Gå til innhold

Elvefiske 2023


Jarle TL

Anbefalte innlegg

Årets første tur i elv for meg 16-19.juni. Veldig varmt og stekende sol de første dagene og regn og lavt skydekke mot slutten av turen. Målte 11,5grader i vannet. Med klokketro gikk jeg inn i noen spennende situasjoner på jakt etter ørret.

20230618_222859.thumb.jpg.97d329bb76202d13065fbfa8c96d713a.jpg

Observerte insekter: Baetis Rhodani, mindre baetisarter, lys grønn steinflue, små vårfluer og en rekke landinsekter.

Regnet trigget litt klekking av Baetis og hadde noen fine timer med ganske steady fisk.

Det ble 7 ørret på mellom 0,6 og 1,3kg. Til tider tricky fiske på ørret kloss inntil land. Deilig start på elvesesongen! 

20230618_212839.thumb.jpg.df011714c6daf0b9093c85bb69389814.jpg

20230618_151624.thumb.jpg.15d44d3e9214366bc0984fec0a9b558b.jpg

En bonusharr på 1,1kg på Spent spinner i kveldinga.

20230618_200015.thumb.jpg.169b1cb1886623deb0ca315cddd23491.jpg

Gøy når arbeidet bak bindestikka ila vinteren gir resultater! Fluer som fungerte når Rhodaniene kom seilende var Split Wing baetis, Biot Dun, Parachute, Micro Dun, Spent spinner.

Endret av Jarle TL
  • Lik 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige fisker, @Jarle TL

Jeg åpna også elvesesongen i helga. Ikke like bra uttelling som deg ser jeg - men likevel greit happy med helga. Målte 11 grader i vannet. Veldig høy vannføring i forhold til normalen (regulert elv, økte vannføringen med i overkant av en fjerdedel dagen jeg kom opp - var ideell vannføring dagen før.) Høy vannføring til tross, jeg landa «tellende» fisk hver dag.

Den ene dagen kom regnet, og da hadde jeg en fin periode med rhodanier og jakt på vakende fisk. Resten av tiden ble stort sett brukt til nymfing. 

 

 

Det er noe eget når det plutselig henger en stor ørret i andre enden av snøret, etter at den har tatt nymfa mindre enn to stanglengder unna :)

 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Avsluttet fiskeferien i går. Har allerede lagt ut skrytebilder på social medias, og da gjenstår det å legge ut de samme her.

Hele uka sett under ett, kan jeg ikke si det var kjempeforhold. Eller det var jo flere dager da det omtrent luktet kjempeklekkinger, uten at det skjedde noe spesielt. Man fant jo noe vakende fisk av og til likevel, men liksom ikke det helt store. Det var noe vind, men vi hadde vindstille steder og perioder. Det var noe regn, men ikke sjukt mye. Vannstanden var sånn høvelig, kunne jo vært noen lavere noen steder, men helt greit fiskbart. Fant noen "nye" strekker som er litt morsomt da, og de blir helt sikkert besøkt på nytt. Fikk totalt sett ganske fisk, egentlig. Jeg fikk opp en helt klart overvekt med mellom-pætt (aka 5-600 grammere), der det tidligere kanskje var stor-pætt (aka 7-800 grammere). 

Fikk hull i vaderne. Først oppe rundt eller i glidelåsen. Deretter i sokken. Jeg forsøkte en i-felten-lapping som dagen etter skulle vise seg å ikke fungere. En hel dag med vading og kaldt vann opp til skrittet på ene siden var ikke super-morsomt. Heldigvis hadde de andre tatt med mer enn en vader. Selv hadde jeg lagt vader nr 2 til side før avreise. 

tur1.jpg

tur2.jpg

tur4.jpg

tur5.jpg

tur6.jpg

  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hadde en fin tur i elva sist uke, til tross for mye vann - både ovenfra og i elva. Første dagen var vel den beste - deretter gikk det nedover :)

Første kvelden jeg kom opp greide jeg vade meg innpå en fisk som vaket relativt hyppig mens det klekket noe baetis-greier. Jeg satte på en liten oliven shuttlecock med verdens beste samvittighet. Det var veldig klart vann og fisken er gjerne var på line i lufta osv, så jeg startet ganske langt unna og forsøkte å få et bra flyt ned til fisken. Strømmene var litt for kompliserte for meg - og jeg så flua stripe hver gang den nærmet seg der fisken holdt på. Skritt nærmere, nytt kast… Til slutt tok desperasjonen litt overhånd, og jeg kastet noen kast mye nærmere fisken. Det var fortsatt vanskelig, men føltes mer gjørbart. Jeg fikk til et par flyt som jeg syntes så ok ut, men den tok flua ved siden av. Ååå inni h%$#% nært å gjøre tilslag på feil vak.

IMG_1454.thumb.jpeg.efd55d2bc881ced5e1a4859d801aa916.jpeg

Jeg bytta til en litt større stygg jævel av en klekker, og kasta ut. På andre eller tredje flytet så jeg flua seile helt perfekt ned mot fisken. Jeg sank litt sammen da fisken tok en flue bare en meter før min. Men banen og flytet var så bra… Og den tok! Nok slack i lina til å forhindre et alt for spastiskt tilslag - og fast fisk. Oooh hildring! For meg berga den fisken sesongen…

IMG_1438.thumb.jpeg.46cf5d724e7fb17086e0f7a2c144be93.jpeg

Jeg fikk flere fine fisker, så alle var enige om at det hadde vært en fin tur… De morsomste er selvsagt de jeg mistet. Jeg euronymfet litt med 10’2 #3’ern i et strekke med mer fart da det gikk på en fisk - og fisken (anslagsvis 9-10 hg, basert på det lille sekundet jeg så den) kunne veien nedover. Sannsynligvis ikke nødvendig å utbrodere hvordan det gikk.

IMG_1473.thumb.jpeg.2841acdf1d9f041f10531f80c5ba5569.jpeg

Jeg har hørt baetis-nymfer skal være gode svømmere, men jeg har ikke helt tatt inn over meg hvor gode de er før jeg vadet bortover en sand-grunne i elva. Det var som å vade i en tett stim av småfisk - noe jeg trodde det var, inntil jeg kikka nærmere etter. Området var tett av baetis-nymfer i forskjellig størrelse. De svømmer vel like bra som vannymfer, syns jeg.

Mye igjen av sesongen! Fortsatt god sommer :)

Endret av RolvS
  • Lik 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ikke skjedd mye i denne tråden i år gitt. Og det er vel det jeg skal rapportere om i denne posten: «Ikke mye» og «fint lite».

Hadde årets siste elvetur etter ørret sist helg 9-10. september. Sesongslutt i Snirklebekken. Elva var kommet ned til «fiskbart» fra en full sommer med historiske nivåer uka før eller så, så jeg hadde med snev av tro på at jeg skulle se noen micro-baetiser og full boks av duns og klekkere i oliven-variasjoner i str 19. 

Jeg så en fisk bryte overflata én gang. Og det var nok sannsynligvis pga en krasjlanda stankelbein.

Snirklebekken er ganske dynamisk, så jeg fikk nymfet en del i områder med litt fart. Jeg greide finne noen «barnehager» på den måten, steder som holdt tre fire fisk på 25cm, men «tellende» fisk glimret med sitt fravær. De var i alle fall ikke mulige å finne på steder jeg har funnet dem tidligere.

Noe jeg strevde litt med, var at jeg ikke var helt alene om å vite at det var helga for sessongslutt. Alle var der! Jeg er helsig vis i stand til å kaste ut ei flue utafor glattstrømmene, men steder der det hadde vært mulig å se ett vak om det hadde skjedd - der kunne du banne på at der satt det en kis og hadde posteringsvakt.

Finnes det et ok bekkefar noe sted, hvor det ikke er femti meter mellom hver gubb? Må vel begynne å se på steder som er litt vanskeligere å komme til…

Mager uttelling til tross - det var deilig med to dager i elv, i nydelig vær og vakker natur. Her er et bilde.

IMG_1804.thumb.jpeg.ed1e9ecd2cc5974067b091910eef15c8.jpeg

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...