Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Morsom - eller kanskje tragikomisk - utfordring fra Troutbitten: Fisk med "kule på en krok".

Quote fra artikkelen, oversatt av meg: "I de fleste tilfeller tror jeg det som følger bak kulehoder med overdreven størrelse er uten betydning. La oss slutte å lure oss selv. Fisken spiser kula. Litt tråd, dubbing eller rib på kroken i tillegg betyr ingenting for fisken."

I'm in. Jeg skal ha noen "beads on a hook" i boksen, og noen "komfort-mønstre" med samme bead ved siden av. Bare for å se hva som skjer om jeg finner fisk og bytter. 

Skrevet

Er det ikke det som kalles mormyshka..? 

Sleng på en maggot i tillegg så er man i gang 😋

Jeg har forøvrig hatt sjøørret som piler etter surringen på løkka på fluesnøret og hugg i den flere ganger, så det er vel mulig å få fisk på omtrent hva som helst. Tipper du får fisk på kulehodet, men jeg tror over tid at en nymfe vil fiske bedre. 

Skrevet
2 hours ago, Truls said:

men jeg tror over tid at en nymfe vil fiske bedre. 

Det er dét som er hypotesa å teste… Én ting er #14 med 3mm bead. Det kan man kanskje akseptere som imitasjon av noe. Men det er og poppis å fiske ting med abnormt store skaller for å komme ned. #18 med 3.5mm? Bring it! Poenget til Troutbitten er at disse - mormyshkaene altså - fisker like godt uten kropp…

Skrevet
RolvS skrev (16 minutter siden):

Det er dét som er hypotesa å teste… Én ting er #14 med 3mm bead. Det kan man kanskje akseptere som imitasjon av noe. Men det er og poppis å fiske ting med abnormt store skaller for å komme ned. #18 med 3.5mm? Bring it! Poenget til Troutbitten er at disse - mormyshkaene altså - fisker like godt uten kropp…

Blir spennende å se hva din konklusjon blir etter hvert. Jeg tror du får bra med fisk på kula men at man hadde fått mer, over tid, med en imitasjon. Men det blir spennende å følge med! 

Skrevet
RolvS skrev (5 timer siden):

I'm in. Jeg skal ha noen "beads on a hook" i boksen, og noen "komfort-mønstre" med samme bead ved siden av. Bare for å se hva som skjer om jeg finner fisk og bytter. 

Vi er vel imitasjonsfiskere? Driver ikke med tant og fjas da :)

Skrevet (endret)

Jeg håper og tror at prosjektet viser at imitasjoner fanger bedre enn krok med kule. Skummelt nok finnes det sjanse at utfallet er uvisst. Litt drøyt å sitte hele vinteren å finslipe nymfeboksen dersom REMA 1000 sitt slagord faktisk også gjelder våre imitasjoner.

Spennende at du tester! Gleder meg til den kvantitative analysen foreligger 😉

Endret av Jarle TL
  • Opprett ny...