Gå til innhold

Høyfjellsfiske


Runar Dankel

Anbefalte innlegg

Hei! Hvordan angriper man høyfjellsfiske?

Min erfaring er at det alltid blåser på høyfjellet. Leter man da bare etter stille partier eller vaker det selv om det blåser? Eller er det blindfiske som gjelder? Dra over alle giftige områder med streaking caddis. Evt angripe det som om det var fiske etter SØ og dekke et stort område med streamer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med bellyboat, sett på en svær streaking caddis og dorg! 🤣 det kan være irriterende bra. HI! Gjorde så i min "ungdom".

Høyfjell er relativt men tenker du på typ hardangervidda og fiske i steinura så er det ganske begrenset med ulike insekter.
Trenger vel streaking, daddys, noen middels store vårfluer typ krok 12-14, mygg, siplodøgnfluer, litt mørke streamere til nattefiske hvis man gidder.
Marflo er viktig! fiske med sånne når det ikke vaker er bra saker, ha også med typ hareørenymfer da disse kan være litt av hvert.

Finn dyprenner da/marbakken og fisk langs den. Finn plasser hvor vinden samler mat, sund, bak odder, øyer, viker med pålandsvind som har ok dyp innenfor kastehold.. 
Fisken er ikke glad i mennesker på fjellet heller, det er åpent rundt vann og det å eksponere seg minst mulig er ofte en bra sak. Det kan da vake om det blåser hvis det er litt size på maten så fisken ser den, er jo ikke så mange dagene i året det er stille på vannet i fjellet så vaker gjør de selv om det er litt bris. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt sjøørrettaktikk ved noen anledninger når jeg har fisket i høyfjellsvann og det ikke har vært forhold for klekking. Oppsøker strender, marbakker, steinformasjoner, grunner, odder, bukter og vindgater/kanter (overganger mellom strøm/vindstille partier og vind/bølger) også blankpartier som dannes av strøm og vind kan være interessante.

Jeg bruker vadere eller belly, små streamere som woolybugger, minizonkere o.l og fisker mye raskere enn man skulle tro. Trekker kaske trekk med en hånd, varierer 2-3-4 trekk før en liten pause, og trekk med begge hender og varierer mellom 'full pinne' og drar det jeg greier med korte pauser og roligere jevnere trekk. Et og annet kast så varierer jeg med helt rolige inntrekk men erfaringen jeg har tilsier at fart trigger, oppleves muligens som et flyktende bytte.

Dette kan være meget effektivt! 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runar Dankel skrev (1 time siden):

Noen erfaringer med når på døgnet? Så langt i sesongen, om været er bra, så synes jeg at lite skjer mellom 0800 og 1200

Det tror jeg er litt væravhengig. Ofte litt tregere på den lyseste, varmeste tiden av dagen. Men det varierer, viktig å være til stede når det skjer og det er ikke alltid godt å forutse i følge min litt begrensede erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med flue og haspel på fjellet, men det er først i år jeg har bestemt meg for å bruke hovedsakelig flue.
Det som er annerledes i år er at jeg har tatt med 7# stanga og da blir fluefiske på fjellet vesentlig enklere.
Anskaffet volantis i #5 som funker bra til 4 m/s men alt over det må jeg ut med #7 stanga.

Min erfaring med fjellet når det blåser er at det faktisk blir lettere å få fisk med flue. Da jeg opplever at de holder seg nærme land og innenfor kaste lengde.
Ellers er fisker jeg relativt likt som i sjøørretfisket.
Har ikke hatt med meg vadere noen av gangene og det funker, men nå vurderer jeg å gå til innkjøp av et par lette vadere :P

Der hvor det er strøm, innos og bevegelser i vannet har det for meg vært dødlig å svinge softhackle. Og det for meg er noe av det artigste fluefisket rett under tørrflue.
Det fisket dekker store områder, og de tar flua bein hardt! Det anbefaler jeg absolutt å prøve ut, super artig å bare la snøret drifte så plutselig kjenne hardt hogg "The tug is a drug!"

Fjellfiske er veldig påvirket av været, men er det noe jeg har bemerket meg er at fisket er best gry tidlig på morgenen. Evt over gang til natta, og fisken er gjerne størst da.

Endret av Kenny Nguyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det velkjente "morrasbettet" er ingen myte. I den lyseste årstida kan man gjerne fiske fra 4-5 om morgenen, og oppleve det beste fisket. Sjelden jeg starter så tidlig selv, men det hender. Ofte er det små ting som endrer bettet, uten at man helt vet hvorfor. En liten vinddreining kan være nok. Snakket nylig med en kar som fører statistikk over svært mange fangster i fjellet. Hans erfaringer stemte godt med mine. Der vi fisker er nordavind gjerne litt negativt. Det samme med tåke. Væromslag er positivt, som med mye annet fiske. Godvær og en liten bris kan være bra. Han hadde derimot en annen erfaring, nemlig at Abus huggtabell stemmer ganske godt. Han har fisket i svært mange år, og tatt svært mange ørreter, også store. Han var tydelig på at fangstene er best når huggtabellen tilsier det, spesielt på litt større ørreter. Jeg har ikke tenkt på huggtabellen på 30 år, men veldig interessante observasjoner. Han hadde gått tilbake flere år i statistikken og sammenlignet, da han ble obs på dette, og fant ut at tabellen stemmer ganske bra.

Ellers kan det være overraskende lite vind også høyt til fjells. Plutselig er det blikk stille og ørreten beiter på fjærmygg like foran deg :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg Hart meg noen dager i Geilo på 1100 moh og godt vær. Besøkt flere vann som skal huse godt med fisk. Men det er få vak og ingenting som er steady. 
 

Så jeg får vel lete meg frem til en innos og fiske softhackle eller en odde som egner seg for streamer/marflo fiske. 

IMG_2507.jpeg

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det skal du få @Kenny Nguyen

Vi var vel 3-4 dager på Hakkestøl i Geilo. 1100moh og to flotte vann som det er satt ut mye fin fisk i. Første kvelden oppdaget vi syke mengder skall som var blåst inn så jeg tenkte at her blir det fart på mygg og mer. 
Så feil kan en ta. Frokost, middag og kvelds ble fortært ved vanna mens hele familien speidet etter vak. Alt vi så var sporadiske greier og sjelden innen kastehold. Så fin smultring der altså. 
 

Jeg har oppdaget at jeg mer glad i «fisk enn preik». Fisk er ingen bonus, men grunnen til å dra på tur. Så det var hardt å pakke sammen. I et siste desperat forsøk sendte jeg melding til en jeg kjenner som virkelig har peiling og fikk tips om et annet sted jeg kunne dra. Mens jeg meldte surfet jeg litt og oppdaget at Erlend Vivelid hadde kurs den helgen. Og nettopp om høyfjellsfiske. Så jeg trumfet hardt og vips var hele familien innlosjert i en gamme på Dyranut. De andre gikk turer og spiste uanstendige mengder god mat mens jeg lærte fiskestrategier fra en konkurransefisker. Og alle var glade og levde lykkelig i alle sine dager. 

71296048501__77565E0B-876D-4495-84E3-17A43747E3C9.fullsizerender.jpeg

IMG_2499.jpeg

Endret av Runar Dankel
Typo
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fisk er ingen bonus, men grunnen til å dra på tur." Hehe, jeg tror nok de fleste innerst inne er der når det kommer til fisketurer. Vi drar for å fiske og helst for å få fisk, så kommer alt det andre med og gjør at smultringene ikke blir altfor ille :P
Flott rapport uansett!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...