena må det utgjøre et formidabelt antall insekter!

 

Boka sier også at det er forsket på rekolonisering av områder, altså at insekter tar tilbake habitatet/området som blir driftet bort fra. Den indikerer at etterhvert som sesongen går, så blir det betydelig færre insekter i øvre områder, fordi driftet stort sett alltid er lenger i avstand enn det nymfa klarer å rusle motstrøms igjen. JEg tenker derfor at i tillegg til å legge store deler av elvebunnen brakk, så kan slike plutselige endringer over tid gjøre tettheten av byttedyr mindre i øvre områder, utover sesongen. (hvordan er insektslivet opp mot Storsjødammen for tiden?). Fordi de fleste akvatiske insekter flyr motstrøms for å legge egg vil driftet kompenseres for hvert år. Men hva hvis brakklegging gjør at bestanden ikke er stor nok til å klare å kompensere?

 

Boka heter "The biology of streams and rivers" og er veldig interessant. Litt høytflyvende noen ganger (mange fagtermer som jeg må slå opp - slitsomt i lengden. :-)

 

Til slutt: den sier også noe om at det nesten er utrolig hvor fort en dyrelivet i elv restitueres etter katastrofe o.l.

 

Tenk hvor fort Rena kunne blitt knallbra. Med roligere regulering, mindre uttak av stor fisk, mindre baglimit, noen års virketid. Mmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Berg
Min topp tre liste er:

1. Slutte å sette ut fisk oppdrettsfisk

2. Maksmål på 40 cm

3. Mer oppsyn ved elva.

 

Har ikke vi en avtale om å dele en flaske rødvin' date=' Jostein, når en av de to øverst på lista blir innført? :-)[/quote']

 

Vi har en avtale, og jeg må si at det er ei flaske vin jeg virkelig har lyst på! :D

 

Når det gjelder den store og feite harren, så finnes den fortsatt. Men i store områder av elva har den blitt borte. Det virker som jo større harren er, jo sikrere kan man være på at den plutselig dukker opp på steder som de foregående ukene kun har hatt mindre stamfisk. Jeg vet om noen kilometer av elva der vandringsharren ikke stopper, og der standfisken har blitt totalt, eller delvis borte.

 

Særlig synes (synser?) jeg dette gjelder for områdene fra Deset og nordover. Det er ikke få sesonger jeg plutselig har opplevd harr-bonanza etter ha ha fått telefon av typen: "Elva er plutselig helt full av stor, feit harr!" Området ved Hengebrua har en bra bestand av harr på 4-5 hekto. Plutselig, etter å ha fisket der i mange uker, opplever man å få flere fisk på over kiloen. Det samme gjelder for strekket sør for Lindstad.

 

Og når det gjelder kondisjonsfaktoren til fisken i Renaelva, harr som ørret; det er da enorme mengder med næring i elva. Jeg ville gjettet på at næringstilgangen er så stor at bestandene av fisk kunne mangedobles.

 

Og så til manglende vakaktivitet hos ørreten. Det er da en kjent sak at ørreten er sær for vannstandsendringer. I mange år har det vært slik at hver fredag har elva gått opp noen titalls centimeter, og de tilreisende helgefiskerne har opplevd dårlig fiske grunnet manglende vakvilje hos ørreten.

 

Det samme har da alltid skjedd ved raske nedtappinger; ørreten har måttet finne seg nye, kanskje dårligere standplasser, og vakviljen har vært tilnærmet null. Og aldri har vel elva flydd mer opp og ned enn i sommer?

 

Når det gjelder steinsmetten: Før overføringa av vann fra Glomma i Rendalen var det da ikke mindre med tørrlagte elvebredder enn i dag? Det er soleklart at det er enklere for insekt og fisk å følge med en minkende vannstand slik det var tidligere, siden vannstanden ikke gikk så raskt ned, men det kan da umulig ha vært plass til så mange flere steinsmetter den gangen elva gikk som en sildrebekk både sommer og vinter, eller hva Helge?

 

Det synes også å ha blitt en vesentlig økning i antall (arter?) insekter i Renaelva etter den økte vannføringen i forbindelse med overføringen fra Glomma, så å predike at det er mindre næring for fisken i Renaelva nå enn det var før dambyggingene virker lite sannsynlig. Men at effektkjøring fra kraftprodusenten fører til at enkelte insektsarter ikke er i nærheten av å kunne leve opp til sitt bestandspotensial synes klart.

 

De ekstremt lave sommervannstandene som var i Renaelva før kraftverksutbyggingen førte til pisslunka vann, og vakaktiviteten var vel ikke så enorm som folk kanskje husker? Vi ser da hva som skjer i Glomma i dag, når vanntemperaturen passerer 18 grader. Plutselig er elva død i en lang periode, og tar seg ikke opp før høsten kommer.

 

Mine tre prioriteringer for elva er, ikke overraskende:

 

1) Dreper vi færre fisk, blir det flere av dem etter noen år. Fred all ørret over 40 centimeter.

 

2) Få en slutt på raske og store vannstandsendringer som skyldes kraftproduksjonen. Dette synes å være viktig for overlevelsen hos yngelen, særlig de første ukene etter klekking da overlevelsesraten MÅ være mindre de gangene de blir tvunget ut fra skjuleplassene langs land og ut i de åpne vannmassene.

 

3) Å få en slutt på settefisktullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier om drifting Bånngjedda, er også helt klart med i regnestykket!

Hadde mange vert litt ivrigere til å ta sparkeprøver over hele elvestrekningen utover hele året hadde vi kansje fått ett bedre bilde av hva som foregår, sjøl om sparkeprøver begrenser seg til de sonene som er forholsvis grunne.

Jeg må innrømme for egen del att jeg har lett for å komme på gode ideer etter att tåget har gått, for nå som regulanten er behjelpelig med å fjerne det området jeg vanligvis tar sparkeprøver på, nå kunne nådd enda lenger ut i elva for og danne meg ett bilde av hva som foregår der, ikke har tenkt tanken en gang.....før det er for seint!

Hadde derimot flere gått sammen om å skaffe oss litt større oversikt over hele elva gjennom hele året.....ja da kunne vi kansje kunne sagt ting litt mer sikkert!

Jeg vet hvilken jobb Staffan gjorde i fjor sommer med sparkeprøver på fire faste punkter hver eneste dag sommer'n igjennom......og det var en jobb som egentlig tok alt for mye tid fra bare en mann!

Nei, vi måtte nok samarbeida ja!

Kansje en jobb for en forening som Barduelvas venner kunne fått taket på noe sånt!

Vi har en liten diskusjon på GG om en mulig kopi nå foresten, men.....ja det kan foreløpig se ut til att en forening som" Renaelvas venner" ikke kan komme igang uten og bare representere kun en gruppe fiskere, og sånt kan desverre føre til litt for mange konflikter og uro!

Kansje vi ivertfall kunne starta en liten insektsovervåknings..forening, klubb eller noe....? :-k

"The Renariver's deep singing bughunter's brotherhood" eller no sånt?

Eller kansje "The Rena river gravlekicker's"! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jostein og Tore LR, kanke jeg får bli med når dere drekker vin,.....drekker ikke vin sjøl, men går utrulig langt på ett glass skummamelk! :D

Fikk en vill ide nå som er inspirert av alle de fine innspilla til dere andre!

Hva med og be forsvaret om ett lite hus oppetter Renaelva hvor alt fra relasjonsbygging til fluebindig, slukmakeri og generell skravling om stort og smått innen ting som har med elva og gjøra kunne foregå gjennom hele året.....mange hus forsvaret har kjøpt opp står jo tomme?

Med stor innbitt tolerangse og respekt for alles meninger hadde det ikke vert umulig og få absolutt alle til å føle seg vellkommen!

Så tjukk i hue som jeg er er det neigu ikke umulig att praten, til tross for meningsforskjeller hadde gått lettere hvis vi hadde ett fjes og prate med istedet for hele tia og bare måtte forholde oss til hverandres tekster på diverse fora!

Jeg sjøl har til gode og treffe en eneste fisker, la det vere seg mark, sluk eller fluefisker som jeg ikke har kunne prate trivelig med når vi først stopper opp litt!

Mulig jeg er både naiv og tett i hue,.....ja til og med helt som ett grasnaut og regne,....men jeg vil heller væra det enn sta, stillestående og sint til evig tid! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...